Περισσότερα από 230 διευθυντικά στελέχη 106 επιχειρήσεων, συμμετείχαν στο συνέδριο με τίτλο «HUMAN ASSET MANAGEMENT IN LOGISTICS - Διοίκηση ανθρώπων και αύξηση αποδοτικότητας», που πραγματοποίησε το SUPPLY CHAIN INSTITUTE με την επιστημονική υποστήριξη της PLANNING, την Τετάρτη 10 Απριλίου στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Κυρίαρχο θέμα στο συνέδριο, το οποίο είχε τη θεσμική υποστήριξη των EEL, ΟΦΑΕ, ΣΥΝΔΔΕ&L, ΕΕΒΨ, ΣΥΒΙΠΥΣ και PMI, αποτέλεσε ο σύγχρονος τρόπος διαχείρισης και εξέλιξης των ανθρώπων, που οδηγεί στην αύξηση της παραγωγικότητάς τους. Μέσα από τις ομιλίες και τις παρεμβάσεις, δημιουργήθηκε ένα μίγμα από εκπαιδευτικές εισηγήσεις, τοποθετήσεις κορυφαίων στελεχών της αγοράς, ενδιαφέρουσες συζητήσεις, αποτελέσματα ερευνών, συνέντευξη keynote speaker και ενημέρωση από τους opinion leaders της αγοράς για το εκάστοτε θέμα.
Οι τρεις πυλώνες του συνεδρίου
Βασικοί πυλώνες του συνεδρίου ήταν οι τρεις θεματικές του ενότητες. Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη ενότητα την οποία εισήγαγε ο κ. Σταμάτης Ανδριανόπουλος, συντονιστής του συνεδρίου και Executive Consultant της Planning, εστίασε στον ορισμό των σημερινών Ελλήνων logisticians και στο είδος του management που εφαρμόζουν. Στη συνέχεια, ο κ. Βασίλης Ιωαννίδης, HR Business Partner στην ΕΛΑΙΣ UNILEVER Hellas, μίλησε για την πολυτιμότητα των εργαζομένων, τονίζοντας πως οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν στο ανθρώπινο δυναμικό τους μέσω διαφόρων δράσεων, έτσι ώστε να βελτιωθεί η ευζωία των εργαζομένων, η οποία θα οδηγήσει στη συνέχεια και στη βελτίωση της παραγωγικότητάς τους.
Ακολούθως, ο κ. Αντώνης Κατσαλής, Consultant & Trainer, συμπλήρωσε την αναγκαιότητα ύπαρξης ομάδων στα σημερινά logistics, οι οποίες ιδανικά αποτελούνται από 7 άτομα με κοινό σκοπό, σημειώνοντας πως ο τρόπος εργασίας και συμπεριφοράς του επικεφαλής της ομάδας, διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο για την ορθή λειτουργία των ομάδων αυτών. O κ. Ιωσήφ Μπούρλας, συνεργάτης της Planning πρόσθεσε πως η ανάθεση ευθυνών στον κλάδο των logistics μεγαλώνει όσο ο εργαζόμενος γίνεται πιο ώριμος εργασιακά, ενώ αναφέρθηκε και στα τέσσερα στιλ διοίκησης ανάλογα με το επίπεδο επαγγελματικής ωριμότητας του εργαζομένου.
Στο δεύτερο μέρος της πρώτης ενότητας αξιόλογα στελέχη HR και logisticians, κάθισαν στο ίδιο panel συζήτησης και τοποθετήθηκαν σε ερωτήματα σχετικά με τη σημερινή διοίκηση των ανθρώπων στα logistics. Συμμετείχαν ο κ. Σταύρος Μποζίκας, Σύμβουλος Διοίκησης & μέλος Δ.Σ. στην ELBISCO, η κ. Βίκυ Μπουζούκη, Group HR & Administration Director του Antenna Group, ο κ. Λυκούργος Μανωλιάδης, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής στη Διακίνηση, η κ. Άρτεμις Ζαφειροπούλου, CEO στην Δελατόλας Courier, ο κ. Κώστας Τουμπανιάρης, Operations Manager στα φαρμακευτικά εργαστήρια CANA, ο κ. Δημήτρης Τουρνής, Διευθυντής Προμηθειών Τομέα Ελλάδος στον Όμιλο ΤΙΤΑΝ και ο κ. Κώστας Κεραμιώτης, Head of Accounts & Bus. Development Manager της AlfaOmega.
