Η Ευρώπη ήταν και παραμένει προνομιακός χώρος δραστηριοποίησης για τα LCV της Renault. Η γαλλική εταιρεία έχει στρογγυλοκαθίσει στην πρώτη θέση των ευρωπαϊκών ταξινομήσεων vans για είκοσι συναπτά έτη (από το 1998 σε όλες τις κατηγορίες πλην των pick-up), και είναι (με διαφορά) πρώτη στα ηλεκτρικά LCV, με ήδη τέσσερα διαφορετικά μοντέλα στη γκάμα της. Κι επειδή είναι πιο δύσκολο να μείνεις στην κορυφή, από το να την κατακτήσεις, εντός του 2019 θα «φρεσκαριστεί» στο σύνολό της η γκάμα των Γάλλων. Οι οποίοι πλέον έχουν υψηλότερες βλέψεις.

Συγκεκριμένα, αυτό που θέλει να αλλάξει η Renault, είναι το αποτύπωμά της στην παγκόσμια αγορά –από leader στην Ε.Ε. δηλαδή, να κάνει το ίδιο σε παγκόσμιο επίπεδο. Με το υπερφιλόδοξο πλάνο «Drive The Future 2017-2022» οι Γάλλοι έχουν θέσει ως στόχο να αυξήσουν τις πωλήσεις LCV κατά 40% στο προαναφερθέν χρονικό διάστημα, να προσφέρουν όλα τους τα μοντέλα –πλην των pick-up- και σε ηλεκτρικές εκδόσεις, και να γίνουν μαζί με τα άλλα δύο μέλη της κοινοπραξίας (Alliance Renault, Nissan και Mitsubishi) ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ελαφρών επαγγελματικών στο κόσμο. Αυτό χονδρικά μεταφράζεται σε περίπου δυόμισι εκατομμύρια ταξινομήσεις ανά έτος. Εύκολο να το λες, πολύ δύσκολο να το κάνεις.

Θεμελιώδη ρόλο στα σχέδια της εταιρείας παίζει η αγορά της Κίνας, όπου με το joint venture RBJAC (Renault Brilliance Jinbei Automotive Company) που δημιουργήθηκε το 2017, οι ≪συνεταίροι≫ πρόλαβαν να πουλήσουν ήδη 160.000 μονάδες, ενώ θα ακολουθήσουν τουλάχιστον εφτά νέα μοντέλα μέχρι το 2022 με τρία εξ αυτών φουλ ηλεκτρικά. Εξίσου σημαντική είναι και η πρόσφατη δραστηριοποίηση στην αγορά της Ν. Κορέας, ενώ στη Λατινική Αμερική, βοηθούσης και της Dacia, υπάρχει σημαντική διείσδυση σε πολλές κατηγορίες. Στο Παρίσι είδαμε σε στατική παρουσίαση τη νέα γκάμα της Renault, και κυρίως, επιβεβαιώσαμε την έλευση των μεσαίων και μεγάλων vans της εταιρείας στην Ελλάδα, όπως θα διαβάσετε παρακάτω.

Τι αλλάζει στη γκάμα για το 2019

Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα που παρακολουθήσαμε στο Παρίσι, ακολουθούν τις επόμενες εβδομάδες δημοσιογραφικές παρουσιάσεις για τα νέα Trafic, Master, Kangoo και Alaskan, τα οποία στην εκδήλωση συνόδευε το εντυπωσιακό πρωτότυπο Kangoo Ζ.Ε. Concept που έδινε μια καλή πρόγευση του μοντέλου επόμενης γενιάς. Κοινός παρονομαστής όλων, το καινούργιας σχεδίασης εμπρός τμήμα, το οποίο θα δούμε σίγουρα και στην επόμενη γενιά του Kangoo, που είναι προ των πυλών. Το σχήμα παραπέμπει σε μοντέρνα γλυπτική, με αναλογίες και… ελευθεριάζουσες ακμές και καμπύλες που θυμίζουν επιβατικό όχημα και πρωτότυπα (EZ-Pro) της Renault, παρόλα αυτά, η εκμετάλλευση αναμένεται να είναι αυξημένη, μιας και τα πίσω μετατρόχια είναι αυξημένα.

