«Η επιχείρησή μας δραστηριοποιείται στο χώρο παραγωγής και εμπορίας προϊόντων καθαρισμού και χρειαζόμαστε ένα επαγγελματικό όχημα για καθημερινές διανομές σε αστικό περιβάλλον και για μακρινά ταξίδια εκτός πόλης. Θέλουμε ένα ευέλικτο όχημα, με αυξημένες μεταφορικές δυνατότητες και οικονομικό και αποδοτικό πετρελαιοκινητήρα», μας αναφέρει ο συνιδιοκτήτης της εταιρείας Φίνο Home από τη Λάρισα, Δημήτρης Παπαργύρης. Σίγουρα, η πρόταση της Opel με το μοντέλο Vivaro συγκεντρώνει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, και σε αυτά έχουμε να προσθέσουμε τα στοιχεία εκμετάλλευσης όπως το υψηλό ωφέλιμο φορτίο των 1.160 κιλών και τις διαστάσεις της κλούβας με όγκο φόρτωσης 5,2 κυβικών μέτρων. Έχουμε στη διάθεσή μας το Vivaro (L1H1) το οποίο φορτώνουμε εμπορεύματα από την εταιρεία Φίνο Home-Αφοί Παπαργύρη Ο.Ε στο 6ο χλμ. Λάρισας-Καρδίτσας και το οδηγούμε για 1.224 χιλιόμετρα, απαντώντας παράλληλα στα βασικά ερωτήματα των επαγγελματιών:
Πόσες παλέτες χωρούν στο χώρο φόρτωσης; Είναι εύκολα προσβάσιμος από τη δεξιά και τη δίφυλλη πίσω πόρτα; Έχει αυξημένες διαστάσεις; Πώς είναι στην κίνησή του μέσα στην πόλη και στον αυτοκινητόδρομο; Ποια η συνεργασία του κιβωτίου με τον κινητήρα; Τι κατανάλωση φέρνει σε μικτό κύκλο; Και, τέλος, ποια πλεονεκτήματα και τυχόν μειονεκτήματα θα σημειώσει ο οδηγός του;
Φόρτωση εμπορευμάτων
Οδηγούμε το Vivaro στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Φίνο Home στη Λάρισα για να συναντήσουμε τον έναν εκ των ιδιοκτητών της, Δημήτρη Παπαργύρη, τη στιγμή που ετοιμάζει την επόμενη παραγγελία. Περιλαμβάνει το φόρτωμα εμπορευμάτων και τη μεταφορά/διανομή τους στο κέντρο της πόλης. Στη διάρκεια της φόρτωσης επισημαίνουμε τα εξής: Η πίσω δίφυλλη πόρτα ανοίγει στις 90 και στις 180 μοίρες. Το συγκριτικό πλεονέκτημά τους, σε σχέση με τη μια πόρτα η οποία ανοίγει προς τα επάνω, είναι ότι χωρούν οι περόνες του κλαρκ να εναποθέσουν την πα- λέτα μέχρι τους θόλους των τροχών και έπειτα να τη σπρώξουν πιο βαθιά στο εσωτερικό. Το μεγάλο άνοιγμα της πίσω πόρτας επιτρέπει τη φόρτωση ευρωπαλέτας, είτε κάθετα, είτε οριζόντια. Από την πλαϊνή δεξιά συρόμενη πόρτα, το άνοιγμα και κλείσιμο της οποίας γίνεται χωρίς ιδιαίτερη μυϊκή προσπάθεια, χωράει επίσης να φορτωθεί ευρωπαλέτα.
