Με ελάχιστη αυτονομία 100 χλμ. τουλάχιστον θα είναι τα ηλεκτροκίνητα αστικά λεωφορεία. Οι προδιαγραφές για CNG και ντιζελοκίνητα.

Αναρτήθηκαν προς διαβούλευση οι τεχνικές προδιαγραφές των αστικών λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών, οι τεχνικές προδιαγραφές αφορούν σε λεωφορεία 12m Ηλεκτροκίνητα, 12m με κινητήρα Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου και 18m πετρελαιοκίνητα Euro VΙ. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου 2018, ώστε μετά την αξιολόγηση των παρατηρήσεων που θα υποβληθούν, να προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου της προμήθειας των αστικών λεωφορείων.

Παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για τη χρηματοδότηση του έργου μέσα από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, σύμφωνα δε με πληροφορίες του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR έχουν εξασφαλιστεί οι πηγές (ευρωπαϊκές) χρηματοδότησης.

Το ενδιαφέρον στρέφεται τώρα στις τεχνικές προδιαγραφές του κάθε τύπου των υπό προμήθεια λεωφορείων και στο γεγονός ότι σηματοδοτείται η αρχή του τέλους των πετρελαιοκίνητων λεωφορείων, τα οποία μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’20 θα παραμένουν, βέβαια, σε κυκλοφορία, αλλά θα έχουν δώσει τη θέση τους σε οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, όπου τον πρώτο λόγο θα έχει το φυσικό αέριο CNG ή και LNG, ακολουθούμενο από το ηλεκτρικό ρεύμα, το οποίο σήμερα αποτελεί την τάση για τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Να σημειώσουμε, πάντως, ότι η πρώτη αυτή ανακοίνωση αφορά στις τεχνικές προδιαγραφές και ουσιαστικά απευθύνεται στους εισαγωγείς – αντιπροσώπους, ενώ ο αριθμός των λεωφορείων ανά τύπο καυσίμου δεν έχει γίνει γνωστός, πλην της δέσμευσης της αντιπεριφερειάρχου Αττικής κας Δούρου για την προμήθεια 92 λεωφορείων από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτροκίνητα και τα υπόλοιπα φυσικού αερίου και ντίζελ.

Οι βασικές τεχνικές προδιαγραφές των αστικών για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπως αποτυπώνονται στο link

http://www.yme.gr/index.php?getwhat=7&tid=940&aid=6541&id=0 , έχουν ως εξής:

ΑΡΘΡΩΤΟ 18 μέτρων Μ3, κλάση Ι: Χαμηλοδάπεδο, 130 επιβατών, 39 καθήμενων, 1 θέση ΑμΕΑ (+1 θέση του οδηγού). Κύκλος στροφής να μη ξεπερνά τα 25 μέτρα. Ύψος πατώματος 340 mm, χωρίς βαθμίδες, 4 διπλές πόρτες, ανακλινόμενη ράμπα φορτίου 300kg. Εγκεκριμένο σύστημα θέρμανσης – κλιματισμού, θέρμανση κόκπιτ οδηγού. Κινητήρας, τουλάχιστον 320 HP (235 kW), σασμάν αυτόματο, τουλάχιστον 4 σχέσεων (+1 όπισθεν) και «ριτάρντερ», σύστημα τηλεματικής και συλλογής κομίστρου.

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ 12 μέτρων, αστικό. Χαμηλοδάπεδο, 70 επιβατών από τους οποίους 28 καθήμενοι, μια θέση ΑμΕΑ (και 1 του οδηγού). Το μήκος ορίζεται μεν στα 12 μέτρα, όμως δίδεται περιθώριο απόκλισης +/- 3%. Στις επιδόσεις, ξεχωρίζει η δυνατότητα μέγιστης ταχύτητας 70 χλμ./ ώρα, ενώ κρίσιμο στοιχείο θεωρείται η εκκίνηση από στάση και η ανάπτυξη ταχύτητας 12 χλμ./ ώρα σε ανωφέρεια με κλίση 12%, με το μέγιστο αριθμό επιβατών και το A/C σε λειτουργία.

