Τροχοί & TIR

Scania Winter 2018: Οδηγούμε τα νέα Scania στα χιόνια

Το 2017 ήταν μια χρονιά που θα θυμούνται για καιρό στη Scania. Η εταιρεία έσπασε τα κοντέρ σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ ταξινομήσεων και παραγγελιών, την ίδια στιγμή που ήταν απασχολημένη με το λανσά
από Βασίλης Δαραμούσκας | Πέμπτη 01/03/2018 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το 2017 ήταν μια χρονιά που θα θυμούνται για καιρό στη Scania. Η εταιρεία έσπασε τα κοντέρ σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ ταξινομήσεων και παραγγελιών, την ίδια στιγμή που ήταν απασχολημένη με το λανσάρισμα φορτηγών νέας γενιάς. Μιλώντας για λανσάρισμα, με την επικείμενη εμπορική διάθεση της νέας σειράς «L» κλείνει ο κύκλος που ξεκίνησε το 2016 με τα νέα «R» και «S» και ακολούθησαν τα νέα Ρ, G και L. Τον Μάρτιο του 2018, θα βγουν από τη γραμμή παραγωγής οι τελευταίες καμπίνες –όλες πουλημένες εδώ και μήνες– προηγούμενης γενιάς, και σε ό,τι έχει να κάνει με τη νέα γκάμα, έχει η Scania έχει ήδη ξεπουλήσει για ολόκληρο το 2018. Σύμφωνα με τα στελέχη του κατασκευαστή, το μοναδικό πράγμα που εμποδίζει τη Scania να έχει ακόμη καλύτερες επιδόσεις είναι το γεγονός ότι, όλες οι μονάδες παραγωγής δουλεύουν στα «κόκκινα» έχοντας φτάσει προ πολλού στο μάξιμουμ των δυνατοτήτων τους. Στο πνεύμα αυτών των εντυπωσιακών επιδόσεων, εδώ και μερικά χρόνια, η Scania διοργάνωσε και φέτος, το «Scania Winter» με προσκεκλημένους μερικές δεκάδες δημοσιογράφους από επιλεγμένες αγορές, οι οποίοι έχουν την ευκαιρία να οδηγήσουν δεκάδες διαμορφώσεις και συρμούς έως 60 τόνους στο παγωμένο και απόκοσμο τοπίο της νορβηγικής υπαίθρου.

Με 50τονο S 650 στους πάγους

Στην περιοχή του Trysil, δυόμισι ώρες από το Όσλο, αφιερώσαμε το μεγαλύτερο μέρος του οδηγικού σε ένα S 650 A6x2NB στους 50 τόνους μικτού. Στη Νορβηγία το νόμιμο μικτό βάρος τράκτορα με επικαθήμενο είναι στους 50 τόνους με την εξαίρεση της μεταφοράς ξυλείας όπου αυτό ανέρχεται στους 60 τόνους. Υπάρχουν κάποιοι Έλληνες διεθνομεταφορείς που κάνουν δρομολόγια σε παρόμοιες συνθήκες στη Σκανδιναβία, για τους υπόλοιπους όμως, καλό είναι να αναφέρουμε δύο τρία πράγματα. Η νορβηγική άσφαλτος είναι πιθανότατα η καλύτερη του πλανήτη, το θέμα όμως είναι πως, για τουλάχιστον έξι μήνες κάθε χρόνο είναι καλυμμένη από ένα παχύ στρώμα πάγου –τα βαρέα οχήματα υποχρεούνται να φοράνε χειμερινά ελαστικά σε όλους τους άξονες.

Για τον επαγγελματία οδηγό από τη Νότια Ευρώπη, το μεγάλο πρόβλημα προσαρμογής είναι το επαρχιακό οδικό δίκτυο, με αντίθετα ερχόμενη κυκλοφορία, χωρίς διαχωριστικό. Μία μέρα πριν την άφιξή μας είχε βρέξει, και με τη θερμοκρασία περιβάλλοντος στους μείον έξι βαθμούς κελσίου, ο πάγος που είχε καλύψει τους δρόμους δεν έσπαγε ούτε με κομπρεσέρ. Σε κατωφέρεια διαρκείας με ταχύτητα γύρω στα 70 χλμ./ώρα, και δεκάδες φορτηγά και λεωφορεία στο αντίθετο ρεύμα, υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει να προσέχεις. Το μοχλό του ριτάρντερ π.χ.,τον τραβάς σκάλα-σκάλα κι όχι μονοκόμματα. Αν τώρα, κατά την πέδηση διαρκείας, οι στροφές ανεβαίνουν πολύ, καλό είναι να ανεβάσεις μια σχέση στο κιβώτιο για να αποφύγεις τα απρόοπτα. Το πεντάλ του φρένου το πατάς αποφασιστικά μεν, αλλά παίρνεις γρήγορα το πόδι σου, δεν κάνεις παρατεταμένο φρενάρισμα. Αναφέρουμε τα 70 χλμ./ώρα ως παράδειγμα, καθώς αν κινείσαι πιο αργά αποτελείς εμπόδιο στην ομαλή ροή της κυκλοφορίας.

