Εμφάνιση οχήματος
Το πορτοκαλί CF έχει κομψή εμφάνιση, με καμπίνα ημέρας και καρότσα Meiller-Kipper φορτωμένη ώστε να βγουν πιο ασφαλή συμπεράσματα. Το σήμα της DAF βρίσκεται στη μέση της μάσκας και κάτω από αυτό οι τρεις γρίλιες με μεγάλο άνοιγμα. Ιδιαίτερης σχεδίασης τα φωτιστικά σώματα, μέσα στα οποία είναι τοποθετημένα τα φώτα ημέρας. Η μπροστινή μεταλλική σχάρα προφυλάσσει το κάτω μέρος του οχήματος από χτυπήματα σε εκτός δρόμου διαδρομές. Η δεξαμενή πετρελαίου από αλουμίνιο έχει χωρητικότητα 330 λίτρα και είναι με κλειδί στην τάπα, ενώ του ad blue 50 λίτρα. Τα ελαστικά που φορά είναι της Goodyear 385/65 R 22,5 μπροστά και 315/80 R 22,5 πίσω. Η κατανομή των βαρών στους άξονες είναι μπροστά 2Χ9 τόνους και πίσω 2Χ13 τόνους με αναρτήσεις παραβολικού τύπου (σούστες, τρεις εμπρός-επτά πίσω). Το CF είναι 8Χ4 με κατευθυντήριους τους δυο μπροστινούς άξονες και την κίνηση στους πίσω, ενώ το μεταξόνιο στα 5,05 μέτρα. Το χερούλι της πόρτας βρίσκεται σε χαμηλό σημείο και για την πρόσβαση στο εσωτερικό ο οδηγός χρησιμοποιεί τα τρία αντιολισθητικά σκαλοπάτια. Οι δυο χειρολαβές βοηθούν στην εύκολη από/επιβίβαση, ιδιαίτερα μάλιστα η δεξιά η οποία βρίσκεται σε χαμηλό ύψος. Για τον ασφαλή έλεγχο της καρότσας και του φορτίου ο οδηγός πατάει στο πλαϊνό ανοξείδωτο σκαλοπάτι και κρατιέται από την επάνω χειρολαβή. Η πρακτικότητα του συγκεκριμένου σκαλοπατιού είναι μεγάλη, καθώς σε οχήματα που δεν είναι αυτό διαθέσιμο οι οδηγοί πατούν στα φτερά με άμεσο κίνδυνο να γλιστρήσουν και να πέσουν. Στην καμπίνα το εσωτερικό θυμίζει κατά πολύ αυτό των ταξιδιάρικων οχημάτων, με τη χρήση ποιοτικών και ευχάριστων υλικών. Το τετράκτινο τιμόνι έχει καλή αίσθηση και με τα κουμπιά που διαθέτει ο οδηγός διαχειρίζεται το τηλέφωνο, το ηχοσύστημα, όπως επίσης το βοηθητικό σύστημα πέδησης και τον αυτόματο πιλότο. Η οθόνη του ραδιοφώνου και του Navigation βρίσκεται στο ταμπλό, είναι υψηλής ευκρίνειας και εύκολου χειρισμού. Στην καμπίνα ημέρας του CF διατίθενται χώροι για μικροαντικείμενα πίσω από τα καθίσματα (π.χ σάκος με ρούχα και τρόφιμα), στη θήκη επάνω στον πεθαμένο, ενώ για τα έγγραφα και τα χαρτιά του δρομολογίου επάνω από το παρμπρίζ τα οποία προφυλάσσονται με ειδικό δίχτυ. Για τα ρούχα υπάρχουν κρεμάστρες στην πλάτη της καμπίνας.
Οι καθρέφτες είναι θερμαινόμενοι και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι, ενώ ηλεκτρικά είναι και τα παράθυρα.
Αυτό που ανέκαθεν επιζητούσαμε στο CF και γενικότερα στις καμπίνες του Ολλανδού κατασκευαστή είναι μεγαλύτερος «αέρας» από το παρμπρίζ μέχρι το τιμόνι, για μεγαλύτερη αίσθηση ευρυχωρίας.
Τέλος, οι ενδείξεις στην οθόνη του υπολογιστή ταξιδιού προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες για την κατάσταση του οχήματος, αλλά και για το στυλ οδήγησης του εκάστοτε οδηγού.
