Δοκιμάζουμε τον κορυφαίο 16λιτρο κινητήρα της MercedesBenz, με την ιπποδύναμη των 625 ίππων, σε μια από τις πιο ιδιαίτερες διαδρομές της χώρας μας για φορτηγά, από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τα Γρεβενά μέσω Εγνατίας Οδού. Πρόκειται για μια διαδρομή που στο σύνολό της αποτελείται από συνεχόμενες ανηφόρες, με κορυφαία αυτή του Πολύμυλου μήκους είκοσι έξι χιλιομέτρων. Ποια είναι η απόδοσή του; Με τι ταχύτητα ανεβαίνει; Πώς συνεργάζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο δώδεκα σχέσεων PowerShift 3; Ποια αίσθηση αποκομίζει ο οδηγός του; Τι κατανάλωση φέρνει; Πόσο σημαντικά είναι τα βοηθήματα ασφαλούς οδήγησης του Actros;
Απαντούμε σε μερικά από τα βασικά ερωτήματα των μεταφορέων και παράλληλα καταγράφουμε την άποψη του οδηγού Γιάννη Δράκου. Το δρομολόγιό μας πραγματοποιείται με το τελευταίο απόκτημα της εταιρείας του Σπύρου Τζιότζιου από τα Γρεβενά, το Actros 1863. Μεταφέρουμε καύσιμα από τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης σε πρατήρια της Βορειοδυτικής Ελλάδας με μικτό 42 τόνους (27.590 κιλά καθαρό φορτίο). Ακολουθήστε μας για να λάβετε όλα τα απαραίτητα στοιχεία και τις απαντήσεις.
Διυλιστήρια Θεσσαλονίκης - Βέροια
Βγαίνοντας από τα διυλιστήρια, με την καθημερινή αυξημένη κίνηση, παρατηρούμε ότι από τη θέση του οδηγού η ορατότητα είναι άριστη. Τόσο προς τα εμπρός, χωρίς να εμποδίζουν οι κάθετες κολώνες στις στροφές, όσο και στις πλαϊνές πλευρές χάρη στους μεγάλους καθρέφτες. Επιπλέον ορατότητα μπροστά από τον τράκτορα εξασφαλίζει ο καθρέφτης πεζοδρομίου. Έτσι διευκολύνεται η πορεία κυρίως σε συνθήκες πόλης, καθώς βλέπουμε πεζούς και ποδηλάτες σε μια ευρύτερη ακτίνα, όσο είμαστε σταματημένοι στο φανάρι. Αλλά και το ελαφρύ και γρήγορο στην επαναφορά τιμόνι, βοηθά τον Γιάννη (και κάθε οδηγό) στις μανούβρες.
Ξεκινώντας το δρομολόγιό μας στη εθνική οδό το αυτοματοποιημένο κιβώτιο Mercedes-Benz PowerShift 3 επιλέγει τη δεύτερη σχέση στο κιβώτιο την οποία διατηρεί μέχρι τα 11 χλμ./ώρα και τις 1.600 στροφές. Στη συνέχεια βάζει την τετάρτη, ρίχνοντας τις στροφές στις 1.020 και η επόμενη αλλαγή γίνεται μόλις φτάσει στα 17 χλμ./ώρα και τις 1.600 σ.α.λ.. Την έκτη την κρατάει μέχρι τα 30 χλμ./ώρα και τις 1.800 σ.α.λ. και κατόπιν επιλέγει την ογδόη, από τις 1.050 σ.α.λ. και τη διατηρεί μέχρι τις 1.700 σ.α.λ. και τα 49 χλμ./ώρα. Έπειτα επιλέγει τη δεκάτη, από τις 1.020 σ.α.λ. μέχρι τις 1.500 σ.α.λ. και τα 72 χλμ./ώρα. Η ενδεκάτη ξεκινάει από τις 1.220 σ.α.λ. μέχρι τις 1.420 σ.αλ και τα 82 χλμ./ώρα και τέλος επιλέγεται η δωδεκάτη από τις 1.070 σ.α.λ. Στην πορεία έχουμε τον αυτόματο πιλότο ενεργοποιημένο στα 85 χλμ./ ώρα και κινούμαστε πάντα σε χαμηλό εύρος στροφών, στις 1.100 σ.α.λ. Σε αυτή την ταχύτητα, με κλειστά παράθυρα, δεν περνούν θόρυβοι στο εσωτερικό, ούτε από τους καθρέφτες αλλά ούτε και από την κύλιση των ελαστικών.