Στη μέση βρίσκεται το πιο στενό σημείο στα 1.030 χιλιοστά, ενώ το πιο φαρδύ σημείο έχει άνοιγμα 1.229 χιλιοστά, και τέλος, το ύψος είναι στα 1.284 χιλιοστά. Συνολικά, στο πάτωμα της κλούβας χωρούν τρεις ευρωπαλέτες. Στα πλεονεκτήματα του χώρου φόρτωσης σημειώνουμε και τους πολλούς, δεκαοκτώ για την ακρίβεια, κρίκους πρόσδεσης φορτίου, οι οποίοι είναι τοποθετημένοι στο ύψος του πατώματος, στη μέση και στο επάνω μέρος της κλούβας. Επίσης, πρέπει να τονίσουμε ότι οι δυο πλαφονιέρες, μια στην εμπρός και μια στην πίσω πλευρά, παρέχουν αρκετό φως βοηθώντας στις βραδινές παραδόσεις, όταν για παράδειγμα ο οδηγός θα ψάχνει τα barcode στα κουτιά, και επιπρόσθετα διατίθεται και παροχή για ηλεκτρικό ρεύμα.
Στην παλιά πόλη των Τρικάλων
Επόμενος προορισμός είναι η παλιά πόλη των Τρικάλων και το φρούριο της πόλης, σημεία που δραστηριοποιούνται καθημερινά τα οχήματα της εταιρείας Φίνο Home-Αφοί Παπαργύρη Ο.Ε για τη μεταφορά και διανομή των εμπορευμάτων της. Η κίνηση μέσα στους στενούς δρόμους της παλιάς πόλης γίνεται απροβλημάτιστα, κυρίως χάρη στο γρήγορο και ελαφρύ τιμόνι, επιτρέποντας στον οδηγό να στρίψει και να κάνει μανούβρες με χαρακτηριστική ευκολία. Προς αυτήν την κατεύθυνση βοηθούν και οι μικροί πρόβολοι εμπρός - πίσω. Επιπλέον, οι καθρέφτες παρέχουν αυξημένο πεδίο και είναι ευρυγώνιοι στο κάτω μέρος, αν και θέλαμε να έχουν μεγαλύτερη επιφάνεια.
Σημαντική επίσης βοήθεια προσφέρει ο ευρυγώνιος καθρέφτης που είναι τοποθετημένος στο σκίαστρο του συνοδηγού μειώνοντας σημαντικά τα τυφλά σημεία.
Αθήνα – Μπράλος – Δομοκός – Λάρισα
Το σωστό test drive ενός επαγγελματικού οχήματος απαιτεί πολλά χιλιόμετρα και το βασικότερο η κίνησή του να γίνει σε εθνικό δίκτυο με διάφορες υψομετρικές εναλλαγές προκειμένου να αισθανθεί ο οδηγός την απόδοση και το τράβηγμα του κινητήρα, τα σημεία που «κρεμάει» καθώς και την κατευθυντικότητα του οχήματος. Γι’ αυτό το λόγο επιλέξαμε τη διαδρομή Αθήνα – Μπράλος – Δομοκός – Λάρισα. Στο μεγαλύτερο μέρος της ενεργοποιήσαμε τη λειτουργία Eco αφενός μεν γιατί δεν χρειαζόταν το αυτοκίνητο να κινηθεί γρήγορα, αφετέρου δε, γιατί θέλαμε να κάνουμε οικονομία στα καύσιμα. Το πρόγραμμα λειτουργίας Eco βελτιστοποιεί την κατανάλωση καυσίμου, επηρεάζοντας την ισχύ και τη ροπή του κινητήρα, την επιτάχυνση, την ένδειξη αλλαγής σχέσης στο κιβώτιο, τη θέρμανση και τον κλιματισμό. Ποια διαφορά θα δει ο οδηγός με ενεργοποιημένη και απενεργοποιημένη τη λειτουργία αυτή; Θα σας δώσουμε το εξής παράδειγμα: Ερχόμενοι από την Τιθορέα, μόλις στρίψαμε δεξιά προς Μπράλο στην παρατεταμένη ανηφόρα, φτάσαμε τα 75 χλμ/ ώρα με τέταρτη σχέση στο κιβώτιο. Όταν είχαμε τη λειτουργία Eco, η μέση ωριαία ταχύτητα ελαττώθηκε και κατεβάσαμε σχέση, τρίτη, στις 1.250 σ.α.λ προκειμένου να μην κρεμάσει ο κινητήρας. Επιχειρήσαμε πάλι το ίδιο, έχοντας απενεργοποιήσει τη λειτουργία Eco και το αυτοκίνητο κινήθηκε σε όλη την ανάβαση με τέταρτη σχέση, διατηρώντας τις στροφές περίπου στις 1.600 σ.α.λ. Επιπλέον, σε περίπτωση που απαιτηθεί προσπέραση είναι προτιμότερο για τον οδηγό να απενεργοποιήσει τη λειτουργία Eco, καθώς έτσι το αυτοκίνητο κινείται πιο γρήγορα και σβέλτα.
