Σε μία εκδήλωση-ορόσημο για τη ΜΑΝ Truck & Bus, αλλά και τα επαγγελματικά οχήματα γενικότερα, η ΜΑΝ και η CNL υπέγραψαν συμφωνία για την προμήθεια, και, σε μεταγενέστερο στάδιο, λειτουργία γραμμής παραγωγής του ηλεκτρικού eTruck στο Στάγιερ της Αυστρίας. Παραλήπτης των πρώτων ηλεκτρικών ΜΑΝ θα είναι οι εταιρείες μέλη της αυστριακής CNL –ακρωνύμιο της Council for Sustainable Logistics.

Οι 15 εταιρείες που βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα του Συμβουλίου για Βιώσιμα Logistics, και είναι οι μεγαλύτερες στον τομέα των Μεταφορών της χώρας, θα παραλάβουν λειτουργικά οχήματα εντός της χρονιάς, με σκοπό να δοκιμαστούν σε πραγματικές συνθήκες, και να ενταχθούν στο στόλο τους σε μεγάλους αριθμούς από το 2020. Στην εκδήλωση παρουσιάστηκε ένα πλήρως λειτουργικό, αν και σε πρωτότυπη ακόμα μορφή, eTruck, πανομοιότυπο με αυτό που ο κατασκευαστής έδειξε σε πρεμιέρα στην έκθεση ΙΑΑ 2016.

Πληθώρα διαμορφώσεων και εκδόσεων

Από τα τέλη του 2017 ΜΑΝ και CNL θα αρχίσουν εκτεταμένες δοκιμές 100% ηλεκτρικών φορτηγών που θα κατασκευαστούν στο εργοστάσιο της Steyr. Τα φορτηγά βασίζονται στο πρωτότυπο eTruck της ΜΑΝ και η μαζική τους παραγωγή πλέον, αναμένεται να δώσει μεγάλη ώθηση στην καθιέρωση των ηλεκτρικών οχημάτων στον κλάδο των (αστικών πρωτίστως) διανομών. Τα ηλεκτρικά ΜΑΝ θα παραχθούν σε διάφορες εκδόσεις μικτού, από 12 έως 26 τόνους. Το πλάνο είναι μέσα στο 2018 να αρχίσει παραγωγή πλήρους κλίμακας του ηλεκτρικού ΜΑΝ στο εργοστάσιο Steyr του κατασκευαστή στο Γκρατς της Αυστρίας.

Ο στόλος των πρώτων ηλεκτρικών ΜΑΝ θα απαρτίζεται κυρίως από σασί 6x2 με ψυκτικούς θαλάμους, swap containers, υπερκατασκευές για μεταφορά αναψυκτικών, καθώς και έναν τράκτορα με τρέιλερ. Πέρα από το αμιγώς πρακτικό, τεχνικό σκέλος, με συνεχείς δοκιμές και μετρήσεις της συμπεριφοράς και της απόδοσης των eTruck, σκοπός είναι να εξελιχθεί σειρά υπηρεσιών αποκλειστικά για ηλεκτρικά φορτηγά. Αυτές θα περιλαμβάνουν πρακτικές «επιχειρησιακές» συμβουλές για την απόλυτη εκμετάλλευση των οχημάτων στη διάρκεια κάθε βάρδιας, οι οποίες θα είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες κάθε πελάτη. Τα βαρέα ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από ένα «παραδοσιακό» σημείο συντήρησης/σέρβις, και χρειάζονται εργοστασιακού επιπέδου υποστήριξη τόσο στο λειτουργικό σκέλος, όσο και σε επίπεδο υποδομών. Η ΜΑΝ Truck & Bus ήδη έχει στελεχώσει την πρώτη ομάδα τεχνικών συμβούλων, οι οποίοι θα παρέχουν οτιδήποτε χρειαστεί ο πελάτης. Το φάσμα των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι ιδιαίτερα ευρύ: περιλαμβάνει από χρήση εξομοιωτών για την ανάλυση των δρομολογίων των οχημάτων των πελατών –άρα και τις απαιτήσεις σε ενέργεια και αυτονομία- μέχρι τον σχεδιασμό των χώρων στάθμευσης, και την πλήρη τακτική συντήρηση και τη διαθεσιμότητα ανταλλακτικών. Πέρα από τους πελάτες πάντως, και η ίδια η ΜΑΝ θα χρησιμοποιήσει ένα eTruck για τη μεταφορά μηχανικών μερών και εξαρτημάτων εντός του εργοστασίου Magna Steyr.