Παράλληλα, δοκιμάζουμε τη λειτουργία και την απόδοση μερικών εκ των σημαντικότερων συστημάτων υποβοήθησης, όπως της διατήρησης λωρίδας, η οποία ανιχνεύει διαρκώς αν το όχημα παρεκκλίνει αθέλητα της πορείας του, ακόμη και υπό κακές καιρικές συνθήκες, με ομίχλη ή βροχή. Μόλις διαγνώσει ότι ο συρμός φεύγει αριστερά ή δεξιά, τότε ακούγεται ηχητική ειδοποίηση και έτσι ο οδηγός αυξάνει την προσοχή του.
Επιπλέον, η υποβοήθηση διατήρησης απόστασης αναλαμβάνει να διατηρεί σταθερή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, προσαρμόζοντας αυτόματα την ταχύτητα. Το σύστημα υποβοήθησης προσοχής με βάση τα χαρακτηριστικά διεύθυνσης, τη διευθυντική ευστάθεια και τους χειρισμούς του οδηγού, μπορεί να αναγνωρίσει την αυξανόμενη κούραση και την έλλειψη προσοχής και προειδοποιώντας οπτικοακουστικά τον οδηγό, του προτείνει να κάνει διάλειμμα. Τέλος, για τη μέγιστη ασφάλεια φροντίζει το Active Brake Assist 3, το οποίο αντιδρά σε σταθερά αλλά και κινούμενα εμπόδια αποτρέποντας ατυχήματα ή μειώνοντας τη σφοδρότητά τους, καθώς φρενάρει πλήρως και αυτόνομα το όχημα.
Στο απαράδεκτο, λόγω κακής κατάστασης του οδοστρώματος, τμήμα από τη Σίνδο μέχρι τη διασταύρωση της Εγνατίας οδού, με τις πολλές λακκούβες, μας δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσουμε τις αεραναρτήσεις του Actros. Δυο εμπρός και τέσσερις πίσω αποσβένουν τους κραδασμούς. Το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβέστατο και δεν απαιτούνται συχνές διορθώσεις στο τιμόνι. Αυτό προφυλάσσει το συρμό από καταπονήσεις και συμβάλλει στην ασφάλεια του φορτίου. Έτσι ο οδηγός απολαμβάνει ένα πιο ξέγνοιαστο ταξίδι.
Βέροια-Κοζάνη
Το πιο κρίσιμο μέρος της διαδρομής, για το οποίο οι αναγνώστες μας περιμένουν να διαβάσουν την απόδοση του κινητήρα και τη συνεργασία του με το κιβώτιο, αφορά αυτό από τη Βέροια μέχρι την Κοζάνη και συγκεκριμένα στην ανηφόρα του Πολύμυλου. Είναι παρατεταμένη και μια από τις μεγαλύτερες σε χιλιομετρική απόσταση ανηφόρες της χώρας μας. Ερχόμενοι λοιπόν από τη Θεσσαλονίκη, στην αρχή της ανωφέρειας το κιβώτιο είχε τη δωδέκατη σχέση. Στην πρώτη αριστερή στροφή κατέβασε σε ενδεκάτη στις 1.450 σ.α.λ. και στο σημείο της εξόδου για Βέροια πέρασε με 78 χλμ./ώρα με 1.300 σ.α.λ. Στα μισά της ανηφόρας, στην πινακίδα S.O.S Phone, κατέβασε δεκάτη την οποία διατήρησε από τα 61 έως τα 67 χλμ. και από τις 1.270 έως τις 1.400 σ.α.λ. Τελειώνοντας την πρώτη ανηφόρα, στο σημείο που γίνεται πιο μαλακή, όπως συνηθίζουμε να λέμε, επέλεξε την ενδεκάτη την οποία κράτησε για αρκετή απόσταση. Στη συνέχεια έβαλε πάλι δεκάτη και στο τελείωμα της ανάβασης, στην πινακίδα στη δεξιά πλευρά του οδοστρώματος που δείχνει την ταχύτητα των αυτό κινήτων, κατέβασε σε ενάτη και 1.600 σ.α.λ. την οποία σήκωσε μέχρι τις 1.680 σ.α.λ. και τα 60 χλμ./ώρα.
