Η μεταφορά καυσίμων από τα διυλιστήρια της Κορίνθου προς τη Φθιώτιδα είναι η κύρια δραστηριότητα των νέων DAF XF Euro 6 του ομίλου εταιρειών Χαλκιάς. O ιδιοκτητής των νέων φορτηγών μας μιλά για τη μελετημένη του επένδυση και παράλληλα δοκιμάζουμε το ένα εκ των δυο XF 460 σε μια τυπική διαδρομή των ελληνικών οχημάτων από τα διυλιστήρια μέχρι τη Λαμία μέσω της δύσκολης και ανηφορικής διαδρομής της Κάζας. Καμπίνα, θέση οδήγησης, καβάλα του οχήματος, επιδόσεις και κατανάλωση εξετάζονται προσεκτικά στο δρομολόγιο των 235 χιλιομέτρων με μικτό φορτίο στους 42 τόνους. Επιπλέον δίνουμε απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα υποψήφιων αγοραστών σχετικά με την καμπίνα του, εάν ενδείκνυται για εθνική και διεθνή μεταφορά, όπως επίσης εάν επαρκούν οι 460 ίπποι του.

Εμφάνιση τράκτορα

Στο εξωτερικό της καμπίνας οι βελτιώσεις είναι άμεσα αντιλητές σε σχέση με τα Euro 5 μοντέλα και αφορούν κατά βάση στην  μπροστινή πλευρά. Η μάσκα θυμίζει ένα μεγάλο V το οποίο «ανοίγει» προς τα επάνω με το λογότυπο της εταιρείας να βρίσκεται στο μέσο με μεγάλα γράμματα. Οι αεραγωγοί για την εισροή αέρα στη μηχανή είναι πέντε και έχουν επενδυμένες νίκελ αποχρώσεις. Για τον καθαρισμό του παρμπρίζ ο οδηγός ανοίγει την πρώτη και τρίτη γρίλια της μάσκας και μπορεί να πιαστεί από τις τρεις χειρολαβές κάτω από τον υαλοκαθαριστήρα.

Τα φωτιστικά σώματα (τέσσερα ενσωματωμένα Led σε κάθε πλευρά) μεγάλωσαν ενώ τα προβολάκια είναι πλέον ενιαία. Το πάνω μέρος δεν έχει υποστεί τροποποιήσεις και διατηρεί τα δυο επάνω προβόλια (Skylights) τα οποία προσφέρουν σημαντική βοήθεια κατά τη νυχτερινή οδήγηση. Γενικότερα η εταιρεία εγκαινιάζει ένα πιο δυναμικό προφίλ στα Euro 6 μοντέλα κατά μήκος όλης της μπροστινής πλευράς.

Εσωτερικό

Τα τρία σκαλοπάτια έχουν ίση απόσταση μεταξύ τους και αρκετό βάθος. Οι χειρολαβές δεν απαιτούν μεγάλο άνοιγμα των χεριών βοηθώντας τον οδηγό στην ευκολότερη από/επιβίβαση. Ανέκαθεν το εσωτερικό της Super Space Cab συγκέντρωνε αρκετά χαρακτηριστικά για την άνετη διαβίωση ενός ή και δύο οδηγών. Σε αυτά σημειώνουμε την ευρυχωρία για άνετες κινήσεις στο εσωτερικό, το μεγάλο της ύψος, τους πλούσιους αποθηκευτικούς χώρους, αλλά και τα φαρδιά της κρεβάτια. Ο θόλος του κινητήρα (πεθαμένος) βρίσκεται χαμηλά δίνοντας μεγάλο εσωτερικό ύψος έτσι ώστε ο οδηγός να μπορεί να σηκώνεται για να αλλάζει τα ρούχα του ή για να χρησιμοποιεί τα επάνω ντουλάπια.

