Έντιμη συμφωνία: Πιο μέσα το κεφάλι

Ξανά «το κεφάλι μέσα», αλλά ακόμη πιο βαθιά, είναι η εντολή που παίρνει τώρα ο ελληνικός λαός. Αλλεπάλληλα τα χαστούκια της φοροκαταιγίδας για όλους, πιο δυνατά όμως αυτά που δέχεται ο επιχειρηματικός κόσμος, που καλείται να πληρώσει πρόσθετους και δυσβάστακτους φόρους, καθώς οι κυβερνώντες θεωρούν ότι οι επαγγελματίες, αυτοί που προσπαθούν να κρατήσουν με νύχια και με δόντια την επιχείρησή τους και τους εργαζόμενους σε αυτήν, είναι «οι έχοντες και κατέχοντες», αυτοί οι οποίοι πρέπει να πληρώσουν. Στις μεταφορές οι προεκλογικές υποσχέσεις για μείωση του ΦΠΑ ξεχάστηκαν, ο ΦΠΑ μένει 23%, ενώ τα βουλγάρικα, αλβανικά, σκοπιανά κ.λπ. επανέρχονται δριμύτερα, καθώς πήραν πίσω το 26% της προκαταβολής στο κόμιστρο των ξένων φορτηγών, μόλις δύο μήνες αφότου ψηφίστηκε και με τη βουλγαρική κυβέρνηση να απειλεί με φορολογικά αντίποινα (προκαταβολή φόρου στους τουρίστες που θα επισκέπτονταν την Ελλάδα). Ακολουθούν μερικές ακόμη καρπαζιές «ξόφαλτσες» για τις οποίες – μην ανησυχείτε - θα σας ενημερώσουμε …έγκαιρα για να είστε και προετοιμασμένοι. Αυτά ως προς τις φορολογικές εξελίξεις με γενικό συμπέρασμα – άποψη του υπογράφοντος – ότι το τρίτο αυτό μνημόνιο (ή «έντιμη συνφωνία») είναι το σκληρότερο για τον ήδη πτωχοποιημένο ελληνικό λαό, είναι αντιαναπτυξιακό, αποτρεπτικό για την όποια επένδυση, ενώ θα προκληθεί και νέο κύμα μεταφοράς επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Αλλά ας αλλάξουμε θέμα…

Πρόωρη γήρανση, τεχνιέντως

Η παρατεταμένη στασιμότητα στις πωλήσεις των επαγγελματικών αυτοκινήτων, με ελάχιστες κάθε μήνα αντικαταστάσεις φορτηγών και λεωφορείων, έχει προκαλέσει τη γήρανση του ελληνικού στόλου. Θα λέγαμε πρόωρη γήρανση. Γιατί ανέβηκε ο μέσος όρος της ηλικίας των οχημάτων σε μια περίοδο που η αγορά ζητάει τα νεότερα. Έτσι, φορτηγά δεκαπέντε και είκοσι χρόνων, θεωρούνται τώρα πιο παλιά, αν θέλετε πιο ξεπερασμένα, από τα φορτηγά που έφταναν στην αντίστοιχη ηλικία, αλλά στη δεκαετία του ΄90. Αυτό συμβαίνει, γιατί οι απαιτήσεις που έπρεπε τότε να πληρούν τα φορτηγά ήταν λιγότερες από τις σημερινές. Σήμερα, δεν αρκεί ένα ABS για να θεωρείται καινούργιο το φορτηγό. Πρέπει να είναι πρόσφατης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, να έχει σύστημα ευστάθειας, δυνατό ριτάρντερ ή (και) μηχανόφρενο, να έχει φώτα ημέρας κ.λ.π. και - το κυριότερο - να καίει λιγότερο πετρέλαιο. Αυτοί οι παραπάνω «τεχνικοί λόγοι», οι οποίοι είτε επεβλήθησαν από την κοινοτική νομοθεσία, είτε προκλήθηκαν από τον ανταγωνισμό των αυτοκινητοβιομηχανιών, μετέβαλαν τη χρονική απόσταση μεταξύ του καινούργιου και του παλιού με αποτέλεσμα τον πρόωρο χαρακτηρισμό ως παλαιού ενός οχήματος και την ταυτόχρονη απομείωση της μεταπωλικής του αξίας.

