Μετά την πρώτη τους εντυπωσιακή εμφάνιση στην έκθεση Transport Show, τα νέα φορτηγά Ford Trucks Euro 6 προχώρησαν και σε ζωντανή επίδειξη των ικανοτήτων τους πραγματοποιώντας test drive σε απόλυτα ρεαλιστικές συνθήκες, μέσα σε εργοτάξια και σε δύσκολα εκτός δρόμου εδάφη, προκειμένου οι υποψήφιοι πελάτες να επιβεβαιώσουν στην πράξη τις δυνατότητες του φορτηγού και τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα.

Σε ένα από αυτά τα test drive, το περιοδικό Τ.Τ. ήταν παρόν. Ο όμιλος Σφακιανάκη διέθεσε το τετραξονικό 4142D 8x4 Euro 6 στην εταιρεία «Επίλεκτος Κλωστοϋφαντουργία Α.Ε.Β.Ε.» με έδρα στα Φάρσαλα. Το οδήγησαν στελέχη της εταιρείας με πλήρες φορτίο και σε συνθήκες εργοταξίου.

Ξεχωριστή παρουσία

Διατηρώντας τη σχεδιαστική φιλοσοφία της εταιρείας, τα τετραξονικά οχήματα δείχνουν δυναμικά, με ξεχωριστή εμφάνιση. Το λογότυπο της Ford κατέχει περίοπτη θέση στη μάσκα ενώ τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα, σε συνδυασμό με τα μαύρα πλαστικά, αυξάνουν την καλαισθησία του συνόλου. Τα ευαίσθητα σημεία του, κάτω από το σασί, προφυλάσσονται με ενισχυμένα υλικά για αποφυγή ζημιών και οι βάσεις στήριξης του πρώτου σκαλοπατιού είναι κατασκευασμένες από σκληρό πλαστικό, με την κατάλληλη ελαστικότητα, έτσι ώστε να μην καταστρέφονται σε περίπτωση χτυπήματος σε αιχμηρές επιφάνειες.

Εργονομική καμπίνα ημέρας

Το όχημα της δοκιμής διαθέτει καμπίνα ημέρας και τόσο αισθητικά, όσο και στην ποιότητα υλικών, είναι αρκετά αναβαθμισμένο. Κατά τη διάρκεια της εργασίας του ο οδηγός απολαμβάνει ένα ευχάριστο και μοντέρνο εσωτερικό χάρη στη διχρωμία στο ταμπλό, με το σκούρο χρώμα των πλαστικών και τη μεγάλη χρωμιωμένη επιφάνεια. Εστιάζοντας στην ομαδοποίηση των πλήκτρων με τις διάφορες λειτουργίες, παρατηρούμε ότι όλα είναι αρμονικά τοποθετημένα και επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια του δρομολογίου δεν αποσπάται η προσοχή του οδηγού για τη χρήση του εκάστοτε διακόπτη. Ο πίνακας οργάνων είναι ευανάγνωστος και οι ενδείξεις σε αναλογική μορφή. Το χειρόφρενο βρίσκεται τοποθετημένο σε άμεσα προσβάσιμη θέση στο ταμπλό, ενώ ο λεβιές του αυτοματοποιημένου κιβωτίου της ZF δίπλα από το κάθισμα του οδηγού. Μέσω του περιστροφικού διακόπτη γίνεται η επιλογή της νεκράς, της όπισθεν και της χειροκίνητης λειτουργίας του κιβωτίου. Εκτός από την εμφάνιση, το σχεδιαστικό τμήμα της Ford Trucks φρόντισε για την καθημερινότητα του οδηγού και για την εύκολη τακτοποίηση των προσωπικών του αντικειμένων. Στην επάνω πλευρά του ταμπλό υπάρχει διαθέσιμος χώρος για έγγραφα, ενώ για μικροπράγματα, όπως κλειδιά, κινητό, τσαντάκι, πορτοφόλι, έχει προβλεφθεί θήκη μπροστά από το λεβιέ. Κρεμάστρες για τα μπουφάν οδηγού/συνοδηγού βρίσκονται στην πλάτη της καμπίνας και από την κάτω πλευρά δίχτυ για διάφορα αντικείμενα. Η σωστή θέση οδήγησης επιτυγχάνεται χάρη στον «αέρα» του καθίσματος αρκετά εκατοστά εμπρός-πίσω, τους ηλεκτρικούς, θερμαινόμενους, εξωτερικούς καθρέφτες και της ρύθμισης του τιμονιού σε κλίση και ύψος. Αξίζει να σημειωθεί, ότι το θερμαινόμενο κάθισμα οδηγού διαθέτει αερανάρτηση και οσφυϊκή υποστήριξη, κάτι που πρόκειται να εκτιμήσει ιδιαιτέρως ο οδηγός μετά από ένα κουραστικό 8ωρο εντός εργοταξίου.

