Τροχοί & TIR

Αποστολή στο Κουρδιστάν: Φουλ δουλειά για παλιά φορτηγά

Πλήθος φορτηγών διεθνών μεταφορών που κινούνται από την Ευρώπη προς την Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν, το Ιράν ή το Ιράκ διασχίζουν την Τουρκία, στο ανατολικό άκρο της οποίας βρίσκεται η επαρχία των Κούρ
από Richard Kienberger | Παρασκευή 01/09/2017 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Πλήθος φορτηγών διεθνών μεταφορών που κινούνται από την Ευρώπη προς την Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν, το Ιράν ή το Ιράκ διασχίζουν την Τουρκία, στο ανατολικό άκρο της οποίας βρίσκεται η επαρχία των Κούρδων, η περιοχή δηλαδή που κατοικείται από τους Κούρδους και αποτελεί σημείο τριβής για την Άγκυρα και το λαό του Κουρδιστάν που επιζητά ένα ανεξάρτητο κράτος στη συγκεκριμένη περιοχή.

Από την Ελλάδα, τα φορτηγά, μετά τους Κήπους, ακολουθούν τον Ε84 προς Κωνσταντινούπολη, κατόπιν προς Άγκυρα ακολουθώντας τον Ε80. Προκειμένου να συνεχίσουν ανατολικά ακολουθούν τον Ε88 προς Erzincan και κατόπιν με τον Ε80 προς Erzurum, διασχίζοντας το Κουρδιστάν.

Τα φορτηγά αυτά, τα προερχόμενα από την Ευρώπη ή την Τουρκία που διασχίζουν το Κουρδιστάν, είναι αυτά που βρίσκονται σε καλή κατάσταση ή είναι σχετικά καινούργια. Αντίθετα, τα ντόπια φορτηγά στην περιοχή του Κουρδιστάν είναι παλαιά έως… παμπάλαια.

Στο Κουρδιστάν, όπως και στο Ιράν, δεν επιτρέπονται οι εισαγωγές μεταχειρισμένων φορτηγών οποιασδήποτε προέλευσης. Επιτρέπονται εισαγωγές μόνο καινούργιων, αλλά το κόστος αυτών είναι εντελώς απαγορευτικό για τα χαμηλά εισοδήματα των Κούρδων και των Ιρανών.

Τα ελάχιστα καινούργια φορτηγά που συναντά κανείς ανήκουν στο στόλο ορισμένων μόνο μεταφορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται είτε στο Ιράν, είτε στην Τουρκία.

Αυτή η απαγόρευση εισαγωγής μεταχειρισμένων σε συνδυασμό με την αδυναμία αγοράς καινούργιων, έχει ως αποτέλεσμα τη γήρανση των κυκλοφορούντων φορτηγών και την ακόμη με-γαλύτερη γήρανση των ανταλλακτικών τα οποία προέρχονται κυρίως από τη διάλυση των παλιών φορτηγών που κάποια στιγμή αποσύρονται.

Σε ορισμένες υπαίθριες αγορές παλαιών ελαστικών, ιδιοκτήτες φορτηγών προσπαθούν επί ώρες να ανακαλύψουν κάποια ελαστικά λιγότερο φθαρμένα από εκείνα που φορούν τα φορτηγά τους προκειμένου να τα αντικαταστήσουν. Το κόστος των καινούργιων ελαστικών όπως και των ανταλλακτικών είναι τεράστιο συγκρινόμενο με την αξία του παλιού φορτηγού και σε κάθε περίπτωση δεν συμφέρουν για αγορά.

Στην πρόωρη γήρανση των φορτηγών συντελεί επίσης το φτωχό οδικό δίκτυο της περιοχής αποτελούμενο από δρόμους σε κακή κατάσταση, ενώ πολλές μικρές πόλεις και χωριά συνδέονται μεταξύ τους με χωματόδρομους.

