Ο τομέας διακίνησης ανταλλακτικών στον τομέα των logistics, εκτιμάται ότι θα επηρεαστεί στα επόμενα χρόνια, με την καθιέρωση της παραγωγής πάσης φύσεων εξαρτημάτων, μέσω της διαδικασίας της 3D εκτύπωσης.

Ο κυριότερος λόγος για το παραπάνω, είναι ότι πλέον δεν θα υπάρχει ανάγκη στοκαρίσματος των προϊόντων, καθώς αυτά θα κατασκευάζονται μόνο κατόπιν ζήτησης.

Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του χώρου πειραματίζονται εδώ και χρόνια με την εν λόγω διαδικασία, η οποία είναι γνωστή και ως «Additive Manufacturing» (AM). Ενδεικτικά αναφέρουμε τον όμιλο CNH Industrial, ο οποίος έχει ξεκινήσει ήδη να παράγει πλαστικά μέρη και ανταλλακτικά για λεωφορεία και αγροτικά μηχανήματα. Παράλληλα, ο όμιλος της Continental άνοιξε πρόσφατα ένα κέντρο 3D εκτύπωσης στο εργοστάσιο ηλεκτρονικών που διαθέτει στο Karben της Γερμανίας, στο οποίο στο εγγύς μέλλον θα εκτυπώνονται και μεταλλικά μέρη για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Μεταλλικά μέρη από τη Daimler

Στο μεταξύ, κεφάλι στην κούρσα της τρισδιάστατης εκτύπωσης μεταλλικών ανταλλακτικών πήρε η Daimler, καθώς ξεκίνησε ήδη η πιλοτική γραμμή παραγωγής για μια αυτοματοποιημένη διαδικασία στο πλαίσιο του εγχειρήματος «NextGenAM», το οποίο έχει ως εταίρους τις εταιρείες Premium AEROTEC, EOS και Daimler. Μάλιστα, τα ανταλλακτικά της Daimler ξεκίνησαν να παράγονται ήδη στη νέα γραμμή της εταιρείας αεροναυπηγικής, Premium AEROTEC, όπως για παράδειγμα ο βραχίονας για έναν κινητήρα ντίζελ φορτηγού.

Στόχος του πιλοτικού σχεδίου είναι η ανάπτυξη μιας ψηφιακής γραμμής παραγωγής, η οποία θα είναι σε θέση να παράγει εξαρτήματα αλουμινίου για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και της αεροδιαστημικής, σημαντικά πιο οικονομικά από ότι είναι σήμερα δυνατό. Μάλιστα, όπως ισχυρίζονται οι ιθύνοντες της Premium AEROTEC, το κόστος κατασκευής θα μπορούσε να μειωθεί έως και 50% σε σύγκριση με τα υπάρχοντα συστήματα εκτύπωσης 3D.

Σημαντικά είναι τα οφέλη και στον περιορισμό του κόστους αποθήκευσης, επειδή τα μέρη και ανταλλακτικά μπορούν να παραχθούν κατόπιν ζήτησης και όχι να στοιβάζονται σε ράφια μέχρι να χρειαστούν. Αυτό το όραμα για το μέλλον είναι γνωστό στη Daimler ως «Digital Stock». Το μυστικό έγκειται σε μια έξυπνη και κλιμακούμενη αλυσίδα παραγωγής πρόσθετων υλών, η οποία είναι πλήρως αυτοματοποιημένη. Αυτό σημαίνει ότι δεν απαιτείται πλέον χειρωνακτική εργασία σε κανένα στάδιο της διαδικασίας, από την προετοιμασία των δεδομένων και την κεντρική τροφοδοσία με σκόνη έως την ίδια τη διαδικασία κατασκευής, συμπεριλαμβανομένης της θερμικής επεξεργασίας, της διασφάλισης ποιότητας και του διαχωρισμού των εξαρτημάτων από την πλατφόρμα κατασκευής.

Η τεχνική καρδιά του συστήματος είναι το σύστημα τεσσάρων εκτυπωτών λέιζερ EOS M 400-4 για βιομηχανική 3D εκτύπωση με μεταλλικά υλικά. Ένα σύστημα μεταφοράς χωρίς οδηγό και τα ρομπότ εξασφαλίζουν την ομαλή μετακίνηση των εξαρτημάτων σε κάθε στάδιο της γραμμής παραγωγής. Σημειώνεται, πως η διαδικασία της 3D εκτύπωσης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στον τομέα των εξαρτημάτων αντικατάστασης, καθώς τα συχνά απαιτούμενα εξαρτήματα μπορούν να αναπαραχθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια από ότι με τις συμβατικές μεθόδους.

Τα πρώτα αιτήματα για αλουμινένια τρισδιάστατα ανταλλακτικά λεωφορείων, εξετάζονται επί του παρόντος στο σχετικό τμήμα της Daimler Buses. Επιπλέον, η 3D εκτύπωση θα βοηθήσει στον περιορισμό του κόστους των λεγόμενων «ειδικών εκδόσεων» ορισμένων οχημάτων. Τα παραπάνω ισχύουν εξίσου τόσο για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης όσο και για τα ηλεκτρικά, καθώς η τρισδιάστατη εκτύπωση παρέχει πλεονεκτήματα βάρους, τα οποία παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά οχήματα.