Σε αυτό το σημείο της διαδρομής, όπου ο κινητήρας ανεβάζει τις επιδόσεις του σε ισχύ και ροπή εξαιτίας της παρατεταμένης ανηφόρας, ελέγξαμε τη θερμοκρασία, η οποία ήταν στους 103 βαθμούς. Στο υπόλοιπο της διαδρομής το κιβώτιο έκανε εναλλαγές μεταξύ της δεκάτης και της ενδεκάτης. Σε αρκετά σημεία έπιασε κόφτη με τις στροφές του κινητήρα να είναι στις 1.600, δηλαδή 200 σ.α.λ. πιο πάνω από την πράσινη ζώνη στο στροφόμετρο. Τέλος, στο αποκορύφωμα της ανηφόρας, στη δεξιά στροφή πριν από τα διόδια του Πολύμυλου το κιβώτιο κατέβασε από δεκάτη σε ενάτη και ανέβηκε με 61 χλμ./ώρα και 1.700 σ.α.λ.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι, σε κανένα σημείο της διαδρομής δεν χρησιμοποιήσαμε τη λειτουργία Power και επιπρόσθετα στο πρώτο μέρος της ανηφόρας είχαμε ενεργοποιημένο τον αυτόματο πιλότο. Επιπλέον, σε ένα κομμάτι της διαδρομής, ενώ το κιβώτιο είχε ενδεκάτη, βγήκε προπορευόμενο φορτηγό για προσπέραση με αποτέλεσμα να ελαττώσουμε ταχύτητα, το κιβώτιο κατέβασε δυο σχέσεις, ενάτη, και μάζεψε πάλι γρήγορα χιλιόμετρα.
Οι γνώστες της διαδρομής διαβάζοντας τα παραπάνω, και ενδεχομένως συγκρίνοντάς τα με τα δικά τους φορτηγά, με τονάζ στους 42 τόνους, αντιλαμβάνονται ότι ο κινητήρας του Actros αποδεικνύεται ψυχωμένος και δυνατός επιτυγχάνοντας να κινήσει το συρμό με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα. Επίσης, έχει τη δυνατότητα να διατηρεί τις μεγάλες σχέσεις στο κιβώτιο, δεκάτη και ενδεκάτη, αποφεύγοντας τις περιττές αλλαγές, που θα κόστιζαν σε κατανάλωση. Γενικότερα, από τις 950 σ.α.λ. το τράβηγμα του κινητήρα είναι δυνατό και γύρω στις 1.250 σ.α.λ. το Actros δείχνει ασταμάτητο.
Με την ευκαιρία να υπενθυμίσουμε ότι ο εξακύλινδρος κινητήρας ΟΜ473 αποδίδει 625 ίππους στις 1.600 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 3.000 Nm από τις 1.100 σ.α.λ.
Giga Space καμπίνα αυξημένων διαστάσεων
Στην κορυφαία έκδοσή της η καμπίνα Giga Space, με το επίπεδο εξοπλισμού SoloStar Concept, αποτελεί ιδανική πρόταση για πολυήμερα ταξίδια, με έναν ή δύο οδηγούς. Η πρόσβαση στο εσωτερικό γίνεται εύκολα από τα τέσσερα σκαλοπάτια, χάρη στο φαρδύ άνοιγμά τους. Τα πλεονεκτήματά της είναι πολλά. Από τα πρώτα που καταγράφουμε είναι το επίπεδο δάπεδο που πρσφέρει ευκολία κινήσεων, φυσικά μεγαλύτερο ύψος και περισσότερο ωφέλιμο χώρο ανάμεσα στα δυο καθίσματα. Εξίσου σημαντικό στοιχείο αποτελούν οι πολλές αποθηκευτικές λύσεις με ντουλάπια κάτω από το κρεβάτι και επάνω από το παρμπρίζ. Το τιμόνι φέρει δερμάτινη επένδυση και διαθέτει κουμπιά πολλαπλών λειτουργιών απ’ όπου γίνεται ο χειρισμός του cruise control, του ηχοσυστήματος, του τηλεφώνου και του υπολογιστή ταξιδιού. H καμπίνα διαθέτει δύο κρεβάτια. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι, στο επάνω κρεβάτι ρυθμίζεται η κλίση του για να βρεθεί η σωστή θέση, όταν ο τράκτορας δεν είναι παρκαρισμένος σε επίπεδο έδαφος και γέρνει προς μια πλευρά.