Κινητήρας

Προδιαγραφών Euro 6 είναι ο κινητήρας του τετραξονικού με την ονομασία Ford Ecotorq ο οποίος αποδίδει ισχύ 420 ίππους στις 1.800 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 2.150 Nm από αρκετά χαμηλά, από τις 1.000 σ.α.λ., δίνοντάς του έτσι τη δυνατότητα να αντεπεξέρχεται σε δυσκολίες εντός εργοταξίου. Η Ford Trucks ανακοινώνει ότι ο κινητήρας είναι οικονομικότερος κατά 7%, επιτυγχάνοντας παράλληλα καλές επιδόσεις.

Φόρτωμα στο εργοτάξιο

Την περίοδο αυτή, στον προαύλιο χώρο της εταιρείας Επίλεκτος Κλωστοϋφαντουργία Α.Ε.Β.Ε στα Φάρσαλα, κατασκευάζονται σταθμοί παραγωγής βιοαερίου. Εκεί εργάζονται καθημερινά δεκάδες τετραξονικά οχήματα για την έγκαιρη αποπεράτωση, με την περιοχή να έχει μετατραπεί σε ένα μεγάλο εργοτάξιο. Το σημείο αυτό επέλεξαν τα στελέχη της Ford Trucks του ομίλου επιχειρήσεων Σφακιανάκη, προκειμένου να παρουσιάσουν το νέο όχημα και να οδηγηθεί από έμπειρους επαγγελματίες οδηγούς, γνωρίζοντας από κοντά τα πλεονεκτήματά του. Το δρομολόγιο, κοινό για όλα τα τετραξονικά που εργάζονται στο έργο, περιελάμβανε το φόρτωμα του τετραξονικού με χώμα, την πορεία του σε ανηφόρα με κλίση περίπου 7%, και κατόπιν την κίνησή του για ένα χιλιόμετρο μέχρι το σημείο απόθεσης, με τη μόνη διαφορά ότι το τετραξονικό της δοκιμής κινήθηκε σε όλα τα δρομολόγια με υπέρβαρο φορτίο, αρκετούς τόνους πάνω από το κανονικό. Άλλωστε, ο έμπειρος πωλητής της Ford Trucks, Αλέξανδρος Παπαϊωάννου, ήταν ξεκάθαρος: «Με όσο φορτίο και αν φορτώσουμε το τετραξονικό, το όχημα πρόκειται να δείξει τα ίδια δυναμικά χαρακτηριστικά. Γνωρίζουμε καλά τη δομή και κατασκευή του και ξέρουμε ότι πρόκειται να ξεπεράσει κάθε εμπόδιο και δυσκολία μέσα στο εργοτάξιο».

Το τετραξονικό Ford έπιασε αμέσως δουλειά και ο Κώστας Μπάκας, ιδιοκτήτης Ι.Χ και Δ.Χ ανατρεπόμενων φορτηγών ανέλαβε να δοκιμάσει το νέο φορτηγό της Ford Trucks. Η συζήτησή μας με τον Κώστα γίνεται εντός της καλά ηχομονωμένης καμπίνας, μετά το φόρτωμα και με κατεύθυνση το σημείο απόθεσης, με τον ίδιο να μας αναφέρει: «Αυτή τη στιγμή κάνω το τέταρτο δρομολόγιο και μπορώ να πω, πως σχηματίζω μια ξεκάθαρη εικόνα για τις δυνατότητές του και τον τρόπο λειτουργίας. Στην αρχή ήμουν λίγο διστακτικός ως προς το αυτοματοποιημένο κιβώτιό του και για το πώς θα συμπεριφερθεί μέσα στο εργοτάξιο, αλλά πλέον πείστηκα ότι είναι καλύτερο στη λειτουργία του από τα μηχανικά και το μόνο βέβαιο είναι πως δεν πρόκειται να πάθει κάποια ζημιά από αδέξιο χειρισμό του οδηγού.

Στην πορεία πρόσεξα ότι κάνει γρήγορες αλλαγές, πάντα στην οικονομική ζώνη του στροφόμετρου, και το βασικότερο, όσες χρειάζονται, μειώνοντας έτσι την καταπόνηση και στο συμπλέκτη. Για εμάς, και εννοώ τους ιδιοκτήτες και οδηγούς των ανατρεπόμενων φορτηγών, θεωρώ ότι έχει δευτερεύουσα σημασία το θέμα της οικονομίας στα δρομολόγιά μας καθώς το πιο βασικό κομμάτι αφορά το τράβηγμα του κινητήρα και τη γενικότερη συμπεριφορά του εκτός δρόμου.

