Η ζήτηση για πολυτελή οχήματα της μεσαίας κατηγορίας, βασισμένων στο αντίστοιχο Van/LCV κάθε κατασκευαστή για χρήση transfer, χρήση από ξενοδοχεία, ιδιωτική αναψυχή και μίσθωση, παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια, εκρηκτική ανάπτυξη στην Ευρώπη, της χώρας μας συμπεριλαμβανομένης. Με το εμπορικό σουξέ που απολαμβάνουν τα ελαφρά επαγγελματικά της Ford, η οποία έχει αναρριχηθεί εδώ και καιρό στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων στην Ε.Ε., ήταν μεν αναμενόμενο πως, ο κατασκευαστής θα κοιτούσε προς το άνω, πολυτελές άκρο της κατηγορίας, λίγοι όμως περίμεναν πως, θα το έκανε με τόσο εμφατικό τρόπο.
Το νέο Ford Tourneo Custom λοιπόν, μπορεί να παρουσιάστηκε ταυτόχρονα με το νέο Transit Custom, αλλά με νέο ντιζάιν, αχανή λίστα εξοπλισμού άνεσης, και κυρίως, ένα σούπερ φαντεζί διάκοσμο στο εσωτερικό, εμμονική προσοχή στο φινίρισμα, με υλικά και ποιότητα συναρμογής που παραπέμπουν σε σούπερVIP λιμουζίνα, προβάλλει αίφνης απειλητικό για το καθιερωμένο, πανάκριβο και ολιγομελές κατεστημένο της κατηγορίας.
Το Vignale των Tourneo!
Η Ford έχει καθιερώσει πρόσφατα τη σειρά Vignale για τα επιβατικά της, μία high end προσέγγιση όχι μόνο σε επίπεδο εξοπλισμού –ο οποίος καταλαμβάνει σελίδες ολόκληρες– διακόσμου και φινιρίσματος, αλλά και σε επίπεδο εξατομικευμένων παροχών. Το νέο Tourneo Custom που είδαμε από κοντά στη Γερμανία, μπορεί να μη φέρει τα βαρύτιμα λογότυπα στο αμάξωμα, είναι όμως πιθανότατα, το πιο χλιδάτο όχημα της Ford Ευρώπης και παραπέμπει ευθέως στα εξεζητημένα «Vignale».
Έχουμε αναλύσει σε βάθος τη διαδικασία εξέλιξης του νέου μοντέλου, και πλέον ήρθε η στιγμή που το νέο σούπερ-premium μοντέλο της Ford εκκινεί τη πορεία του στην ελληνική αγορά ταυτόχρονα με την υπόλοιπη Ευρώπη. Ο τουρισμός, και ειδικότερα οι μεταφορές επιβατών από ξενοδοχεία, οι υπηρεσίες transfer, και οι υψηλές απαιτήσεις για πολυτελή οχήματα αναψυχής/ελεύθερου χρόνου, έχουν δημιουργήσει μία κατηγορία που, ακόμη και στη χειμαζόμενη ελληνική αγορά είναι –τηρουμένων των αναλογιών– σε εκρηκτική άνοδο.
Μόνο τυχαία δεν είναι λοιπόν, η απόφαση της ελληνικής Ford να εισάγει αποκλειστικά την κορυφαία έκδοση Titanium X με 7+1 θέσεις, με 170 hp, αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, σύστημα διατήρησης λωρίδας, εξαιρετικής ποιότητας δερμάτινο σαλόνι, «έξυπνο» cruise control με σύστημα διατήρησης εγγύτητας, αναγνώριση σήμανσης, κάμερες, πλοήγηση και πολλά ακόμη στοιχεία που ορίζουν τη VIP μεταφορά.
Το νέο Tourneo Custom δείχνει τελείως μασίφ από κοντά, ειδικά κοιτώντας το κανείς από εμπρός υπό γωνία, η μάσκα με τις πέντε χρωμιωμένες γρίλιες, τα φώτα ημέρας (DRL) με τα LED περιγράμματα και τα επιθετικά άκρα του προφυλακτήρα το κάνουν πολύ ισορροπημένο αισθητικά. Ισχύουν εν πολλοίς όλες οι έξυπνες σχεδιαστικές πινελιές που έχουμε αναφέρει και για το αντίστοιχο van –οι σχεδιαστές έχουν ενσωματώσει όλα εκείνα τα στοιχεία που παραπέμπουν στη νέα σχεδιαστική «αργκό» που έχουμε δει στα τελευταίας γενιάς επιβατικά της εταιρείας. Το εμπρός ένα τρίτο του αυτοκινήτου είναι ουσιαστικά καινούργιο, κατά την πάγια πλέον πρακτική της εταιρείας να κάνει ουσιαστικές αλλαγές αντί για επιφανειακά facelift.
