Στις αρχές του περασμένου Ιουλίου ταξιδέψαμε στην ανατολική Κίνα για να παρευρεθούμε στα εγκαίνια της παραγωγής, του νέου Iveco Daily για την κινεζική αγορά από την κοινοπραξία Naveco. Πρόκειται για ένα σημαντικό μοντέλο, τόσο για την Iveco όσο και για την εξέλιξη γενικότερα των LCV στην κινεζική αγορά. Το αυτοκίνητο θα παράγεται από το τελευταίο τρίμηνο του 2017 για την αγορά της Κίνας και από το 2018 για εξαγωγή σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Στο Ναντζίνγκ των 8,5 εκ. κατοίκων, την πιο σημαντική πολιτιστικά μεγαλούπολη της Κίνας, έδρα αυτοκρατόρων και δυναστειών για χιλιετίες, τα Iveco Daily είναι κοινή εικόνα στους δρόμους από το 1986 και θεωρούνται από τους επαγγελματίες τα καλύτερα van και μικρά φορτηγά.

Η Κίνα ωρίμασε

Η Iveco παίζει με το νέο Daily τα ρέστα της στην Κίνα: Όντας η πρώτη εταιρεία με παρουσία στην Κίνα ήδη από το μακρινό 1986, προσφέρει στα LCV κάτι μοναδικό. Ένα van/minibus εφάμιλλο των ευρωπαϊκών ως ίματζ αλλά και αποδοτικότητα. Αν της «βγει» θα κυριαρχήσει στην πιο καυτή αγορά του πλανήτη. Η αλλαγή των καταναλωτικών ηθών στην Κίνα συμπαρασύρει και τα LCV. Οι εταιρείες logistics δεν προλαβαίνουν να εκσυγχρονίζουν τους στόλους τους και τα κανάλια διανομών για να «ταΐσουν» την έκρηξη της κατανάλωσης κυρίως στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου: Μόνο στις 11 Νοεμβρίου του 2016, οι Κινέζοι ψώνισαν 11 δις ευρώ μέσω ίντερνετ, σχεδόν αποκλειστικά από κινητά τηλέφωνα.

Όλα αυτά διακινούνται στις πόλεις με ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Το Ναντζίνγκ, η ακμάζουσα φουτουριστική πρωτεύουσα της ανατολικής Κίνας, με πιθανότατα περισσότερους ουρανοξύστες από τις ΗΠΑ, δίνει μια καλή ιδέα: Κινέζοι να ψωνίζουν από καφέ και ρούχα, μέχρι εισιτήριο λεωφορείου με ηλεκτρονικό πορτοφόλι (μέσω κινητού τηλεφώνου) και χιλιάδες φορτηγάκια και Iveco Daily εταιρειών διανομών να ελίσσονται ανάμεσα στις Rolls Royce και τις Ferrari.

Η Iveco έχει πουλήσει πάνω από 570.000 Daily στους επαγγελματίες της χώρας, και θεωρείται αυτονόητη επιλογή για κάθε μοντέρνα επιχείρηση που θέλει να προβάλει μία «σωστή» εταιρική εικόνα. Η Iveco απέκτησε πολύ καλή φήμη στην αγορά καθώς με το παλαιό Turbo Daily εισήγαγε νέα ήθη στα ελαφρά επαγγελματικά. Το 2004 ακολούθησε το Power Daily το οποίο είναι ακόμη πολύ δημοφιλές. Το νέο «China Daily» όπως ονομάζεται, προορίζεται να κερδίσει μερίδιο ταξινομήσεων σε πολλές κατηγορίες (δείτε σε άλλη σχετική αναφορά) -4 διαφορετικά σασί και 27 διαφορετικά αμαξώματα πάντα φυσικά με την κλασική διάταξη πλαίσιο τύπου σκάλας. Η κύρια διαφορά του με το ευρωπαϊκό «αδελφό» μοντέλο είναι τα φωτιστικά σώματα και κάποιες διαφορετικές πινελιές στο αμάξωμα. Ολοκαίνουργια για την τοπική αγορά, η 7τονη έκδοση έχει μεγαλύτερο ωφέλιμο από οποιοδήποτε μεσαίο 7,5τονο φορτηγό ενώ, μοναδική ως προς την εκμετάλλευση για την τοπική αγορά είναι και η «κλούβα» με 16,7 κυβικά μέτρα ωφέλιμο όγκο φόρτωσης.

