Η Iveco λανσάρει στην αγορά το Stralis NP 460 με καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LΝG) και με σημαντικά οφέλη για τον ιδιοκτήτη του, όπως χαμηλότερη κατανάλωση μέχρι 15% και κόστος ιδιοκτησίας 9%, συγκριτικά με το ίδιο μοντέλο με πετρελαιοκινητήρα.
Είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε σε τμήμα της διαδρομής Ουλμ-Μόναχο διαπιστώνοντας από κοντά τα πλεονεκτήματά του. Παράλληλα απαντούμε σε βασικά ερωτήματα των επαγγελματιών, σχετικά με την αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός από αυτό, αν είναι το ίδιο αποδοτικό στο δρόμο όπως το αντίστοιχο μοντέλο με ντίζελ και το βασικότερο τι κατανάλωση σημειώνει.
Αυτονομία 1.600 χιλιόμετρων
Βασικό στοιχείο του Stralis NP (Natural Power) είναι ότι χρησιμοποιεί ως μοναδικό καύσιμο κίνησης το φυσικό αέριο είτε υγροποιημένο (LNG) είτε συμπιεσμένο (CNG) ή και συνδυασμό και των δύο. Εξίσου σημαντικό είναι ότι η αυτονομία του έχει επεκταθεί και φτάνει πλέον τα 1.600 χιλιόμετρα. Ο στάνταρ τύπος δεξαμενής καυσίμου έχει χωρητικότητα 1.080 λίτρα (540+540), ο μεσαίος 940 λίτρα (400+540) ο οποίος αφήνει ένα κενό 500 χιλιοστών στην αριστερή πλευρά, ο μικρότερος 790 λίτρα (540+250) και τέλος υπάρχει διαθέσιμη επιλογή και για μια μόνο δεξαμενή στη δεξιά πλευρά 540 λίτρων. Το φουλάρισμα γίνεται εύκολα με την τοποθέτηση της μάνικας στο ρεζερβουάρ και το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός πριν ξεκινήσει το δρομολόγιό του είναι να ελέγξει την πίεση να μην ξεπερνά τα 16 bar.
Κινητήρας
Αναγνωρίζοντας τις ανάγκες και απαιτήσεις των φορτηγών της διεθνούς μεταφοράς, που χρειάζεται μεγαλύτερη ιπποδύναμη, η Iveco την αύξησε κατά 60 ίππους, στους 460, συγκριτικά με το μοντέλο που παρουσίασε το 2016, καθιστώντας το έτσι πιο αποδοτικό και με δυναμικά χαρακτηριστικά στο δρόμο. Χάρη στις αλλαγές που έγιναν στον 13λιτρο κινητήρα είναι ακόμη πιο καθαρός, μειώνοντας το διοξείδιο του άνθρακα κατά 95% και επιπλέον μειώθηκε η ηχορύπανση, με εξαιρετικά ήσυχη λειτουργία κάτω των 71 dB.
Τα μεγάλα μπεκ ψεκασμού του καυσίμου, τα έμβολα και το τούρμπο έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν υψηλή ισχύ εξόδου και ροπή στρέψης. Τα διαστήματα ανθεκτικότητας και συντήρησης έχουν επεκταθεί για να διασφαλιστεί η σωστή απόδοση χωρίς συμβιβασμούς στο χρόνο λειτουργίας. Τέλος, ο κινητήρας είναι πιο ελαφρύς και για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν νέα υλικά και συστήματα.
Κιβώτιο Hi-Tronix
Σημαντική καινοτομία για το Stralis με LNG είναι ότι διατίθεται με 12άρι αυτοματοποιημένο κιβώτιο το οποίο προσφέρει την πιο εξελιγμένη τεχνολογία, εξαιρετική ανθεκτικότητα, καλύτερη κατανομή σχέσεων (16,7) και βελτιωμένη σχέση ροπής προς βάρος.
Σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο, το κιβώτιο μειώνει το χρόνο αλλαγής ταχύτητας κατά 10% και προσφέρει πρόσθετες λειτουργίες όπως η επιλογή ερπυσμού (πολύ αργή κίνηση), τέσσερις ταχύτητες οπισθοπορείας και μια νέα σειρά δυναμοληπτών PTO. Το Hi-Tronix διαθέτει ενσωματωμένο υδραυλικό επιβραδυντή και λειτουργία hill holder για ομαλό ξεκίνημα στις ανηφόρες. Τέλος, ο νέος πίσω άξονας έχει τελική σχέση μετάδοσης 2,47:1.
Driving Style Evaluation: Ο συνοδηγός της οικονομίας!
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα σημαντικό βοήθημα για τη βελτίωση του οδηγικού του στυλ και της οικονομίας καυσίμων και αναφερόμαστε στο Driving Style Evaluation το οποίο απεικονίζεται στην κεντρική οθόνη στο ταμπλό. To σύστημα αυτό αξιολογεί διαρκώς τα χαρακτηριστικά της οδήγησης, βαθμολογεί τον οδηγό για επιμέρους λειτουργίες και προτείνει τρόπους για να αυξήσει ο οδηγός την αποδοτικότητά του.
Επιπρόσθετα το νέο Stralis NP 460 εισάγει πρωτοποριακές εφαρμογές που σχεδιάστηκαν από τη MICHELIN Solutions για να διευκολύνουν τη διαχείριση του οχήματος καθώς και να βοηθήσουν τον διαχειριστή στόλου και τον οδηγό να επιτύχει την καλύτερη απόδοση. Επιγραμματικά αναφέρουμε τη λειτουργία για την επιλογή της ιδανικής διαδρομής (από άποψη χιλιομετρική, μικρότερου κόστους και λιγότερης κίνησης), την ψηφιοποίηση των στοιχείων του φορτηγού και την εκπαίδευση των οδηγών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας η εξοικονόμηση καυσίμου από τις υπηρεσίες αυτές φτάνει μέχρι και το 3%.
Καμπίνα για πολυήμερη διαμονή
Σχεδιαστικά το Stralis διατηρεί την όψη του μοντέλου του 2016 με τα μαύρα πλαστικά και την πιο τονισμένη μπάρα στις γρίλιες της μάσκας. Καινούργιας σχεδίασης είναι η ηλεκτρική και ηλεκτρονική δομή του σασί του Stralis, όπως και η πίσω ανάρτηση η οποία αν και ελαφρύτερη τώρα είναι πιο ανθεκτική.
Το Stralis NP συνδυάζεται με την καμπίνα AS η οποία διαθέτει εσωτερικό ύψος στα 2 μέτρα και όγκο πάνω από 10 κυβικά μέτρα. Αλλαγές δεν παρατηρούνται σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, συνεχίζοντας να προσφέρει υψηλά επίπεδα άνεσης και ασφάλειας.
Το ταμπλό είναι κατασκευασμένο από ανθεκτικά υλικά και χάρη στην άψογη συναρμογή αποφεύγονται τα τριξίματα. Ο οδηγός μπορεί εύκολα να φτάσει όλα τα χειριστήρια χωρίς να μετακινείται μακριά από την πλάτη του καθίσματος. Η κάτω κουκέτα έχει πλάτος 80 εκατοστών και μήκος πάνω από 2 μέτρα, ενώ η επάνω είναι αναδιπλούμενη. Οι αποθηκευτικοί χώροι είναι πλούσιοι, με πολλά συρτάρια και το ψυγείο έχει χωρητικότητα 50 λίτρων.
Το κάθισμα του οδηγού είναι καινούργιας σχεδίασης με περισσότερες ρυθμίσεις και πλήρως θερμαινόμενο, στο κάτω μέρος του και στην πλάτη.
