Τροχοί & TIR

Ειδική Μεταφορά με Scania R 730 Streamline

Ένας τέτοιος καινούργιος τράκτορας αγοράστηκε από την εταιρεία μεταφορών του Άγγελου Λυκούδη με τον οποίο μεταφέρουμε μια λαστιχοφόρα τσάπα από το λιμάνι του Κερατσινίου στις εγκαταστάσεις της εταιρ
από Παύλος Μαυρομύτης | Τετάρτη 01/06/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Ένας τέτοιος καινούργιος τράκτορας αγοράστηκε από την εταιρεία μεταφορών του Άγγελου Λυκούδη με τον οποίο μεταφέρουμε μια λαστιχοφόρα τσάπα από το λιμάνι του Κερατσινίου στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Μποζίκης στην Κόρινθο. Το επικαθήμενο έχει συνολικό μήκος 29 μέτρα και μικτό βάρος 104.800 κιλά. Οδηγός του οχήματος είναι ένας από τους παλαιότερους οδηγούς της εταιρείας, ο Τριαντάφυλλος Αναστασιάδης, ο οποίος πραγματοποιεί με επιτυχία τη μεταφορά και μας δίνει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τη μέχρι τώρα οδηγική του εμπειρία από το R.

Βολική καμπίνα

Η καμπίνα του R είναι η Highline, την οποία θεωρούμε κατάλληλη για ειδικές μεταφορές, αφενός γιατί προσφέρει ικανοποιητικές εσωτερικές διαστάσεις για δυο οδηγούς και αφετέρου γιατί έχει χαμηλότερο εξωτερικό ύψος σε σχέση με την Topline ώστε να αποφεύγονται τα χτυπήματα σε κλαδιά χαμηλών δέντρων.

Ταυτόχρονα, διευκολύνεται το πέρασμα του αυτοκινήτου κάτω από μπαλκόνια σε ελιγμούς εντός κατοικημένων περιοχών. Στο εσωτερικό της καμπίνας, οι επιβαίνοντες έχουν στη διάθεσή τους αρκετούς αποθηκευτικούς χώρους, με τρία ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ και άλλα δυο μεγαλύτερα κάτω από το κρεβάτι ενώ στις τσέπες κάθε πόρτας μπορούν να αφήνουν μπουκάλια νερού, γάντια και ρολά χαρτιού. Το ψυγείο διαθέτει και κατάψυξη αλλά θα βόλευε να είναι μεγαλύτερης χωρητικότητας. Το εσωτερικό ύψος, από το θόλο του κινητήρα μέχρι την οροφή, είναι 1.900 χιλιοστά που σημαίνει πως ένας οδηγός κανονικού αναστήματος μπορεί να σηκωθεί όρθιος και να κινηθεί με σχετική άνεση. Τα δυο κρεβάτια έχουν πλάτος 800 χιλιοστά, με το μήκος του κάτω να φτάνει τα 2.050 χιλιοστά και του επάνω τα 1.960 χιλιοστά.

Στην εξωτερική του πλευρά ο τράκτορας διατηρεί όλα τα χαρακτηριστικά της σειράς Streamline με περισσότερα αεροδυναμικά βοηθήματα, τις άκρες να είναι πιο στρογγυλεμένες και με μικρότερο σχεδιαστικά γείσο για ελαχιστοποίηση του θορύβου σε υψηλές ταχύτητες. Στην πλάτη του τράκτορα έχουν τοποθετηθεί ανοξείδωτα ντουλάπια και τη στιγμή που ο οδηγός τακτοποιεί τα πράγματά του αναφέρει σχετικά: «Το κόστος κατασκευής των ντουλαπιών είναι σημαντικό, ωστόσο είναι απαραίτητα για τη δουλειά μας. Μέσα σε αυτά βάζουμε αλυσίδες, γάντζους, ρεζέρβα, εργαλειοθήκες και τα έχουμε όλα σε μια σειρά».

