«Αξιόπιστο, οικονομικό και τίμιο», με αυτά τα λόγια αξιολογεί ο οδηγός Δημήτρης Βέργαδος το νέο απόκτημα της μεταφορικής Ταΰγετος, ένα τριαξονικό φορτηγό DAF XF Euro 6 510, από την καθημερινή του εμπειρία στη διαδρομή Σπάρτη-Αθήνα. Πραγματοποιούμε ένα τμήμα του δρομολογίου, με τον ίδιο να μας εξηγεί τα κριτήρια αγοράς του και να μας ενημερώνει παράλληλα για τη μέχρι τώρα εμπειρία του από το αυτοκίνητο, τις επιδόσεις του κινητήρα και την κατανάλωσή του.

Ξεφόρτωμα και φόρτωμα στη Σπάρτη

Τον Δημήτρη τον συναντούμε νωρίς το πρωί στα γραφεία της μεταφορικής στο 2ο χλμ. Σπάρτης-Γύθειου, όπου αφήνει τη ρυμούλκα για ξεφόρτωμα και εν συνεχεία ξεκινάει με το τριαξονικό τη διανομή των εμπορευμάτων σε όλο το νομό. Η χρονική διάρκεια του ξεφορτώματος διαρκεί από δυο μέχρι τρεις ώρες και εν συνεχεία ξεκινάει η διαδικασία της περισυλλογής. Το απόγευμα ολοκληρώνεται το φόρτωμα του συρόμενου και αναχωρεί για την Αθήνα.

Επιλογή καινούργιου φορτηγού

Μέχρι τώρα οι ιδιοκτήτες της μεταφορικής αγόραζαν μεταχειρισμένα φορτηγά, επταετίας κυρίως. Πλέον κάνουν στροφή σε νέα μοντέλα, με τον Δημήτρη να μας αναφέρει σχετικά: Το καινούργιο φορτηγό πιστεύω πως σε βάθος χρόνου είναι πιο οικονομικό από το μεταχειρισμένο. Αγοράζεις ένα παλιό μοντέλο, για το οποίο δεν ξέρεις το ιστορικό του, πόσους οδηγούς άλλαξε, τι φορτία μετέφερε και σε τι διαδρομές, και υποχρεωτικά πρέπει να δαπανήσεις ένα σημαντικό ποσό για να το συμμαζέψεις, όπως συνηθίζουμε να λέμε, και εν συνεχεία να το βάλεις στη δουλειά. Αντίθετα, με το καινούργιο γνωρίζεις πως τουλάχιστον για μια πενταετία δεν θα αντιμετωπίσεις κάποιο πρόβλημα και θα έχεις μειωμένο κόστος συντήρησης. Καθημερινά δεν έχω άγχος μήπως πάθω κάποια αβαρία στο φορτηγό και μείνω στο δρόμο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι από τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματά του».

Το στήνεις όπως θέλεις

«Ένα ακόμη θετικό στοιχείο του καινούργιου φορτηγού είναι ότι το στήνεις όπως εσύ θέλεις», λέει ο Δημήτρης και μας εξηγεί: «Αν μπεις στη διαδικασία να αναζητήσεις ένα μεταχειρισμένο φορτηγό το οποίο να πληροί τις προϋποθέσεις που θέλεις, μπορεί να δαπανήσεις αρκετό καιρό ψάχνοντας και τελικά να μην βρεις αυτό που ζητάς. Από την άλλη πλευρά βέβαια πας στην αντιπροσωπεία και το στήνεις όπως θέλεις, προσαρμόζοντάς το στις ανάγκες της δουλειάς σου. Για παράδειγμα, εμάς για τα στενά σημεία που κινούμαστε μας βοηθάει ο τρίτος άξονας να είναι τιμόνι και τον παραγγείλαμε έτσι. Επίσης, θέλαμε τη μεσαίου τύπου καμπίνα και επιλέξαμε τη Space και τέλος, ενώ στη βασική έκδοση η επιλογή του κιβωτίου είναι το αυτόματο, εμείς προτιμήσαμε το χειροκίνητο».

Χειροκίνητο αντί αυτοματοποιημένου κιβωτίου

Στο σημείο αυτό μας δίνεται η ευκαιρία να ρωτήσουμε τον Δημήτρη σχετικά με την επιλογή του χειροκίνητου κιβωτίου, τη στιγμή που οι περισσότεροι επαγγελματίες πλέον στρέφονται στα αυτόματα. «Ο βασικός λόγος που επιλέξαμε το χειροκίνητο κιβώτιο είναι επειδή δεν έχουμε προσωπική εμπειρία από αυτόματα κιβώτια και το μόνο που γνωρίζαμε γι’ αυτά ήταν μέσα από συζητήσεις με συναδέλφους. Ο καθένας είχε τη δική του άποψη, κάποιοι μας έλεγαν ότι παρουσιάζουν προβλήματα ενώ κάποιοι άλλοι όχι, με αποτέλεσμα να προτιμήσουμε τη σίγουρη λύση, το χειροκίνητο. Βέβαια, αν τώρα μου ζητήσουν να διαλέξω ανάμεσα σε χειροκίνητο και αυτόματο, θα επιλέξω το αυτόματο γιατί θεωρώ πως είναι πιο ξεκούραστο για τον οδηγό».

