Στο Πόζναν της Πολωνίας πραγματοποιήθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου η παγκόσμια στατική πρεμιέρα του νέου Volkswagen Caddy με τη συντακτική ομάδα του T&T να καλύπτει τη μεγάλη εκδήλωση που είχε ετοιμάσει η ομάδα του κατασκευαστή. Η τέταρτη γενιά του δημοφιλούς –περίπου 1,5 εκατομμύρια ταξινομήσεις για την προηγούμενη γενιά μέσα σε 11 χρόνια- μικρού επαγγελματικού της εταιρείας, διατίθεται στην αγορά με πολλές αλλαγές και καινοτομίες, και ταυτόχρονα, χαμηλότερη τιμή για τη βασική έκδοση. Συγκεκριμένα, και για τη γερμανική αγορά αρχικά, η βασική έκδοση Startline αντικαθίσταται από μία νέα με την ονομασία Conceptline και τον μικρότερο βενζινοκινητήρα TSI των 84 hp, με χαμηλότερη τιμή διάθεσης παρά τις πολλές βελτιώσεις σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο.
«Κοφτερός» σχεδιασμός, νέος διάκοσμος στην καμπίνα
Σύμφωνα με τους μηχανικούς και σχεδιαστές της εταιρείας, περίπου το 60% του Caddy αποτελείται από καινούρια μέρη και εξαρτήματα. Στο αμάξωμα, ίδια έχουν παραμείνει ουσιαστικά, μόνο τα πλευρικά πάνελ. Εμπρός και πίσω τμήμα χαρακτηρίζονται από έντονες ακμές και «ανάγλυφες» λεπτομέρειες, και γενικά, αυτό που οι σχεδιαστές της VW αποτελούν «sharp» ντιζάιν. Όπως και στα επιβατικά της εταιρείας λοιπόν, ακολουθείται μία λογική σχεδιασμού όπου το κάθε κομμάτι του αμαξώματος διαχωρίζεται οπτικά από το άλλο ως προς τον οριζόντιο άξονα. Κυρίαρχο στοιχείο είναι οι γρίλιες της μάσκας, τα φωτιστικά σώματα (προαιρετικά και bi-xenon) και τα
ανάγλυφα φτερά πάνω από τους τροχούς που, κάνουν τονέο μοντέλο να ξεχωρίζει άμεσα. Στοιχείο εντυπωσιασμού είναι και τα φώτα ομίχλης με το ορθογώνιο σχήμα ενώ, από τα φώτα και πάνω διαφαίνεται ένα έντονο «V» που συνεχίζει και στο καπό. Στο πλάι, η «κλούβα» παραμένει η ίδια (όπως άλλωστε και όλες οι εσωτερικές διαστάσεις του οχήματος) με κύρια διαφορά την έντονη γραμμή κάτω από τη βάση των παραθύρων, που φτάνει μέχρι το τέλος της πόρτας. Πέρα από τροχούς ελαφρού κράματος νέου σχεδιασμού, σε διαστάσεις 15, 16 ή 17 ιντσών, διατίθεται και πλευρική μπάρα προστασίας από μικρογρατζουνιές σε άβαφο μαύρο πλαστικό ή στο χρώμα του αμαξώματος ή ακόμα και με «φιλέτο» χρωμίου. Στο πίσω τμήμα, για πρώτη φορά το Caddy θα διατίθεται και χωρίς παράθυρα, με τρίτο στοπ φρένων και σπόιλερ οροφής.