Ο σχετικά ψηλός λεβιές ταχυτήτων «σπάει» προς τα πίσω απελευθερώνοντας χώρο για να μπορεί να μετακινείται με ευκολία ο οδηγός στο εσωτερικό. Επιπλέον στις νέες καμπίνες προσθέτουμε τη φινέτσα και το άψογο φινίρισμα με ευχάριστα και ποιοτικά υλικά. Η διχρωμία στο ταμπλό με ανοιχτό και σκούρο γκρι χρώμα δίνουν έναν καλόγουστο χρωματικό συνδυασμό.

Τα τρία μεγάλα ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ διαθέτουν αυξημένες διαστάσεις για την αποθήκευση αντικειμένων. Ιδιαίτερα χρήσιμος είναι ο ανοιχτός χώρος κάτω από το μεσαίο ντουλάπι όπου μπορεί ο οδηγός να εναποθέσει διάφορα έγγραφα ή μικροαντικείμενα.

Το συρόμενο τραπεζάκι στη μέση του ταμπλό, στο οποίο ο οδηγός μπορεί να έχει το φορητό υπολογιστή του, εύκολα χρησιμοποιείται και για φαγητό καθώς έχει πρόσβαση σε αυτό από το κάθισμα του οδηγού και του συνοδηγού. Το προτιμούμε σε κάθε περίπτωση στο συγκεκριμένο σημείο από το να βρίσκεται στο ταμπλό και στην πλευρά του συνοδηγού. Κοντά είναι και οι δύο ποτηροθήκες ακριβώς στη μέση από το κεντρικό ταμπλό. Σε ιδιαίτερα έξυπνη και λειτουργική θέση επίσης στο κεντρικό ταμπλό βρίσκονται οι τρεις εγκοπές για τις διάφορες κάρτες.

Αυξημένων διαστάσεων με ποιοτικό στρώμα είναι το κάτω κρεβάτι και ένα μεγάλο ράφι κατά μήκος της πλάτης του τράκτορα προσφέρεται για περιοδικά και άλλα έγγραφα.

Το κάθισμα μπορεί να μεταφερθεί αρκετά εκατοστά προς τα πίσω εξασφαλίζοντας μεγάλο χώρο σε έναν εύσωμο οδηγό, παρέχει καλή οσφυϊκή στήριξη στο σώμα και διαθέτει ζώνη τριών σημείων. Αυτό που ορισμένοι οδηγοί θεωρούν ως μειονέκτημα είναι η απουσία υποβραχιόνιου στη δεξιά πλευρά για να ακουμπούν το χέρι τους. Η ρύθμιση του τιμονιού γίνεται εύκολα από το κουμπί στην κολόνα του τιμονιού, μετακινώντας το εμπρός-πίσω, πάνω-κάτω. Παρατηρούμε ότι ο πίνακας οργάνων είναι ιδιαίτερα ευανάγνωστος, όπως επίσης όλα τα κουμπιά και οι διακόπτες με τις διάφορες λειτουργίες είναι εργονομικά τοποθετημένοι επάνω στο ταμπλό.

Από Κόρινθο-Φθιώτιδα με το DAF...

Η φόρτωση του τριαξονικού επικαθήμενου βυτίου κατασκευής Κιολεΐδη έγινε στα διυλιστήρια της Κορίνθου με κατεύθυνση πρατήρια της Φθιώτιδας. Άλλωστε η συγκεκριμένη γραμμή αποτελεί τη βασική διαδρομή του οχήματος, που διέρχεται από ανηφορικά και απαιτητικά κομμάτια, όπως αυτό της Κάζας και του δρόμου προς Καρπενήσι.

Το βυτίο διαθέτει 11 διαμερίσματα, επτά των 2.900 λίτρων, δύο των 4.200 και από ένα των 4.300 και 4.600 λίτρων με θεωρητική συνολική χωρητικότητα 37.600 λίτρα και λέμε θεωρητική γιατί ποτέ δεν γίνεται ολική πλήρωση. Το μεγαλύτερο διαμέρισμα είναι το δεύτερο με χωρητικότητα 4.600 λίτρα. Το συνολικό βάρος του συρμού ήταν 42.000 κιλά.