Τα «China Daily» θα φοράνε διάφορες εκδόσεις κινητήρων της σειράς F1, προδιαγραφών αντίστοιχων του Euro 5, στα 2,3 και 3,0 λίτρα χωρητικότητας που, μαζί με διάφορες επεμβάσεις σε δευτερεύοντες καταναλωτές και βελτιωμένη αεροδυναμική βοηθούν στη μείωση της κατανάλωσης. Καινοφανή για τους Κινέζους πελάτες αναμένεται να είναι και πολλά από τα στοιχεία εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας του νέου Daily. Η θέση οδήγησης θυμίζει επιβατικό, η άρδην αναθεωρημένη εργονομία και ο νέος πίνακας οργάνων.

 Η γνωστή σε εμάς Quad-Leaf ανάρτηση, πέρα από το να αυξάνει την ικανότητα φόρτισης στα Daily με μονούς τροχούς αναβαθμίζει το επίπεδο της άνεσης και τα δυναμικά χαρακτηριστικά του οχήματος. Σε θέματα συνδεσιμότητας, μπορούν να χρησιμοποιηθούν κινητά και τάμπλετ, με χρήση πολλών εφαρμογών (Apps) στην ψηφιακή οθόνη του Iveco. Πολλές πληροφορίες παρέχονται τώρα στον οδηγό με την ευανάγνωστη TFT οθόνη στον πίνακα οργάνων. Ποιότητα, ασφάλεια και παθητική και ενεργητική ασφάλεια, το κάνουν μοναδικό. Ως ένα ακόμη δείγμα των αλλαγών που συντελούνται στην κινεζική αγορά, να αναφέρουμε πως θα διατίθεται και το Daily με 8άρι αυτόματο κιβώτιο Hi-Matic. Μέχρι πρόσφατα οι ταξινομήσεις LCV με αυτόματα κιβώτια ήταν πρακτικά μηδενικές.

Η Iveco στην Κίνα

Η Naveco είναι μία κοινοπραξία -50:50 joint venture- μεταξύ των Iveco και SAIC που δημιουργήθηκε το 1996 με κύριο αντικείμενο, την κατασκευή ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Η Iveco, αλλά και η μητρική CNH Industrial διανύουν πλέον την τέταρτη δεκαετία παρουσίας τους στην Κίνα. Πάνω από 570.000 μονάδες του Daily έχουν ταξινομηθεί στην Κίνα. Το εργοστάσιο του Ναντζίνγκ, στα ανατολικά της χώρας, και το σήμα της εταιρείας είναι «θεσμός» και άμεσα αναγνωρίσιμα από τους επαγγελματίες της χώρας.

