Σε κάτι λιγότερο από τέσσερις δεκαετίες το Iveco Daily απέχει ελάχιστα από το να υπερβεί τα τρία εκατομμύρια ταξινομήσεις, και είναι γνώριμη εικόνα στις περισσότερες αγορές του πλανήτη. Παραμένει κορυφαία πρόταση στην ευρωπαϊκή αγορά χάρη στη δομή πλαισίου και αμαξώματος, και μονοπωλεί την αγορά πάνω από τους 5,5 τόνους μικτού. Το «Διεθνές Van της Χρονιάς 2015» παρουσιάστηκε πρόσφατα στους δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου με την ευκαιρία της τοποθέτησης νέων, Euro 6 κινητήρων –στα πιο μικρά τονάζ, καθώς τα μεγαλύτερα μοντέλα είναι Euro 6 εδώ και δύο χρόνια. Η Iveco ταυτόχρονα με το λανσάρισμα των (σημαντικά αναβαθμισμένων) Euro 6 κινητήρων προχώρησε σε σειρά σημαντικών αλλαγών που αυξάνουν σημαντικά (κυρίως) την αποδοτικότητα αλλά και την εκμετάλλευση. Όπως πάντα, οι επιλογές του κατασκευαστή στην επεξεργασία των καυσαερίων έχουν ενδιαφέρον, και θα προσφέρονται δύο επιλογές, με EGR ή SCR, καθώς και κινητήρες «light» και «heavy duty.

Ποιοτική καμπίνα

Αρχίζοντας από το αμάξωμα, αυτό έχει παραμείνει ουσιαστικά το ίδιο, με κάποιες μικροαλλαγές στις γρίλιες της μάσκας. Στο εσωτερικό της καμπίνας, με τη χρήση νέων υλικών και τεχνικών, το επίπεδο θορύβου έχει μειωθεί κατά 4 ντεσιμπέλ, κάτι που αντιστοιχεί σε περίπου 8% μείωση σε σχέση με το υπάρχον μοντέλο. Η κύρια οπτική διαφορά στον διάκοσμο είναι οι νέες μπλε επενδύσεις των καθισμάτων. Το τιμόνι διαθέτει τώρα δερμάτινη επένδυση και τα προσκέφαλα έχουν νέο αφρώδες υλικό. Συνολικά, όλες οι αλλαγές είναι καλοδεχούμενες και αυξάνουν σημαντικά την προσλαμβάνουσα ποιότητα. Υπάρχει και νέα μονάδα πολυμέσων με ψηφιακό δέκτη ραδιοφώνου (DAB) που περιλαμβάνει πολλές πηγές ήχου καθώς και πλήρη συνδεσιμότητα με κινητό τηλέφωνο.

Η βάση στήριξης για φορητές συσκευές κάθε είδους –τάμπλετ, κινητά, GPS κ.ά.– είναι στιβαρή και έξυπνα σχεδιασμένη. Πέρα από τις θύρες USB διατίθεται προαιρετικά και βάση για ασύρματη, χωρίς καλώδια, φόρτιση συσκευών που υποστηρίζουν τέτοια τεχνολογία. Εκεί πάντως που το νέο Daily ξεκάθαρα εντυπωσιάζει είναι με τη νέα εφαρμογή «Daily Business Up». Οι δυνατότητες με αυτή την εφαρμογή είναι τέτοιες που, ο επαγγελματίας έχει στα χέρια του ένα εργαλείο που σχεδόν δεν υπολείπεται ακριβών συστημάτων τηλεματικής που ξέρουμε από βαρέα επαγγελματικά οχήματα.

Νέοι Euro 6 κινητήρες

Ως συνήθως, το σημείο υπεροχής κάθε γενιάς Daily είναι οι κινητήρες. Διατίθενται δύο τετρακύλινδροι, στα 2,3 και 3,0 λίτρα χωρητικότητας με ισχύ από 120 έως 210 hp, και μέγιστη ροπή από 320 έως 470 Nm. Ο μεγαλύτερος απευθύνεται κυρίως σε βαριές εφαρμογές και αυτός των 2,3 λίτρων εκεί όπου εκτός από τις επιδόσεις έμφαση δίδεται στην εξοικονόμηση καυσίμου. Σε σχέση με τα Euro 5 μηχανικά σύνολα, η μείωση της κατανάλωσης αγγίζει το 8%. Οι μηχανικοί του κατασκευαστή μας είπαν ότι, θεωρούν ιδανικές τις συγκεκριμένες χωρητικότητες για μικτά βάρη από 3,3 έως 7,2 τόνους, και δε σκοπεύουν να εξελίξουν κινητήρα μικρότερου κυβισμού. Οι Euro 6 της Iveco είναι της σειράς Multijet II με πολλά πλεονεκτήματα στη διαδικασία της καύσης. Ο τρίλιτρος με την ονομασία F1C αποτελεί εξέλιξη του κινητήρα Euro 5 που ξέρουμε, και συνοδεύεται από τεχνολογία SCR και φέρει νέα ψεκαστήρια που βελτιστοποιούν την καύση και περιορίζουν τις εκπομπές σωματιδίων.