Λειτουργία Opticruise

Τις δυνατότητες του R 730 τις είδαμε στην πράξη, ακολουθώντας το σε ειδική μεταφορά από το λιμάνι του Κερατσινίου μέχρι την Κόρινθο, μεταφέροντας λαστιχοφόρα τσάπα η οποία προορίζεται για τη φόρτωση χύδην φορτίων. Η μεταφορά της έγινε με ειδική ανοιγόμενη νταλίκα, με δυο μπροστινούς και τέσσερις πίσω άξονες. Τόσο στις μανούβρες πριν το φόρτωμα όσο και στο υπόλοιπο τμήμα της διαδρομής ο Τριαντάφυλλος επέλεξε την αυτόματη λειτουργία στο κιβώτιο και μας εξήγησε: «Το σύστημα αποσύμπλεξης είναι φανταστικό, είναι σαν να έχω «τρικουβέρτο» (torque converter), τόσο καλή δουλειά κάνει. Όταν μανουβράρω το όχημα, όπως αυτή τη στιγμή που πρέπει να κάνω όπισθεν για να φέρω το επικαθήμενο δίπλα από την τσάπα, παρατηρώ ότι ο τράκτορας δεν σκορτσάρει και δεν χοροπηδάει το διαφορικό. Ξεκινάει πολύ ομαλά, σαν να έχω συμπλέκτη στο πόδι και το κουμαντάρω όπως θέλω».

Φόρτωμα στο Κερατσίνι

Το μοναδικό ζήτημα που έχουμε να επιλύσουμε, είναι να μην ξεπεράσει η μπούμα της τσάπας τα πέντε μέτρα ύψος. Γι' αυτό το λόγο η τσάπα τοποθετείται στην μπροστινή πλευρά της νταλίκας, ενώ η μπούμπα στην ουσία διπλώνει σε δύο κομμάτια κατεβάζοντας το ύψος σε λιγότερο από πέντε μέτρα, ώστε να διέρχεται από τις γέφυρες.

Παρουσία συνοδευτικού, το οποίο ακολουθεί την νταλίκα και ο οδηγός του με ασύρματο ενημερώνει τον οδηγό του τράκτορα εάν χωράει το βαρυφορτωμένο όχημα να στρίψει στις στροφές, ξεκινούμε την πορεία μας, με το πρώτο δύσκολο κομμάτι να είναι από το λιμάνι μέχρι την ανηφόρα του Σχιστού. Στους στενούς δρόμους του Κερατσινίου φαίνεται η εμπειρία του οδηγού. Περνά το συρμό πολύ κοντά από σταθμευμένα οχήματα χωρίς να προκληθεί το παραμικρό. «Σημαντική βοήθεια μου προσφέρει το τιμόνι το οποίο είναι ελαφρύ και ακριβέστατο. Γνωρίζω όταν στρίβω πού ακριβώς πατάνε οι ρόδες επάνω στο οδόστρωμα», μας λέει ο Τριαντάφυλλος και συνεχίζει: «επίσης θέλω να τονίσω ότι οι καθρέφτες έχουν καλή ορατότητα ενώ οι δυο μπροστινές κολώνες δεν μειώνουν το οπτικό μου πεδίο».

Δυνατή έλξη

Ξεκινώντας την ανηφόρα του Σχιστού, ο Τριαντάφυλλος αλλάζει το πρόγραμμα οδήγησης από το λεβιεδάκι του Opticruise, περνώντας το από την οικονομική οδήγηση στη λειτουργία Power, δίνοντάς μας την ευκαιρία να τον ρωτήσουμε σχετικά με αυτό: «Στην ευθεία δουλεύω πάντοτε στην οικονομική λειτουργία, όταν όμως πιάνω μεγάλες ανηφόρες όπως είναι αυτή μπροστά μας το γυρίζω στο Power, και έτσι ο κινητήρας κρατά υψηλότερο εύρος στροφών. Όταν το αγοράσαμε είχα ενδοιασμούς σχετικά με το κιβώτιο, γιατί είχα κακή εμπειρία από αυτοματοποιημένα κιβώτια και φοβόμουν ότι το Opticruise δεν θα ταίριαζε στη δουλειά μας. Πλέον όμως το συνήθισα, έχω μάθει τα χούγια του όπως λέμε στη δική μας γλώσσα και δεν αντιμετωπίζω κανένα πρόβλημα. Για παράδειγμα στο πρώτο δρομολόγιο ανέβαινα σε μια ανηφόρα με έκτη ταχύτητα και στο τελείωμά της είχε δεξί πέταλο οπότε υποχρεωτικά έπρεπε να κόψω ταχύτητα. Το κιβώτιο όμως δεν κατέβασε αμέσως ταχύτητα αλλά μόλις πάτησα το γκάζι, επέλεξε την τετάρτη αλλά δεν μπορούσε να τη σηκώσει και αμέσως έβαλε δευτέρα. Για να είμαι ειλικρινής τόσο γρήγορη αλλαγή και με μικρή καταπόνηση στο δίσκο είναι δύσκολο να την πετύχει ο επαγγελματίας οδηγός. Το συγκεκριμένο αυτοματοποιημένο κιβώτιο κάνει πολύ καλές αλλαγές και το σασμάν δεν ακούγεται καθόλου όταν ανεβάζει ή κατεβάζει σχέσεις».

