Οι επιλογές για τον επαγγελματία στην ελληνική αγορά σε ό,τι αφορά στα ελαφρά επαγγελματικά με κινητήρα φυσικού αερίου (CNG) αυξάνονται διαρκώς. Ανάμεσά τους περιλαμ­βάνεται και το δημοφιλές Volkswagen Caddy το οποίο, στην αντί­στοιχη έκδοσή του φέρει το λογότυπο «Eco Fuel», και διατίθεται σε δύο εκδόσεις van, με το στάνταρ μεταξόνιο καθώς και το επιμη­κυμένο με την ονομασία Maxi. Eίχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή στην Ελλάδα το στάνταρ Caddy Eco Fuel Van, με τον δίλιτρο κινη­τήρα των 109 hp.

Καμπίνα – εργονομία

Το εσωτερικό του Caddy είναι τυπικό για μοντέλο της γερμανι­κής εταιρείας, με «καθαρές» γραμμές και σοβαρό διάκοσμο. Τα πλαστικά είναι μονόχρωμα και ο διάκοσμος κάπως συντηρητικός, πλην όμως, η συναρμογή και το φινίρισμα είναι χωρίς ψεγάδια. Εκτιμήσαμε ιδιαίτερα το κάθισμα του οδηγού που αν και σκλη­ρό, αποδεικνύεται πως έχει ιδανική στήριξη και σωστή επιλογή αφρώδους καθώς, μετά από πολύωρες μετακινήσεις κατεβήκαμε «ατσαλάκωτοι». Οι διαστάσεις του εδράνου, επίσης, είναι αρκε­τά μεγάλες ώστε να μην καταπονούνται ακόμη και μεγαλόσωμοι οδηγοί.

Η μόνη οπτικά αντιληπτή διαφορά στο εσωτερικό του Caddy CNG είναι το μικρό αναλογικό όργανο στο κάτω μέρος του στροφόμε­τρου που δείχνει το βαθμό πλήρωσης των δεξαμενών φυσικού αερίου. Ομοίως, στο αμάξωμα δεν υπάρχει κάποια διαφορά πέρα από το λογότυπο «Eco Fuel» -η βαλβίδα για το γέμισμα αποκαλύ­πτεται μόλις ανοίξεις την τάπα στο πρατήριο.

Στον δρόμο

Ο τετρακύλινδρος Euro 5, δίλιτρος κινητήρας του Volkswagen αποδίδει 109 hp και μέγιστη ροπή 160 Nm. Γυρνώντας το κλειδί, ο οδηγός θα ακούσει ένα χαρακτηριστικό «τσακ» από το σύστημα τροφοδοσίας, όπως σε όλα τα οχήματα CNG. Ο χαρακτηριστικός αυτός ήχος προέρχεται από την ηλεκτροβαλβίδα, που είναι το­ποθετημένη στην ίδια μονάδα με τον ρυθμιστή πίεσης δίπλα στον κινητήρα. Και τα δύο συνδέονται με την «μπεκιέρα» που είναι οκταπλή –δύο μπεκ για κάθε κύλινδρο για χρήση CNG και βενζί­νης αντίστοιχα.

Επίσης, το Caddy όπως όλα τα αντίστοιχα ελαφρά επαγγελμα­τικά χρησιμοποιεί βενζίνη για να πάρει μπροστά και περνάει πο­λύ γρήγορα σε CNG. Όταν ξεμείνει από φυσικό αέριο, ο οδηγός δε χρειάζεται να κάνει την παραμικρή ενέργεια αφού η μετάβαση σε βενζινοκίνητη λειτουργία είναι 100% αυτόματη. Ο χώρος εργασί­ας του οδηγού μας άφησε απόλυτα ικανοποιημένους και γενικά, είναι δύσκολο να μη βρει κάποιος τη θέση που του ταιριάζει στο Caddy. Το σύστημα διεύθυνσης αν και με «κάμποση» υποβοήθη­ση μάς άρεσε. Μπορεί δηλαδή, να είναι αρκετά ελαφρύ, αλλά δεν υστερεί σε ακρίβεια.