Ο μικρότερος των 2,3 λίτρων (F1A) είναι πλήρως ανασχεδιασμένος από το κάρτερ και πάνω. Είναι πιο ελαφρύς κατά 6% και έως 8% πιο οικονομικός από τον αντίστοιχο Euro 5 χάρη στις επεμβάσεις για μείωση των τριβών, το αναθεωρημένο σύστημα ψεκασμού, το βελτιωμένο σύστημα ψύξης και τη μεταβλητής χωρητικότητας αντλία λαδιού. Ο μικρός τετρακύλινδρος λοιπόν υπερκαλύπτει τη νόρμα Euro 6 μόνο με τη χρήση EGR με τον υπεύθυνο εξέλιξης να μας αναφέρει ότι, διαθέτει ελαφρώς μεγαλύτερο κυβισμό από το σύνολο σχεδόν των κινητήρων του ανταγωνισμού καθώς, έτσι μειώνονται αποτελεσματικά οι ρύποι. Όσο πιο λίγα τα κυβικά,τόσο πιο περίπλοκα γίνονται τα συστήματα επεξεργασίας ρύπων.

Στις αρχές του 2017, ο τετρακύλινδρος F1A θα λανσαριστεί και σε μία άλλη έκδοση που θα «φοράει» SCR, και η οποία θα υπερκαλύπτει τις μελλοντικές (σε ισχύ από το 2020) προδιαγραφές RDE, τις οποίες έχουμε εξηγήσει σε πρόσφατο τεύχος. Η Iveco γίνεται έτσι ο πρώτος κατασκευαστής που παρουσιάζει κινητήρα παρόμοιων προδιαγραφών ενώ, ο F1A μόνο με EGR θα συνεχίσει να διατίθεται για όποιον πελάτη τον προτιμά.

Ως προς την αποδοτικότητα, στις εκδόσεις ισχύος από 140 έως 180 hp υπάρχει τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και ένα νέο σύστημα ονόματι EcoSwitch PRO που μειώνει αυτόματα τη ροπή όταν τα ηλεκτρονικά κρίνουν πως αυτή δε χρειάζεται –η διαδικασία γίνεται χωρίς την επέμβαση του οδηγού. Τα διαστήματα μεταξύ των εργασιών τακτικής συντήρησης μπορούν να απέχουν τώρα μεταξύ τους 50.000 χιλιόμετρα. Σε ό,τι έχει να κάνει με την πέδηση τέλος, έχουν τοποθετηθεί νέα πιο ανθεκτικά τακάκια.

Εμπορική επιτυχία για το πρώτο αυτόματο 8άρι κιβώτιο της αγοράς

Η κίνηση της Iveco πριν από περίπου ένα χρόνο να εφοδιάσει το Daily με το νέο 8άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF εξελίχθηκε σε εμπορική επιτυχία. Από τον Απρίλιο του 2015, ο κατασκευαστής έχει διαθέσει 10.000 Daily Hi-Matic όπως αποκαλούνται οι εκδόσεις που «φοράνε» το συγκεκριμένο σασμάν. Εκτιμάται ότι, για το 2016 το νούμερο θα είναι υπερδιπλάσιο. Αυτή η επίδοση είναι αξιοσημείωτη καθώς, στα ελαφρά επαγγελματικά, το μερίδιο αγοράς που καταλαμβάνουν οχήματα με αυτόματο κιβώτιο είναι περίπου αμελητέο –αρκετοί κατασκευαστές δεν προσφέρουν παρόμοια συστήματα μετάδοσης ούτε ως έξτρα εξοπλισμό. Στο Daily Hi-Matic Euro 6 σύμφωνα με τους μηχανικούς, οι αλλαγές πραγματοποιούνται αστραπιαία –σε 200 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Με 8 σχέσεις, το «άπλωμα» της κλιμάκωσης των σχέσεων είναι περίπου δεδομένο ότι, ο κινητήρας στροφάρει συνέχεια στην ιδανική περιοχή. Σε σχέση με το κιβώτιο του Euro 5 Daily, το νέο μοντέλο είναι πλέον διαθέσιμο για όλες σχεδόν τις εκδόσεις του Iveco. Ο κατασκευαστής δίνει επίσης τη δυνατότητα επιλογής τριών διαφορετικών εκδόσεων, με διαφορετική χαρτογράφηση και λειτουργίες: Urban, Regional και International, για αστική, περιφερειακή και μεγάλων αποστάσεων χρήση. Η ισχυρότερη έκδοση του νέου Daily με τα 210 hp θα συνδυάζεται αποκλειστικά με το 8άρι σασμάν, ενώ όλες οι υπόλοιπες στάνταρ «φοράνε» ένα μηχανικό εξάρι.