Από τα 0 στα 1393 μέτρα
Το πρώτο επιλεγμένο δρομολόγιο αφορούσε τη διαδρομή από την Ιτέα σε στοά του 51 σε υψόμετρο 1.393 μέτρα. Από εκείνο το σημείο μέχρι και τα 2.000 μέτρα βρίσκονται αρκετές στοές στις οποίες φορτώνουν καθημερινά δεκάδες τετραξονικά οχήματα. Στην ανάβαση τα οχήματα κινούνται άδεια και άφορτο το CF έδειξε πολύ καλή συμπεριφορά. Στη χωμάτινη διαδρομή από τη διασταύρωση του 51 μέχρι τη στοά οι τριγμοί ήταν ανύπαρκτοι και ο θόρυβος μέσα στην καμπίνα ελάχιστος.
Φορτώνοντας υλικό
Το φόρτωμα του υλικού έγινε έξω από τη στοά, σε σημείο που το μετέφεραν ειδικά μηχανήματα τα οποία είχαν πρόσβαση στο εσωτερικό αυτών. Το CF επιδεικνύει μια ικανοποιητική ευκινησία στο μανουβράρισμα, χάρη στο καλό κόψιμο του τιμονιού. Πρόκειται για στοιχείο απαραίτητο στις συγκεκριμένες δύσκολες συνθήκες δουλειάς για την εύκολη προσέγγιση του χώρου φόρτωσης, χωρίς διορθωτικές κινήσεις στο τιμόνι και συνεχόμενα μπρος-πίσω. Παράλληλα, οι καθρέφτες βοηθούν σημαντικά τον οδηγό ενημερώνοντάς τον ακριβώς για το διαθέσιμο χώρο περιστροφής και κίνησης του οχήματος.
Ανάλογα με το απόβαρο του οχήματος ο χειριστής του φορτωτή υπολογίζει το φορτίο, ώστε τα οχήματα να μην ξεπερνούν το νόμιμο επιτρεπτό.
Κατεβαίνοντας από το βουνό
Το αντίστροφο της ανάβασης, από τα 1393 στα 0 μέτρα συνεπάγεται μεγάλη κατάβαση, ομαλή σε ορισμένα σημεία και απότομη σε άλλα, στην οποία το βοηθητικό σύστημα πέδησης βρίσκεται συνεχώς σε λειτουργία.
Το συγκεκριμένο CF ήταν εφοδιασμένο με μια σκάλα βαλβιδόφρενου απόδοσης 375 Kw, ωστόσο όπως μας τόνισε ο Σπύρος Αρβανίτης σε όλα τα νέα οχήματα θα είναι διαθέσιμο με τρεις σκάλες και ίδια απόδοση η οποία αποδίδεται προοδευτικά (1η σκάλα-40%, 2η-70% και 3η-100%).
Στην πράξη το βαλβιδόφρενο έκανε εξαιρετική δουλειά καθώς κρατούσε το όχημα με πολύ λίγα χιλιόμετρα και αυτό είναι το πλεονέκτημα έναντι του intarder το οποίο δεν πιάνει από τόσο χαμηλά. Άλλωστε το βαλβιδόφρενο είναι απαραίτητο καθώς το όχημα μέσα στο βουνό κινείται με χαμηλές ταχύτητες, από 15-30 χλμ/ώρα. Βοηθώντας το βαλβιδόφρενο ο οδηγός, κατεβάζοντας την ανάλογη σχέση στο κιβώτιο, η απόδοση είναι μεγαλύτερη και το όχημα όχι μόνο διατηρεί σταθερή την ταχύτητα αλλά προοδευτικά τη μειώνει. Οι φθορές στα τακάκια είναι μειωμένες καθώς η χρήση του φρένου ήταν απαραίτητη μόνο όταν θέλαμε να ακινητοποιήσουμε πλήρως το όχημα.
Βέβαια το βαλβιδόφρενο έχει το μειονέκτημα να μην μπορεί να κατεβάσει το όχημα σε ασφάλτινες διαδρομές με υψηλές ταχύτητες όπως συμβαίνει με το intarder. Για παράδειγμα στις μεγάλες καταβάσεις με τη χρήση του βαλβιδόφρενου το όχημα κατέβαινε με την 8η σχέση στο κιβώτιο ενώ αντίστοιχα στην ίδια με το intarder θα κατέβαινε με μια μεγαλύτερη, κερδίζοντας σε χρόνο σε παρατεταμένες κατωφέρειες.