Οι τολμηροί του ΚΤΕΛ Αχαΐας

Έτσι, ενώ εμείς βιώνουμε μια από τις δυσκολότερες περιόδους εξαιτίας της κρίσης, καλούμαστε να πράξουμε αυτό που κάνουν οι πλούσιοι Ευρωπαίοι εταίροι μας, δηλαδή να αντικαθιστούμε τα αυτοκίνητά μας στα 6 – 8 χρόνια, αν θέλουμε να καρπωθούμε μια λογική τιμή μεταπώλησης. Αυτό όμως ελάχιστοι Έλληνες αυτοκινητιστές το επιχειρούν, καθώς η κάλυψη της διαφοράς για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου παραμένει απαγορευτική. Δικαιολογημένα λοιπόν, ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για μας η περίπτωση των λεωφορειούχων του ΚΤΕΛ Αχαΐας, οι οποίοι τόλμησαν και προχώρησαν στην αγορά των πέντε καινούργιων λεωφορείων (βλέπε σχετικό ρεπορτάζ στις σελ. 112-115).

Μήπως υπάρχουν κάνουλες ανοιχτές;

Όπως πληροφορηθήκαμε, η αγορά αυτή έγινε με ανταλλαγή και η διαφορά καλύφθηκε με χρηματοδότηση leasing. Επειδή όμως επικρατεί η αντίληψη ότι «το λήζινγκ τέλειωσε» ή ότι «έχουν κλείσει οι κάνουλες των τραπεζών» κ.λ.π. δημοσιογραφικά σκεπτόμενοι, αποφασίσαμε να το διερευνήσουμε. Δίνονται ή δεν δίνονται λήζινγκ και, αν ναι, πώς και με ποιες προϋποθέσεις; ΄Ετσι οδηγηθήκαμε στην τράπεζα Πειραιώς, όπου πήραμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη από τον υπεύθυνο του τμήματος, ο οποίος απάντησε σε όλες μας τις ερωτήσεις και θεωρούμε ότι αξίζει να την διαβάσετε, γιατί είναι αντικειμενική και καθ΄ όλα ενημερωτική. Δημοσιεύεται, χωρίς περικοπές, στις σελ. 34 – 36.

REFER ευρώ 75 και αν είναι δυνατόν!!

Η είδηση του μήνα δεν είναι καθόλου ευχάριστη. Και δεν εννοώ τη νέα φοροκαταιγίδα που μας ανακοινώθηκε. Χαράτσια έρχονται δυστυχώς και από κει που δεν τα περιμένουμε. Ο συνάδελφος δημοσιογράφος Παύλος Μαυρομύτης ήταν σαφής: Οι «Μινωϊκές» επέβαλαν χρέωση 75 ευρώ για τη ρευματοληψία του ψυκτικού θαλάμου, του Refer, όπως λέγεται διεθνώς. Το πληροφορήθηκε από αγανακτισμένο αυτοκινητιστή, το διασταύρωσε και μάλιστα εξασφάλισε και το σχετικό πειστήριο, το οποίο και δημοσιεύουμε σε μια από τις αμέσως επόμενες σελίδες μας. Και είναι τραγικό. Τη σημερινή εποχή που η Μεταφορά βιώνει τα χειρότερά της, αυτή την εποχή επέλεξε ο ιταλικός όμιλος του Grimaldi να επιβάλει το χαράτσι του. Γιατί περί αναγκαστικής επιβολής πρόκειται. Όταν το μηχανάκι μέσα στο πλοίο πρέπει υποχρεωτικά να δουλέψει με ρεύμα, ο αυτοκινητιστής πρέπει με τη σειρά του υποχρεωτικά να καταβάλει αυτά τα 75 ευρώ, σαν να κατανάλωνε το ακριβότερο ρεύμα της όποιας ΔΕΗ και όχι το προερχόμενο από τις γεννήτριες του πλοίου.

Στο θέμα αυτό θα επανέλθουμε στο επόμενο τεύχος προκειμένου να έχουμε μια εξήγηση – αν θα έχουμε – και πάντως να μάθουμε αν το χαράτσι αυτό αποτελεί πρωτοβουλία του ομίλου Grimaldi ή αν ο ιταλικός όμιλος ξεκίνησε πρώτος για να τον ακολουθήσουν και οι άλλες ναυτιλιακές εταιρείες. Ωστόσο, δυσμενέστερη εντύπωση μου προκάλεσε το γεγονός της απόλυτης σιωπής των συνδικαλιστών μας, των προέδρων Ομοσπονδιών, Σωματείων αυτοκινητιστών και κυρίως των διεθνομεταφορέων. Πουθενά, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι αράδες, δεν είδαμε την παραμικρή αντίδραση, ούτε μια ανακοίνωση, ούτε μια διαμαρτυρία. Μόνο τις φωνές των αγανακτισμένων αυτοκινητιστών ακούσαμε. Προφανώς, αυτές οι φωνές δεν φτάνουν στα αυτιά των συνδικαλιστών, εκτός και αν κρίνουν σωστό το μέτρο αυτό του Refer των 75 ευρώ. Ας μας το πουν…