Το Caddy καταγράψαμε ότι, πρόκειται για μία από τις χαρακτηρι­στικές περιπτώσεις όπου τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τα νούμερα των επιδόσεων λένε τη «μισή» αλήθεια. Τα 13,5 δευτερόλεπτα που ανακοινώνονται για την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ελάχιστη σχέση έχουν με τη χρήση του οχήματος στη διάρκεια της καθημε­ρινής εργασίας αφού το δίλιτρο VW είναι τουλάχιστον σβέλτο. Και «αρπάζει» κατευθείαν από στάση και γεμάτες ρεπρίζ διαθέτει. Επιπρόσθετα, το πολύ καλό σασί, η ευθυβολία στις υψηλές ταχύ­τητες και η γενικότερη άνεση το καθιστούν ιδανικό και για ταξί­δια στον αυτοκινητόδρομο. Η τελική ταχύτητα είναι 169 χλμ.ώρα, το Caddy όμως είναι πολύ άνετο και πάνω από τα 130 χλμ./ώρα, ταχύτητα όπου μπορείς να ταξιδεύεις για ώρες χωρίς ενόχληση. Το μόνο που καταχωρήσαμε στις σημειώσεις στη διάρκεια της δο­κιμής των περίπου 800 χιλιομέτρων, είναι ο μικρός θόρυβος από την κύλιση των ελαστικών μέρος του οποίου εισέρχεται στην κα­μπίνα, χωρίς πάντως να υπάρχει κάποιο θέμα.

Στην πόλη, το αυτοκίνητο είναι ιδιαίτερα ευέλικτο και εύχρηστο, με κύκλο στροφής που μόλις ξεπερνά τα 11 μέτρα. Σε επιφάνειες με κακοτεχνίες μπορεί η ανάρτηση να είναι κάπως σκληρή, αλλά η απόσβεση διαθέτει την τυπική «γερμανική» αίσθηση που φα­νερώνει και το πόσο «δεμένη» είναι η κατασκευή. Το μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων είναι ανάμεσα στα στοιχεία που θα εκτι­μήσει ο επαγγελματίας καθώς, και μικρές διαδρομές διαθέτει και το κούμπωμα είναι θετικό, με το πεντάλ του συμπλέκτη να είναι ελαφρύ. Σε επαρχιακό δρόμο, το Caddy θα εμφανίσει υποστροφι­κή συμπεριφορά μόνο σε πολύ γρήγορους ρυθμούς αφού, το κρά­τημα είναι υποδειγματικό και ο εμπρός άξονας «βρίσκει» σχεδόν πάντα πρόσφυση.

Σημαντικό στοιχείο για όλη τη γκάμα του Caddy είναι φυσικά, το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (ESP με Brake Asssistant) που είναι τμήμα του βασικού εξοπλισμού, όπως και τα ABS και ASR. Γενικά, το Caddy ανήκει στα van που θα ικανοποιήσουν τους χρή­στες εκείνους που αναμένουν δυναμικά χαρακτηριστικά αντίστοι­χα ενός επιβατικού οχήματος. Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις γενικά, υφίσταται καμία απολύτως διαφορά είτε κινείσαι με βενζίνη, είτε με φυσικό αέριο.

Εκμετάλλευση – χρήση

Ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης του Caddy CNG διατηρείται στα 3,2 κυβικά μέτρα, είναι δηλαδή, ο ίδιος ακριβώς με τον αντίστοιχο των συμβατικών πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων εκδόσε­ων και είναι στα πλαίσια του ανταγωνισμού. Αυτό κατέστη εφικτό από την τοποθέτηση των δεξαμενών καυσίμου για το φυσικό αέ­ριο κάτω από το δάπεδο του χώρου φόρτωσης. Η συνολική τους χωρητικότητα φτάνει τα 26 κιλά στην έκδοση της δοκιμής και τα 37 στην έκδοση Maxi με το επιμηκυμένο μεταξόνιο. Το βοηθητικό ρεζερβουάρ βενζίνης διαθέτει χωρητικότητα 13 λίτρων, κάτι που μεταφράζεται σε (θεωρητική) αυτονομία –όταν έχεις ξεμείνει από CNG- γύρω στα 130 χιλιόμετρα. Πρακτικά όμως το λαμπάκι της ρε­ζέρβας άναβε σε λιγότερα χιλιόμετρα. Η συνδυαστική αυτονομία του Caddy (βενζίνη και CNG) αγγίζει τα 570 χιλιόμετρα και τα 700 για την έκδοση Maxi.