Το πίσω τμήμα του νέου Caddy δείχνει πολύ στιβαρό και μονοκόμματο κάτι στο οποίο βοηθούν και τα εντυπωσιακά φώτα. Η δίφυλλη πόρτα ανοίγει με ελάχιστη μυϊκή προσπάθεια. Στο εσωτερικό, πέρα από την κονσόλα στη βάση του χειρόφρενου, έχουν αλλάξει σχεδόν τα πάντα. Σημαντικότερη αλλαγή αποτελεί η διαφορετική σχεδίαση (κυρίως του) ταμπλό, κονσόλας και άλλων στοιχείων ανάλογα με το αν πρόκειται για έκδοση πάνελ van ή πολυμορφικό/επιβατική του νέου Caddy. Συγκεκριμένα, εκεί που η επαγγελματική εκδοχή έχει πιο «ανοιχτές» επιφάνειες, στην πλευρά ιδίως του συνοδηγού, το επιβατικό Caddy είναι κλειστό με «ψαγμένα» υλικά και διχρωμίες που θυμίζουν ακριβή λιμουζίνα. Νέο είναι και το ταμπλό, καθώς και ο πίνακας οργάνων, με πολύ ευανάγνωστες ενδείξεις. Οι επιλογές πολλές, ακόμη και για το τιμόνι: οι πελάτες μπορούν να διαλέξουν ανάμεσα σε απλό πλαστικό, δερμάτινο και δερμάτινο με χειριστήρια πολλαπλών λειτουργιών και ενθέσεις χρωμίου.
Στα van, ο πελάτης μπορεί να παραγγείλει είτε κλειστό ντουλαπάκι συνοδηγού, είτε ανοιχτό αν θεωρεί ότι, τον βολεύει περισσότερο. Στο ταμπλό, πάνω ακριβώς από την κεντρική κονσόλα, υπάρχει χώρος για την εναπόθεση εγγράφων και διάφορων αντικειμένων της καθημερινής εργασίας. Στη βάση της κεντρικής κονσόλας υπάρχουν ποτηροθήκες καθώς και ανοιχτοί χώροι με αντιολισθητική επένδυση γα την εναπόθεση μικροαντικειμένων ή ηλεκτρονικών συσκευών. Στις πόρτες υπάρχουν θήκες για μπουκάλια 1,5 λίτρου και η αεροπορικού τύπου θήκη οροφής εκτείνεται σε όλο το πλάτος της καμπίνας και χωράει άνετα έγγραφα διαστάσεων Α4.
Συνομιλώντας με τον αρχιμηχανικό της ομάδας που δημιούργησε το νέο Caddy μας είπε ότι, δεν υπάρχει αλλαγή στις διαστάσεις της καμπίνας καθώς, το αυτοκίνητο παραμένει σε απόλυτα ικανοποιητικό επίπεδο στο θέμα αυτό. Καλοδεχούμενη αναβάθμιση είναι και τα χειριστήρια για τον κλιματισμό και το ηχοσύστημα/πηγή πολυμέσων. Σε όλα (πλην του εισαγωγικού) τα επίπεδα εξοπλισμού υπάρχουν πολλές επιλογές ως προς την πηγή εικόνας, ήχου και πλοήγησης. Αυτά διαθέτουν χαρακτηριστική «ακριβή» αίσθηση κατά τη χρήση, και πολυτελή εμφάνιση. Τα ακροφύσια τέλος, κλιματισμού, θέρμανσης και εξαερισμού είναι νέας σχεδίασης και δείχνουν όμορφα και μοντέρνα.
Νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας
Στα αποκαλούμενα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, η VW εφοδιάζει το νέο Caddy με ό,τι διατίθεται από την αυτοκινητοβιομηχανία, συν κάποια που βλέπουμε για πρώτη φορά σε μικρό van. Συγκεκριμένα, η εταιρεία μεταφέρει από τη γκάμα επιβατικών της το post-collision brake system. Πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο μετά από σύγκρουση φρενάρει το όχημα αν ο οδηγός δεν είναι σε θέση να το πράξει ο ίδιος. Συγκεκριμένα, περίπου το ένα τέταρτο των σοβαρών τραυματισμών σε περίπτωση σύγκρουσης λαμβάνει χώρα αφότου το εμπλεκόμενο όχημα έχει χτυπήσει ήδη κάποιο εμπόδιο (ή άλλο όχημα) και συνεχίζει να κινείται ανεξέλεγκτο χτυπώντας σε άλλα εμπόδια. Δε λείπει επίσης το σύστημα ανίχνευσης προσοχής «Driver Alert» που ειδοποιεί τον οδηγό να κάνει ένα διάλειμμα αν διαπιστώσει ότι, κινείται με τρόπο που δείχνει έλλειψη συγκέντρωσης ή ακόμη και τάση για μικρο-ύπνο.
