Στη χώρα μας για επίδειξη στους Έλληνες επαγγελματίες του τουρισμού και τα κατά τόπους ΚΤΕΛ βρέθηκε τον περασμένο μήνα ένα ολοκαίνουργιο, 12μετρο VDL Futura Euro 6. Το ολλανδικό μοντέλο («Λεωφορείο της Χρονιάς 2012») παραμένει ένα από τα πιο «φρέσκα» τουριστικά της Ευρώπης, και είναι τώρα πιο ενδιαφέρον από ποτέ, καθώς «φοράει» πλέον τον εξαιρετικό ΜΧ-11 Paccar της DAF. Ο συγκεκριμένος κινητήρας θεωρείται ένας από τους πιο εξελιγμένους τεχνολογικά της αγοράς, και τείνει να αποκτήσει μονοπωλιακό σχεδόν μερίδιο αγοράς σε όσους κατασκευαστές λεωφορείων προμηθεύονται από αλλού μηχανικά σύνολα. Έχοντας δοκιμάσει κάθε έκδοση του Futura Euro 5/ EEV, έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς διαμορφώνεται η συμπεριφορά του οχήματος ως Euro 6.

Business class

Το Euro 6 Futura ξεχωρίζει με τον σχεδιασμό του, που είναι δυναμικός και ξεχωριστός. Θεωρούμε ότι, ακόμη και 4 χρόνια μετά την παρουσίασή του, παραμένει το ίδιο ενδιαφέρον και καλόγουστο ως σχέδιο, όπως τη στιγμή του λανσαρίσματος. Μόνο το προφίλ παραπέμπει στο μοντέλο προηγούμενης γενιάς –από εκεί και πέρα, έχουν αλλάξει σχεδόν όλα. Σε πιο χρηστικούς τομείς, το πλάτος της εμπρός πόρτας είναι σημαντικά μεγαλύτερο από το μοντέλο προηγούμενης γενιάς, και η είσοδος στο εσωτερικό εύκολη. Και, όπως συμβαίνει πάντα με τη VDL, έχει δοθεί έμφαση στις μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις και το «συγκρατημένο» απόβαρο.

Ο διάκοσμος είναι πολύ μοντέρνος και με το καλημέρα δημιουργείται μία ευχάριστη ατμόσφαιρα. Το φινίρισμα και το επίπεδο της συναρμογής είναι ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου και όσο και να ψάξει κάποιος, ατέλειες δεν υπάρχουν. Αυτό που δείχνει πόσο μελετημένο είναι το εσωτερικό, είναι ο συνδυασμός βελούδου και αλουμινίου σε πολλά σημεία του σαλονιού. Είναι πολύ καλόγουστος και κάνει τους επιβάτες να αισθάνονται όμορφα. Η προσλαμβάνουσα ποιότητα είναι σε επίπεδο που θα εκπλήξει ευχάριστα κάθε ιδιοκτήτη Futura προηγούμενης γενιάς. Το βελούδο καλύπτει σχεδόν τα πάντα –ακόμη και την οροφή. Τα ατομικά χειριστήρια των επιβατών είναι όμορφου σχεδιασμού και περιλαμβάνουν αρκετές προηγμένες λειτουργίες. Τα κανάλια για τις χειραποσκευές είναι ευρύχωρα, και ο μπλε/μωβ νυχτερινός φωτισμός πολύ «ψαγμένος». Το πλάτος του κεντρικού διαδρόμου είναι παραπάνω από επαρκές. Οι σχεδιαστές της VDL στο εργοστάσιο της εταιρείας, μας είχαν εξηγήσει πως ανάμεσα σε άλλα στοιχεία, πηγή έμπνευσης για τη διαμόρφωση του εσωτερικού ήταν και το σαλόνι ενός μοντέρνου σπιτιού.

Τα καθίσματα (53+1+1) είναι από τη σειρά 300 Create της VDL, με ποιοτική υφασμάτινη επένδυση, με διχτάκια και υποπόδια παντού, καθώς και ζώνες ασφαλείας. Το κλιματιστικό οροφής είναι της Denso με δύο κομπρεσέρ και δύο γραμμές ψύξης. Τα διπλά φιμέ πλευρικά κρύσταλλα κατεβαίνουν αρκετά χαμηλά, αφήνοντας τον φυσικό φωτισμό να εισέρχεται στο εσωτερικό και τη θέα των επιβαινόντων να είναι απρόσκοπτη. Συνολικά, ο χώρος των επιβατών είναι υπεράνω κριτικής.

