Η με κάθε τρόπο αύξηση της αποδοτικότητας και η ψηφιοποίηση της Μεταφοράς επεκτείνονται με ταχείς ρυθμούς αι η Bosch φροντίζει να παρέχει μία εντυπωσιακή παλέτα εξαρτημάτων και υπηρεσιών. Πολλές από τις καινοτομίες που λανσάρουν οι κατασκευαστές φορτηγών στην ΙΑΑ 2018 προέρχονται από τη Bosch, και είναι σίγουρο πως θα δούμε άμεσα φορτηγά και λεωφορεία με τα εξελιγμένα συστήματα και εξαρτήματα της Bosch που θα κάνουν πρεμιέρα στο Αννόβερο, στους δρόμους. Αρχής γενομένης από τις κάμερες που, από το 2019 θα αντικαταστήσουν τους εξωτερικούς καθρέπτες σε βαρέα οχήματα κάποιων από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές της Ευρώπης.
Η νομοθεσία πλέον επιτρέπει την απαλοιφή των συμβατικών καθρεπτών, και οι κατασκευαστές φορτηγών και λεωφορείων είναι δεδομένο πως θα προσφέρουν την τελευταία τεχνολογία στους πελάτες τους. Το σύστημα έχει εξελιχθεί από τη Bosch σε συνεργασία με την εταιρεία Mekra Lang, και θα τοποθετείται στη θέση των εξωτερικών καθρεπτών του οχήματος.
Αυτόματη προσαρμογή της εικόνας στις συνθήκες οδήγησης
Από τη στιγμή που καταργούνται οι ευμεγέθεις καθρέπτες με τα τεράστια «μπράτσα», μειώνονται σημαντικά και οι αεροδυναμικές αντιστάσεις, και βελτιώνεται η εξοικονόμηση καυσίμου κατά περίπου 2%. Η εικόνα από τις κάμερες προβάλλεται σε πραγματικό χρόνο, σε υψηλής ευκρίνειας μόνιτορ στο εσωτερικό της καμπίνας του φορτηγού. Το σύστημα βασίζεται σε τέσσερις κάμερες με ευρυγώνιους φακούς που προσφέρουν κάλυψη 360 μοιρών γύρω από το όχημα. Ένα πρόσθετο πλεονέκτημα του συστήματος σε σχέση με τους συμβατικούς καθρέπτες είναι η προσαρμογή των μόνιτορ στις συνθήκες κίνησης του οχήματος: στον αυτοκινητόδρομο προβάλλεται εικόνα που καλύπτει μεγάλη (προς τα πίσω) απόσταση, στην πόλη η εικόνα καλύπτει πιο ευρεία γωνία, και σε νυχτερινή οδήγηση αυξάνει το κοντράστ. Οι μηχανικοί της Bosch ισχυρίζονται ότι, οι κάμερες όχι μόνο αυξάνουν την ασφάλεια, αλλά βελτιώνουν την ίδια την οδηγική εμπειρία. Χάρη στο σύστημα Bosch EasyFit είναι δυνατή η τοποθέτηση του συστήματος και σε μοντέλα που ήδη κυκλοφορούν και διαθέτουν συμβατικούς καθρέπτες.
Επίσης, η Bosch θα δείξει στους επισκέπτες τον πρώτο digital πίνακα οργάνων που κατασκεύασε. Σε αυτόν, πέρα από το ταχύμετρο, θα υπάρχουν ενδείξεις για την κατάσταση ολόκληρης της γραμμής μετάδοσης κίνησης του φορτηγού, γραφικά με τον σχεδιασμό του δρομολογίου, εικόνα από διάφορες κάμερες (οπισθοπορείας, νυχτερινής όρασης κ.λπ.) και πολλές ακόμη πληροφορίες.