Τα αφεντικό του τμήματος σχεδιασμού της Renault, Laurens van den Acker δήλωσε ότι, το πρωτότυπο είναι κοντά στο 80% της τελικής μορφής του οχήματος παραγωγής. Από την άλλη όμως, το πρωτότυπο «απηχεί» την ηλεκτρική έκδοση (Z.E.) του Kangoo επόμενης γενιάς, όπου σίγουρα θα υπάρχει περισσότερη σχεδιαστική ελευθερία, τουλάχιστον στο εμπρός τμήμα. Φυσικά, η γραμμή μετάδοσης κίνησης φυλάσσεται ως κρατικό μυστικό, αν αληθεύουν οι φήμες όμως, πως θα βασίζεται στο Leaf της Nissan, η αυτονομία θα είναι η μεγαλύτερη σε μικρό ηλεκτρικό van στον κόσμο. Κλείνοντας, να αναφέρουμε ότι, σύντομα αναμένεται και το λιλιπούτειο ZOE νέας γενιάς. Όλα θα τα οδηγήσουμε τις επόμενες εβδομάδες, με την εμπορική τους πορεία να ξεκινά το προσεχές φθινόπωρο, με την εξαίρεση του Kangoo που θα φτάσει στις αντιπροσωπείες το 2020.

Στην Ελλάδα τα νέα Master και Trafic

Η σημαντικότερη πάντως είδηση αφορά στην έλευση των νέων Master και Trafic στην ελληνική αγορά. Τα στελέχη της ελληνικής Renault μας είπαν ότι, αν όχι μέχρι τα τέλη του 2019, το αργότερο αρχές του 2020, αμφότερα θα βρίσκονται επί ελληνικού εδάφους. Με λίγα λόγια, οι Έλληνες επαγγελματίες, πέρα από vanette και κόμπακτ «κλούβα» της Renault PRO+, θα μπορούν από εδώ και στο εξής να επιλέγουν και τα μεσαία και μεγάλα επαγγελματικά των Γάλλων. Πρόκειται για εξέλιξη που αναμένεται να φέρει ανακατατάξεις στην ντόπια αγορά, αφού αν η Teoren Motors καταφέρει και αποσπάσει κλάσμα έστω των επιβλητικών ποσοστών και μεριδίων που κατέχει η Renault στην υπόλοιπη Ευρώπη, θα έχουμε σημαντικές αλλαγές στο τοπίο των LCV. Αρχής γενομένης από το Master λοιπόν, που είναι κοινή εικόνα σε όλη τη Δ. Ευρώπη, οι βελτιώσεις έγιναν ακριβώς στα σημεία που έπρεπε. Νέο σχέδιο στο εμπρός τμήμα που εκμοντερνίζει σημαντικά το όχημα, νέο εσωτερικό με όμορφο διάκοσμο, νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, και το κυριότερο, νέοι κινητήρες.

Το νέο ντιζάιν είναι πραγματικά μαεστρικό, καθώς εκμοντερνίζει σημαντικά το όχημα –αίφνης, το Master, χάρη στις δεξιότητες των σχεδιαστών δείχνει ένα από τα πιο φρέσκα van της κατηγορίας. Σημεία που ελκύουν την προσοχή είναι τα σχήματος «C» φωτιστικά σώματα που παραπέμπουν σε επιβατικό τελευταίας γενιάς του κατασκευαστή, όπως π.χ., το Megane, καθώς και οι νέες γραμμές του καπό και η κάθετη μάσκα με τις γρίλιες στις οποίες η χρήση χρωμίου είναι πραγματικά ευφυής. Λεπτομέρεια άξια αναφοράς, το γεγονός ότι, η Renault πέρα από το άσπρο χρώμα, θα προσφέρει στους πελάτες και το γκρι χωρίς έξτρα χρέωση.

Στο εσωτερικό, αν και οι διαστάσεις παραμένουν εν πολλοίς οι ίδιες με τις αντίστοιχες του απερχόμενου μοντέλου, ο διάκοσμος κατορθώνει να παραπέμπει σε ολοκαίνουργιο μοντέλο. Γενικά, ακολουθείται πιστά το σχεδιαστικό μοτίβο των επιβατικών Renault, κάτι που σίγουρα θα εκτιμηθεί από τους επαγγελματίες, με νέες επενδύσεις μεγαλύτερης αντοχής και βάση για τοποθέτηση τάμπλετ στο κέντρο του ταμπλό. Επίσης, έχουν προστεθεί νέοι, κλειστοί και ανοιχτοί αποθηκευτικοί χώροι. Με συνολικά 105 λίτρα αποθηκευτικών χώρων στο εσωτερικό, το Master είναι το πλέον ευρύχωρο σε αυτόν τον τομέα στη κατηγορία. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το ντουλαπάκι με κάλυμμα πάνω στο ταμπλό στην πλευρά του συνοδηγού. Apple CarPlay και Android Auto και ασύρματη φόρτιση κινητού αποτελούν επίσης νέες εγγραφές στη μακροσκελή λίστα εξοπλισμού.