Για την ψυχαγωγία μας κατά τη διάρκεια του δρομολογίου η καμπίνα μάς παρέχει ράδιο-cd, θύρα usb, είσοδο Aux, συνδεσιμότητα Bluetooth και έξι ηχεία που παράγουν δυνατό και καλής ποιότητας ήχο. Επιπλέον, για τη φόρτιση των ηλεκτρονικών συσκευών διατίθενται τρεις πρίζες 24 V και, μας άρεσε που το εσωτερικό αποκτά ατμοσφαιρικό φωτισμό το βράδυ.
«Φτιαγμένο στα μέτρα μου»
Οδηγός του Mercedes-Benz είναι ο Γιάννης Δράκος με τον οποίο καλύψαμε το δρομολόγιο και μεταξύ άλλων μας ανέφερε: «Η πρώτη μου εμπειρία με Actros ήταν πριν από δώδεκα χρόνια, το 2006, και, συγκρίνοντας το σημερινό μοντέλο που οδηγώ με το παλιότερο, αυτό που έχω να πω είναι ότι, το καινούργιο είναι βελτιωμένο σε όλους τους τομείς, τόσο στην απόδοση του κινητήρα, όσο και στην εξέλιξη του κιβωτίου και φυσικά στην άνεση της καμπίνας. Χαριτολογώντας, όταν συνομιλώ με συναδέλφους τους λέω ότι πριν εξελίξουν οι υπεύθυνοι της γερμανικής εταιρείας το νέο Actros ζήτησαν την προσωπική γνώμη από τους επαγγελματίες οδηγούς, τους ρώτησαν πώς θέλουν να το διαμορφώσουν για να γίνει η ζωή και η καθημερινότητά μας στο χώρο εργασίας πιο απλή και τελικά κατασκεύασαν το συγκεκριμένο μοντέλο. Από τη στιγμή που θα καθίσω στη θέση οδήγησης το μόνο που κάνω είναι να κρατώ το τιμόνι, καθώς για τα υπόλοιπα αναλαμβάνει πρωτοβουλίες το ίδιο το αυτοκίνητο. Για παράδειγμα, ενεργοποιώ το cruise control στα 80 χλμ. καθώς και το σύστημα διατήρησης απόστασης από το προπορευόμενο όχημα και πλέον γίνεται αυτόματα τόσο η μείωση όσο και η αύξηση της ταχύτητας, ανάλογα με το πώς κινείται το μπροστινό μου όχημα. Ακόμη, το σύστημα Active Brake Assist 3 με βοηθάει όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες, κυρίως ομίχλη, γιατί αναγνωρίζει καθετί που βρίσκεται μπροστά ακινητοποιώντας αν χρειαστεί το φορτηγό μου.
Επίσης, έχω καλές εντυπώσεις από το κιβώτιο, το οποίο είναι ρυθμισμένο έτσι ώστε να κάνει γρήγορες και σωστές αλλαγές, και το λέω αυτό εκ πείρας, γιατί δεν έχει κρεμάσει τον κινητήρα σε καμία ανηφόρα. Υπολογίζει το βάρος του συρμού και τις κλίσεις της διαδρομής και ενεργεί αναλόγως. Για παράδειγμα στις ανηφόρες της Καστανιάς όταν είμαι φορτωμένος 42 τόνους μικτό φορτίο σε κάποια σημεία κρατάει τις σχέσεις στο κιβώτιο μέχρι τις 1.700 σ.α.λ., χωρίς να ανεβάζει σχέση την οποία ενδεχομένως να μην καταφέρει να σηκώσει και θα πρέπει άμεσα να κατεβάσει ξανά. Γενικότερα, δεν χρησιμοποιώ τη λειτουργία Power στο κιβώτιο, παρά μόνο όταν θέλω να ξεκινήσω σε κάποια διασταύρωση και είμαι φορτωμένος, γιατί έτσι εξασφαλίζει καλύτερες ρεπρίζ. Όπως βλέπετε δουλεύω σε δύσκολη γραμμή, με πολλές ανηφόρες - κατηφόρες, και θέλω να τονίσω ότι η απόδοση του βοηθητικού συστήματος πέδησης είναι εξαιρετική. Διατηρεί σταθερή την ταχύτητα στα χιλιόμετρα που θέλω, χωρίς να χρειάζεται να κάνω χρήση του φρένου. Επίσης, το ABS είναι άμεσο στη λειτουργία του, κάτι που είδα στην πράξη το χειμώνα όταν οδηγούσα σε παγωμένους δρόμους.
