Τροχοί & TIR

Karsan JEST electric: Το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο της Ελλάδας

Ο Δήμος Ρεθύμνης απέκτησε το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο της χώρας μας, το Karsan JEST electric, το οποίο αγοράστηκε μέσω του προγράμματος CIVITAS DESTINATIONS και μισθώθηκε από το ΚΤΕΛ για την κάλυψη
Πέμπτη 06/06/2019 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Αυτοφερόμενο αμάξωμα (Monocoque Space Frame) και χαμηλό δάπεδο για το Jest electric.
Αυτοφερόμενο αμάξωμα (Monocoque Space Frame) και χαμηλό δάπεδο για το Jest electric.

Ο Δήμος Ρεθύμνης απέκτησε το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο της χώρας μας, το Karsan JEST electric, το οποίο αγοράστηκε μέσω του προγράμματος CIVITAS DESTINATIONS και μισθώθηκε από το ΚΤΕΛ για την κάλυψη αναγκών του Δήμου και για την πιλοτική μεταφορά επιβατών εντός του αστικού ιστού.

Την πώληση πραγματοποίησε η ΜΙΕΤΣΕΛ ΑΕ, η εταιρεία που αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα την τούρκικη μάρκα κατασκευής πολλών τύπων αστικών λεωφορείων. «Το Ρέθυμνο είναι ο πρώτος δήμος στην Ελλάδα που φέρνει και ταξινομεί το ηλεκτρικό λεωφορείο μετά από το πρώτο αυτοκίνητο που ταξινομήθηκε στο νομό. Πρωτοπορούμε θέλοντας μεταξύ άλλων, να ανοίξει ο δρόμος για τις άλλες πόλεις ώστε να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρικά λεωφορεία μέσω των οποίων προστατεύουμε το περιβάλλον», δήλωσε -μεταξύ άλλων- ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργης Μαρινάκης. Σημειώνεται πως το JEST electric λειτουργεί οχτώ ώρες ημερησίως, εξυπηρετώντας πολίτες, επισκέπτες και τουρίστες της πόλης και πως η διαδρομή του τροποποιείται κατά την καλοκαιρινή και τη χειμερινή περίοδο.

Υπενθυμίζεται πως το JEST electric έχει μήκος 5.845 χλστ., πλάτος 2.520 χλστ. (με καθρέπτες) και ύψος 2.800 χλστ. (συμπεριλαμβανομένης της μονάδας A/C), με το μεταξόνιό του να εκτείνεται στα 3.750 χλστ. Οι συμπαγείς εξωτερικές του διαστάσεις το καθιστούν ιδανικό για την κίνηση σε στενούς και μικρούς δρόμους, ενώ μεγάλη ικανότητα ελιγμών χαρίζουν στο ηλεκτρικό λεωφορείο οι μικροί πρόβολοι (1.200 χλστ. μπροστά και 895 χλστ. πίσω), αλλά και ο κύκλος στροφής του τιμονιού (6.800 χλστ.). Την οδηγική συμπεριφορά του μοντέλου αναβαθμίζει η ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς, η οποία αποτελείται από γόνατα MacPherson μπροστά και βραχίονες πίσω.

Με ηλεκτρική γραμμή κίνησης BMW

Το μικτού βάρους πέντε τόνων, Karsan JEST electric, το οποίο είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό στην έκθεση Transport Show 2018, διαθέτει τον δοκιμασμένο ηλεκτροκινητήρα της «BMW i» που ανήκει στο γκρουπ της BMW, και ήδη χρησιμοποιείται στο ηλεκτρικό μοντέλο BMW i3. Ο εν λόγω κινητήρας αποδίδει 125 kW (170 ίππους) ισχύος και 290 Nm ροπής και δέχθηκε τις τροποποιήσεις των μηχανικών της Karsan, προκειμένου να προσαρμοστεί στις διαφορετικές απαιτήσεις και τα φορτία ενός λεωφορείου. Τη μετάδοση της κίνησης αναλαμβάνει ένα αυτόματο κιβώτιο μονής ταχύτητας, η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 70 χλμ./ώρα και η μέγιστη αναρριχητική ικανότητα φτάνει σε κλίση μέχρι και 25%.