O κινητήρας του Ford έχει μικρή ιπποδύναμη, 420 ίππους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αποδίδει καλά. Μπορώ να πω ότι με ξάφνιασε στην αρχή η απόδοσή του ξεπερνώντας τις προσδοκίες που είχα γι' αυτό. Ο κινητήρας του είναι χαμηλόροπος, οπότε ιδανικός για τα ζυμώματα εντός εργοταξίου και σε κάθε δρομολόγιο, αν και το όχημα κινήθηκε με υπέρβαρο φορτίο, δεν με προβλημάτισε καθόλου. Ο κινητήρας έχει πολύ καλές ρεπρίζ, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια ανηφόρα εντός εργοταξίου η οποία να είναι συνεχόμενη για πολλά μέτρα ή χιλιόμετρα, έτσι ώστε να μπορέσω να κρίνω τελικά και τη διάρκεια του κινητήρα, εάν δηλαδή μπορεί να διατηρήσει υψηλή ταχύτητα».

Ζητήσαμε από τον Κώστα να αξιολογήσει το εσωτερικό της καμπίνας. «Αυτό που πρόσεξα στην καμπίνα από το πρώτο δρομολόγιο είναι ότι δεν κουνάει και στις στροφές δεν έχει βιράρισμα. Είναι καλά στημένη και δεν απορροφά κραδασμούς στο εσωτερικό. Όσον αφορά το θέμα ποιότητας, πιστεύω ότι δεν διαφέρει σημαντικά από τα ευρωπαϊκά φορτηγά και πως έχει ευχάριστο εσωτερικό. Επίσης, στο χώρο των ανατρεπόμενων δεν κοιτάμε τόσο την πολυτέλεια όσο την εργονομία, η οποία είναι καλή στο συγκεκριμένο όχημα και το βασικότερο δεν είναι πολύπλοκος ο χώρος οδήγησης. Δηλαδή, από το πρώτο δρομολόγιο προσαρμόστηκα αμέσως στο εσωτερικό και γνωρίζω ακριβώς πού είναι το κάθε κουμπί, χωρίς να χρειάζεται να το ψάχνω αποσπώντας έτσι την προσοχή μου από την οδήγηση», σχολίασε ο ίδιος.

Στην κατηφόρα προς το σημείο φόρτωσης, ο Κώστας ενεργοποιεί το βοηθητικό σύστημα πέδησης και τονίζει: «Για την κάθοδο το όχημα σου δίνει το 100% των δυνατοτήτων του, με το βαλβιδόφρενο και το intarder να είναι τα κατάλληλα εργαλεία δουλειάς, από χαμηλή ταχύτητα. Επίσης, το αυτοκίνητο είναι σωστά ζυγισμένο, με καλή ισοκατανομή του φορτίου. Πιστεύω ότι η σχέση τιμής, με την ποιότητα του οχήματος, είναι η καλύτερη δυνατή. Εάν η οικονομική κατάσταση πάει καλύτερα στη χώρα μας και στρώσουν τα πράγματα θα πουληθούν αρκετά Ford φορτηγά, τόσο σε ιδιώτες όσο και σε εταιρείες, και δεν σας κρύβω ότι θα είμαι ένας από αυτούς γιατί το αυτοκίνητο με κάλυψε σε όλες τις παραμέτρους. Από την εμπειρία μου έχω να τονίσω ότι πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο απ' όλες τις απόψεις».

Όλα τα παραπάνω θα συνυπογράψουμε και εμείς και βάσει της επαφής μας με το όχημα θεωρούμε ότι πρόκειται για μια καλή επιλογή στο χώρο των ανατρεπόμενων και σε συνδυασμό με την καλή τιμή και τα δυο χρόνιεγγύησης ανεξαρτήτως χιλιομέτρων, αποτελεί ένα ελκυστικό πακέτο για τους επαγγελματίες του χώρου.

Επίλεκτο Βιοαέριο Φαρσάλων ΑΕ

H θυγατρική της εταιρείας «Επίλεκτος Κλωστοϋφαντουργία ΑΕΒΕ», η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο της εκκόκκισης σύσπορου βάμβακος, της παραγωγής και εμπορίας εκκοκκισμένου βάμβακος και νημάτων, της παραγωγής και διάθεσης ηλεκτρικής ενέργειας, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών από το 1991, αποτελεί τη μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιοαέριο στην Ευρώπη και κατασκευάζεται αυτή την περίοδο στη Θεσσαλία.

Η εν λόγω μονάδα δυναμικότητας 5,252 MW και ύψους επένδυσης άνω των 17.000.000€, που θα αξιοποιεί ως πρώτη ύλη περί τους 300.000 τόνους ζωικών και φυτικών αποβλήτων ετησίως, θα τεθεί σε λειτουργία τους πρώτους μήνες του 2017.