Στα νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας περιλαμβάνονται τώρα τα Side Wind Assist και Rear View Assist. Το πρώτο αφορά σε σύστημα υποβοήθησης οπισθοπορείας με κάμερα, η εικόνα από την οποία προβάλλεται σε μόνιτορ που βρίσκεται στη θέση του εσωτερικού καθρέπτη, ενώ το δεύτερο, μέσω του ESP αντισταθμίζει τις όποιες τάσεις πλεύσης του αμαξώματος από πλάγιες ριπές αέρα. Σημαντική δικλείδα ασφαλείας είναι και το front park assist καθώς και το νέο σύστημα θέασης τυφλής γωνίας. Στα έξτρα που εμείς θα επιλέγαμε, υπάρχει τώρα και σύστημα πλήρως αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEBS) για οδήγηση στην πόλη, και στον αυτοκινητόδρομο.

Κινητήρας, εκμετάλλευση

Συνολικά, από τη γραμμή παραγωγής διατίθενται γύρω στις 350 διαμορφώσεις, σε 3 ύψη, 4 μήκη αμαξώματος σε «κλούβα», κόμπι, 7θέσιο, καμπίνα-σασί, ανατροπή και πάει λέγοντας. Στην «κλούβα» υπάρχουν τώρα (προαιρετικός εξοπλισμός) φώτα LED, νέες χειρολαβές για να ανεβαίνει πιο εύκολα ο οδηγός, και κάλυψη με πολυπροπυλένιο. Τα μικτά βάρη είναι από 2,8 έως 4,5 τόνους, είναι όμως στον ωφέλιμο όγκο που εντυπωσιάζει το γαλλικό μοντέλο με εκδόσεις από 8 έως 22 κυβικά μέτρα. Στο χώρο του κινητήρα υπάρχει τώρα ένας νέος διπλοτούρμπινος dCi στα 2,3 λίτρα, ισχύος έως 180 hp και μέγιστη ροπή έως 400 Nm. Είναι εντυπωσιακή η (καλώς εννοούμενη) πρεμούρα των Γάλλων να καλύψουν κάθε δυνατή μεταφορική εφαρμογή προσφέροντας την πιο «πυκνή» σε επίπεδο ισχύος γκάμα για τον κινητήρα που έχουμε δει: 130, 135, 145,150, 165 και 180 hp, και δύσκολα θα βρεθεί πελάτης να παραπονεθεί για έλλειψη επιλογών. Μέσα σε όλα αυτά, και μέχρι να οδηγήσουμε το αυτοκίνητο, το μόνο σημείο πιθανής κριτικής είναι το εξάρι αυτοματοποιημένο σασμάν. Σε μία αγορά, όπου τα 7άρια και 8άρια αυτόματα ή αυτοματοποιημένα είναι θα λέγαμε ο κανόνας και τα 10άρια ήδη τοποθετούνται στα Transit, προφανώς το κιβώτιο του Renault ακούγεται κάπως. Μικρό το κακό βέβαια, αφού στην κατηγορία η συντριπτική πλειοψηφία των πελατών επιλέγουν μηχανικό κιβώτιο.

Renault Master Z.E.

Η Renault έχει τη μερίδα του λέοντος της (πολύ μικρής μεν, αλλά γοργά αναπτυσσόμενης –συν 30% οι ταξινομήσεις πέρυσι σε σχέση με το προηγούμενο έτος- αγοράς ηλεκτρικών LCV