Στο δρόμο
Σε πρώτη φάση ξεπαρκάρουμε το επικαθήμενο κάνοντας όπισθεν για αρκετά μέτρα καθώς και συνεχόμενους ελιγμούς. Πιέζοντας το κουμπί R για περίπου δυο δευτερόλεπτα ενεργοποιείται η αργή λειτουργία της όπισθεν. Το όχημα κινείται με περιορισμένο αριθμό στροφών, χωρίς να εκκινεί απότομα και είναι κατάλληλο για μανούβρες. Εν συνεχεία πατάμε το κουμπί D (αυτόματη λειτουργία) και ξεκινούμε την πορεία μας στο εθνικό δίκτυο.
Η πρώτη διαπίστωση για το Stralis NP είναι ότι δεν ακούγεται τίποτα στο εσωτερικό, και δεν αναφερόμαστε σε αεροδυναμικούς θορύβους, αλλά στον ήχο που έχουμε συνηθίσει από τον πετρελαιοκινητήρα. Πλέον, ο οδηγός είναι απαλλαγμένος από αυτόν τον ήχο σε όλο το φάσμα των στροφών από χαμηλά μέχρι ψηλά. Αυτό πρόκειται να το εκτιμήσει τόσο κατά τη διάρκεια του δρομολογίου απολαμβάνοντας ένα ήσυχο ταξίδι, όσο και στο τέλος όπου κατεβαίνει από το φορτηγό του ξεκούραστος.
Η δεύτερη –και πιο βασική για τους περισσότερους– διαπίστωση αφορά στην απόδοση του κινητήρα. Γνωρίζουμε, ότι πολλοί αυτοκινητιστές αντιμετωπίζουν με δυσπιστία τα εναλλακτικά καύσιμα, θεωρώντας ότι η απόδοση του κινητήρα είναι μειωμένη σε σχέση με τον πετρελαιοκινητήρα. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι κάτι τέτοιο συνέβη στις αρχές και με τα αυτοματοποιημένα κιβώτια μέχρι που τελικά σήμερα έγινε η πιο ευχάριστη συνήθεια για τους οδηγούς. Στο θέμα μας όμως, η κίνηση του Stralis έγινε σε δρόμο με υψόμετρο από 420 μέχρι 530 μέτρα, με αρκετές ανηφόρες σαν αυτή μετά τα διόδια Ελευσίνας, για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης και απέδειξε ότι στην πορεία δεν παρουσιάζει καμία διαφορά με τον πετρελαιοκινητήρα. Έχει τις ίδιες καλές ρεπρίζ, καταφέρνει να διατηρήσει υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα και είναι εξίσου αποδοτικός όσο και ο πετρελαιοκινητήρας.
Σε κανένα σημείο δεν αισθανθήκαμε έλλειψη ισχύος ή την πιθανότητα να μας κρεμάσει ο κινητήρας στις ανηφόρες. Εδώ όμως πρέπει να σταθούμε και στο κιβώτιο Hi-Tronix, το οποίο συνεργάζεται άψογα με τον κινητήρα. Βγαίνοντας από Autohof πιέζουμε ελαφρά το γκάζι και παρατηρούμε ότι από τα 32 χλμ. όπου έχει επιλεγμένη την 9η σχέση θα κάνει ακόμη τρεις αλλαγές για να φτάσει στα 85 χλμ (κόφτης). Η 9η και η 10η άλλαξαν στις 1.520 σ.α.λ και με μια ελαφριά και ομαλή πτώση της βελόνας οι στροφές έπεσαν στις 1.200, ενώ η 11η άλλαξε στις 1.480 και η 12η ξεκίνησε από τις 1.130 σ.α.λ.
Ένα μέρος της οικονομίας και της καλύτερης απόδοσης βασίζεται στο Hi-Cruise με GPS το οποίο ενισχύει διαρκώς τη λειτουργία eco-roll, όπου είναι εφικτό, αφήνοντας το αυτοκίνητο να ρολάρει με την κινητική του ενέργεια. Το σύστημα αναγνωρίζει τη διαδρομή για τα επόμενα πέντε χιλιόμετρα και ανάλογα με τη μορφολογία του δρόμου και τις αντιστάσεις κύλισης, επεμβαίνει αποτελεσματικά.
