Τροχοί & TIR

Δοκιμή: Ford Tourneo Courier

Στο τεύχος Ιανουαρίου που κυκλοφορεί οδηγούμε το νέο Ford Tourneo Courier, την επιβατική εκδοχή του αντίστοιχου επαγγελματικού Transit Courier, που συνδυάζει συμπαγείς διαστάσεις, υψηλή αποδοτικότητα και στοιχεία εκμετάλλευσης που καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα χρήσεων.
από Βασίλης Δαραμούσκας | Πέμπτη 01/01/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

 

Το νέο Ford Tourneo Courier είναι η επιβατική εκδοχή του μικρότερου μοντέλου της γκάμας των Transit, του γνω­στού Courier. Βασίζεται στην παγκόσμια πλατφόρμα (global B-platform) της Ford, έχει δηλαδή, το ίδιο σασί με μοντέλα όπως τα Fiesta και B-Max. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα πολυχρηστικό όχημα/ελεύθερου χρόνου (MPV) που, όπως σχεδόν όλα τα προ­ερχόμενα από van μοντέλα, προσφέρει μεγαλύτερη εκμετάλλευ­ση σε σχέση με αμιγώς επιβατικά μοντέλα ίδιου μεγέθους. Αυτό οφείλεται κυρίως στο μεγαλύτερο ύψος του αμαξώματος και το πολύ χαμηλό κατώφλι του χώρου φόρτωσης που δίνουν τη δυνα­τότητα φόρτωσης ογκωδών αντικειμένων.

Καμπίνα – Εκμετάλλευση – πρακτικότητα

Η καμπίνα του Ford δεν διαφέρει καθόλου σε επίπεδο διακό­σμου και φινιρίσματος σε σχέση με τα επιβατικά μοντέλα της εται­ρείας. Ο μόνος συμβιβασμός που θα πρέπει να δεχθεί κάποιος, είναι τα σκληρά πλαστικά στο ταμπλό, που δε συνιστούν πάντως μειονέκτημα. Αντίθετα, δείχνουν ανθεκτικά στις μικρογρατζουνιές και εύκολα στον καθαρισμό. Η μεγάλη έκπληξη είναι ο ωφέλιμος «αέρας» για τα κεφάλια ακόμη και υψηλόσωμων επιβατών. Η Ford ανακοινώνει ότι, το Tourneo Courier περιλαμβάνει 97 χιλι­οστά περισσότερο χώρο για το κεφάλι των εμπρός επιβατών συ­γκριτικά με τον άμεσο ανταγωνισμό, 67 χιλιοστά έξτρα χώρο για το κεφάλι και 59 χιλιοστά για τα πόδια των πίσω επιβατών. Είναι χαρακτηριστικό ότι, άνετα θα αισθανθούν στο Ford ακόμη και οδη­γοί ύψους άνω των 2 μέτρων. Σε κάθε περίπτωση, στα μόλις 4.157 χιλιοστά συνολικού εξωτερικού μήκους, δεν έχουμε δοκιμάσει αντίστοιχο όχημα με παρόμοια ευρυχωρία.

Επιπρόσθετα, το μεγάλο πλεονέκτημα του Tourneo Courier σε ό,τι αφορά την εκμετάλλευση είναι, όπως αναφέραμε, το πολύ χαμηλό κατώφλι –μόλις 485 χιλιοστά– του (τελείως) επίπεδου χώρου φόρτωσης. Φορτώσαμε επανειλημμένα το αυτοκίνητο με ελάχιστη προσπάθεια καθώς δε χρειάζεται να επιβαρύνεις τη μέση σου σηκώνοντας ψηλά, πάνω από το έδαφος, αντικείμενα μεγάλου βάρους. Η πίσω πόρτα ανοίγει προς τα πάνω, αποκαλύπτοντας ένα μεγάλο άνοιγμα που επιτρέπει τη φόρτωση ιδιαίτερα ογκωδών αντικειμένων. Πρόσθετο πλεο­νέκτημα της πόρτας, το γεγονός ότι, ακόμη και άτομα ύψους 1,9 μέτρων μπορούν να βρίσκονται κάτω από αυτή, χωρίς να βρίσκει το κεφάλι τους, ενώ προστατεύονται π.χ., και από τη βροχή.