Από τα πρώτα συν στη θέση οδήγησης του DAF σημειώνουμε την καλή ορατότητα προς τα εμπρός, όπως επίσης στη δεξιά πλευρά του οχήματος από τους τρεις καθρέφτες. Με τον καθρέφτη πεζοδρομίου ο οδηγός έχει πλήρη ορατότητα σε όλη τη μπροστινή πλευρά του τράκτορα.

Όσον αφορά το κιβώτιο, τις αλλαγές αναλαμβάνει το 16τάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Εδώ θα καταθέσουμε την προσωπική μας προτίμηση καθώς θα επιλέγαμε το αυτοματοποιημένο As-Tronic, τόσο για οικονομία όσο και για μεγαλύτερη άνεση στην οδήγηση.

Πολλοί αυτοκινητιστές αμφισβητούν το αυτοματοποιημένο κιβώτιο στην ικανότητά του να κινηθεί αργά στην όπισθεν, όταν θέλουν να κολλώσουν σε ράμπα το όχημά τους. Αυτό όμως καταρρίπτεται πλέον από τα σύγχρονα αυτοματοποιημένα κιβώτια καθώς με τις πρόσθετες επιλογές που διαθέτουν για όπισθεν, λειτουργούν όπως θα δούλευαν τα πόδια του οδηγού επάνω στο γκάζι και το συμπλέκτη, κινώντας το αργά.

Στον αντίποδα βέβαια αρκετοί επαγγελματίες πιστεύουν ότι το μηχανικό κιβώτιο είναι προτιμότερο σε σχέση με το αυτοματοποιημένο σε δύσκολες και ανηφορικές διαδρομές, εκεί όπου ο οδηγός μπορεί να λειτουργεί πιο προνοητικά σε σχέση με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο, ανεβάζοντας ή κατεβάζοντας ταχύτητα όταν πρέπει, έχοντας μάλιστα και την εμπειρία της ίδιας της διαδρομής. Στο DAF, η ευκολία αλλαγής των ταχυτήτων είναι υποδειγματική, όπως επίσης και η ηχομόνωση σε υψηλά επίπεδα. Η ταχύτητα του οχήματος περιορίζεται από τον κόφτη στα 80 χλμ., αλλά όπως γνωρίζουμε η κίνηση για τα φορτηγά αυτοκίνητα και τους συνδυασμούς αυτών που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία, καθορίζονται σε χαμηλότερα όρια ταχύτητας.

Η ανάβαση του Αγίου Σωτήρα στην επαρχιακή οδό ΕλευσίναςΘηβών αποτελεί την κατεξοχήν διαδρομή στην οποία πραγματοποιούμε δοκιμές, καταγράφοντας την απόδοση του κινητήρα. Το DAF ανέβηκε με σταθερή αλλά χαμηλή ταχύτητα. Ωστόσο, η απόκριση του κινητήρα ήταν άμεση σε κάθε πάτημα του γκαζιού και το κυριότερο η άνοδος έγινε χωρίς να πιέζουμε ιδιαίτερα τον κινητήρα, οδηγώντας το στην οικονομική ζώνη του στροφόμετρου. Ο κινητήρας του είναι ο ΜΧ-13, 6 κύλινδρος, 12,9 λίτρων. Η μέγιστη απόδοσή του είναι 462 ίπποι στις 1.425-1.750 σ.α.λ και ροπή 2.300 Nm στις 1.000-1.425 σ.α.λ. Πληροί τις εκπομπές ρύπων Euro 6 και ο κινητήρας σβήνει μετά από πέντε λεπτά λειτουργίας στο ρελαντί.