Η αυτονομία ορίστηκε στα 100 χιλιόμετρα τουλάχιστον, επαναφόρτιση ή αντικατάσταση των μπαταριών και σε δρόμο με κλίσεις +/- 5%. Και ακόμα, η παραπάνω αυτονομία θα πρέπει να διατηρείται στις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, με στάσεις ανά 200 μέτρα και με μέση ταχύτητα 10-15 χιλιομέτρων/ ώρα.

Ένα από τα κρισιμότερα στοιχεία για τους γνωρίζοντες περί ηλεκτρικών λεωφορείων είναι η προδιαγραφή που θέτει το υπουργείο για διάδρομο χωρίς βαθμίδα. Αυτό δυσκολεύει την τοποθέτηση κεντρικού ηλεκτροκινητήρα, που έχει μεγάλο όγκο σε σχέση με τον ανύπαρκτο όγκο των ηλεκτροκινητήρων, που τοποθετούνται στις πλύμνες των τροχών.

Οι πόρτες θα είναι τρεις διπλές και η ράμπα δυνατότητας 300kg. Επίσης, κρίσιμη είναι η προδιαγραφή του A/C που ορίζεται σε απόδοση 35 kW συνδυαστικά με τη δυνατότητα κίνησης του λεωφορείου στην ανωφέρεια, όπως αναφέρεται παραπάνω.

Ως προς τους ηλεκτροκινητήρες, ορίζεται ότι θα είναι ένας ή δύο. Η ισχύς αυτών δεν προσδιορίζεται (;), αλλά ορίζεται, ότι θα πρέπει να είναι η απαιτούμενη από τον κατασκευαστή για την ικανοποίηση των κριτηρίων οδικής συμπεριφοράς του οχήματος, όπως περιγράφονται παραπάνω.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τομέας της φόρτισης. Εδώ οι απαιτήσεις αναφέρουν ένα σταθερό φορτιστή αργής φόρτισης ανά λεωφορείο και ταχυφορτιστή. Επίσης, ένα παντογράφο για κάθε 10 οχήματα και ένα κινητό φορτιστή για κάθε 15 οχήματα

Ενδιαφέρουσα, επίσης, και η προδιαγραφή των μπαταριών για τις οποίες απαιτείται διάρκεια 5 ετών και στο διάστημα αυτό η χωρητικότητά τους δεν θα πέσει κάτω από το 80%.

Τελευταίο, εξίσου σημαντικό, στοιχείο, η απαίτηση που θέλει τον προμηθευτή να υποβάλει κοστολογημένο πρόγραμμα συντήρησης των λεωφορείων για 12 χρόνια ή για 960.000 χιλιόμετρα.

ΑΣΤΙΚΟ Λεωφορείο 12 μέτρων, Μ3, κλάση Ι, CNG (Συμπιεσμένου φυσικού αερίου), 85 επιβάτες (26 καθήμενοι), 1 θέση ΑμΕΑ (+1 οδηγού). Χαμηλοδάπεδο στα 340 χιλιοστά και διάδρομος χωρίς βαθμίδα. Τρεις διπλές πόρτες, ανακλινόμενη ράμπα ΑμΕΑ. Απόδοση A/C 32 kW και θέρμανσης 10 kW με αυτόνομη λειτουργία για το κόκπιτ του οδηγού. Η ισχύς του κινητήρα ορίζεται να είναι τουλάχιστον 272 ίπποι (200 kw). Το σασμάν αυτόματο τουλάχιστον 4 σχέσεων (+1 όπισθεν) με retarder.

Επίσης, το λεωφορείο θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα εκκίνησης από στάση με το μέγιστο αριθμό επιβατών, με το A/C στην κανονική του λειτουργία και σε ανωφέρεια με κλίση 14%. Τέλος, το λεωφορείο θα πρέπει να φέρει σύγχρονα συστήματα πληροφόρησης και τηλεματικής.