Δεν χρειάστηκε και πολύ στη ZF για να διαγνώσει ότι, το καλύτερο πεδίο εφαρμογής τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης για βαρέα επαγγελματικά οχήματα, είναι τα logistics σε αποθήκες, λιμάνια και αεροδρόμια –οτιδήποτε αφορά σε κλειστό ελεγχόμενο περιβάλλον. Ειδικά για swap bodies και συνεχές κοτσάρισμα-ξεκοτσάρισμα σε μεγάλες αποθήκες, προσέγγιση ράμπας φορτοεκφόρτωσης και στοίβαξη κοντέινερ είναι εργασίες όπου τα πλήρως αυτόνομα οχήματα μπορούν να απαλλάξουν τον οδηγό από μία κοπιαστική, και εν πολλοίς βαρετή εργασία.

Το άλλο θέμα, είναι η μεγάλη έλλειψη ικανών οδηγών, η οποία στη Δ. Ευρώπη έχει εξελιχθεί σε μεγάλο θέμα για ιδιοκτήτες και εταιρίες. Το τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης της ZF έχει εξελίξει τεχνολογία που, επιτρέπει στον οδηγό να κατέβει από την καμπίνα και ο τράκτορας να αλλάξει swap body ή τρέιλερ αυτόνομα. Αυτό ακούγεται ήδη εντυπωσιακό, αν όμως το δεις από κοντά, είναι καθηλωτικό.

Μανουβράρισμα χωρίς οδηγό

Στην εκδήλωση για τις καινοτομίες που θα επιδείξει η ZF στην Έκθεση ΙΑΑ 2018 στο Αννόβερο, είδαμε ένα υβριδικό, τριάξονο DAF με την ονομασία ZF Innovation Truck, να εισέρχεται σε μία αυτοσχέδια αποθήκη που είχε στηθεί ειδικά για την περίσταση, και τον μηχανικό που ήταν στη θέση του οδηγού, να το ακινητοποιεί και να κατεβαίνει από την καμπίνα.

Στην άσφαλτο, στον χώρο της αποθήκης υπήρχαν πολλά σημάδια τα οποία χρησίμευαν ως γεωγραφικές συντεταγμένες, για να διαβάζουν οι κάμερες του DAF με τη μέγιστη δυνατή ακρίβεια τη θέση του φορτηγού στο χώρο. Εντύπωση μας έκανε το γεγονός ότι, το όχημα μόνο αργό δεν ήταν –το τιμόνι έκοβε γρήγορα και αποφασιστικά ενώ, άκουγες το σασμάν να αλλάζει μόνο του ταχύτητες. Ως υβριδικό, το DAF στη διάρκεια του μανουβραρίσματος λειτουργούσε με ηλεκτρική ενέργεια. Όλες αυτές οι δυνατότητες του DAF εκτελούνται χάρη στον κεντρικό υπολογιστή της ZF με την ονομασία proAI το οποίο πέρα από την αυτόνομη οδήγηση, αναλαμβάνει τη χρήση του κιβωτίου ταχυτήτων TraXon Hybrid, και του (ενεργού) ηλεκτροϋδραυλικού συστήματος διεύθυνσης ReAX. Το κιβώτιο ταχυτήτων έχει ενσωματωμένο ένα ηλεκτρικό μοτέρ που επιτρέπει την αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία για λίγα χιλιόμετρα και υπό χαμηλά φορτία.

Ο προσανατολισμός και η «όραση» του φορτηγού επιτυγχάνονται μέσω τεχνολογιών που δεν κοστίζουν μια περιουσία: το αυτόνομο σύστημα καθοδηγείται από κάμερες οι οποίες υποστηρίζονται από σένσορες και GPS. Επίσης, το αυτόνομο φορτηγό είναι ικανό με τους σένσορες να διαβάζει και να αναλύει τον περιβάλλοντα χώρο.

Προαπαιτούμενο για όλα τα παραπάνω είναι η ύπαρξη ηλεκτρονικού υπολογιστή με λογισμικό της ZF στα γραφεία της αποθήκης, ο οποίος υπολογίζει την τροχιά του οχήματος και μεταφέρει τα δεδομένα (data) στο σύστημα τηλεματικής (ZF Openmatics) του φορτηγού. Κατόπιν, η κεντρική μονάδα ZF proAI επεξεργάζεται τα πάντα σε πραγματικό χρόνο, και τα «μεταφράζει» σε εντολές στο σύστημα διεύθυνσης, τον κινητήρα και τα φρένα. Όλα αυτά γίνονται με ασύρματη σύνδεση LTE/WLAN στην οποία το όχημα και το σύστημα τηλεματικής συνδέονται αυτόματα μόλις ο οδηγός πατήσει το πλήκτρο αυτόματης οδήγησης. Το φορτηγό της ZF δεν είναι μία εντυπωσιακή σπουδή σε μελλοντικές τεχνολογίες, αλλά έχει σκοπό να πουληθεί σε πραγματικούς πελάτες.

Σύμφωνα με τα στελέχη της ZF, «οι λειτουργίες που προσφέρει το πρωτότυπο που έχουμε κατασκευάσει, αφορούν σε εφαρμογές οι οποίες έχουν υψηλή ζήτηση και κυρίως γι αυτό, αναμένουμε γρήγορη απόσβεση της επένδυσης για τους πελάτες μας».