Το πιο δυνατό V8 χωρίς EGR «λιώνει» τους πάγους

Το κυριότερο από όλα, για όσους συναδέλφους κινούνται χειμώνα στη Σκανδιναβία, είναι η διατήρηση πάση θυσία της «ορμής» του οχήματος σε ανωφέρεια. Όσα φορτηγά είδαμε ακινητοποιημένα αυτό είχαν πάθει: ξεχάστηκαν οι οδηγοί τους, ή δεν αντιλήφθηκαν το πόσο μεγάλη είναι η κλίση του οδοστρώματος, άρχισε ο κινητήριος άξονας να σπινάρει, και… αυτό ήταν. Το χειρότερο είναι, πως και αλυσίδες να βάλεις, πάλι δύσκολα θα μαζέψεις ταχύτητα βγαίνοντας από το πάρκινγκ, για να βγάλεις την ανηφόρα, και το πιθανότερο είναι να ακινητοποιηθείς και πάλι, μερικά μέτρα πιο πέρα. Και το να καλέσεις οδική βοήθεια στη Νορβηγία προϋποθέτει κατάθεση μερικών χιλιάδων ευρώ στον λογαριασμό της εταιρείας που θα σε βοηθήσει να ξεκολλήσεις.

Γενικά πάντως, απαιτείται και λίγο θάρρος, γιατί πιέζοντας το γκάζι για να πάρουμε φόρα και να αγγίξουμε ακόμη και τα 80 χλμ./ώρα ώστε να «βγάλουμε» την ανηφόρα κλίσης 6% η ένδειξη του αντισπίν στο ταμπλό αναβόσβηνε με τρελούς ρυθμούς και κάποια «ψαρέματα» στον πίσω άξονα που πάλευε να βρει πρόσφυση πάνω στην πίστα πατινάζ, όσο να ‘ναι ένα μικρό τρόμο τον δημιουργούν. Αν το σπινάρισμα βγει εκτός ελέγχου, ως λύση έκτακτης ανάγκης, οι ντόπιοι συνιστούν να πατήσεις φρέσκο χιόνι στη δεξιά πλευρά του οδοστρώματος, μπας και βρεθεί λίγη έξτρα πρόσφυση. Αρκεί να ξέρεις πού τελειώνει η άσφαλτος και πού αρχίζει το πρανές, για να μην καταλήξεις στο βυθό της παγωμένης λίμνης κάμποσα μέτρα πιο κάτω.

Παρόλο που το S 650 που οδηγήσαμε είχε αερανάρτηση στον εμπρός άξονα, πουθενά δε νιώθεις σημαντικό έλλειμμα ακρίβειας από το σύστημα διεύθυνσης. Εντυπωσιαστήκαμε από την ικανότητα της γραμμής μετάδοσης κίνησης να «περνάει» στο παγωμένο οδόστρωμα την ισχύ του κινητήρα, κάτι που διευκολύνει την οδήγηση σε τόσο αντίξοες συνθήκες. Ο DC116 118 των 650 hp μας έκανε να πιστέψουμε και πάλι πως, είναι μάλλον ο πιο δυνατός στο δρόμο V8 αυτή τη στιγμή –η τελική σχέση μετάδοσης στο όχημα που παρουσιάζουμε ήταν 3,42: 1. Για τη βοηθητική πέδηση φροντίζουν το R4100D ριτάρντερ και το μηχανόφρενο των 297 kW στις 2.400 σ.α.λ. Το κιβώτιο ταχυτήτων GRSO925R ήταν άριστα κλιμακωμένο, και ακόμη και στο mode «economy» η σβέλτη μετακίνηση 50 τόνων ήταν παιχνιδάκι. Συνολικά, με το S 650 έχουμε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα βαρέα οχήματα των τελευταίων (πολλών) ετών, στο οποίο ακόμη και ο πλέον έμπειρος οδηγός είναι δύσκολο να βρει ψεγάδι. Τι θα αλλάζαμε; Σε έναν τράκτορα που, κάθε φορά που τον οδηγούμε μας φαίνεται ως ο πιο δυνατός της αγοράς, μόνο την εμπρός φουσκάτη ανάρτηση με συμβατική.