Η Ford ως premium κατασκευαστής
Τα σπουδαία νέα πάντως, είναι όλα μαζεμένα στο εσωτερικό του οχήματος. Η απευθείας σύγκριση με το πολύ αξιόλογο μοντέλο προηγούμενης γενιάς αρκεί για να φανούν οι διαφορές. Οι διαστάσεις σύμφωνα με τους μηχανικούς παραμένουν οι ίδιες, αν και έχουμε την εντύπωση πως πρέπει να έχει αυξηθεί λίγο ο ωφέλιμος όγκος στο εσωτερικό –και το πιο σημαντικό, στην περιοχή των γονάτων οδηγού και συνοδηγού- χάρη στο νέο ταμπλό κυρίως.
Από εκεί και πέρα, έχουμε να κάνουμε με μια μικρή κοσμογονία σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Δεν είναι μόνο ο εμπνευσμένος διάκοσμος που δείχνει την πρόθεση της Ford να στοχεύσει σε σούπερ VIP εφαρμογές –τα υλικά, οι επενδύσεις και οι συνδυασμοί τους συνθέτουν ένα ιδιαίτερα εκλεπτυσμένα χλιδάτο εσωτερικό.
Το μοντέλο της τρέχουσας γενιάς δεν υστερούσε σοβαρά σε κάτι, δίπλα όμως στη μοντέρνα αύρα που επικρατεί στο σαλόνι του αντικαταστάτη, δείχνει τα χρονάκια του. Η ποιοτική αύρα πριμοδοτείται πρωτίστως από το νέο ταμπλό, τα διάφορα χειριστήρια και τον πίνακα οργάνων, και τις πολύ ψαγμένες επιλογές των υλικών.
Το Tourneo Custom προσφέρει λοιπόν συβαριτικές ανέσεις για οχτώ άτομα. Ανάμεσα σε αρκετές άλλες πρωτιές το νέο Tourneo Custom είναι το μόνο αυτοκίνητο στην κατηγορία που προσφέρει έξι ατομικά πίσω καθίσματα επιβατών. Οι δύο πίσω σειρές παρέχουν δυνατότητα συνεδριακής (αντικριστής) διάταξης για εύκολη πρόσβαση και εύκολη επικοινωνία μεταξύ των επιβατών, ή σε δύο σειρές τριών καθισμάτων με κατεύθυνση προς τα εμπρός. Οι πίσω επιβάτες έχουν επίσης στη διάθεσή τους ένα νέο, πιο αποδοτικό σύστημα A/C που παρέχει ταχύτερη ψύξη ή θέρμανση, τις έξι θύρες USB και το ηχοσύστημα 10 ηχείων. Οι οδηγοί έχουν τώρα πρόσβαση και στη βελτιωμένη συνδεσιμότητα με το σύστημα SYNC 3 της Ford και πρόσβαση σε μια οθόνη αφής 8 ιντσών.
Μεγάλο τμήμα της διαδικασίας εξέλιξης του νέου μοντέλου αφιερώθηκε στη βελτίωση αυτού που, οι μηχανικοί αποκαλούν NVH (από το Noise Vibration Harshness). Όπου και να «πέσει» το βλέμμα –έχει γίνει μεγάλη ανακατανομή και προσθήκη ηχομονωτικών υλικών και επενδύσεων ώστε να μην ακούγεται ούτε το θρόϊσμα του αέρα ενώ, στοιχεία όπως οι δερμάτινες επενδύσεις είναι πολύ ανώτερης ποιότητας απ’ ότι μέχρι τώρα.
Από τις βάσεις των καθισμάτων μέχρι τα ακροφύσια του κλιματισμού και τις επενδύσεις στις κολώνες, όλα έχουν τοποθετηθεί με κύριο στόχο την απαλοιφή κραδασμών και θορύβων οποιασδήποτε προέλευσης. Η προσλαμβάνουσα ποιότητα είναι σε πραγματικά υψηλό επίπεδο, και μαζί με την ποιότητα κύλισης την οποία θα διαπιστώσουμε σε αναλυτική δοκιμή, είναι τα σημεία που θα κρίνουν το εγχείρημα της εισόδου της Ford σε μια κατηγορία όπου οι επαγγελματίες αναζητούν κυρίως αίγλη για την επιχείρησή τους και κορυφαία άνεση στη μεταφορά για τους πελάτες τους.