Μεγάλη αυτονομία και δυνατότητα ευκαιριακής φόρτισης

Το eTruck είναι ουσιαστικά ο διάδοχος του Metropolis Concept του 2012 και χρησιμοποιεί ως βάση ένα TGS 4X2 BLS-TS, στους 18 τόνους μικτού. Η χρήση του θα είναι κυρίως από μεγάλες αλυσίδες σούπερμαρκετ, για νυχτερινές διανομές σε αστικά κέντρα, ή πέριξ αυτών. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι ισχύος 250 kW και παρέχει ροπή 2.700 Nm στον πίσω άξονα μέσω του κεντρικού άξονα, χωρίς κιβώτιο ταχυτήτων. Περιφερειακά συστήματα όπως η υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης, τα κομπρεσέρ αέρα και το air-condition λειτουργούν επίσης με ηλεκτρική ενέργεια της οποίας η διαχείριση ελέγχεται ηλεκτρονικά, κάτι που διασφαλίζει κορυφαία αποδοτικότητα.

Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση μετατρέπει την κινητική ενέργεια του οχήματος σε ηλεκτρική στη φάση της επιτάχυνσης και τροφοδοτεί τη μπαταρία. Μια οθόνη στο ταμπλό πληροφορεί τον οδηγό για το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας. Η ενέργεια παρέχεται στο όχημα από μπαταρίες ιόντων λιθίου τελευταίας γενιάς που προμηθεύει το Volkswagen Group, και οι οποίες είναι τοποθετημένες κάτω από το δάπεδο της καμπίνας και ακριβώς πάνω από τον εμπρός άξονα, εκεί δηλαδή όπου σε ένα συμβατικό TGS βρίσκεται ο πετρελαιοκινητήρας.

Σύμφωνα με τη ΜΑΝ, το έξτρα βάρος των ηλεκτρικών εξαρτημάτων αντισταθμίζεται από την απαλοιφή του πετρελαιοκινητήρα, με το απόβαρο του eTruck να είναι το ίδιο σχεδόν με ένα «καθημερινό» τράκτορα TGS. Σε συνθήκες κανονικής χρήσης, οι μπαταρίες φορτίζονται στην έδρα της εταιρείας, τη νύχτα, υπάρχει όμως μέριμνα ώστε να μπορεί να γίνει εκμετάλλευση και της αποκαλούμενης ευκαιριακής φόρτισης, στη διάρκεια της βάρδιας ενός οδηγού. Όταν λ.χ., ο οδηγός αναπαύεται, ή στη διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης. Το όχημα της παρουσίασης έχει επίσης σχεδιαστεί κατά τρόπο ώστε να μπορεί να δεχθεί έξτρα μπαταρίες στα πλαϊνά του σασί. Με το μέγιστο της φόρτισης, και ανάλογα με τη χρήση, το TGS με το τρέιλερ διαθέτει αυτονομία που φτάνει τα 200 χιλιόμετρα.

Κλείνοντας, να σημειωθεί πως στα πλαίσια της στρατηγικής της ΜΑΝ Truck & Bus αναφορικά με τα οχήματα με εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης, η εταιρεία σκοπεύει να διαθέτει, κανονικά, στη γκάμα της, ηλεκτρικά φορτηγά και αστικά λεωφορεία για πώληση σε οποιονδήποτε πελάτη. Στο eTruck χρησιμοποιήθηκε τεχνογνωσία που έχει συγκεντρωθεί από τα υβριδικά και ηλεκτρικά λεωφορεία που έχει εξελίξει ο κατασκευαστής, ενώ αναμένεται να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι συνέργειες που προκύπτουν με το τμήμα επιβατικών του Volkswagen Group.