Θέση οδήγησης, δυναμικά χαρακτηριστικά

Ο χώρος εργασίας και γενικά το κόκπιτ σέβεται τη δουλειά του οδηγού χαρίζοντάς του τη μεγαλύτερη δυνατή άνεση. Οι αδρές γραμμές και η εμπνευσμένη διχρωμία μεταδίδουν σε οδηγό και επιβάτες στις πρώτες σειρές καθισμάτων μία αίσθηση ευρυχωρίας. Για κάθε οδηγό/ιδιοκτήτη της προηγούμενης γενιάς του λεωφορείου, οι αναβαθμίσεις είναι όχι μόνο καλοδεχούμενες, αλλά και άμεσα αντιληπτές. Από το νέο τρόπο τοποθέτησης του πεντάλ του γκαζιού, μέχρι τη διάταξη των πλήκτρων και των χειριστηρίων στο ταμπλό, τα πάντα είναι τόσο βελτιωμένα που οι οδηγοί των παλαιότερων Bova θα δυσκολευτούν να πιστέψουν πως το VDL είναι ο «απόγονος» του ιδιαίτερα δημοφιλούς στη χώρα μας λεωφορείου.

Η ορατότητα είναι παραπάνω από ικανοποιητική και το ίδιο ισχύει για την εργονομία γύρω από τη θέση οδήγησης. Δεν καταγράψαμε κάτι παράταιρο, ή τοποθετημένο σε λάθος θέση. Μερικοί αυστηροί κριτές, θα προτιμούσαν ίσως αντί για περιστροφικός διακόπτης για το κιβώτιο ταχυτήτων, να υπάρχει μοχλοδιακόπτης στην κολώνα του τιμονιού, και τα κάποια πλήκτρα να ήταν από πιο «ακριβό» πλαστικό. Αυτά όμως είναι πρακτικά άνευ σημασίας από τη στιγμή που θα καθίσεις στο πληθωρικό κάθισμα της Isri που ρυθμίζεται σε κάθε έννοια και είναι θερμαινόμενο. Τα καλά νέα αρχίζουν με το πρώτο πάτημα του γκαζιού –άμεση απόκριση, χωρίς το παραμικρό σκορτσάρισμα, ακόμη και σε ταχύτητες βαδίσματος. Είναι σημαντικό πως αυτό γίνεται ακόμη και αν ο οδηγός μανουβράρει το όχημα σε σημεία με κλίση. Προστατεύονται έτσι τα μηχανικά μέρη και η μετάδοση, και ταυτόχρονα φαίνεται πόσο βελτιωμένο είναι το 12άρι αυτοματοποιημένο AS-Tronic της ZF.

Αν υπάρχει κάτι που χαρακτηρίζει την οδική συμπεριφορά του τουριστικού των Ολλανδών, αυτό είναι ο «ανάλαφρος» τρόπος με τον οποίο κινείται σε συνεχόμενο στροφιλίκι. Το Futura κρύβει ή αν προτιμάτε, καμουφλάρει τον όγκο και τις διαστάσεις του, όπως πρέπει να κάνει κάθε καλό πούλμαν του 2016. Ο πειρασμός να βγάλεις εκτός λειτουργίας το σύστημα ευστάθειας και να πιέσεις είναι συνεχής –το λεωφορείο δεν ανοίγει πουθενά την τροχιά του και παραμένει βιδωμένο στην άσφαλτο. Η ανάρτηση (ECAS) με ηλεκτρονικό έλεγχο της απόσβεσης είναι πιθανότατα από τις πιο καλορυθμισμένες που έχουμε δοκιμάσει τελευταία. Σφιχτή αλλά και μαλακή ταυτόχρονα, εκεί που πρέπει, δεν αφήνει να περάσει ούτε «κιχ» στο εσωτερικό, με τον εμπρός άξονα να μην κοπανάει ούτε στις χειρότερες εγκάρσιες ανωμαλίες. Το σύστημα διεύθυνσης είναι πληροφοριακό, και δεν απαιτούνται μικροδιορθώσεις στην πορεία στην εθνική οδό.

Ο 11λιτρος της DAF, με 440 hp και 2.100 Nm ροπή, είναι πραγματική δύναμη. Απόλυτα γραμμικός, όπως τον ξέρουμε κι από τα φορτηγά όπου τοποθετείται, στο πολύ ελαφρύτερο πούλμαν έχει μία πιο βελούδινη αίσθηση. Μεστή απόδοση, χωρίς το παραμικρό κόμπιασμα. Αποδίδει εν ολίγοις τουλάχιστον όπως ένας 13λιτρος με το ηχητικό του «ίχνος» να μη γίνεται αντιληπτό στην καμπίνα. Το 12άρι ZF είναι εδώ σε μία από τις πιο εξελιγμένες του εκδοχές. Η VDL έχει εξελιχθεί σε ειδικό στις ρυθμίσεις του, σε σημείο που το AS-Tronic νομίζεις πως είναι νέας γενιάς κιβώτιο. Κλείνοντας, ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στη δευτερεύουσα πέδηση, με Intarder και μηχανόφρενο που θα αρκούσαν και για δύο λεωφορεία –ο ρυθμός επιβράδυνσης είναι άψογος, και ο έμπειρος οδηγός που θα τα χρησιμοποιεί συχνά, θα προστατέψει τα αναλώσιμα

των φρένων για πολύ καιρό.