Νέα Scania XT για βαριές εφαρμογές σε ορυχεία

Από τη χειμερινή διοργάνωση της Scania δεν έλειπαν και κάποιες ειδήσεις για νέα προϊόντα. Η εταιρεία προσθέτει λοιπόν, νέα, βαρέως τύπου εξαρτήματα στη νέα σειρά ΧΤ. Συγκεκριμένα, το μέγιστο τεχνικά επιτρεπτό ωφέλιμο ανεβαίνει τώρα στους 50 τόνους για χρήση σε ορυχεία. Σε πλήρη ανάπτυξη λοιπόν, νέα γκάμα χωματουργικών Scania XT ξεχωρίζει από τον χαλύβδινο προφυλακτήρα με την εντυπωσιακή γωνία προσέγγισης, που ανάλογα με τους τροχούς και τη διαμόρφωση των αξόνων, φτάνει τις 25ο. Επιπρόσθετα, τα πλέγματα προστασίας των φωτιστικών σωμάτων και η μεταλλική ποδιά, προστατεύουν ευπαθή σημεία του οχήματος. Η Scania τώρα προσφέρει επιπλέον επιλογές σε πελάτες που χρησιμοποιούν XT αυξημένου μικτού βάρους ως μηχανήματα έργου.

Πρόκειται για νέους άξονες, υποβιβασμό πλήμνης, νέες παραβολικές αναρτήσεις με καινούργια φύλλα σούστας, νέα κιβώτια ταχυτήτων, τελικές σχέσεις μετάδοσης και εξαρτήματα συστήματος δεύθυνσης. Από όλες αυτές τις αλλαγές θα επωφεληθούν και οι πελάτες που χρησιμοποιούν κανονικά τα χωματουργικά οχήματά τους σε δημόσιους δρόμους, με αύξηση εκμετάλλευσης γύρω στο 25%. Ήδη διατίθενται εμπρός άξονες τεχνικά επιτρεπτού βάρους 11 και 12 τόνων και πίσω συζυγείς άξονες με 36 και 42 τόνους. Όλα τα νέα εξαρτήματα έχουν εξελιχθεί με έμφαση στην απόλυτη αντοχή, ώστε να μπορούν να αντέξουν ακόμη και σε ακραία χρήση σε ορυχεία χωρών όπως η Βραζιλία και η Ινδονησία. Συγκεκριμένα, οι πελάτες μπορούν πλέον να παραγγείλουν και 8x4 ΧΤ με μικτό έως και 66 τόνους. Γενικά, με τα νέα βαρέως τύπου εξαρτήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης, τα ΧΤ γίνονται σχεδόν 40% πιο ισχυρά.

Νέο είναι και το κιβώτιο ταχυτήτων GRSO935 (12+2 σχέσεων, με δύο σχέσεις crawler και δύο όπισθεν) με τη 12η overdrive και την 11η direct με σχέση 1:1. Το νέο κιβώτιο έχει τις ίδιες διαστάσεις και κλιμάκωση με το υπάρχον GRSO925 αλλά φέρει πολλές ενισχύσεις και είναι προσαρμοσμένο για ακραίες καταπονήσεις. «Αντέχει» εφαρμογές μικτού 210 τόνων, κατά συνέπεια είναι 40% πιο ανθεκτικό από το GRSO925 που σηκώνει μέχρι 150 τόνους. Διατίθεται ως αυτοματοποιημένο Opticruise με το σύστημα layshaft brake με νέο λογισμικό και ειδική μέριμνα για προστασία του συμπλέκτη.

Στα όσα μας είπαν οι Σουηδοί στη διάρκεια της εκδήλωσης στη Νορβηγία, ξεχωρίσαμε τέλος, ένα νούμερο, που οι ίδιοι αποκάλυψαν για πρώτη φορά: πάνω από 300.000 οχήματα Scania διαθέτουν ήδη εγκατεστημένο σύστημα τηλεματικής της εταιρείας, αριθμός που καθιστά τους Σουηδούς πρωτοπόρους πιθανότατα σε δυνατότητες συνδεσιμότητας, καθώς κανένας ανταγωνιστής δεν προσεγγίζει τέτοιο μέγεθος «πάρκου» συνδεδεμένων οχημάτων. Χωρίς δηλαδή, να το διαλαλούν, έχουν τη μεγαλύτερη βάση χρηστών και δεδομένων για τις πιο μοντέρνες υπηρεσίες όπως Flexible Maintenance (προληπτική συντήρηση) και Scania Fleet Care.

PreviousNext