Το αυτοματοποιημένο As-Tronic ανέλαβε εξ ολοκληρου τις αλλαγές χωρίς να παρεμβαίνουμε καθόλου, επιτυγχάνοντας σαφώς λιγότερες αλλαγές απ' όσες θα πραγματοποιούσαμε εμείς στη μηχανική λειτουργία, λειτουργώντας πάντα με γνώμονα την οικονομία. Για παράδειγμα μετά από ευθεία η διαδρομή γίνονταν ελαφρώς ανηφορική και στο τελείωμά της με μεγαλύτερη κλίση στην οποία το As-Tronic διατήρησε την 6η σχέση σε χαμηλό εύρος στροφών, δουλεύοντας στην οικονομική ζώνη και αξιοποιώντας τη διαθέσιμη ροπή. Αντίθετα, με τη χρήση του μηχανικού κιβωτίου ο οδηγός πριν το τελείωμα της ανηφόρας θα «έριχνε» μια σχέση στο κιβώτιο θεωρώντας ότι με την 6η το όχημα δεν θα κατάφερνε να ανέβει, κάνοντας μια επιπλέον αλλαγή που σημαίνει και αύξηση της κατανάλωσης. Οι αλλαγές στο κιβώτιο ήταν λίγες, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να μην έχει μεγάλες διακυμάνσεις στη λειτουργία του. Το As Tronic και γενικότερα τα αυτοματοποιημένα κιβώτια έχουν εξελιχθεί σημαντικά ώστε οι αυτοκινητιστές να τα προτιμούν ακόμη και για χρήση σε εκτός δρόμου διαδρομές, εκεί που οι καταπονήσεις είναι σαφώς μεγαλύτερες. Γενικότερα η ροπή του CF πιάνει από χαμηλά για να έχει δυνατότερο τράβηγμα όταν ανεβαίνει με πλήρες φορτίο.
Φορτωμένο το όχημα έχει ακόμη καλύτερο πάτημα στο δρόμο, καθώς δεν παρατηρούνται «πηδηματάκια» στο τραπέζι, όπως συμβαίνει όταν αυτό είναι άδειο.
Απόδοση οδήγησης
Κατά τη διάρκεια των δρομολογίων ο οδηγός έχει τον προσωπικό του εκπαιδευτή ο οποίος δεν είναι άλλος από τον υπολογιστή ταξιδιού που κρίνει την απόδοση οδήγησης. Εκεί, εμφανίζεται το σύνολο της οδήγησής του λαμβάνοντας υπόψη τη μέση κατανάλωση, το χειρισμό του γκαζιού, όπως επίσης τη χρήση και την αποδοτικότητα του φρεναρίσματος. Ο οδηγός αξιολογώντας τα αποτελέσματα αυτά και την απόδοσή του μπορεί να βελτιώνεται από δρομολόγιο σε δρομολόγιο αλλάζοντας και βελτιώνοντας το οδηγικό του στυλ, μέχρι να πετύχει το βέλτιστο το οποίο συνεπάγεται μεγαλύτερη οικονομία καυσίμων.