Προαιρετικά διατίθεται ακόμα και Adaptive Cruise Control (ACC) σύστημα ελέγχου εγγύτητας ή «έξυπνος» αυτόματος πιλότος, στοιχείο που έχουμε συνηθίσει να συναντάμε σε μεγαλύτερες κατηγορίες. Αν τοποθετηθεί σε όχημα εφοδιασμένο με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη της VW (DSG), δουλεύει σε ταχύτητες από 0-160 χλμ./ώρα ενώ, σε Caddy με μηχανικό κιβώτιο μεταξύ 30-160 χλμ./ώρα. Επιπλέον, αν τοποθετηθεί σε Caddy με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, μπορεί ακόμη και να σταματήσει πλήρως το όχημα π.χ. σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος.
Δε λείπει η κάμερα οπισθοπορείας, με την εικόνα να προβάλλεται στην οθόνη του συστήματος πολυμέσων στην κεντρική κονσόλα, καθώς και το τελευταίας γενιάς σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος Park Assist. Το τελευταίο παρκάρει το όχημα είτε παράλληλα προς το πεζοδρόμιο, είτε υπό γωνία ώστε να διευκολύνονται οι οδηγοί οχημάτων ταχυμεταφορών/κούριερ. Η λίστα παρόμοιων συστημάτων είναι πολύ μεγάλη περιλαμβάνοντας ακόμη και στοιχεία όπως αυτόματη πέδηση ανάγκης για κίνηση σε αστικό περιβάλλον.
Euro 6 κινητήρες με αυξημένη αποδοτικότητα, νέα ανάρτηση
Στους κινητήρες υπάρχουν συνολικά 7 επιλογές, με 4 (όλοι με τούρμπο) πετρελαιοκινητήρες και 3 κινητήρες βενζίνης. Οι πετρελαιοκινητήρες αποτελούν όλοι διαφορετικές εκδόσεις ισχύος, από 75 έως 150 hp, ενός δίλιτρου TDI και υπερκαλύπτουν τη νόρμα Euro 6 με τη χρήση τεχνολογίας SCR. Η Vokswagen, μαζί με το νέο Caddy, λανσάρει και τη νέα γενιά κινητήρων της για την ευρωπαϊκή αγορά. Ο πλέον αποδοτικότερος ανάμεσά τους, αυτός των 102 hp, αν συνδυαστεί με το «πακέτο» Blue Motion αρκείται σε λιγότερα από 4 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα, τιμή που είναι κορυφαία για την κατηγορία. Σημαντική είδηση αποτελεί η περαιτέρω εξέλιξη του μοντέλου φυσικού αερίου (CNG) και σε αυτή τη γενιά.
Ο διάδοχος του Caddy EcoFuel με τον καινούριο κινητήρα 1,4 λίτρων TGI αρκείται, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, σε μόλις 4,1 κιλά αερίου ανά 100 χιλιόμετρα, ή γύρω στο 28% λιγότερο (μείον 1,7 κιλά αερίου ανά 100 χιλιόμετρα) σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Αυτό κατέστη εφικτό μέσω της μείωσης της χωρητικότητας ενώ, με την εξέλιξη νέων υπερσυμπιεστών αποδίδει και αντίστοιχη ισχύ (110 hp) τη στιγμή που είναι 600 κυβικά εκατοστά «μικρότερος».
Αναφορικά με τους κινητήρες βενζίνης, από τα τρία σύνολα, ξεχωρίζει ο νέος (διαθέσιμος από τον Οκτώβριο) τρικύλινδρος TSI του ενός λίτρου, μέγιστης ισχύος 102 hp με τη γκάμα να συμπληρώνεται από δύο τετρακύλινδρα σύνολα, επίσης TSI, στα 1,2 και 1,4 λίτρα με 84 και 125 hp αντίστοιχα. Οι επιλογές σε συστήματα μετάδοσης είναι ανάμεσα σε μηχανικά κιβώτια 5 ή 6 σχέσεων και DSG, διπλού συμπλέκτη με 6 ή 7 σχέσεις. Η ανάρτηση είναι καινούργια, με την ακόλουθη διάταξη: ανεξάρτητη στον εμπρός άξονα, συμπαγή πίσω άξονα με φύλλα σούστας και αμορτισέρ με προσαρμοζόμενη (ανάλογα με το φορτίο, και την πίεση στα ελατήρια) απόσβεση. Αντιστρεπτικές ράβδοι και στους δύο άξονες για να μειώνουν τις όποιες κλίσεις και πλεύσεις του αμαξώματος. Το σύστημα διεύθυνσης διαθέτει ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση για τη μέγιστη δυνατή ακρίβεια και σωστή αίσθηση του οδηγού στο τιμόνι.