Κατανάλωση
Διαπίστωση τρίτη και εξίσου σημαντική είναι αυτή σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου. Το ερώτημα είναι απλό. Αξίζει κάποιος να επενδύσει ένα πρόσθετο ποσό της τάξης του 30 ή 40% για να αγοράσει ένα φορτηγό με καύσιμο LNG; Η απάντηση είναι ναι, και μάλιστα αν το όχημα δραστηριοποιείται στη διεθνή μεταφορά όπου κάνει 150.000-200.000 χλμ. το χρόνο, τότε η απόσβεσή του θα έρθει περίπου στα πέντε χρόνια. Αυτό όμως που δεν είναι γνωστό σήμερα είναι η αξία μεταπώλησης του οχήματος ως μεταχειρισμένου μετά την πενταετία.
Αν το δούμε με καθαρά οικολογική συνείδηση η οποία αφορά εμάς τους ίδιους σε σχέση με το περιβάλλον που ζούμε, τότε εξασφαλίζουμε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης καθώς είναι το πιο φιλικό καύσιμο χαμηλών ρυπών. Από εκεί και πέρα αν το δούμε σε καθαρά οικονομική βάση τότε ας αφήσουμε να μιλήσουν οι αριθμοί. Οδηγήσαμε το Stralis NP 460 σε μια διαδρομή 118 χλμ. με μικτό φορτίο 32,5 τόνους και καταναλώσαμε 34 κιλά φυσικού αερίου, με τη μέση ωριαία ταχύτητα να είναι 68 χλμ. Επομένως, για τη διαδρομή αυτή ξοδέψαμε 23.8 ευρώ (1 λίτρο LNG=0,70 ευρώ) τη στιγμή που με τον πετρελαιοκινητήρα, ακόμη και με την ίδια κατανάλωση θα ξοδεύαμε 44.2 ευρώ (34 λίτρα Χ 1,30 ευρώ), σχεδόν το διπλάσιο ποσό.
Το LNG και η ελληνική πραγματικότητα
Το ερώτημα είναι, εάν και πότε μπορεί να έρθουν οχήματα με καύσιμο το LNG στη χώρα μας. Προς το παρόν η απάντηση είναι αρνητική για φορτηγά που δραστηριοποιούνται στην εθνική μεταφορά λόγω έλλειψης πρατηρίων.
Ωστόσο, πρέπει σύντομα να προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες ώστε να ανοίξουν και στην Ελλάδα, καθιστώντας τις μεταφορές ακόμη πιο καθαρές και οικονομικές. Επίσης, με κάποιες προϋποθέσεις, όπως φθηνότερα τέλη και διόδια, μπορεί να δοθεί κίνητρο στους αυτοκινητιστές για τη μελλοντική αγορά τους καλύπτοντας το επιπρόσθετο κόστος. Όσον αφορά τη διεθνή μεταφορά θεωρούμε πως είναι εφικτό για μια εταιρία να αγοράσει φορτηγά με καύσιμο LNG, εφόσον βέβαια δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ιταλία όπου υπάρχουν πρατήρια.
Φουλάροντας από εκεί και περνώντας με καράβι από τη Βενετία στα λιμάνια της χώρας μας (Ηγουμενίτσα-Πάτρα) έχει μια αυτονομία περίπου 1.400 χιλιομέτρων για να ξεφορτώσει και να φορτώσει από τη χώρα μας και να επιστρέψει στην Ιταλία. Επίσης, ενδείκνυται για εταιρίες διεθνών μεταφορών οι οποίες δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην Ευρώπη ή κάνουν τρακτορεύσεις από και προς τα λιμάνια της Ιταλίας.