Νέα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας
Η Bosch θα παρουσιάσει κάμποσα καινούργια συστήματα ενεργητικής ασφάλειας. Ανάμεσά τους περιλαμβάνεται το σύστημα ειδοποίησης στροφής όπου, αισθητήρες με ραντάρ θα σκανάρουν συνεχώς τα τεκταινόμενα στην ακτίνα του κύκλου που διαγράφει το φορτηγό σε μία στροφή/διασταύρωση φορτηγού και θα ειδοποιούν τον οδηγό για πιθανούς κινδύνους. Ακόμη και στην κίνηση της πόλης το «turn warning» της Bosch θα μπορεί να εντοπίζει πεζούς, ποδηλάτες και να τους ξεχωρίζει από το περιβάλλον ώστε να προειδοποιεί τον οδηγό να αναλάβει άμεσα δράση. Το σύστημα θα δουλεύει σε συνδυασμό με το «blind-spot recognition» όπου, είτε στον αυτοκινητόδρομο, είτε σε αστικό περιβάλλον, ραντάρ ελέγχουν τα πλαϊνά και την περιοχή διαγωνίως προς τα πίσω του οχήματος (και όταν το φορτηγό αλλάζει ωρίδα) για να εξαλειφθεί η «τυφλή» γωνία.
Η Bosch προμηθεύει όλους σχεδόν τους κατασκευαστές βαρέων επαγγελματικών οχημάτων με συστήματα υποβοήθησης οδήγησης με σημαντικές δυνατότητες αυτόματης ενεργοποίησης και λειτουργίας. Ανάμεσά τους, είναι συστήματα αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης, τα οποία είναι πλέον στάνταρ εξοπλισμός (από το 2015) σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση για οχήματα μικτού βάρους άνω των οχτώ τόνων. Επίσης, έχει ήδη ξεκινήσει τη διάθεση συστημάτων όχι μόνο αναγνώρισης αλλά και υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας (lane assistants) στα οποία data από κάμερα χρησιμοποιούνται για να διαγνώσουν αθέλητη αλλαγή
λωρίδας και να ειδοποιήσουν τον οδηγό π.χ., με ελαφρά δόνηση στη στεφάνη του τιμονιού. Η τελευταίας γενιάς λειτουργία lanekeeping assistant επεμβαίνει ενεργά στο σύστημα διεύθυνσης για να κρατήσει το όχημα στη λωρίδα μέχρι να επέμβει ο οδηγός. Αναφορικά με τα συστήματα διεύθυνσης, η Bosch προμηθεύει τη Mercedes με το ηλεκτροϋδραυλικό Servotwin –το οποίο έχουμε παρουσιάσει και δοκιμάσει-με μεταβαλλόμενη υποβοήθηση ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης. Απαιτεί λιγότερη ενέργεια από τα αμιγώς υδραυλικά «τιμόνια» και αποτελεί τη βάση για την υποστήριξη συστημάτων όπως lane assist και cross-wind assist ενώ, είναι απαραίτητο σε εφαρμογές αυτόνομης οδήγησης. Ο ηλεκτρικός πίσω άξονας (διευθυντήριος/«τιμόνι») eRAS τοποθετείται σε οχήματα με τρεις ή περισσότερους άξονες. Βοηθά σημαντικά στη μείωση της ακτίνας στροφής και μειώνει τη φθορά των ελαστικών. Λειτουργεί ανάλογα με τη γωνία στροφής του εμπρός άξονα με την CAN bus να μεταφέρει τις πληροφορίες και το σύστημα να αποφασίζει αυτόματα για την ιδανική γωνία που θα στρίψει ο πίσω άξονας. Μόλις τελειώσει η στροφή, η επαναφορά είναι αυτόματη. Το eRAS είναι και ιδιαίτερα αποδοτικό καθώς, ενέργεια καταναλώνεται μόνο όταν ο οδηγός στρίβει το τιμόνι.
