Τροχοί & TIR

Οι νέες τεχνολογίες των Scania Euro 6

Η Scania, με συνεχείς επενδύσεις στο τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης (R&D), έχει αναπτύξει μία μεγάλη γκάμα κινητήρων Euro 6 που αριθμεί αυτή τη στιγμή 18 διαφορετικούς σε ισχύ, ροπή και χωρητικότη
από Βασίλης Δαραμούσκας | Κυριακή 01/03/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Scania, με συνεχείς επενδύσεις στο τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης (R&D), έχει αναπτύξει μία μεγάλη γκάμα κινητήρων Euro 6 που αριθμεί αυτή τη στιγμή 18 διαφορετικούς σε ισχύ, ροπή και χωρητικότητα κινητήρες. Κι ενώ παραδοσιακά φημίζεται για τους εντυπωσιακούς V8 που κατασκευάζει, έχει αναπτύξει και νέους, εξακύλινδρους σε σειρά, 13λιτρους Euro 6 που καλύπτουν τη συγκεκριμένη αντιρρυπαντική νόρμα μόνο με τη χρήση SCR -επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής. Από τους συγκεκριμένους, ο «450» θεωρείται ήδη ένα από τα πλέον αποδοτικά σύνολα που διατίθενται για βαρύ όχημα. Μία καλή γεύση των δυνατοτήτων των Scania του 2015, καθώς και τις τελευταίες καινοτομίες της εταιρείας, δόθηκε πρόσφατα σε εκπροσώπους του ειδικού Τύπου στο παγωμένο Trysil της Νορβηγίας.

Συνεχής εξέλιξη για τα Scania Διανομών, Σειράς «Ρ»

Ανάμεσα στα οχήματα της παρουσίασης υπήρχε ένα Ρ 93 4x4 του 1992, προερχόμενο δηλαδή, από μία εποχή που δεν είχαν ακόμη καθιερωθεί οι αντιρρυπαντικές νόρμες «Euro…», ούτε τα φίλτρα σωματιδίων ή το AdBlue. Το κιβώτιο ήταν ένα «αργό» 5άρι μηχανικό και η καμπίνα η C13 ειδικά εξελιγμένη για το νορβηγικό στρατό που είχε πραγματοποιήσει μία μεγάλη παραγγελία τη δεκαετία του ΄80 για αντίστοιχα οχήματα. Το συγκεκριμένο Scania φέρει τραπεζοειδή ανάρτηση και ταμπούρα. Η ικανότητα φόρτισης του εμπρός άξονα ανέρχεται στους 6,5 τόνους και του πίσω στους 14,3. Τα φορτηγά που στάλθηκαν τότε στη Νορβηγία είχαν μεταξόνιο 4.000 χιλιοστών, που ήταν ειδική παραγγελία, και όχι τμήμα των «νορμάλ» Scania P, για να είναι πιο ικανά σε πολύ απαιτητικά, εκτός δρόμου τερέν. Το σασί τέλος παρουσιάζει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στρέψης και ευκαμψίας ώστε να ξεπερνά πολύ δύσκολα εμπόδια.

Σήμερα, ένα παρόμοιο Scania σειράς «P» (P 480 4x4) σε διαμόρφωση πυροσβεστικού/διασωστικού οχήματος, διαφέρει σημαντικά. Ο κινητήρας είναι εξακύλινδρος σε σειρά, Euro 6, ισχύος 480 hp συνδυάζεται με αυτόματο (με μετατροπέα ροπής) κιβώτιο της Allison και μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Η καμπίνα είναι η γνωστή crew cab (CP 28) με δύο σειρές καθισμάτων (2+3) για το πλήρωμα. Η πυροσβεστική υπερκατασκευή είναι της Rosenbauer. Τα Scania σειράς P συνδυάζονται επίσης με κινητήρες που κάνουν χρήση εναλλακτικών καυσίμων, κυρίως για χρήση ως οχήματα διανομών. Το Ρ 340 4x2 με κινητήρα αερίου είναι το πιο «ροπάτο» στην κατηγορία του, με μέγιστη ροπή 1.600 Nm μεταξύ 1.100 και 1.400 σ.α.λ., ενώ δεν υφίσταται συμβιβασμός στο πώς αποδίδεται η ισχύς σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικό όχημα που διαθέτει πετρελαιοκινητήρα. Το συγκεκριμένο Scania, μικτού βάρους 19 τόνων, είναι φουσκάτο μπρος πίσω, με δισκόφρενα παντού και αυτόματο κιβώτιο της Allison. Το αντίστοιχο P 360 4x2 με κινητήρα πετρελαίου παραδίδεται έτοιμο από τη γραμμή παραγωγής με καμπίνα Highline (CP 19). Ο κινητήρας είναι ο γνωστός 9λιτρος, με πέντε κυλίνδρους και το κιβώτιο αυτοματοποιημένο οχτάρι με Opticruise. Με φουσκάτη ανάρτηση εμπρός και τον άξονα να διαθέτει ικανότητα φόρτισης 9 τόνων, δεν υφίσταται πρόβλημα στη διάρκεια του ξεφορτώματος από το πίσω τμήμα.