Στις κατηφόρες προς τις Ερυθρές ενεργοποιήσαμε το βαλβιδόφρενο MX Engine Brake, ισχύος 235 Kw στις 1.500 σ.α.λ και 345 Kw στις 2.100 σ.α.λ., όπως επίσης το ZF Intarder μέγιστης απόδοσης 500 Kw, από μοχλοδιακόπτη με τρεις σκάλες δίπλα από το τιμόνι (ενώ το μηχανόφρενο ενεργοποιείται από κουμπί με το πόδι). Θεωρούμε ότι κλαπέτο και ριτάρντερ είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά και ο οδηγός μπορεί να αποφεύγει τη χρήση των αερόφρενων και να τα δουλεύει μόνο για τα τελευταία μέτρα και την ακινητοποίηση του οχήματος.

Κίνηση βυτιοφόρου

Αυτό που οφείλει να έχει πάντα στο μυαλό του ο οδηγός είναι οι έλεγχοι του οχήματος που πρέπει να γίνονται πριν την αναχώρηση, οι οποίοι συμβάλλουν στην αποφυγή κινδύνων κατά τη μεταφορά, ιδιαίτερα στο ανέβασμα της σωστής πίεσης, στις καλωδιώσεις και τα «σπιράλ», στα φώτα και τα φρένα. Στους πυροσβεστήρες αφρού πρέπει να γίνεται συντήρηση ή επαναγόμωση κάθε φορά που χρησιμοποιούνται, ακόμη και αν είναι κατά το ένα μέρος τους γεμάτοι. Στο μπροστινό μέρος του οχήματος πρέπει να είναι τοποθετημένη πορτοκαλί πινακίδα σε σχήμα ορθογώνιο, διαστάσεων 40χ30 εκατοστών για την άμεση αναγνώριση του μεταφερόμενου υλικού.

Κατά την οδήγηση ο οδηγός πρέπει να κάνει ήπιες κινήσεις στο τιμόνι και να γνωρίζει επακριβώς τη συμπεριφορά του καυσίμου που μεταφέρει μέσα στα διαμερίσματα αλλά και τις δυνάμεις που αναπτύσσονται πάνω σε κλειστή στροφή ή απότομο φρενάρισμα. Σε κάθε περίπτωση ο οδηγός πρέπει να προσαρμόζει την ταχύτητα ανάλογα με την επικινδυνότητα της διαδρομής, ανεξάρτητα από τα όρια της επιτρεπόμενης ταχύτητας και να θυμάστε ότι η απόσταση ακινητοποίησης του βυτιοφόρου είναι μεγαλύτερη σε σχέση με ένα άλλο φορτηγό με κανονικό φορτίο, γι' αυτό απαιτείται να διατηρείτε μεγαλύτερη απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα. Μην ξεχνάτε, τέλος, ότι η χρήση του φάρου είναι υποχρεωτική σε όλα τα τούνελ.

Ξεφόρτωμα σε πρατήριο της Λαμίας

Το μεγαλύτερο μέρος του εμπορεύματος ξεφορτώθηκε σε πρατήρια της Λαμίας ενώ μικρότερο στα ορεινά του νομού. Τη διαδικασία πραγματοποιεί και επιβλέπει ο οδηγός του βυτίου Σάκης Τσάκαλος, ο οποίος έχει την ανάλογη εμπειρία, ενώ αρκετά συχνά παρακολουθεί σεμινάρια ασφαλούς μεταφοράς υγρών καυσίμων.

Η πρώτη κίνηση του οδηγού είναι να βάζει γείωση, να γειώσει δηλαδή το βυτίο με τις δεξαμενές με τσιμπίδες για την αποφυγή στατικού ηλεκτρισμού. Έπειτα γίνεται ανάκτηση ατμών, συνδέεται η μάνικα του βυτίου με τις δεξαμενές και ξεκινάει το ξεφόρτωμα. Ο οδηγός οφείλει να φοράει παπούτσια ασφαλείας, κράνος, γυαλιά, μακρυμάνικο μπλουζάκι και γάντια.