Στη δεύτερη ενότητα ο κ. Παναγιώτης Ανδριανόπουλος, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Planning εξήγησε με ποιες παραμέτρους, αλλά και ποιες μεθόδους γίνεται η μέτρηση της παραγωγικότητας στην αποθήκη και τους λόγους για τους οποίους πρέπει να γίνονται αυτές οι μετρήσεις. Στη συνέχεια, ο κ. Νίκος Λιάκος, Consultant στην Planning, αναφέρθηκε στις μεθόδους αξιολόγησης και αμοιβής των εργαζομένων, στους τρόπους αμοιβής “bonus” και στην επιρροή που έχει η συχνότητα ενημέρωσης των αξιολογήσεών τους στην αμοιβή τους. Κατόπιν, ο κ. Αργύρης Παπαντωνόπουλος, Business Development Manager, SCM στη Mantis Hellas, υπογράμμισε τη συμβολή της τεχνολογίας στην αύξηση της παραγωγικότητας μέσω μετρήσεων και δεικτών απόδοσης, ενώ η κ. Ιφιγένεια Φιερρού, Logistics Manager στην Argosy Trading Company, παρουσίασε ένα πρότυπο case μέτρησης, βελτίωσης και ανταμοιβής της παραγωγικότητας. Επιπρόσθετα, ο κ. Λευτέρης Κατσαρός, Chief Technology Officer στην CIMA, υπογράμμισε την σημασία ύπαρξης αξιολογήσεων τόσο στα άτομα και στις ομάδες, όσο και στις διαδικασίες, παρουσιάζοντας ένα σημαντικό εργαλείο αξιολόγησης που έχει εφαρμόσει η εταιρεία Cima στην εταιρεία Διακίνηση και αλλού.
Ο κ. Λυκούργος Μανωλιάδης Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής στη Διακίνηση, ανέβηκε στο βήμα και τοποθετήθηκε επ’ αυτού. Εν συνεχεία, ο κ. Δημήτρης Ναθαναήλ, Επίκουρος Καθηγητής Εργονομίας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σήμερα στην εργασία τους οι Έλληνες logisticians πρώτου επιπέδου, παρουσιάζοντας εργονομικές μεθόδους ώστε να γίνεται η εργασία δίχως κίνδυνο για τον άνθρωπο, αλλά και πιο αποδοτικά. Ο κ. Πάνος Μήτσιος, συνιδρυτής της Τekmon και ο Μιχάλης Σωτηρίου, Warehouse Manager, Dry Food and Non-Food, στη Μάνδρα-Μαγούλας Αττικής στον όμιλο ΑΒ Βασιλόπουλος, αναφέρθηκαν στην ανάγκη ψηφιοποίησης των διαδικασιών στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.
Επιπλέον, οι κ. Στέφανος Αζαριάδης και Γιώργος Βεϊνόγλου, Lead Facilitator και Commercial Director αντίστοιχα στην Icon Platforms, αναφέρθηκαν στην καινοτομική μεθοδολογία Lego Serious Play, η οποία έχει ευρύτατη εφαρμογή και στη χώρα μας πλέον, καθώς και στα οφέλη που έχει η μεθοδολογία LSP σήμερα για την επίλυση σημαντικών εταιρικών προβλημάτων. Στη συνέχεια ανέλυσαν - μέσω της υλοποίησης της μεθοδολογίας LEGO Serious Play σε 4 ομάδες των Future Logistics Leaders - το πώς οι FLL εισπράττουν τη σημερινή κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα, τι τους τρομάζει και τι τους ανησυχεί.
Η τρίτη ενότητα ξεκίνησε με το νομικό και θεσμικό πλαίσιο που περιβάλλει τον εργαζόμενο στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η κ. Κατερίνα Δασκαλάκη, Senior Advisor στον Τομέα Απασχόλησης και Αγοράς Εργασίας του ΣΕΒ, ανέφερε αρχικά πως το μερίδιο των απασχολουμένων σε επαγγέλματα υψηλών προσόντων στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας αυξήθηκε από το 2008 έως το 2016 κατά 4%, και πως το μερίδιο των απασχολουμένων σε επαγγέλματα χαμηλών προσόντων μειώθηκε κατά 3% αντίστοιχα, ενώ συμπέρανε πως στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας ο ρόλος του ανθρώπινου κεφαλαίου και των δεξιοτήτων του είναι σημαντικότερος σε σχέση με το παρελθόν. Στη συνέχεια, ο κ. Ιωάννης Βάγιας, δικηγόρος Αρείου Πάγου και Νομικός Σύμβουλος στον ΣΕΒ, ανέλυσε τις βασικές θέσεις του ΣΕΒ για τα εργασιακά, το νομικό καθεστώς για τα εργασιακά, τους κινδύνους και τι πρέπει να προσέξουν όσοι απασχολούν προσωπικό (ακόμα και στην περίπτωση του μισθωμένου προσωπικού). Ακολούθησε ο κ. Γιάννης Σαμολαδάς, Supply Chain Insurance Architect, Truck & Cargo Insurance που αναφέρθηκε στην ανθρώπινη προσέγγιση της ασφάλισης και της αξιολόγησης του κινδύνου στα logistics.