Η γνώμη των οδηγών

Στη διάρκεια της δοκιμής, είχαμε μαζί μας δύο λεωφορειούχους και φίλους της «A P Bus Coach Hellas MIKE» αποκλειστικού αντιπροσώπου της VDL Bus & Coach στην Ελλάδα. Τον κ. Βασίλη Καραβασίλη από το ΚΤΕΛ Δράμας και τον κ. Μιχάλη Βενέτη, Αντιπρόεδρο του ΚΤΕΛ Σερρών. Μοιραστήκαμε μαζί τους τα χιλιόμετρα της δοκιμής και παρακάτω ακολουθούν οι εντυπώσεις τους.

«Η ηχομόνωση είναι όλα τα λεφτά»

Ο κ. Καραβασίλης μας είπε τα εξής: «Θεωρώ ότι το λεωφορείο αγγίζει το τέλειο. Ειδικά ο11λιτρος Euro 6 είναι φοβερός, το σύστημα διεύθυνσης εξαιρετικό. Εντύπωση μου έκανε η παντελής απουσία αεροδυναμικών θορύβων. Ακόμη και σήμερα, στη διάρκεια της δοκιμής, με δυνατό αέρα δεν ακούγεται τίποτα. Η πέδηση -κύρια και δευτερεύουσα- είναι εντυπωσιακή. Intarder και μηχανόφρενο έχουν την καλύτερη απόδοση που έχω συναντήσει. Νομίζω πως για τον επαγγελματία οδηγό είναι ένα από τα καλύτερα λεωφορεία που υπάρχουν. Το επίπεδο των βελτιώσεων πραγματικά με ξάφνιασε. Ένα καλό παράδειγμα είναι το πώς ξεκινάει το Futura –ούτε υποψία σκορτσαρίσματος. Αυτού του είδους η συμπεριφορά, προσφέρει στον μελλοντικό ιδιοκτήτη ξεγνοιασιά. Είναι δεδομένο πως, από τη στιγμή που δεν ταλαιπωρείται η γραμμή μετάδοσης κίνησης, δεν θα υπάρχουν οι φθορές που υπήρχαν στο παρελθόν. Επίσης, η ηχομόνωση είναι “όλα τα λεφτά”. Η ποιότητα κατασκευής είναι προφανώς σε άλλο επίπεδο και το νοιώθεις αυτό σε κάθε επιφάνεια του λεωφορείου. Αν λ.χ., ξεχαστείς και προσπαθήσεις να ξεκινήσεις με νεκρά αντί για “D” σου παίρνει ώρα να το καταλάβεις όσο και να ανέβουν οι στροφές, αφού δεν υφίσταται θόρυβος από τον κινητήρα. Η κλιμάκωση του κιβωτίου είναι υποδειγματική. Μέχρι το Σούνιο προσπαθούσα να δω πού θα “κρεμάσει” το κιβώτιο σε ανάβαση –κάτι που φυσικά δεν έγινε ποτέ. Κατεβάζει πάντα την κατάλληλη στιγμή, και με τέτοια ομαλότητα που σχεδόν δεν το καταλαβαίνει ο οδηγός. Δύσκολα θα χρειαστεί να το βάλει κάποιος σε χειροκίνητη λειτουργία».

«Η καλύτερη ανάρτηση που έχει τοποθετηθεί σε λεωφορείο»

Ο κ. Βενέτης ήταν εξίσου ξεκάθαρος στις απόψεις του: «Ο συνάδελφος ανέφερε σχεδόν τα πάντα. Εκείνο που εγώ θα ήθελα να συμπληρώσω είναι το πραγματικά φοβερό σετάρισμα της ανάρτησης. Δεν υπάρχει κοπάνημα, η απόσβεση είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο. Οι μηχανικοί την έχουν κάνει ακριβώς όσο μαλακή πρέπει, με το ριμπάουντ να είναι το καλύτερο που έχω νιώσει ποτέ.