«Πάνω απ' όλα προέχει η ασφάλεια, τόσο κατά τη διάρκεια της μεταφοράς όσο και στη διαδικασία του φορτώματος και ξεφορτώματος», μας τόνισε ο Σάκης τη στιγμή που με ιδιαίτερη προσοχή επιτηρούσε τη διαδικασία.

Κατανάλωση οχήματος

Το απόβαρο του επικαθήμενου είναι 14.500 κιλά και στο δρομολόγιο το μικτό βάρος του συνδυασμού ήταν 42.000 κιλά. Η διαδρομή που ακολουθεί το όχημα είναι από Λαμία μέχρι τα διυλιστήρια της Κορίνθου άδειο και από εκεί φορτωμένο επιστρέφει μέχρι το Καρπενήσι. Μέχρι στιγμής έχει διανύσει 46.227 χιλιόμετρα και έχει καταναλώσει 16.644 λίτρα, δηλαδή μια μέση κατανάλωση 36 λίτρων στα 100 χιλιόμετρα.

Η άποψη του ιδιοκτήτη και του οδηγού

Ο κ. Χαλκιάς ιδιοκτήτης των οχημάτων αναφέρθηκε στην εταιρεία του, την VD TRANS OIL, μια μεταφορική εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο της μεταφοράς υγρών καυσίμων και ειδών διυλιστηρίου από το 1996. «Τα τελευταία χρόνια έχουμε επιλέξει ως εταιρεία να χρησιμοποιούμε για τις μεταφορές των εμπορευμάτων φορτηγά μάρκας DAF, τα οποία εκ του αποτελέσματος έχουν αποδειχτεί αξιόπιστα και οικονομικά. Θεωρώ ότι οι δυο λόγοι που σας ανέφερα είναι πολύ σημαντικοί όταν κάποιος μεταφορέας επιθυμεί να μεταφέρει τα εμπορεύματα με ασφάλεια και παράλληλα να είναι ανταγωνιστικός σε σχέση με την ελεύθε- ρη αγορά. Τα φορτηγά DAF αποτελούν σύμμαχο στο έργο μας και για αυτό είναι πρώτη μας επιλογή», ανέφερε ο κ. Χαλκιάς.

Με τη σειρά του ο οδηγός του οχήματος Σάκης Τσάκαλος θεωρεί ότι το DAF αποτελεί μια σωστή επιλογή για εθνική μεταφορά. Ιδιαίτερη εντύπωση του προκαλεί η μεγάλων διαστάσεων Super Space Cab στην οποία κινείται με άνεση και η προσεγμένη δουλειά που έχει γίνει σε αυτή με τη χρήση ποιοτικών υλικών.

Στο θέμα της απόδοσης του κινητήρα δηλώνει επίσης ικανοποιημένος, και πιστεύει ότι στο μέλλον το αυτοκίνητο θα αποδειχθεί ιδιαίτερα αξιόπιστο.

Στο δια ταύτα, η νέα σειρά DAF Euro 6 συνδυάζει την πετυχημένη καμπίνα των προηγούμενων μοντέλων με αποδοτικούς και οικονομικούς κινητήρες. Σίγουρα, το 460 ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις συγκεκριμένες μεταφορές ωστόσο για ακόμη μεγαλύτερη απόδοση στη δύσκολη διαδρομή που δουλεύει, προς τα ορεινά της Φθιώτιδας, εμείς θα σκεφτόμασταν και την έκδοση του DAF με το μεγαλύτερο κινητήρα των 510 ίππων.

Τέλος, η μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων απαιτεί τον πλήρη επαγγελματισμό και κατάρτιση του οδηγού, όπως επίσης τη χρήση σύγχρονων οχημάτων για μεταφορές με ασφάλεια.