Εκδόσεις – εκμετάλλευση
Για επαγγελματική χρήση, όπως και στην προηγούμενη γενιά, προορίζονται οι εκδόσεις panel van και Kοmbi ενώ, στα Caddy για επιβατική χρήση/δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου, υπάρχουν πέντε εκδόσεις επίπεδα εξοπλισμού: Conceptline, Trendline, Comfortline, Highline και Beach. Όλα ανεξαιρέτως μπορούν να παραγγελθούν σε δύο μήκη αμαξώματος, με το στάνταρ, «κοντό» Caddy να έχει μεταξόνιο 2.681 χιλιοστών και το «μακρύ» ή Maxi, 3.006 χιλιοστά. Συνολικά, το αμάξωμα του Maxi είναι 47 εκατοστά πιο μακρύ από την πιο κόμπακτ έκδοση, και χωρά περίπου ένα κυβικό μέτρο περισσότερο. Οι «κλούβες» και τα Kombi (με δύο σειρές καθισμάτων) διαθέτουν ως στάνταρ εξοπλισμό μία συρόμενη πόρτα στη δεξιά πλευρά. Σημαντική αναβάθμιση είναι η τοποθέτηση αερόσακων οδηγού-συνοδηγού, κεφαλής και πλευρικούς σε κάθε έκδοση του νέου μοντέλου, ακόμη και την πλέον βασική.
Οι διαστάσεις του Caddy παραμένουν αμετάβλητες σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Χωρίς τις μπάρες οροφής, όλα τα μοντέλα με το κοντό μεταξόνιο φτάνουν σε συνολικό ύψος τα 1.882 χιλιοστά, έχουν μήκος 4.405 χιλιοστά, και πλάτος 1.794 (χωρίς τους καθρέπτες). Τα μοντέλα με μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς (Caddy 4Motion) είναι ύψους 1.846 χιλιοστών, και τα Caddy που φέρουν το «πακέτο» αποδοτικότητας «BlueMotion Technology» αρκούνται στα 1.806 χιλιοστά. Ψηλότερο όλων, το Caddy Maxi 4Motion (με τη μεγαλύτερη «κλούβα») στα 1.862 χιλιοστά. Ο ωφέλιμος όγκος του χώρου φόρτωσης φτάνει τα 3,2 κυβικά μέτρα, και το μήκος του δαπέδου τα 1.781 χιλιοστά. Κλείνοντας, να αναφέρουμε ότι, ο πελάτης μπορεί να παραγγείλει το πάνελ van με άνοιγμα (με καπάκι) πάνω από τις πίσω πόρτες, καθώς και ανακλινόμενο και αναδιπλούμενο κάθισμα συνοδηγού για τη μεταφορά αντικειμένων μεγάλου μήκους. Η έναρξη παραγωγής του νέου Caddy προσδιορίζεται στον προσεχή Ιούνιο.
Όλα έτοιμα για το Crafter δεύτερης γενιάς
Στο περιθώριο της παρουσίασης του νέου Volkswagen Caddy στο Πόζναν της Πολωνίας, περιηγηθήκαμε στο χώρο όπου κατασκευάζεται το νέο εργοστάσιο επαγγελματικών οχημάτων της εταιρείας, στην πόλη Wrzesnia. Στο εργοστάσιο, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2016, θα ξεκινήσει η παραγωγή του νέου Volkswagen Crafter δεύτερης γενιάς. Το νέο εργοστάσιο θα είναι το δεύτερο επαγγελματικών οχημάτων στην Πολωνία καθώς το πρώτο είναι στην πόλη Πόζναν, το οποίο ιδρύθηκε πριν από είκοσι χρόνια και για δέκα χρόνια παράγει τα Volkswagen Caddy και Transporter για όλου του κόσμου.