Είμαστε επαγγελματίες, έχουμε οδηγήσει πολλά καινούργια λεωφορεία, αλλά θεωρώ ότι, αυτή τη στιγμη, το Futura έχει την καλύτερη ανάρτηση της αγοράς. Η διαδρομή που κάναμε ήταν πολύ απαιτητική και σε κάποια σημεία με σπασμένο οδόστρωμα, εμένα μου θύμισε επιβατικό αυτοκίνητο. Αυτού του είδους η απόσβεση της ανάρτησης ταιριάζει γάντι στο μεταφορικό έργο του δικού μας ΚΤΕΛ, αφού έχουμε και τις λεγόμενες άγονες γραμμές που είναι κουραστικές. Πέρα από την ταλαιπωρία με άλλα λεωφορεία, όπου συνέχεια χτυπάει η εμπρός ανάρτηση πας “φυλαχτά” αφού προσπαθείς να φυλάξεις το όχημα σε κάποιο χωριό. Με το Futura απλά δεν ασχολείσαι. Το VDL τα ‘χει όλα, ενώ και η τιμή του για τα σημερινά δεδομένα, είναι έως και δελεαστική. Ο κινητήρας πέρα από την εντυπωσιακή του απόδοση είναι πολύ αθόρυβος. Σε κάποιο κομμάτι της διαδρομής που καθόμουν στην τελευταία σειρά καθισμάτων, άνετα μπορούσα να ακούσω τις συζητήσεις των συνεπιβατών μας εμπρός. Για το Intarder δεν έχω λόγια –στη μόλις δεύτερη σκάλα, το αυτοκίνητο γονατίζει».

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΔΟΚΙΜΗΣ

n Ψυγείο αναψυκτικών 55 λίτρων ενσωματωμένο στο ταμπλό

n 2 μόνιτορ σταθερά 19’’ ιντσών

n DVD player

n Ράδιο CD player Bosch Proffesionalline

n Ψηφιακός ταχογράφος με κάρτα VDO

n Ηλεκτρονικός κόφτης μέγιστης ταχύτητας 100 χλμ/ώρα

n Αυτόματος πιλότος με μνήμη και σύστημα ελέγχου ταχύτητας σε καταβάσεις

n ABS, EBS, ASR συστήματα πέδησης και αυξημένης ασφάλειας

n ECAS ηλεκτρονική ανάρτηση με δυνατότητα ανύψωσης και καθίζησης του αμαξώματος

n Ελαστικά Michelin ΧΖΕ2, 295/80R 22.5

n Προβολείς ομίχλης εμπρός

n Φώτα ημέρας τύπου Led

n Διπλά πλευρικά κρύσταλλα φιμέ

n Μπαγκαζιέρες ανοιγόμενες παράλληλα με «έξυπνο» σύστημα που διευκολύνει την φόρτωση αποσκευών και κεντρικό κλείδωμα ξεχωριστό για δεξιά και αριστερή πλευρά του οχήματος.

n Πνευματικές πόρτες μπροστά και πίσω ανοιγόμενες προς τα έξω, με βαλβίδες εκτάκτου ανάγκης εξωτερικά σε όλες (οδηγία 2001/85)

n Ρεζερβουάρ καυσίμων διπλό με συνολική χωρητικότητα 830 λίτρων

n Μπαταρίες βαρέως τύπου 2 χ 230 Αh

n Σύστημα αυτοδιάγνωσης όλων των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων με ένδειξη στον πίνακα οργάνων του οδηγού

n Εξωτερικοί καθρέπτες ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι και θερμαινόμενοι

n Μικρόφωνο οδηγού και συνοδηγού

n Κάθισμα οδηγού ISRI αέρος, θερμαινόμενο

n Αυτόνομο κλιματιστικό οδηγού μπροστά και θέρμανση

n Ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα κουρτινάκια οδηγού – συνοδηγού

n Ηλεκτρικό θερμαινόμενο παράθυρο οδηγού

n Σέρβις Units πάνω από κάθε επιβάτη, με ηχεία, σύστημα εξαερισμού και φωτισμό led

n Προθερμαντήρας Webasto 30 KW Spheros

n Κλιματισμός επιβατών DENSO τοποθετημένος στην οροφή με δύο κομπρεσέρ διαχειριζόμενα δύο ξεχωριστές γραμμές ψύξης

n Επεξεργασία πλαισίου 3cr12 (αντισκωριακή)

n Εμπρός και πίσω τοίχωμα χώρου αποσκευών από αλουμίνιο

n Κάθισμα οδηγού και συνοδηγού στο χρώμα του σαλονιού

n Γρύλλος και μπουλονόκλειδο

n Φαρμακείο, Τρίγωνο και πυροσβεστήρας