Ρεσιτάλ καινοτομίας
Το νέο Tourneo Custom είναι μεταξύ άλλων, το πρώτο όχημα στην κατηγορία με Intelligent Speed Limiter. Το νέο μοντέλο προσφέρει επίσης BLIS με Cross Traffic Alert Cross. Τα νέα χαρακτηριστικά προστίθενται στo ήδη πληρέστατο «πακέτο» συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας του Tourneo Custom, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει Pre Collision Assist με Pedestrian Detection, Lane Keeping Alert, Side Wind Stabilisation και Adaptive Cruise Control. Ούτε λίγο ούτε πολύ, υπάρχουν 17 συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι τμήμα του βασικού εξοπλισμού. Με φωνητικές εντολές μπορούν να λειτουργούν το σύστημα πλοήγησης και η πηγή ήχου και πολυμέσων και το SYNC 3 είναι πλήρως συμβατό με Apple CarPlay και Android Auto. Για οχήματα που δεν θα διαθέτουν τη συγκεκριμένη οθόνη, θα υπάρχει το MyFord Dock, στο κέντρο του ταμπλό για τοποθέτηση κινητού ή τάμπλετ με σύνδεση μέσω USB ή 12βολτης παροχής.
Ο τελευταίας γενιάς κινητήρας δίλιτρος πετρελαιοκινητήρας Ford EcoBlue αποδίδει έως 170 ίππους και 405 Nm μέγιστη ροπή, και σημαντικά οφέλη ως προς το κόστος χρήσης και τις επιδόσεις. Σε σχέση με τον προηγούμενο κινητήρα των 2,2 λίτρων η οικονομία σε καύσιμο έχει βελτιωθεί έως και 13% και η ροπή στις χαμηλές στροφές κατά 20%. Ένα εξατάχυτο αυτόματο κιβώτιο SelectShift προσφέρει άνετη λειτουργία με άμεση απόκριση, και ένα μοναδικό στην κατηγορία σύστημα πίσω αερανάρτησης εξασφαλίζει άρτια και κοντρολαρισμένη συμπεριφορά σε όλο το εύρος συνθηκών φορτίου.
Τα Tourneo γίνονται η φίρμα κύρους της Ford
Η ελληνική Ford θα διαθέτει το αυτοκίνητο αποκλειστικά στο επίπεδο εξοπλισμού Titanium X. Η έκδοση Titanium X θα διαθέτει υπερπλήρες πακέτο εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας, και απευθύνεται σε πελάτες που αναζητούν ένα τελείως εξατομικευμένο όχημα ανάλογου πρεστίζ– με δερμάτινη ταπετσαρία, SYNC 3 με δορυφορική πλοήγηση και κάμερα οπισθοπορείας και προβολείς HID Xenon να προστίθενται στο στάνταρ εξοπλισμό, ο οποίος πιθανότατα θα είναι ο πληρέστερος που έχει διατεθεί ποτέ σε όχημα της κατηγορίας. Γενικά, η γκάμα του Tourneo Custom συνεχίζει να προσφέρει εκδόσεις οκτώ ή εννέα θέσεων, με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε κοντό και μακρύ μεταξόνιο. Το μακρύτερο μοντέλο προσφέρει πρόσθετο χώρο αποσκευών πίσω από την τρίτη σειρά καθισμάτων.
Το τμήμα επαγγελματικών οχημάτων της Ford συνεχίζει με το γκάζι στο πάτωμα καθώς, σε διάστημα 18 μηνών θα ανανεωθούν ή αντικατασταθούν από μοντέλα νέας γενιάς όλες οι σειρές. Ανάμεσά τους τα Tourneo αποκτούν ένα καινούριο, απόλυτα διακριτό ρόλο ο οποίος, σε εμάς τουλάχιστον, φαίνεται ως η είσοδος της εταιρείας σε ένα ολιγομελές κλαμπ των λεγόμενων κατασκευαστών κύρους.
Το λανσάρισμά του σηματοδοτεί την αρχή μιας τελείως διαφορετικής αντιμετώπισης της σειράς Tourneo που θα έχει τον ρόλο ενός πολυτελούς σήματος μέσα στα LCV της Ford. Το νέο Tourneo Custom απ’ όσο είδαμε, δεν είναι «απλά» η επιβατική/ μεταφοράς προσωπικού εκδοχή του Transit Custom 2018, αλλά η με κάθε επισημότητα είσοδος της Ford στα μοντέλα κύρους, το οποίο τοποθετείται ευθέως, με πολύ καλή σχέση τιμής-αξίας και εξοπλισμού, με αξιώσεις, απέναντι σε ακριβότερες προτάσεις. Το βιβλίο παραγγελιών στην Ελλάδα έχει ήδη ανοίξει, και τα πρώτα οχήματα αναμένονται τον Ιούνιο.