Κάτω από τον επιβλητικό Όλυμπο, στο 40ο χλμ. της Ε.Ο. Λάρισας – Θεσσαλονίκης στο ύψος του Πυργετού Λάρισας, βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της εταιρείας Ι. & Β. Τσιτσιβάς ΙΚΕ, η οποία ασχολείται με την εμπορία ελαστικών, συνεργαζόμενη με τους ομίλους της Michelin και της Bridgestone.

Επιπλέον, η εταιρεία δραστηριοποιείται και στη μεταπώληση αξεσουάρ για φορτηγά και επισκευάζει ελαστικά επιβατικών, φορτηγών, χωματουργικών και αγροτικών οχημάτων. Ακόμα, η εταιρεία διαθέτει ένα στόλο τριών αυτοκινήτων, τα οποία μέσα σε 15-20 λεπτά πραγματοποιούν την αντικατάσταση ενός ελαστικού στο δρόμο, στο σημείο δηλαδή που συνέβη το κλατάρισμα, μια υπηρεσία που έχει σήμερα μεγάλη ζήτηση.

Αυτό που διαφοροποιεί, όμως, την εταιρεία από τον ανταγωνισμό της, είναι πως διαθέτει μακρά πείρα και εξειδίκευση στην αναγόμωση των ελαστικών, μια διαδικασία που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε από κοντά, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας στην έδρα της εταιρείας. Εκεί, συνομιλήσαμε με την οικογένεια Τσιτσιβά, τα αδέλφια Γιάννη και Βασίλη, που ίδρυσαν την εταιρεία στο παρελθόν και την έφεραν στο παρόν, και τα παιδιά τους, τα ξαδέλφια Δημήτρη και Δήμητρα που δείχνουν έτοιμα να την οδηγήσουν με ακόμα καλύτερους όρους στο μέλλον.

Το πρόβλημα της ασφάλειας και η απειλή από την Κίνα

Ο όγκος εργασίας της εταιρείας Ι. & Β. Τσιτσιβάς υπόκειται σε έντονη εποχικότητα, καθώς όπως μας εξήγησαν οι άνθρωποί της, οι περισσότεροι «παπουτσώνονται» από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο. «Μετά τους 4 μήνες φουλ δουλειάς, ασχολούμαστε με περιστασιακές πωλήσεις νέων και μεταχειρισμένων ελαστικών, αλλά και με επισκευές χωματουργικών», μας εξηγεί ο κ. Γιάννης Τσιτσιβάς, ο οποίος έθεσε μια πολύ πιο σοβαρή παράμετρο στην κουβέντα μας, αυτή της ασφάλειας, λέγοντας: «Η αγορά έχει “καθίσει” και λίγοι κοιτάζουν την απόδοση και την ασφάλεια. Δυστυχώς, ούτε οι νέοι αυτοκινητιστές ασχολούνται με τη μακροχρόνια απόδοση, παρά μόνο με την τιμή ενός ελαστικού». Στη συζήτηση ήρθε και ο κ. Βασίλης Τσιτσιβάς, ο οποίος τοποθέτησε το ζήτημα σε μεγαλύτερη κλίμακα, τονίζοντας το εξής: «Πολλές από τις μεγάλες εταιρείες δεν παρακολουθούν σωστά την κατάσταση των ελαστικών των οχημάτων του στόλου τους, δεν τα ελέγχουν, με αποτέλεσμα αυτά να είναι συχνά διαλυμένα».

Μήπως, όμως, όλη αυτή η οικονομική ύφεση έχει στρέψει το αγοραστικό κοινό προς τα αναγομωμένα ελαστικά; Την απάντηση στην εύλογη αυτή απορία μας έδωσαν οι αδελφοί Τσιτσιβά, εξηγώντας πως μόνο ένα 20% της δουλειάς τους αφορά στα αναγομωμένα ελαστικά, τα οποία ανάλογα με τα χιλιόμετρα και τη φθορά που έχουν, συνοδεύονται από εγγύηση έως και δύο χρόνων, ενώ είναι σε θέση να βγάλουν 130-150 χιλ. χιλιόμετρα, ανάλογα με τη χρήση.