Η άποψη των οδηγών
Από την παρουσίαση του CF πέρασαν αρκετοί επαγγελματίες αυτοκινητιστές, που εργάζονται στα ορυχεία της Ιτέας-Άμφισσας και διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στο χώρο των ανατρεπόμενων φορτηγών. Όλοι τους μίλησαν με θετικά λόγια για το DAF, έχοντας τις καλύτερες εντυπώσεις κυρίως από την «καβάλα» του οχήματος, τις επιδόσεις του κινητήρα, όπως και του βαλβιδόφρενου στη χωμάτινη διαδρομή. Συγκεκριμένα ανέφεραν:
Ευθύμιος Καστρίτης: Το αυτοκίνητο είναι πολύ εξελιγμένο και εξοπλισμένο με όλα τα σύγχρονα μέσα για πιο ασφαλές και άνετο δρομολόγιο. Η καμπίνα του δεν κουνάει, απορροφά τους κραδασμούς και έχει αρκετά σταθερό πάτημα στο δρόμο. Μου άρεσε ιδιαίτερα το κιβώτιο γιατί έκανε σωστές αλλαγές και όχι περιττές και πιστεύω πως έφτασε η ώρα να περάσουμε όλοι στα αυτόματα κιβώτια. Ο κινητήρας του είναι δυνατός και αυτό το είδα σε μια ανηφόρα μετά από στροφή, όπου στην αρχή έκοψα ταχύτητα και πατώντας το γκάζι, ο κινητήρας είχε άμεση απόκριση. Βέβαια το αυτοκίνητο είναι καινούργιο και θα δούμε μετά από πέντε χρόνια αν θα βγάλει ζημιές ή όχι. Αν κρίνω όμως από τα προηγούμενα μοντέλα CF που εργάζονται στο λατομείο, πιστεύω πως και αυτό θα δείξει την ίδια αξιοπιστία σε βάθος χρόνου.
Κωνσταντίνος Καραχονδρός: Με εντυπωσίασε το σασμάν γιατί έκανε πολύ ωραίες αλλαγές, πιο καλές και απ' ότι κάνει ένας επαγγελματίας οδηγός. Όταν ανεβαίναμε τις έκανε γρήγορα τις αλλαγές, στην κατάβαση καθυστερούσε λίγο περισσότερο γι' αυτό κάποιες φορές τις έκανα εγώ με τη μηχανική λειτουργία. Το βοηθητικό σύστημα πέδησης όταν μου είπαν ότι έχει μόνο μια σκάλα υπέθεσα ότι δεν θα είναι αποδοτικό αλλά στην πράξη παρατήρησα ότι το βαλβιδόφρενο έχει εξαιρετική απόδοση και σε όλες τις κατηφόρες τις κατέβαινα χωρίς να πατάω φρένο.
Στην πορεία το όχημα έχει καλή καβάλα, σαν ταξιδιάρικο αμάξι και δεν ακούγονται καθόλου τριγμοί στο εσωτερικό. Είμαι φαν της μεγάλης καμπίνας οπότε θα ήθελα να έχει κρεβάτι, αλλά και η καμπίνα ημέρας του DAF έχει χώρους για διάφορα μικροαντικείμενα. Τέλος, η τιμή του είναι προσιτή και πιστεύω ότι είναι μια αξιόλογη επιλογή για τη δική μας δουλειά.
Δημήτρης Ρέββας: Το CF Euro 6 είναι έτοιμο αυτοκίνητο, στημένο για τη δική μας τη δουλειά, με την κατάλληλη ιπποδύναμη. Είναι ξεκούραστο χάρη στο κιβώτιό του, το οποίο τα κάνει όλα μόνο του! Το As tronic το προτείνω χωρίς κανέναν ενδοιασμό. Η μόνη έλλειψη του συγκεκριμένου αυτοκινήτου είναι το intadrer ωστόσο το βαλβιδόφρενο κρατάει πολύ καλά το όχημα στη διαδρομή εντός του εργοταξίου. Η καμπίνα ημέρας έχει αρκετούς χώρους και δεν κουνάει καθόλου ακόμη και με υψηλή ταχύτητα σε απότομες στροφές. Στις ανηφόρες σε κρατάει το hill start aid μέχρι να εκκινήσει το όχημα, χωρίς να σε τραβάει προς τα πίσω και χωρίς να καταπονείς το δίσκο.
Ηλίας Κάγκαλος: Είμαι ιδιοκτήτης προηγούμενου μοντέλου CF και μπορώ να σας πω ότι με το καινούργιο, το Euro 6, έχουν διορθωθεί όλα τα προβλήματα και οι παραλείψεις του Euro 5. Παρατήρησα ότι οι καλωδιώσεις του είναι μονωμένες καλύτερα με σπιράλ, έχει προστεθεί ένα επιπλέον φύλλο στις σούστες και η ανάρτηση καμπίνας είναι πιο βελτιώμενη. O ξηραντήρας είναι τοποθετημένος σε καλύτερη θέση για να μην γεμίζει σκόνες και λάσπη.
Τα φρένα του έχουν πολύ καλή απόδοση και ο κινητήρας του αναταποκρίνεται από χαμηλό εύρος στροφών.