 

Τα διαιρούμενα (σε ποσοστό 60/40) πίσω καθίσματα -με πρα­κτικό μηχανισμό αναστροφής / αναδίπλωσης- απελευθερώνουν 1.656 λίτρα (709 με όλα τα καθίσματα όρθια) ωφέλιμου όγκου όταν αναδιπλώνονται. Την πρόσβαση στο πίσω μέρος της καμπί­νας διευκολύνουν οι συρόμενες πίσω πόρτες, οι οποίες στα πλαί­σια της κατηγορίας είναι αρκετά φαρδιές. Υπάρχουν αρκετά ράφια και θήκες, και γενικά ο βαθμός μεταβλητότητας του σαλονιού δίνει στο αυτοκίνητο πολλά έξτρα στοιχεία εκμετάλλευσης. Στο εσωτερικό, ανάμεσα στις λύσεις αποθήκευσης περιλαμβάνεται και μία μεγάλη κεντρική κονσόλα κατάλληλη για έγγραφα A4 και μικρά λάπτοπ, ένα ράφι οροφής πλήρους πλάτους και το συρτάρι κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού.

Κορυφαία οδική συμπεριφορά, ολοκληρωμένη γκάμα κινητήρων

Το πλαίσιο του Courier αποδείχθηκε στη διάρκεια της δοκιμής σχεδόν χαρισματικό. Όπως τα επιβατικά της μικρής κατηγορίας (B-segment) της Ford χαίρουν της εκτίμησης των οδηγών, έτσι και το συγκεκριμένο ανταμείβει τον οδηγό του στο δρόμο. Το σύστημα διεύθυνσης είναι αρκούντως πληροφοριακό, η ανάρτηση το ίδιο καλή είτε χωρίς φορτίο είτε στο μέγιστο του μικτού και η οδική συ­μπεριφορά εντυπωσιακή.

Καλύψαμε 1.000 χιλιόμετρα με το Ford και δεν καταγράψαμε ουσιώδεις διαφορές σε σχέση με ένα π.χ., B-Max. Το τιμόνι είναι και γρήγορο, με μόλις 2,6 στροφές από άκρη σε άκρη, και όπως σε κάθε σύγχρονο Ford μπορείς να οδηγείς πραγματικά γρήγορα χω­ρίς σε καμία περίπτωση να φέρνεις το σασί σε δύσκολη θέση. Το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης EPS προσφέρει ακρίβεια και, σύμφωνα με τη Ford, μείωση της κατανάλωσης και των εκπο­μπών CO2 συγκριτικά με ένα παραδοσιακό, υδραυλικό σύστημα. Αυτό συμβαίνει γιατί, όταν δεν απαιτείται υποβοήθηση, δε χρειά­ζεται ενέργεια η αντλία.

Τα φρένα είναι αποτελεσματικά και με καλή αίσθηση, κάτι που δεν αλλάζει ούτε με τέσσερις επιβάτες και αποσκευές. Κατά τη γνώμη μας, δύσκολα κάποιος θα αναζητήσει έκτη σχέση στο μη­χανικό κιβώτιο, και το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο είναι ξεκούρα­στο και ήσυχο. Ειδικά για την ποιότητα κύλισης, το Tourneo Courier βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο, κάτι που θα πρέπει να έχουν κατά νου οι υποψήφιοι πελάτες αφού, συνήθως, οι πολύωρες με­τακινήσεις με αντίστοιχων διαστάσεων και διαμόρφωσης αυτοκί­νητα μπορεί να είναι έως και κουραστικές. Η οδική συμπεριφορά του Tourneo πάντως, χαρακτηρίζεται κυρίως, από την ικανότητα του σασί να «κρύβει» το ύψος του αμαξώματος –το αυτοκίνητο το νιώθεις το ίδιο δυναμικό και εύχρηστο όσο ένα Fiesta.

Η άνεση στα ταξίδια θεωρούμε πως, πέρα από το εξαιρετικό σασί, οφείλεται στο σετάρισμα της ανάρτησης και τη φροντισμένη ηχομόνωση. Αεροδυναμικοί θόρυβοι γίνονται αντιληπτοί μόνο πά­νω από τα 130 χλμ./ώρα, και πάλι όμως αναφερόμαστε κυρίως σε κάτι που δεν ενοχλεί ουσιαστικά – μόνο οι εξωτερικοί καθρέφτες θορυβούν λίγο. Το σύστημα διεύθυνσης EPS προσφέρει ακρίβεια και αυτοπεποίθηση στο τιμόνι και παράλληλα μείωση της κατα­νάλωσης και των εκπομπών CO2 συγκριτικά με ένα παραδοσιακό, υδραυλικό σύστημα. Η μέση κατανάλωση της δοκιμής ανήλθε σε 6,2 λίτ./100 χλμ., με πολύ υψηλά φορτία και με το αυτοκίνητο πλήρως φορτωμένο σχεδόν συνέχεια, κίνηση σε πόλη και σβέλτα ταξίδια στον αυτοκινητόδρομο. Να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμέ­νος TDCi παρουσιάζει ικανοποιητική εκτός πόλης τυποποιημένη μέση κατανάλωση 3,7 λίτ./100 χλμ. με εκπομπές CO2 97 g/km σύμφωνα με τα στάνταρς της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας καθώς, αν προσέξεις τον τρόπο που οδηγείς, πέφτεις με χαρακτη­ριστική ευκολία κάτω από τα 5 λίτ./100 χλμ.

Οι πολύ αποδοτικοί κινητήρες diesel και βενζίνης του Tourneo Courier συνδυάζονται με μηχανικά κιβώτια, ενώ το Auto-Start- Stop διατίθεται προαιρετικά σε όλη τη γκάμα. Στους κινητήρες πέ­ρα από τον 1,6 ντίζελ των 95 hp της δοκιμής και τον τρικύλινδρο 1,0 EcoBoost, οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν τον 1,5 ντίζελ των 75 hp με εκπομπές 103 g/km CO2 και μέση κατανάλωση 3,9 λίτ./100 χλμ. Διαστήματα μεταξύ των εργασιών τακτικής συντήρη­σης μπορούν να απέχουν μεταξύ τους ένα έτος ή 30.000 χιλιόμε­τρα και είναι τα ίδια για όλη τη γκάμα.

Παθητική και ενεργητική ασφάλεια

Το Tourneo Courier διαθέτει μεγάλο αριθμό συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που αποτελούν πρωτιά στην κατηγορία όπως αερόσακοι οροφής και γονάτων και συστήματα υπενθύμισης πρόσδεσης ζωνών ασφαλείας στο καθίσματα της 2ης σειράς. Υπάρχουν επίσης αερόσακοι οδηγού, συνοδηγού και πλευρικοί, προστασίας θώρακα και βάσεις πρόσδεσης παιδικών καθισμάτων ISOFIX.

Το Tourneo Courier προσφέρει επίσης Speed Limiter και Tyre Pressure Monitoring για τον έλεγχο της πίεσης των ελαστικών. Το στάνταρ σύστημα Electronic Stability Control περιλαμβάνει Hill Start Assist, Emergency Brake Assist, Traction Control, Roll-Over Mitigation και Trailer Sway Control (λειτουργεί με εργοστασιακό κοτσαδόρο της Ford). Το Ford SYNC με Emergency Assistance και φωνητικό έλεγχο επιτρέπει στους επιβάτες να καλέσουν τις υπη­ρεσίες επείγουσας ανάγκης σε περίπτωση ατυχήματος.

Υψηλή αποδοτικότητα

Συνολικά, το νέο Tourneo Courier απευθύνεται σε όσους θέλουν τη μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση και ευελιξία σε ένα πολυμορφι­κό όχημα «συγκρατημένων» εξωτερικών διαστάσεων. Τα πλεο­νεκτήματα σε σχέση με ένα αντίστοιχο επιβατικό είναι το εξαιρε­τικά χαμηλό δάπεδο και το κατώφλι του χώρου φόρτωσης, και η δυνατότητα μεταφοράς ογκωδών αντικειμένων, για τα οποία κα­νονικά κάποιος θα χρειαζόταν όχημα μεγαλύτερων διαστάσεων.

Σημαντικό πλεονέκτημα του Tourneo Courier είναι και η οδική συμπεριφορά, η οποία σε τίποτα δεν διαφέρει από την αντίστοιχη ενός π.χ., Ford B-Max. Η τιμή εκκίνησης ορίζεται στις 18.000 ευρώ, και φαντάζει υψηλή σε σχέση με ένα Ford Focus στέισον βάγκον, με πάνω κάτω την ίδια χωρητικότητα. Πλην όμως, δεν υπάρχει μοντέλο σε αυτά τα χρήματα και τις κόμπακτ εξωτερικές διαστά­σεις που να διαθέτει παρόμοιο χώρο αποσκευών και ωφέλιμο αέρα για τα κεφάλια των επιβατών. Το Tourneo Courier διατίθε­ται σε τρεις εκδόσεις: τη βασική Ambiente και τις ανώτερες Trend και Titanium. Το μοντέλο Titanium της δοκιμής μας περιλαμβάνει στάνταρ: έλεγχο κλιματισμού, cruise control και Speed Limiter, αυτόματους προβολείς και καθαριστήρες και επιπλέον 16άρες ζάντες αλουμινίου επτά ακτίνων, πίσω φυμέ κρύσταλλα και εν­σωματωμένες ράγες οροφής.

Οι βασικές διαστάσεις του οχήματος με μεταξόνιο 2.489mm, είναι: μήκος: 4.157 mm, πλάτος 2.060 mm + καθρέφτες, ύψος (άφορτο) 1.723 mm. Ο χώρος των αποσκευών κυμαίνεται ανάλο­γα με τα καθίσματα και είναι από 395 λίτρα για τη 5θέσια διάταξη και φτάνει τα 1.656 λίτρα στη 2θέσια διάταξη (με τα καθίσματα της δεύτερης σειράς αναδιπλουμένα και ανεστραμμένα).

PreviousNext