Οδική συμπεριφορά

Είχαμε την ευκαιρία για μια σύντομη οδηγική επαφή με διάφορες εκδόσεις του νέου μοντέλου. Στις σημειώσεις μας ξεχωρίσαμε τη βελτιωμένη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου και με αυτό ασχοληθήκαμε αφού τα περισσότερα τμήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης τα γνωρίζουμε ήδη. Οι αλλαγές λοιπόν, είναι πάντα σωστές, και περιττεύουν οι χειροκίνητες αλλαγές των σχέσεων. Κινηθήκαμε σε ορεινό στροφιλίκι με φουρκέτες, στις οποίες φροντίσαμε να μπαίνουμε άγαρμπα, για να μπερδευτούν τα ηλεκτρονικά και να «κρεμάσει» κιβώτιο. Κάτι τέτοιο δεν έγινε δυνατό, καθώς το Daily Hi-Matic διαβάζει αστραπιαία τις διάφορες ασκούμενες δυνάμεις και επεμβαίνει πάντα τη σωστή στιγμή. Εμφανής είναι επίσης η αποκαλούμενη «adaptive» λειτουργία του: το κιβώτιο μαθαίνει το οδηγικό σου στιλ και προσαρμόζεται άμεσα.

Οι πελάτες του κατασκευαστή θα καταλάβουν άμεσα πως η μετάδοση είναι σχεδόν αθόρυβη και το πόσο γρήγορα είναι τα κατεβάσματα. Το σασμάν της ZF είναι έτσι κι αλλιώς από τα πιο εξελιγμένα της αγοράς –τώρα οι μηχανικοί της Iveco το έκαναν ακόμη πιο ραφιναρισμένο στη λειτουργία του. Για τον επαγγελματία που δεν έχει εμπειρία με το συγκεκριμένο κιβώτιο, η εμπειρία είναι σίγουρα εντυπωσιακή. Πέρα από τα καταιγιστικά ανεβάσματα, είναι εμφανές πως, γενικά, με 8 σχέσεις ο κινητήρας δεν ζορίζεται ποτέ και δουλεύει ξεκούραστα. Όλες οι εκδόσεις ισχύος των κινητήρων τέλος, χαρακτηρίζονται από υπερεπάρκεια ισχύος (όπως και στην παρούσα γενιά) και τα πιο ισχυρά σύνολα παραπέμπουν σε σπορ κατασκευές και όχι ελαφρύ επαγγελματικό. Συμπερασματικά, το Daily είναι σημαντικά αναβαθμισμένο και βελτιωμένο εκεί που ήθελαν οι πελάτες. Οι παραγγελίες εκκινούν άμεσα στην ελληνική αγορά.

Εκδόσεις για κάθε εφαρμογή

Το νέο Daily διατίθεται όπως αναφέραμε σε εκδόσεις από 3,3 έως 7,2 τόνους, με τις χωρητικότητες (για τις «κλούβες») να παραμένουν οι ίδιες με του Euro 5 μοντέλου, από 7,3 έως 19,6 κυβικά μέτρα. Οι επιλογές παραμένουν φυσικά οι ίδιες ως προς τον τύπο του αμαξώματος, από van και crew cab μέχρι «κλούβα» με επιπλέον παράθυρα και minibus. Και αυτό το Daily χωρίζεται σε δύο βασικές σειρές –ως καμπίνα/van και σασί/πλαίσιο φορτηγού. Οι Ιταλοί προσφέρουν τώρα κι ένα νέο μήκος μεταξονίου (5.100 χιλιοστά) για το 7τονο μοντέλο, το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα για την προσαρμογή υπερκατασκευών ακόμη μεγαλύτερου μήκους. Όλα ανεξαιρέτως τα Daily Euro 6 θα κατασκευάζονται στο σύγχρονο εργοστάσιο της Iveco στη Σουζάρα της Ιταλίας. Η μονάδα έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει πάνω από 11.000 διαφορετικές εκδόσεις του νέου Daily.