Γενικότερα, η ροπή και το γκάζι είναι διαθέσιμα από χαμηλό εύρος στροφών, ο παραγόμενος θόρυβος είναι ελάχιστος και η βοήθεια από το εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο είναι διαρκής. Όσον αφορά τα κρατήματα, το Vivaro δεν δημιουργεί απότομες πλεύσεις και είναι σταθερό στο δρόμο, κάτι που διαπιστώσαμε στην πρώτη στροφή του Δομοκού, με κατεύθυνση την εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης. Οδηγούσαμε με 90 χλμ./ώρα και κινήθηκε με εξαιρετική σταθερότητα. Επιπλέον, αποτελεσματικό είναι το ABS, με δισκόφρενα εμπρός και πίσω, καθώς και η ηλεκτρονική κατανομή πέδησης EBD. Να τονίσουμε επίσης, ότι το Vivaro εξοπλίζεται με τη λειτουργία ενισχυμένης πρόσφυσης, για ολισθηρό οδόστρωμα που έχει καλυφθεί από λάσπη ή χιόνι.
Επιπρόσθετα, ο συμπλέκτης είναι ελαφρύς κάτι που θα εκτι μήσει ο οδηγός στα συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα στην πόλη ή στα σημεία που πρέπει να κάνει οριακούς ελιγμούς λίγων εκατοστών. Επίσης είναι σημαντικό ότι στο τέλος της ημέρας δεν θα αισθάνεται καταπονημένο το αριστερό του πόδι.
Τέλος, εύκολο και άμεσο στο χειρισμό του είναι το σύστημα διατήρησης ταχύτητας (cruise control), αν και θα θέλαμε τα χειριστήρια στο τιμόνι να είναι φωτιζόμενα, για την ευκολότερη χρήση τους το βράδυ. Κρατώντας πατημένο ή πατώντας επανειλημμένα το κουμπί (+) αυξάνεται σταδιακά η ταχύτητα (ανεβαίνει ανά 2 χλμ/ώρα) και αντίστοιχα πατώντας το κουμπί (-) μειώνεται.
Χαμηλή Κατανάλωση
«Πόσο καίει;» είναι το βασικό ερώτημα των περισσότερων αναγνωστών του περιοδικού για όλα τα αυτοκίνητα δοκιμών. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε κάνουμε εξαντλητικές δοκιμές με εκατοντάδες χιλιόμετρα, σε μικτό κύκλο, για να μπορέσουμε να έχουμε μια ολοκληρωμένη άποψη που προσεγγίζει ρεαλιστικές συνθήκες.
Με το Opel Vivaro ταξιδέψαμε για 1.224 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα μισά έγιναν στη διαδρομή που προαναφέραμε, ΑθήναΜπράλος-Δομοκός-Τρίκαλα, και τα υπόλοιπα σε κέντρο πόλεων, και αυτό το αναφέρουμε για να δικαιολογήσουμε τη χαμηλή μέση ωριαία ταχύτητα στα 48 χλμ./ώρα. Ο κινητήρας κατανάλωσε συνολικά 71.8 λίτρα καταγράφοντας μέση κατανάλωση 5.8 λίτρα/100 χλμ. Ακόμα, να σημειώσουμε ότι για τα χιλιόμετρα που καλύψαμε, απαιτήθηκε 1,5 λίτρο AdBlue.