Συνεχίζοντας την ανηφόρα του Σχιστού ο οδηγός του μας τονίζει σχετικά με τη δύναμη του οχήματος: «Ο κινητήρας έχει υπερβολική δύναμη και τεράστια αποθέματα ροπής. Ακόμη και τώρα με 104.800 κιλά μικτό φορτίο και το αυτοκίνητο δεν ζορίζεται. Για τη δική μας δουλειά ένα τέτοιο αμάξι με τόσους πολλούς ίππους είναι το ιδανικό. Δεν σε κουράζει στο δρόμο και περπατάει δυνατά. Σας αναφέρω, για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, ότι σε μεγάλες ανηφόρες με το ίδιο φορτίο ανεβαίνω μια ταχύτητα πάνω σε σχέση με το Scania R 620 που δούλευα…».

Η κατανάλωση του 730

Για το σημαντικό ζήτημα της κατανάλωσης ο Τριαντάφυλλος διευκρινίζει: «Στη δική μας δουλειά είναι δύσκολο να παρακολουθήσουμε την κατανάλωση καυσίμου γιατί τα αυτοκίνητα είναι πάντα βαριά φορτωμένα, ακολουθούν δύσκολες διαδρομές, ενώ δουλεύουν και αρκετή ώρα στο ρελαντί. Αυτό που έχουμε καταγράψει όμως είναι ότι με φορτίο γύρω στους 75 τόνους στον αυτοκινητόδρομο η μέση κατανάλωση υπολογίζεται στο 1 λίτρο ανά 2 χιλιόμετρα».

«Το καινούργιο πιο φθηνό»

Στον αυτοκινητόδρομο η δουλειά του οδηγού είναι σαφώς πιο εύκολη και χωρίς άγχος, με τρεις λωρίδες ανά κυκλοφορία, χωρίς να απαιτούνται μανούβρες και ελιγμοί. Καθ' οδόν απολαμβάνουμε την άνεση και το ευχάριστο περιβάλλον της Higline καμπίνας και παράλληλα, συζητούμε με τον οδηγό του R για την αγορά του τριαξονικού τράκτορα: «Πιστεύω πως αγοράζοντας έναν μεταχειρισμένο τράκτορα γλιτώνεις άμεσα κάποιο μεγάλο χρηματικό ποσό, αλλά έμμεσα πληρώνεις περισσότερα, γιατί πρέπει να ρίξεις αρκετά χρήματα για να τον μαζέψεις και να τον φέρεις σε καλή κατάσταση. Αντίθετα, στο καινούργιο όχημα για μια πενταετία περίπου δεν ρίχνεις χρήματα, εκτός βέβαια από λάδια, λάστιχα και αναλώσιμα. Το R 620 το αγοράσαμε καινούργιο το 2008 και δεν έχουμε κάνει καμία δαπάνη γι' αυτό. Ζημιές μηδέν. Είναι δύσκολη εποχή για καινούργια οχήματα και το κόστος είναι μεγάλο, αλλά όταν θέλεις να έχεις ανταγωνιστικό στόλο στην αγορά, θα το υποστείς».

Προσεγγίζοντας τις εγκαταστάσεις της εταιρείας

Βγαίνοντας από τον αυτοκινητόδρομο το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής μέχρι τις εγκαταστάσεις της εταιρείας Μποζίκης είναι ξεκάθαρα το πιο κοπιαστικό, γιατί ο δρόμος είναι στενός και δυσχεραίνει το έργο του οδηγού. Ωστόσο, η μεγάλη εμπειρία και η καλή συνεργασία του με τον οδηγό του συνοδευτικού συμβάλλουν στην επιτυχή έκβαση ακόμη μιας ειδικής μεταφοράς της εταιρείας του Παύλου Λυκούδη. Το ξεφόρτωμα της τσάπας γίνεται με τον ίδιο τρόπο που έγινε και η φόρτωσή της, αποσπώντας το μπροστινό τμήμα της νταλίκας.

Στο δια ταύτα το πεδίο δράσης του τριαξονικού τράκτορα R 730 Streamline είναι οι βαριές μεταφορές σε δύσκολες διαδρομές, συνδυάζοντας με τον καλύτερο τρόπο τις υψηλές επιδόσεις με ένα εξίσου καλό αυτοματοποιημένο κιβώτιο.

Στο ίδιο τεύχος #338

PreviousNext