Η κατασκευάστρια εταιρεία προσφέρει στους πελάτες της δύο επιλογές σε ό,τι αφορά στις μπαταρίες που τροφοδοτούν με ενέργεια τον κινητήρα και οι οποίες επίσης προέρχονται από τη BMW. Συγκεκριμένα, το λεωφορείο μπορεί να αποκτηθεί με μονό σετ μπαταριών ιόντων λιθίου χωρητικότητας 44 kWh, οι οποίες του χαρίζουν αυτονομία έως και 105 χλμ., με βάση τις μετρήσεις NEDC.

Το JEST electric, όμως, του ΚΤΕΛ Χανίων-Ρεθύμνου εξοπλίζεται με το διπλό σετ μπαταριών των 88 kWh, το οποίο του προσδίδει αυτονομία έως και 210 χλμ., ενώ όπως αναφέρουν και οι ιθύνοντες της ΜΙΕΤΣΕΛ ΑΕ, το λεωφορείο διανύει σε πραγματικές συνθήκες με άνεση 165 χλμ. πριν να χρειαστεί να συνδεθεί με την πρίζα. Οι μπαταρίες απαιτούν 6-8 ώρες βραδείας φόρτισης για να φτάσουν σε μία πληρότητα 80%, με τη διαδικασία της ταχείας φόρτισης σε παροχή ρεύματος 380V, να διαρκεί 2,5 ώρες. Επιπλέον, οι μπαταρίες φορτίζουν και μόνες τους σε ποσοστό έως και 25%, χάρη στο σύστημα ανάκτησης της ενέργειας πέδησης.

Πλούσιο και καλοφτιαγμένο εσωτερικό

Το λεωφορείο μηδενικών ρύπων διαθέτει χαμηλό δάπεδο (ύψος σκαλοπατιού 270 χλστ.) και προσφέρει τη δυνατότητα μεταφοράς 22 επιβατών, αλλά και ενός αμαξιδίου ΑμΕΑ. Το μέγιστο εσωτερικό ύψος ορίζεται στα 2.185 χλστ. και το ελάχιστο στα 1.945 χλστ. και προσφέρεται η επιλογή για χειροκίνητη (όπως στο JEST electric του Δήμου Ρεθύμνης) ή για αυτόματη ράμπα εισόδου στο λεωφορείο, η οποία μπορεί να σηκώσει μέχρι και 350 κιλά φορτίου.

Στον εξοπλισμό του μικρού ηλεκτρικού λεωφορείου της Karsan, ξεχωρίζουν στοιχεία όπως ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, η οθόνη αφής των 10,1 ιντσών, το σύστημα εκκίνησης δίχως κλειδί (Keyless Start & Stop) και τα φωτιστικά LED. Οι θύρες USB είναι διάσπαρτα τοποθετημένες μέσα στην καμπίνα, ενώ οι κάτοικοι και επισκέπτες του Δήμου Ρεθύμνης έχουν στη διάθεσή τους και WiFi προκειμένου να συνδεθούν στο διαδίκτυο. Επιπλέον, το λεωφορείο των 5,85 μέτρων διαθέτει στο βασικό του εξοπλισμό - μεταξύ άλλων- ηλεκτρικό χειρόφρενο, hill assist (HAS – Hill Start Aid), ABS, ESP, EBD, BAS, VDC, ΑTC, DTC και TMPS σύστημα ψύξης - θέρμανσης.

Αξίζει να σημειωθεί πως το Jest electric συνοδεύεται από 2ετή εγγύηση (ή 200.000 χλμ.) και ότι έρχεται να συμπληρώσει την ήδη πετυχημένη παρουσία της έκδοσης του Jest diesel, το οποίο ήδη χρησιμοποιείται για την αστική μεταφορά δημοτών σε πολλούς Δήμους, όπως η Ν. Σμύρνη, η Νίκαια, το Γαλάτσι, του Ζωγράφου, ο Άλιμος, η Πάτρα, ο Πόρος, η Ρόδος, ο Πειραιάς κ.α. Υπενθυμίζεται, τέλος, πως η εταιρεία ΜΙΕΤΣΕΛ ΑΕ διαθέτει πιστοποιημένο συνεργείο συντήρησης, εξουσιοδοτημένο από τη BOSCH στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη (Κηφισού 96).

PreviousNext