Μοντέρνα Σχεδίαση
Η εξωτερική σχεδίαση του Vivaro έχει τη σφραγίδα των μοντέλων της Opel, με τη μαύρη μάσκα και το χρωμιωμένο σήμα της εταιρείας να δεσπόζουν στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου, ενώ και ο προφυλακτήρας είναι μεγαλύτερος, δίνοντας έτσι πιο δυναμικό σχήμα στο όχημα. Η σχεδίαση των εξωτερικών καθρεφτών έγινε με τέτοιο τρόπο, ώστε να βελτιώνουν την αεροδυναμική του οχήματος και να κρατούν το θόρυβο του αέρα χαμηλά.
Εσωτερικό-κινητό γραφείο
Σημαντικό στοιχείο για την απόδοση του οδηγού αποτελεί ο χώρος εργασίας, αν και κατά πόσο είναι εργονομικός καθώς και το επίπεδο άνεσης που εξασφαλίζει τόσο στον ίδιο όσο και στους υπόλοιπους επιβαίνοντες. Αν αναλογιστούμε ότι ο οδηγός ενός οχήματος διανομών πρόκειται να ανέβει και να κατέβει περισσότερες από πενήντα φορές κατά τη διάρκεια του δρομολογίου, για παράδοση εμπορευμάτων και συνοδευτικών παραστατικών, τότε αντιλαμβάνεστε ότι το πρώτο στοιχείο που παρατηρούμε είναι η ευκολία από/επιβίβασης.
Στο Vivaro, τόσο από την πλευρά του οδηγού όσο και του συνοδηγού πραγματοποιείται με άνεση. Χρησιμοποιούμε και το σκαλοπάτι το οποίο βρίσκεται κοντά στο έδαφος, αν και, για να διευκολυνθεί η είσοδος σε ένα κοντόσωμο άτομο θα χρειαζόταν ίσως μια χειρολαβή. Στο εσωτερικό διατίθενται τρία καθίσματα, ενιαίο του συνοδηγού, το οποίο είναι σταθερό, με χώρο αποθήκευσης κάτω από αυτό, και επιπλέον προσφέρει ικανοποιητικό χώρο για τα πόδια. Το βασικότερο, ο λεβιές ταχυτήτων βρίσκεται σε σημείο που δεν εμποδίζει το αριστερό πόδι του μεσαίου επιβάτη.
Το κάθισμα του οδηγού κινείται αρκετά εκατοστά προς τα πίσω, διαθέτοντας παράλληλα και υποβραχιόνιο από τη δεξιά πλευρά. Να σημειώσουμε για το ύφασμα του καθίσματος ότι είναι από ανθεκτικό και εύκολο στο καθάρισμα υλικό. Το εσωτερικό του Vivaro είναι ένα κινητό γραφείο και γι’ αυτό διαθέτει πολυάριθμες θήκες, για την τοποθέτηση των εγγράφων του δρομολογίου και άλλων των μικροαντικειμένων. Τέλος, για την ψυχαγωγία του οδηγού διατίθεται ηχοσύστημα με θύρα USB, RadioCD, ενσωματωμένη οθόνη, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι.
Στο δια ταύτα το Opel Vivaro αποδεικνύεται ένα χρηστικό επαγγελματικό αυτοκίνητο το οποίο συνδυάζει ευελιξία στην κίνησή του στην πόλη, με καλές επιδόσεις στον αυτοκινητόδρομο και, το βασικότερο, διαθέτει έναν αποδοτικό και οικονομικό κινητήρα, με προσεγμένη κατασκευή και δοκιμασμένα μηχανικά μέρη. Τέλος, όλες οι αναβαθμίσεις του αφορούν στον τομέα της ποιότητας που αποτελούν τη βασική αξία του οχήματος.