Το πρόβλημα, σύμφωνα με τους ιθύνοντες της εταιρείας, προέρχεται από το γεγονός πως τα εν λόγω λάστιχα δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα φθηνά, τα οποία κατά κανόνα προέρχονται από την Κίνα. Και πώς θα μπορούσαν όταν ένα αναγομωμένο ελαστικό κοστίζει περί τα 160 ευρώ και ένα καινούργιο κινέζικο τιμάται στα 240 ευρώ. «Το αντιντάμπινγκ έδειξε πως θα αποτελέσει τη λύση του προβλήματος, αλλά και πάλι οι κινέζικες εταιρείες το ξεπέρασαν, ανοίγοντας εργοστάσια παραγωγής σε τρίτες χώρες, όπως η Ινδονησία», δήλωσε σχετικά ο κ. Γιάννης Τσιτσιβάς.

Τα 10 στάδια της αναγόμωσης

Η εταιρεία Ι. & Β. Τσιτσιβάς χρησιμοποιεί για την αναγόμωση των ελαστικών υλικά της Bandag, μιας ηγέτιδας μάρκας που πορεία 60 και πλέον χρόνων στο χώρο και πλέον ανήκει στον όμιλο της Bridgestone. Διαθέτει πιστοποίηση από την TUV Γερμανίας, η οποία κάθε χρόνο ανανεώνεται. «Το ετήσιο κόστος σε λάστιχα για έναν στόλο οχημάτων, μειώνεται κατά 50% αν επιλέγει αναγομωμένα ελαστικά», τόνισε ο κ. Βασίλης Τσιτσιβάς.

Πώς, όμως, πραγματοποιείται η αναόμωση ενός ελαστικού; Την απάντηση είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της εταιρείας, όπου παρακολουθήσαμε ορισμένα –από τα συνολικά 10– στάδια της όλης διαδικασίας.

Αναλυτικότερα, η αρχή γίνεται σε δύο μηχανήματα, όπου λαμβάνει χώρα ο αρχικός έλεγχος του ελαστικού και οι τεχνίτες ψάχνουν για καρφότρυπες. Σειρά έχει ο τόρνος που ξυρίζει το λάστιχο και ακολουθεί το στάδιο όπου το μηχάνημα ξύνει το λάστιχο και παράλληλα καθαρίζονται όλα τα σημάδια για να μην παγιδευτεί αέρας. Στο τέταρτο στάδιο πέφτει η κόλλα και στο πέμπτο, αφού στεγνώσει η κόλλα, γεμίζονται οι «πληγές» με ωμό (μαλακό) καουτσούκ.

Στο έκτο στάδιο, αυτό του πελματωτή, γεμίζει ολόκληρη η επιφάνεια με άψητο καουτσούκ, ενώ στο έβδομο το πέλμα –έτοιμο και κομμένο– κολλιέται στο λάστιχο μέσω ειδικού μηχανήματος. Στη συνέχεια, το λάστιχο τοποθετείται σε «φακέλους» και κρεμιέται σε ειδικά τσιγκέλια, προκειμένου να μπει στο φούρνο. Ακολουθεί το ψήσιμο στο φούρνο για 4,5 ώρες και στο τέλος το λάστιχο βγαίνει έτοιμο να βαφτεί και να κρυώσει, μια διαδικασία που απαιτεί περίπου ένα 24ωρο. Συνολικά, τα 10 στάδια της αναγόμωσης διαρκούν 8-9 ώρες και η εταιρεία Ι. & Β. Τσιτσιβάς διαθέτει δύο φούρνους οι οποίοι χωρούν από 11 ελαστικά, κάτι που σημαίνει πως στο 8ωρο μπορούν να αναγομωθούν μέχρι και 22 ελαστικά.

Στον χώρο αναγόμωσης, τελείωσε και η επίσκεψή μας στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Ι. & Β. Τσιτσιβάς. Αποχωρήσαμε με ένα αίσθημα ικανοποίησης που παρακολουθήσαμε από κοντά ένα μέρος της όλης διαδικασίας, αλλά -κυρίως- επειδή γνωρίσαμε μια οικογένεια ανθρώπων με βαθιά γνώση και μεράκι για τα ελαστικά, από τους ιδρυτές κ.κ. Γιάννη και Βασίλη Τσιτσιβά, αλλά και τη νεότερη γενιά, τον κ. Δημήτρη και την κα. Δήμητρα Τσιτσιβά, οι οποίοι είναι έτοιμοι να αναλάβουν τα ηνία της επιχείρησης, καθοδηγώντας την με ασφάλεια προς το μέλλον.