Φουλ δουλειά

Ωστόσο, αυτός ο γηρασμένος στόλος καλείται να αναλάβει το σύνολο του παραγόμενου μεταφορικού έργου, τη μεταφορά των πάντων. Θα πρέπει βέβαια να σημειώσουμε ότι το Κουρδιστάν στερείται θαλάσσιων συνόρων, ενώ ούτε σιδηρόδρομο διαθέτει, οπότε, το μοναδικό μέσο μεταφορών είναι το φορτηγό.

Παλαιά φορτηγά απομεινάρια των Αμερικανών, αρκετά τούρκικα και ακόμη περισσότερα ευρωπαϊκά συναντά κανείς στην περιοχή του Κουρδιστάν με πινακίδες Ιράν ή Τουρκίας, τα οποία δεν προλαβαίνουν να φορτώνουν.

Κυρίαρχο μεταφερόμενο προϊόν είναι το πετρέλαιο και τα λιπαντικά. Πολλά επίσης είναι τα εργοταξιακά φορτηγά, ανατρεπόμενα και σιλοφόρα λόγω των πολλών λατομικών προϊόντων και των κατασκευαστικών έργων.

Φορτηγά με μουσαμάδες ή θαλάμους είναι κυρίως ευρωπαϊκά που διασχίζουν την περιοχή των Κούρδων με κατεύθυνση το Ιράν. Στη διάρκεια της παραμονής του στο Κουρδιστάν, ο συνεργάτης του ΤΡΟΧΟΙ & TIR, Richard Kienberger, είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με αυτοκινητιστές της περιοχής: «Έχουμε συνέχεια δουλειά. Όπου πάμε, βρίσκουμε φορτία να επιστρέψουμε. Όμως δεν μπορούμε εύκολα να αγοράσουμε καινούργιο φορτηγό. Παλεύουμε με τα παλιά και ξοδεύουμε πολλά χρήματα για επισκευές και συντήρηση», ανέφερε ιδιοκτήτης ενός Scania.

«Προβλήματα σοβαρά έχουμε και με το πετρέλαιο. Δεν είναι καλής ποιότητας αυτό που πουλάνε τα πρατήρια, γιατί είτε δεν ελέγχονται, είτε έτσι έρχεται από τα διυλιστήρια» συμπλήρωσε. Στην παρατήρηση του Τ.Τ γιατί δεν δραστηριοποιούνται στη διεθνή μεταφορά, άλλος Κούρδος αυτοκινητιστής μας είπε:

«Δεν μπορούμε εμείς να διασχίσουμε την Τουρκία. Θα πρέπει ή ο οδηγός να είναι Τούρκος ή το τρέιλερ να το κοτσάρει τούρκικος τράκτορας, μέχρι να φτάσει στο λιμάνι ή μέχρι να φτάσει στο σύνορο με την άλλη χώρα».

Εξαιτίας του παραπάνω περιορισμού που επιβάλλει η Τουρκία, οι αυτοκινητιστές της περιοχής του Κουρδιστάν προτιμούν να ταξινομούν τα φορτηγά τους στις τουρκικές υπηρεσίες μεταφορών για να έχουν τουρκική πινακίδα και ελευθερία στις μεταφορές. Άλλοι αυτοκινητιστές Κούρδοι της ανατολικής περιοχής που διοικητικά υπάγονται στο Ιράν κυκλοφορούν με ιρανικές πινακίδες και υπάγονται στη νομοθεσία και στους περιορισμούς του συγκεκριμένου κράτους.

Κλείνοντας να υπενθυμίσουμε, ότι το Κουρδιστάν είναι η περιοχή που κατοικείται από τον κουρδικό λαό, χωρίς να αποτελεί επίσημο ανεξάρτητο κράτος. Όπως φαίνεται στο σχετικό σχεδιάγραμμα, ο κουρδικός λαός κατανέμεται στην Τουρκία κατά 50%, στο Ιράν κατά 25%, στο Ιράκ κατά 15%, στη Συρία 5% και στις άλλες γειτονικές χώρες (π.χ. Αρμενία) 5%.

PreviousNext