Σύμφωνα με την εταιρεία, με τις τρέχουσες τιμές του φυσικού αερίου με λιγότερα από 6 ευρώ καλύπτεις 100 χιλιόμετρα –ως μέση κατανάλωση ανακοινώνονται τα 5,7 κιλά αερίου ανά 100 χι­λιόμετρα. Οικονομικά, αυτή η επίδοση είναι δύσκολα προσεγγίσι­μη ακόμη κι από τους ιδιαίτερα αποδοτικούς πετρελαιοκινητήρες, τελευταίας γενιάς της Volkswagen κι αποτελεί το σημαντικότερο πλεονέκτημα του μοντέλου της δοκιμής.

Όσο για το ωφέλιμο φορτίο, που ανέρχεται έως και τα 707 κι­λά (χωρίς τον οδηγό), είναι ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με τις συνηθισμένες εκδόσεις του Caddy, πλην όμως θεωρούμε ότι, δεν υφίσταται θέμα για τους επαγγελματίες που θα το επιλέξουν. Υπάρχουν στάνταρ έξι κρίκοι πρόσδεσης στην «κλούβα» η οποία χωρά μία ευρωπαλέτα, όπως αναμένει δηλαδή, ένας υποψήφιος πελάτης από όχημα της κατηγορίας (των 2,23 τόνων μικτού, δη­λαδή). Στάνταρ είναι και το πλήρες διαχωριστικό του χώρου φόρ­τωσης από την καμπίνα, χωρίς παράθυρο όπως και μία πλαϊνή συρόμενη πόρτα. Σημαντικό στοιχείο είναι η μικρή απόσταση από το κατώφλι του χώρου φόρτωσης έως το έδαφος, κάτι που μειώνει τη σωματική καταπόνηση του οδηγού στη διαδικασία της φορτο­εκφόρτωσης.

Σύμφωνα με την εταιρεία, με τις τρέχουσες τιμές του φυσι­κού αερίου με λιγότερα από 6 ευρώ καλύπτεις 100 χιλιόμετρα. Οικονομικά, αυτή η επίδοση είναι δύσκολα προσεγγίσιμη ακόμη κι από τους ιδιαίτερα αποδοτικούς πετρελαιοκινητήρες BlueMotion, τελευταίας γενιάς της Volkswagen. Σε επίπεδο καθημερινής χρή­σης του αυτοκινήτου, οι επαγγελματίες θα πρέπει να σταθμίσουν κυρίως την απόσταση των σημείων ανεφοδιασμού με αντλία CNG από την έδρα της εταιρείας και τις συνηθισμένες διαδρομές όπου αυτό χρησιμοποιείται. Αν δηλαδή, πρέπει να καλύπτεις μεγάλη απόσταση αποκλειστικά και μόνο για ανεφοδιασμό, τότε τα ντίζελ Caddy είναι η καλύτερη επιλογή. Όλα πάντως δείχνουν ότι, τους επόμενους μήνες θα αναπτυχθεί σημαντικά το δίκτυο των σημεί­ων ανεφοδιασμού σε φυσικό αέριο.

Θα πρέπει τέλος, να υπολογίσει κάποιος και τον αριθμό των χιλιομέτρων που καλύπτει ετησίως με το van. Το Caddy Van Eco Fuel, κοστίζει μεν παραπάνω από τα συμβατικά μοντέλα, κατανα­λώνει όμως (σε κόστος στην αντλία) γύρω στο 20% λιγότερο σε σχέση με πετρελαιοκίνητο μοντέλο, και έως 30% έναντι ενός βεν­ζινοκίνητου. Με συχνή χρήση, η απόσβεση της επένδυσης μπορεί να γίνει σε μικρό χρονικό διάστημα.