στην Ευρώπη, αποσπώντας μερίδιο 46,2%. Με τέσσερα μοντέλα (Twizy Cargo, ZOE Societe, Kangoo Z.E. και Master Z.E.) η Renault έχει σε όλες τις κατηγορίες ηγετική παρουσία με σχεδόν μονοπωλιακά χαρακτηριστικά σε κάποιες περιπτώσεις. Το πλέον ευπώλητο μοντέλο είναι το Kangoo Z.E., με 8.764 μονάδες να καταλήγουν στα χέρια πελατών τα 2018. Το Master Z.E. της απερχόμενης γενιάς, είναι ουσιαστικά μονοπώλιο στην κατηγορία των φουλ ηλεκτρικών μεγάλων van με 500 ταξινομήσεις το 2018, επίδοση που απέχει πολύ από τον ανταγωνισμό. Το νέο μοντέλο υιοθετεί τις στιλιστικές επεμβάσεις σε αμάξωμα και εσωτερικό καμπίνας, του συμβατικού, πετρελαιοκίνητου νέου Master, συν σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος εμπρός και νέες δυνατότητες συνδεσιμότητας. Η γραμμή μετάδοσης κίνησης παραμένει η ίδια, καθώς υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις των πελατών. Οι μπαταρίες είναι ιόντων λιθίου τελευταίας γενιάς (Z.E. 33 kWh) και το ηλεκτρικό μοτέρ έχει ισχύ 57 kW (76 hp). Η πραγματική αυτονομία ξεπερνά (με άνεση) τα 120 χιλιόμετρα, και δεν πέφτει ποτέ κάτω από τα 80 ακόμη και σε συνθήκες πολικού ψύχους. Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε έξι (4 κλούβες, 2 πλατφόρμα/σασί) εκδόσεις αμαξώματος ανάμεσα σε 8 και 13 κυβικά μέτρα ωφέλιμου όγκο. Αν το Z.E. παραγγελθεί ως καμπίνα-σασί, μπορεί να τοποθετηθεί υπερκατασκευή έως 22 κυβικά. Απόσταση από το έδαφος και εκμετάλλευση είναι πανομοιότυπες με το ντίζελ Master.

Renault Trafic – Upsizing

Όπως και με το νέο Master έτσι και με το facelift του Trafic, το βάθος και η έκταση των επεμβάσεων εντυπωσιάζουν. Ειδικά για το μεσαίο τους van οι Γάλλοι τα έδωσαν όλα, καθώς και η συνεργασία με άλλους κατασκευαστές που έχτιζαν αντίστοιχα μοντέλα πάνω σε κοινή πλατφόρμα τελειώνει –συνεχίζουν (προς το παρόν) μόνο Fiat και Nissan– και το μοντέλο είναι κυρίαρχο στην Ε.Ε. Τα στελέχη της Renault ανέφεραν ότι, θα ακολουθήσει και αντίστοιχο Mitsubishi «χτισμένο» στην ίδια πλατφόρμα. Συνοπτικά, οι επεμβάσεις στο αισθητικό κομμάτι είναι αντίστοιχες του Master κι εντοπίζονται στο εμπρός τμήμα. Τα ίδια ισχύουν και στην καμπίνα με σημαντική βελτίωση του επιπέδου της προσλαμβάνουσας ποιότητας, νέες επενδύσεις, συνδεσιμότητα R=Link Evolution, νέες λύσεις σε αποθηκευτικούς χώρους και πάει λέγοντας. Καλό το downsizing, πλην όμως, όχι σε κάθε περίσταση. Το νέο Trafic θα εφοδιάζεται λοιπόν, αποκλειστικά με ένα νέο δίλιτρο dCi (με SCR) μηχανικό σύνολο, καθώς ο 1600άρης dCi δεν μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις της νόρμας Euro 6d. Μπόνους η χαμηλότερη κατανάλωση και οι πιο ισχυρές εκδόσεις από 120 έως 170 hp. Οι επιλογές είναι ανάμεσα σε εκδόσεις ισχύος 120, 145 και 170 hp με τον πιο ισχυρό να αποδίδει 380 Nm μέγιστη ροπή. Αξιοσημείωτη η μείωση της κατανάλωσης που ανακοινώνεται γύρω στο 15%.

Στάνταρ είναι ένα μηχανικό κιβώτιο έξι ταχυτήτων, και σίγουρα καλοδεχούμενη έκπληξη το διπλού συμπλέκτη EDC επίσης έξι σχέσεων, το οποίο αποτελεί προνόμιο αποκλειστικά της έκδοσης των 170 hp. Στα τονάζ, καλύπτεται ένα φάσμα από 3,2 έως 8,6 τόνους μικτού, ενώ τα φώτα LED στην κλούβα, έξτρα κλειδαριές και 18 σημεία πρόσδεσης φορτίου είναι οι πιο σημαντικές επεμβάσεις στον χώρο φόρτωσης. Όσο για την επιβατική εκδοχή, το Space Class έχει σημαντικά βελτιωμένο διάκοσμο και παροχές άνεσης και αναμένεται να έχει καλή πορεία όχι μόνο σε ιδιώτες πελάτες αλλά και σε επιχειρήσεις για χρήση π.χ. transfer/shuttle. Σχεδόν προβλέψιμα τέλος, η Renault εξελίσσει τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές και ηλεκτρική εκδοχή του μεσαίου της van.