Επιλογή Space καμπίνας

Προσεγγίζοντας τις εγκαταστάσεις της εταιρείας για να ξεφορτώσουμε, όπου ο δρόμος είναι στενός και γεμάτος δέντρα, ο Δημήτρης μας αναφέρει σχετικά με την επιλογή της Space καμπίνας: «Ένας βασικός λόγος που προτιμήσαμε το συγκεκριμένο τύπο καμπίνας είναι τα σημεία στα οποία κινούμαστε καθημερινά, όπως αυτή τη στιγμή, όπου το ύψος της Space Cab είναι χαμηλό και έτσι δεν έχουμε χτυπήματα σε κλαδιά δέντρων, καθαρά δηλαδή για πρακτικούς λόγους έγινε η επιλογή. Επίσης, στην καμπίνα κάνω μια με δυο διανυκτερεύσεις την εβδομάδα και θεωρώ ότι μου παρέχει τις ανέσεις και τον εξοπλισμό για να έχω ευχάριστη διαμονή σε αυτήν. Για παράδειγμα στο μέσο της καμπίνας σηκώνομαι όρθιος χωρίς να ακουμπάει το κεφάλι μου στην οροφή και επιπλέον τα δυο κρεβάτια είναι μεγάλων διαστάσεων. Θέλω να τονίσω ότι με το αντικλεπτικό σύστημα DAF Night Lock, το οποίο είναι ένα χαλύβδινο σύστημα ασφαλείας που εφαρμόζει στην κλειδαριά, κοιμάμαι το βράδυ με ασφάλεια γιατί γνωρίζω πως δεν μπορεί κάποιος να παραβιάσει τις πόρτες».

Να αναφέρουμε ότι η καμπίνα διαθέτει συρτάρι 65 λίτρων, κάτω από το κρεβάτι, καθώς και ψυγείο χωρητικότητας 42 λίτρων. Για τις ώρες ανάπαυσης ο οδηγός έχει στη διάθεσή του αυτόματο έλεγχο θερμοκρασίας και air condition το οποίο διατηρεί τη θερμοκρασία της καμπίνας όπως την έχει επιλέξει ο οδηγός. Επιπλέον το τιμόνι είναι μαλακής υφής και το ταμπλό έχει μαύρα μαλακά πλαστικά. Το κάθισμα του οδηγού είναι τύπου Comfort Air, με στήριξη μέσης το οποίο φέρει ενσωματωμένο προσκέφαλο και ζώνη ασφαλείας τριών σημείων. Τέλος, στον εξοπλισμό ενημέρωσης και ψυχαγωγίας περιλαμβάνεται Radio/Usb player με δυο ηχεία, έγχρωμη οθόνη, και κεραίες για Gps και Cb.

Καλή η απόδοση του κινητήρα

Βγαίνουμε στον αυτοκινητόδρομο και κατευθυνόμαστε προς τη Σπάρτη, οι αλλαγές των σχέσεων γίνονται γρήγορα από τον οδηγό και σε λίγο χρόνο φτάνει τα 90 χλμ/ώρα. Στην ταχύτητα αυτή δεν ακούγεται κάποιος θόρυβος, τόσο αεροδυναμικός όσο και από την κύλιση των ελαστικών και γενικά το ταξίδι που πραγματοποιεί το XF είναι άνετο και ξεκούραστο.

Πιάνοντας τις πρώτες ανηφόρες της διαδρομής θα κατεβάσει σχέση στο κιβώτιο, ωστόσο, το συρόμενο, με φορτίο τονάζ, ανεβαίνει με σταθερή και υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα. Στο σημείο αυτό, ο Δημήτρης μας αναφέρει σχετικά με την ιπποδύναμη του DAF: «Προς μεγάλη έκπληξή μας ο κινητήρας του XF έχει εξαιρετικές επιδόσεις και περπατάει καλύτερα απ’ ότι περιμέναμε. Οι 510 ίπποι μπορεί να ακούγονται λίγοι, σχετικά με τη διαδρομή που δουλεύω, αλλά κάνουν τη δουλειά τους με το παραπάνω και δηλώνω πολύ ικανοποιημένος. Αυτό βέβαια το λέω με βάση την καθημερινή μου εμπειρία γιατί συγκρίνω το DAF με φορτηγά άλλων συναδέλφων σε κάποιες παρατεταμένες ανηφόρες, όπως στο Αρτεμίσιο, με φορτίο τονάζ στους 42 τόνους. Ο κινητήρας είναι χαμηλόροπος και δεν κρεμάει εύκολα ακόμη και αν πέσουν χαμηλά οι στροφές».