«Άθραυστοι» οι νέοι 13λιτροι Euro 6 της Scania

Τα πιο εντυπωσιακά οχήματα της παρουσίασης ήταν η ναυαρχίδα της εταιρίας, ένας τράκτορας R 480 με σχεδόν 1,3 εκ. χιλιόμετρα στο κοντέρ κι ένα R 730 6x4, που κινείται από την πιο ισχυρή εκδοχή του θηριώδους V8 των 16,4 λίτρων του Σουηδού κατασκευαστή, με ροπή που φτάνει τα 3.500. Το «480» κατόρθωσε να «μαζέψει» 1,3 εκ. χιλιόμετρα σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια, χωρίς να υπάρχει ανάγκη γενικής ανακατασκευής του κινητήρα Euro 6. Ο τράκτορας είναι τμήμα του «Scania Transport Laboratory», ενός στόλου οχημάτων που παρακολουθείται συνεχώς από διαγνωστικά και μεταφέρει εξαρτήματα μεταξύ των δύο μεγάλων εργοστασίων του κατασκευαστή, σε Σουηδία και Ολλανδία. Κυλινδροκεφαλές, πιστόνια και βαλβίδες δείχνουν ακόμη ικανά να αντέξουν για άλλα τόσα χιλιόμετρα.

Το αυτοματοποιημένο κιβώτιο Scania Opticruise του μεγάλουV8 της παρουσίασης, διέθετε 12 σχέσεις συν δύο σούπερ-αργές/ ερπυσμού. Ο εμπρός άξονας διαθέτει ικανότητα φόρτισης 9 τόνων και ο πίσω (συζυγής, με μονό υποβιβασμό), 19 τόνους. Το όχημα χρησιμοποιείται με τρέιλερ της Schmitz, με συνολικό μήκος συρμού στα 25,25 μέτρα και συνολικό μικτό βάρος 60 τόνων.

«Προχωρημένες» τεχνικές οδήγησης με ταμπλέτα

Τα τελευταία τρία χρόνια, η Scania κινείται σε πολύ γρήγορους ρυθμούς αναβάθμισης όχι μόνο των οχημάτων της αλλά και των υπηρεσιών που προσφέρει. Συνεχείς βελτιώσεις κινητήρων, γραμμής μετάδοσης κίνησης και ηλεκτρονικά όπως τα προγνωστικά (Scania Active Prediction) συνοδεύονται από νέα προϊόντα που έχουν να κάνουν με την αποδοτική και ασφαλή οδήγηση. Τελευταία «εγγραφή» στο πακέτο υπηρεσιών Scania Driver Services αποτελεί το «WICkit», μία πρωτοποριακή εφαρμογή για ταμπλέτα.

Η ονομασία «WIC» προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Wireless Instrument Cluster ή ασύρματος πίνακας οργάνων. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της εκπαίδευσης οδηγών ο εκπαιδευτής λαμβάνει πληροφορίες -όπως οι στροφές ανά λεπτό του κινητήρα, η ταχύτητα του οχήματος, η στιγμιαία κατανάλωση και πολλά ακόμα- σε μία ταμπλέτα, σε πραγματικό χρόνο. Όλα αυτά μεταδίδονται μέσω ασύρματης σύνδεσης από το επονομαζόμενο Vehicle Communication Interface (VCI) του φορτηγού. Με αυτό τον τρόπο, ο εκπαιδευτής, αντί να κάθεται στο κάθισμα περιμένοντας να ολοκληρώσει ο οδηγός το πρώτο σκέλος και να του αναλύσει μετά τον τρόπο οδήγησης, μπορεί πλέον, να του εντοπίζει άμεσα πιθανά λάθη όπως υπερβολική κατανάλωση ή περιττά δυνατά φρεναρίσματα. Με το τέλος της εκπαίδευσης, όλα τα στοιχεία για τον τρόπο οδήγησης αποθηκεύονται και ο οδηγός μπορεί να τα λάβει ακόμη και στο e-mail του.

Το πρώτο smart watch για φορτηγό από τη Scania

Άμεσα διαθέσιμο είναι το smartwatch/ρολόι χειρός από τη Scania, το πρώτο «έξυπνο» ρολόι από κατασκευαστή βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Πρόκειται επί του παρόντος για ειδική έκδοση ονόματι «Black Griffin», περιορισμένης (999 κομμάτια) παραγωγής, με πληροφορίες για την κατανάλωση (πετρελαίου και AdBlue) του φορτηγού, τις ώρες οδήγησης και ανάπαυσης και συνεχόμενες αναβαθμίσεις που θα προσθέτουν συνεχώς λειτουργίες. Σύντομα θα ακολουθήσουν κι άλλα μοντέλα, και με συνεχείς αναβαθμίσεις λογισμικού, θα προστίθενται μέσω ασύρματης σύνδεσης νέα χαρακτηριστικά. Βασίζεται στο Sony SmartWatch 3, προσφέρεται σε χειροποίητο κουτί με το Griffin σκαλισμένο στο μπρασελέ και κάθε ένα φέρει χαραγμένο τον αριθμό σειράς από την περιορισμένη παραγωγή. Το ρολόι Scania φέρει προφορτωμένες διάφορες εφαρμογές αποκλειστικά για φορτηγό και για να χρησιμοποιήσει ένας οδηγός όλα τα χαρακτηριστικά απαιτούνται δύο προϋποθέσεις: να διαθέτει κινητό Android και το γνωστό σύστημα διαχείρισης στόλου, FMS (Fleet Management System) της Scania.

Στο ίδιο τεύχος #323

PreviousNext