Η Iveco διαθέτει περιφερειακά κέντρα διοίκησης σε 8 επαρχίες της αχανούς χώρας, 119 αντιπροσώπους και 349 εξουσιοδοτημένα σημεία σέρβις. Οι λόγοι για μία τόσο μεγάλη επένδυση είναι προφανείς. Η Κίνα όχι μόνο απορροφά πάνω από 37.000 μονάδες Daily το χρόνο, είναι δηλαδή, με διαφορά η μεγαλύτερη αγορά για τους Ιταλούς, αλλά αναπτύσσεται (ακόμη) με ρυθμούς αδιανόητους για άλλες οικονομίες. Το όνομα Iveco στην Κίνα είναι premium και συνώνυμο αυτών που επιθυμούν όλο και περισσότεροι Κινέζοι –της ποιότητας και ασφάλειας των ευρωπαϊκών LCV. Η αγορά των LCV στην Κίνα είναι γύρω στα… 1,9 εκατομμύρια οχήματα το χρόνο. Από αυτά, γύρω στις 365.000 (στοιχεία 2016) αφορούν van, και η Iveco διεκδικεί με αξιώσεις τη μερίδα του λέοντος (25,9% το 2016) της υποκατηγορίας των van και minibus «ευρωπαϊκού» στυλ, όπως τα ονομάζουν οι Κινέζοι. Την αγορά διαφεντεύουν τα φορτηγάκια τύπου cab-over όπως τα JAC που έχουμε παρουσιάσει σε προηγούμενο τεύχος, όλα όμως δείχνουν πως οι συνήθειες των καταναλωτών αλλάζουν με γοργούς ρυθμούς. Πέρα από την έλξη που ασκούν τα ευρωπαϊκά van, έχει ανοίξει μεγάλη κουβέντα για την ενεργητική και παθητική ασφάλεια, προνομιακό πεδίο των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Να σημειώσουμε επίσης ότι, η αγορά των LCV στην Κίνα καθορίζεται κυρίως από το μήκος κι όχι μόνο από το μικτό των οχημάτων. Μέχρι τα 5,6 μέτρα, οδηγείς με ερασιτεχνική άδεια, οπότε όλοι οι κατασκευαστές προσαρμόζονται στη νομοθεσία. Κυριαρχούν (στα van) οι εκδόσεις combi με παράθυρα και καθίσματα που αφαιρούνται συχνά για να μεταφερθούν αντικείμενα και όχι επιβάτες (νόμιμα). Η Iveco διαθέτει πολλά πλεονεκτήματα εκμετάλλευσης για την τοπική αγορά, όπως το μεγαλύτερο ωφέλιμο όγκο και κυρίως το μεγαλύτερο εσωτερικό ύψος κλούβας στην τοπική αγορά.

Νέο εργοστάσιο

Η μονάδα που επισκεφθήκαμε θεμελιώθηκε πολύ πρόσφατα, και αντικαθιστά την παραδοσιακή παραγωγική έδρα της Naveco που είναι (πλέον) στο κέντρο του Ναντζίνγκ των 8,5 εκατομμυρίων κατοίκων, που επεκτείνεται με ραγδαίους ρυθμούς, και για την οποία αποφασίστηκε πως ήταν πλέον αδύνατη η λειτουργία της μέσα στον αστικό ιστό. Βρίσκεται στην περιοχή Κιαολίν, γύρω στη μία ώρα μακριά από τη μεγαλούπολη και καλύπτει μία έκταση 843.000 τετραγωνικών μέτρων. Στις νέες εγκαταστάσεις απασχολούνται 3.200 εργαζόμενοι και υπάρχει μεγάλο τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης (R&D).

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις παραγωγικές υποδομές, και τον μηχανολογικό εξοπλισμό, η μονάδα είναι σίγουρα από τις πιο μοντέρνες που έχουμε επισκεφθεί. Τα πάντα, από τα δεκάδες ρομπότ συναρμολόγησης έως τα συστήματα ανακύκλωσης, ηλιακής ενέργειας και εκμετάλλευσης νερού από τις βροχές θυμίζουν Δυτική Ευρώπη. Συνολικά η μονάδα καταναλώνει για τη λειτουργία της γύρω στο 30% λιγότερο σε σχέση με τις προηγούμενες εγκαταστάσεις την ίδια στιγμή που η δυναμικότητα έχει αυξηθεί στις 100.000 μονάδες ετησίως και γύρω στο 25% ως αξία. Φυσικά, ακολουθεί πιστά τα στάνταρ της διαδικασίας CNH Industrial’s World Class Manufacturing (WCM).