Στην επόμενη ομιλία, η κα. Μαριτίνα Λάμπρου, Director στο Supply Chain Institute, πρόσθεσε την αναγκαιότητα για διαρκή εκπαίδευση του εργαζομένου, μιλώντας για μεθόδους on the job training, καθώς και την ανάγκη πιστοποίησης αυτών των γνώσεων κυρίως για τους εργαζόμενους πρώτης γραμμής και μεσαίας βαθμίδας στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σημειώνεται πως το Supply Chain institute επρόκειτο να ξεκινήσει μετά το Πάσχα την πρώτη εκπαιδευτική ενότητα που θα οδηγεί μετά από εξετάσεις σε πιστοποίηση 4 ειδικοτήτων στα logistics. Οι επιτυχόντες θα λαμβάνουν πιστοποιητικό από το SCI που είναι φορέας πιστοποίησης προσώπων, εγκεκριμένος από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης. Ακολούθησε η ομιλία του κ. Γιώργου Καραγιαννίδη, Ειδικού Συνεργάτη στο SUPPLY CHAIN INSTITUΤE, ο οποίος αναφέρθηκε στις σύγχρονες τάσεις υγιεινής και ασφάλειας στα ΚΑΔ. Την τρίτη ενότητα, ολοκλήρωσε ο συντονιστής του συνεδρίου κ. Σταμάτης Ανδριανόπουλος, με benchmarks αμοιβών για τα στελέχη των logistics.
Η αλήθεια σε αριθμούς
Με την ολοκλήρωση των παρουσιάσεων της πρώτης ενότητας του συνεδρίου, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήματα τα οποία έδωσαν έναυσμα για συζήτηση στην στρογγυλή τράπεζα. Έχοντας ως στόχο την καλύτερη κατανόηση του χαρακτήρα των προϊσταμένων Logisticians στην ελληνική αγορά, οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να διαλέξουν τον ρόλο που τους αντιπροσωπεύει καλύτερα σε μια ομάδα, βασιζόμενοι στους εννέα τύπους ρόλων τους οποίους μπορεί να έχει κάποιος σύμφωνα με τον Βρετανό «γκουρού» στην διαχείριση ομάδων, Dr. Meredith Belbin.
Οι ερωτηθέντες χαρακτήρισαν τους εαυτούς τους πρώτα απ’ όλα ως ομαδικούς (20%), καθοδηγητές (16%) και δημιουργικούς (16%), ενώ πιο σπάνια θεώρησαν ότι παίζουν τον ρόλο του ολοκληρωτή, του ειδικού και του ερευνητή (όλα με 6%). Σε μια προσπάθεια να αξιολογήσουν τα σημεία βελτίωσης των προϊσταμένων των τμημάτων Logistics, οι ερωτηθέντες έβαλαν ως προτεραιότητα την καλύτερη κινητοποίηση των εργαζομένων τους (52%), τη δημιουργία κλίματος ομάδας στον χώρο εργασίας (43%) αλλά και την ορθότερη μέτρηση και στοχοποίηση της απόδοσης της εργασίας των υφισταμένων τους (43%). Αντίθετα, σημεία όπως η εργασιακή ευελιξία (14%), η καλή επικοινωνία (22%) και ο χειρισμός των συγκρούσεων (24%), αλλά και το σωστό delegation (24%) θεωρήθηκαν σημεία τα οποία οι Έλληνες προϊστάμενοι Logisticians διαχειρίζονται με ορθό τρόπο και δεν χρήζουν ιδιαίτερων βελτιώσεων.
Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια της ίδιας ενότητας, οι προϊστάμενοι Logisticians κλήθηκαν να επιλέξουν πού εντοπίζουν τα κυριότερα προβλήματα στην διοίκηση των υφιστάμενών τους στο τμήμα Logistics. Πρώτο πρόβλημα αποτέλεσε η εύρεση προσωπικού με τις κατάλληλες δεξιότητες και ικανότητες (59%), ενώ ακολούθησαν οι συγκρούσεις με τα άλλα τμήματα της εταιρείας (43%) και η αύξηση της απόδοσης με τη χρήση των κατάλληλων εργαλείων (43%). Από την άλλη, σημεία όπως η διαχείριση διαφορετικών εθνικοτήτων και κουλτούρας (13%), η διαχείριση των βαρδιών και των υπερωριών (18%) και οι συγκρούσεις εντός των ομάδων (27%) αποτελούν σημεία τα οποία οι Έλληνες προϊστάμενοι αντιμετωπίζουν με επιτυχία.