Οικονομία στα καύσιμα

Σημαντικό στοιχείο για τις μεταφορές αποτελεί η κατανάλωση του οχήματος, όπου με ένα οικονομικό αυτοκίνητο ο ιδιοκτήτης του μπορεί να καταγράψει άμεσο κέρδος. Ζητούμε από τον Δημήτρη να μας δείξει στον υπολογιστή ταξιδιού τη μέση κατανάλωση καυσίμου η οποία είναι 37.5 λίτρα/100 χλμ. Ο ίδιος σχολιάζει: «Εκτός από τις επιδόσεις του κινητήρα που μείναμε ευχαριστημένοι, εξίσου ικανοποιημένοι είμαστε και από την οικονομία του. Μας έλεγαν συνάδελφοι που έχουν φορτηγά DAF πως είναι οικονομικά και πράγματι, έχουν δίκιο.

Από την ημέρα που ξεκίνησα τα δρομολόγια μέχρι τώρα η μέση κατανάλωση είναι 37.5 λίτρα/100 χλμ. αλλά αυτό που πρέπει να τονίσω είναι ότι το αυτοκίνητο μεταφέρει φορτία τονάζ, 42 τόνους, σε δύσκολη διαδρομή. Κινούμαι στην Π.Ε.Ο. Σπάρτης-Τρίπολης όπου για 25 λεπτά περίπου η μέση ωριαία ταχύτητα είναι 40 χλμ., και εν συνεχεία ανεβαίνω την ανηφόρα του Αρτεμισίου και του Σπαθοβουνίου όπου επίσης αυξάνεται σημαντικά η κατανάλωση. Επιπλέον, να σημειώσω πως μεταφέρω εμπορεύματα πρακτορείου οπότε τόσο μέσα στη Σπάρτη όσο και στην Αθήνα κάνω πολλά χιλιόμετρα σε συνθήκες πόλεις, με συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα, όπου επίσης έχει σημαντική επιβάρυνση στα καύσιμα. Τέλος, η κατανάλωση του Adblue είναι περίπου 70 λίτρα στα 4.100 χιλιόμετρα.

Μεταφορές με ασφάλεια

Πλούσιος είναι ο τομέας ασφάλειας του XF με σύγχρονα συστήματα έτοιμα να ενεργοποιηθούν κάθε φορά που οι καταστάσεις και οι συνθήκες το απαιτούν, και μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε το σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας ( Lane Departure Warning System), το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας του οχήματος (VSC), το ηλεκτρονικό σύστημα αντιμπλοκαρίσμα-__ τος τροχών (ABS), σύστημα πέδησης EBS-3 και τέλος το σύστημα Adaptive Cruise Control το οποίο περιλαμβάνει λειτουργία προειδοποίησης μετωπικής σύγκρουσης (FCW) και προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (ΑΕΒS). Για την υποβοήθηση της πέδησης, το XF εφοδιάζεται με μηχανόφρενο και Intarder της ZF με μέγιστη απόδοση 500 Kw.

Ενισχυμένο πλαίσιο

Όσον αφορά το πλαίσιο του τριαξονικού το ύψος της πλαϊνής δοκού είναι 310 χιλιοστά και το πάχος 7 χιλιοστά. Το μεταξόνιο είναι 4,60 μέτρα και ο πίσω πρόβολος είναι 2,55 μέτρα και εξοπλίζεται από μια δεξαμενή καυσίμου αλουμινίου χωρητικότητας 545 λίτρων και η δεξαμενή Adblue έχει χωρητικότητα 90 λίτρα. Η ανάρτηση του μπροστινού άξονα είναι παραβολική με φύλλα σούστας, αμορτισέρ και αντιστρεπτική δοκό με μέγιστη ικανότητα φόρτισης 8.000 κιλά. Οι πίσω άξονες είναι με ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη αερανάρτηση, αμορτισέρ και αντιστρεπτική δοκό, ο μεσαίος έχει ικανότητα φόρτισης 11.500 κιλών και ο τρίτος 7.500 κιλών.

Συνολικά, το XF της μεταφορικής Ταΰγετος επιβεβαιώνει την καλή φήμη των φορτηγών του Ολλανδού κατασκευαστή στο θέμα της οικονομίας, και σε μια από τις δυσκολότερες γραμμές της εθνικής μεταφοράς, τα καταφέρνει περίφημα. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί η ικανοποιητική απόδοση του κινητήρα καθώς και η εργονομική-Space-καμπίνα του.