Η Bosch έχει «ρεύμα»
Η δημοφιλία και η εξέλιξη, τουλάχιστον σε επίπεδο παρουσιάσεων και πρωτοτύπων, των ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων, δύσκολα θα υπήρχαν χωρίς τη συνδρομή της Bosch. Στην ΙΑΑ 2018 ανάμεσα σε δεκάδες ηλεκτρικά εξαρτήματα, κόνσεπτ οχήματα και τμήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης, έμφαση θα δοθεί στον ηλεκτρικό άξονα για τρέιλερ που έχει έτοιμο η εταιρεία. Το κίνητρο για να εξελίξει κάποιος έναν ηλεκτρικό άξονα είναι για να μειωθούν οι απώλειες ενέργειας κατά την πέδηση. Με τον άξονα της Bosch, η ενέργεια αυτή αποθηκεύεται σε μπαταρία υψηλού βολτάζ απ’ όπου και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σειρά λειτουργιών όπως, σύστημα ψύξης για κομπρέσορες του τρέιλερ, ή για την εκκίνηση σε εργοταξιακά οχήματα. Σε σχέση με τους συμβατικούς άξονες, ένας ηλεκτρικός μπορεί να εξοικονομήσει έως 9.000 λίτρα καυσίμου ανά έτος, ενώ δυνητικά, διευκολύνει τη χρήση αυτόνομων οχημάτων σε τερματικούς σταθμούς. Χρησιμοποιούνται εξαρτήματα ήδη δοκιμασμένα σε ευρεία παραγωγή από τη Bosch, όπως inverter, ECU, και η κεντρική μονάδα ελέγχου του οχήματος. Το ηλεκτρικό μοτέρ θα είναι διαθέσιμο είτε για απευθείας τοποθέτηση ως πλήρης μονάδα, είτε με διάφορα εξαρτήματά του όπως λ.χ., οι ρότορες να τοποθετούνται στον άξονα.
Οι έξυπνες λύσεις της Bosch περιλαμβάνουν και ηλεκτρονική διαχείριση της θερμικής ενέργειας προκειμένου να αυξάνεται η αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων έως και 25%, με επιλεκτική διανομή θερμοκρασιών στην μπαταρία. Επιπλέον, η συσκευή θερμικού μάνατζμεντ της Bosch επιτρέπει σε κάθε τμήμα της γραμμής μετάδοσης κίνησης να λειτουργεί στο ιδανικό φάσμα θερμοκρασιών, και κατευθύνει τη ζέστη και το ψύχος στο εσωτερικό των ηλεκτρικών οχημάτων εκεί ακριβώς που χρειάζεται. Τα συστήματα ψεκασμού (CRSN) common-rail της Bosch για επαγγελματικά οχήματα με ντίζελ κινητήρες και εργοταξιακή χρήση, εξελίσσονται συνεχώς και τα χρησιμοποιούν όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διαφορετικές εφαρμογές για κινητήρες με έως οχτώ κυλίνδρους, και ισχύ έως 850 kW. Έχουν ωφέλιμη ζωή 1,6 εκατομμύρια χιλιόμετρα, ή 15.000 ώρες σε εκτός δρόμου χρήση. Σε σύγκριση με άλλες μονάδες ψεκασμού, μπορεί να μειωθεί η κατανάλωση έως 1% και το common-rail της Bosch είναι έτοιμο να δουλέψει σε επαγγελματικά οχήματα με υβριδική γραμμή μετάδοσης κίνησης. Μία άλλη τεχνολογία της Bosch την οποία υιοθετούν άρδην οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι η αντλία λαδιού μεταβλητής λειτουργίας. Αυτή ρυθμίζει την πίεση και τη δοσολογία του λαδιού, φροντίζοντας να παρέχει ακριβώς την απαιτούμενη ποσότητα στον κινητήρα και να ψύχει τα πιστόνια, ανάλογα με τα φορτία. Με αυτό τον τρόπο εξοικονομείται ενέργεια, άρα και καύσιμο.