Σίγουρα το συγκεκριμένο αμάξι μου δίνει κουράγιο και όρεξη να οδηγώ για πολλά χιλιόμετρα καθημερινά και να κάνω αν χρειαστεί και δεύτερο δρομολόγιο την ίδια μέρα, καθώς με τον εξοπλισμό που μου παρέχει το αμάξι, δεν με κουράζει καθόλου.
Στο τέλος της ημέρας κατεβαίνω ξεκούραστος από το Actros, το οποίο είναι το πιο σημαντικό για μένα. Σε αυτό βασικό ρόλο παίζει η άνεση που μου προσφέρει η καμπίνα, η οποία συνηθίζω να λέω σε συναδέλφους ότι έχει διαστάσεις μικρής γκαρσονιέρας. Επίσης, πολύ καλή απόδοση έχει το κλιματιστικό, τόσο το χειμώνα όσο και το καλοκαίρι. Τέλος, να σας πω ότι το αυτοκίνητο είναι ταξιδιάρικο, ήσυχο και χωρίς κουνήματα στην καμπίνα, παρόλο που οι δρόμοι που δουλεύω δεν είναι καλοί ποιοτικά».
Κατανάλωση
Ο κινητήρας του Actros εκτός από αυξημένες επιδόσεις, όπως απέδειξε στην ανηφόρα του Πολύμυλου, έχει να παρουσιάσει και σχετικά χαμηλή κατανάλωση, την οποία σημειώνουμε στη διαδρομή που κινήθηκε, Γρεβενά-Θεσσαλονίκη άδειο και εν συνεχεία Θεσσαλονίκη-Κοζάνη με 42 τόνους μικτό φορτίο. Στη διαδρομή των 278.5 χιλιομέτρων (τα 170 χλμ. ήταν άδειο), όπου κινήθηκε με μέση ωριαία ταχύτητα 56 χλμ./ώρα κατανάλωσε 34.9 λίτρα/100 χλμ., δηλαδή 97.1 λίτρα. Στο κομμάτι Βέροια-διόδια Πολύμυλου η κατανάλωση αυξάνεται δραματικά εξαιτίας της παρατεταμένης ανηφόρας.
Συνολικά, η κατανάλωση που έχει καταγράψει ο κινητήρας του Actros για τα 144.905 χλμ. που έχει διανύσει μέχρι σήμερα είναι 34,1 λίτρα/100 χλμ., με μέση ωριαία ταχύτητα 69 χλμ./ώρα. Αυτό που πρέπει να λάβουμε υπόψη είναι ότι περισσότερα από τα μισά χιλιόμετρα έχουν γίνει με φορτία 42 τόνους μικτό, σε ανηφορικές διαδρομές, όπως αυτής μεταξύ Πολύμυλου-Γρεβενών και Κοζάνη-Σαραντάπορο.
Συμπερασματικά, απαντώντας στους αναγνώστες οι οποίοι μας ρωτούν πόσο χρήσιμος είναι ένας 16λιτρος κινητήρας για το οδικό δίκτυο της χώρας μας, η καλύτερη απάντηση έρχεται από το Mercedes-Benz Actros 1863. Κινείται σε μια από τις δυσκολότερες, από θέμα αναβάσεων, διαδρομές της χώρας μας, και καταγράφει ικανοποιητική μέση ωριαία ταχύτητα, με συγκρατημένη κατανάλωση σε ορεινά τμήματα και χαμηλότερη σε επίπεδες διαδρομές. Σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο που όλοι μετρούν την οικονομία με το σταγονόμετρο, το Actros 1863 αποδεικνύεται οικονομικό και παράλληλα δυνατό.