Κυρώσεων συνέχεια

Οι κυβερνώντες την Ευρώπη, ο νέος άξονας με επικεφαλής την κυρία Μέρκελ απεφάσισαν παράταση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας για έξι ακόμα μήνες. Σκληρότερη η απάντηση της Ρωσίας που κήρυξε 12μηνο εμπάργκο στις εισαγωγές ξένων προϊόντων. Η περιπέτεια για τις εξαγωγές των ελληνικών νωπών προϊόντων «διά της πλαγίας οδού» θα δυσκολέψει και μάλλον, θα γίνει απαγορευτική. Που σημαίνει ότι για την εξεύρεση εναλλακτικών αγορών, ή, έστω, για την προώθηση των νωπών μέσω τρίτων χωρών, οι τιμές για τον Έλληνα παραγωγό πέφτουν και μαζί με αυτές τα κόμιστρα. Κάποτε, από τον ιστορικό του μέλλοντος, θα μάθουμε την αλήθεια γι΄ αυτές τις κυρώσεις, πέρα από την τυπική αφορμή του ουκρανικού πολέμου. Ποιους εξυπηρετούν (οι κυρώσεις), ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν. Όπως έγινε παλαιότερα και με το εμπάργκο κατά της τότε Γιουγκοσλαβίας. Το επέβαλαν οι εταίροι μας με πρωτοβουλία των τριών (Γερμανίας, Αγγλίας, Γαλλίας) και θυμάμαι, ότι καθημερινά επίσημα και ανεπίσημα μέσω του Τύπου κατηγορούσαν την Ελλάδα ότι είναι η χώρα που σπάει το εμπάργκο και ότι τροφοδοτεί με καύσιμα και τρόφιμα τους Γιουγκοσλάβους. Μέχρι που, αρκετά χρόνια μετά, ήρθε στο φως μια επίσημη έκθεση μυστικών υπηρεσιών, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα είχε τη μικρότερη συμμετοχή στις παραβιάσεις του εμπάργκο. Πρώτοι, με βάση την προέλευση των προϊόντων, ήταν οι εταίροι μας, αυτοί δηλαδή που είχαν επιβάλει το εμπάργκο…

Καλό ή κακό;

Από τότε που ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση, επήλθε σιγή ασυρμάτου στη Διεύθυνση Οδικών Μεταφορών. Η μόνη κινητικότητα που παρατηρείται, και αυτή σε επίπεδο δηλώσεων – ανακοινώσεων, είναι στον τομέα των υποδομών και έχουν να κάνουν κυρίως με τα οδικά έργα και τους παραχωρησιούχους. Για οδικές εμπορευματικές ή επιβατικές μεταφορές ούτε λέξη, ούτε μια υπουργική απόφαση, πλην ελαχίστων διαδικαστικού κυρίως χαρακτήρα. Νομοθετικό έργο μηδέν. Πώς να το ερμηνεύσουμε δεν ξέρουμε. ΄Ισως η Μεταφορά δεν έχει προβλήματα, ίσως οι προηγούμενοι να τα έλυσαν όλα. ΄Ισως πάλι να είναι και για καλό μας αυτή η απραξία, μια και τον τελευ- ταίο καιρό, η όποια κυβερνητική πράξη μόνο για καλό δεν είναι. Ευχόμαστε πάντως και παρακαλούμε κάτι ν΄ αλλάξει, γιατί δεν πάει άλλο πια…

Και η εμπιστοσύνη είναι δύναμη

Το μήνα Μάιο, στις Σέρρες πραγματοποιήθηκε, όπως γνωρίζετε το «Truck Show North» με τη συνεργασία του Συλλόγου των Φίλων του Φορτηγού. Με μοναδικό μέσο προβολής το περιοδικό Τ&Τ, η πίστα των Σερρών κατακλύστηκε από 3.000 επισκέπτες επαγγελματίες και φίλους του φορτηγού. Εκ των υστέρων, δεχτήκαμε πλήθος συγκριτικών σχολίων, ορισμένα από τα οποία αναρτήθηκαν και στο διαδίκτυο. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους αναγνώστες μας για την εμπιστοσύνη με την οποία περιβάλλουν τόσο το περιοδικό μας, όσο και τις εκδηλώσεις που εμείς πραγματοποιούμε. Αυτή η εμπιστοσύνη σας, για μας είναι η δύναμη που χρειαζόμαστε για να συνεχίσουμε την επαγγελματική μας πορεία, που ταυτίζεται με την ανεξάρτητη και ελεύθερη ενημέρωσή σας. Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι