Οδηγούμε και δοκιμάζουμε για πρώτη φορά το Scania XT R 500, με υδροστατική μετάδοση στον τελευταίο, κινητήριο άξονα της ανατροπής, με τη μακριά καμπίνα R, με νορμάλ ύψους οροφή και με τη χαλύβδινη ποδιά, στοιχεία που κάνουν το χωματουργικό των Σουηδών να δείχνει ασυναγώνιστο.

Τα αρχικά «ΧΤ» (από τις λέξεις xtra tough) χρησιμοποιούνται σε όλες τις καμπίνες της Scania, από την Ρ έως την S, και υποδηλώνουν τη νέα γκάμα χωματουργικών των Σουηδών. Όλα τα χωματουργικά νέας γενιάς της Scania με το λογότυπο «ΧΤ», ξεχωρίζουν οπτικά από ένα χαλύβδινο, ειδικής σχεδίασης και μονοκόμματο προφυλακτήρα, ο οποίος έχει ένα ιδιαίτερο κυματοειδές σχήμα.

Έτσι όπως εξέχει εμπρός από το αμάξωμα (κατά 150 χιλιοστά) έχει κάτι στρατιωτικό, σχεδόν απειλητικό στην όψη του, καθώς κάνει το ήδη κατάμαυρο εμπρός τμήμα του φορτηγού να δείχνει πολύ μυώδες. Στο όχημα της δοκιμής το οποίο δεν προορίζεται να δουλεύει αποκλειστικά εντός του εργοταξίου, υπάρχει κάτω από τον συγκεκριμένο προφυλακτήρα και το front underrun protection ή FUP για συντομία, –σύστημα αποφυγής σφήνωσης κάτω από τον τράκτορα, υποχρεωτικό από τη νομοθεσία. Πίσω από τον προφυλακτήρα, είναι εγκιβωτισμένο το ραντάρ μέσω του οποίου τα ηλεκτρονικά σκανάρουν τον δρόμο εμπρός για να ενεργοποιήσουν το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης, κι ένας κρίκος έλξης αντοχής 40 τόνων. Τα φώτα επίσης προστατεύονται από χαλύβδινα πλέγματα.

Μπαζάδικο με πολυτέλεια ταξιδιάρικου

Το FUP εμπρός σημαίνει πως, με 237 χιλιοστά απόσταση από το έδαφος, η γωνία προσέγγισης είναι μειωμένη στο XT R 500 της δοκιμής (με ελαστικά 385/65 R 22,5 εμπρός) σε σχέση με ένα π.χ., 8x4 που δεν «φοράει» FUP. Όπως σε κάθε αντίστοιχο όχημα, υπάρχουν κι άλλα σημεία του σασί που θέτουν το όριο στη διάσχιση και υπέρβαση εμποδίων στο εργοτάξιο. Αν λ.χ., δεν παραγγείλεις υπερυψωμένη εξάτμιση, τοποθετημένη πίσω από την καμπίνα, και προτιμήσεις να τοποθετηθεί η εξαγωγή ανάμεσα στο σασί, με το «μπουρί» να κοιτάει προς το έδαφος, είναι σχεδόν σίγουρο πως κάποια πέτρα θα την κάνει τη ζημιά. Ως προς τους άξονες, ο εμπρός, διευθυντήριος άξονας των 7,5 τόνων, απέχει από το έδαφος 270 χιλιοστά, και ο πίσω, υποειδής, με ονομασία R885 απέχει ακόμη λιγότερο από τη γη, μόλις 263 χιλιοστά.

Η Scania παρουσίασε τον συγκεκριμένο κινητήριο άξονα το 2013 ως μία πιο ελαφριά εναλλακτική του παραδοσιακού πλανητικού άξονα που ταιριάζει καλύτερα σε βαριά, εκτός δρόμου χρήση. Μέχρι πρόσφατα, η πιο μακριά τελική σχέση που ήταν διαθέσιμη στους πελάτες ήταν 2,87 προς 1 και τώρα προστίθεται στη γκάμα από τους Σουηδούς μία πιο μακριά (i=2,69) ως επιλογή. Το γιατί έγινε αυτό, είναι προφανές: μείωση του ρυθμού περιστροφής του κινητήρα, ειδικά στον αυτοκινητόδρομο, για να μειωθεί η κατανάλωση. Ειδικότερα, με τη νέα τελική σχέση μετάδοσης, η περιστροφή του στροφαλοφόρου άξονα στα 85 χλμ./ώρα στην τελευταία (12η) ταχύτητα στο κιβώτιο, «πέφτει» τώρα από 1.240 σ.α.λ. σε περίπου 1.160 σ.α.λ. Το τίμημα για τον πελάτη που θα επιλέξει τη νέα τελική σχέση μετάδοσης είναι πως, αν κινείσαι σε φλατ οδόστρωμα με 65 χλμ./ώρα, με 12η σχέση, το Scania «ξελιγώνεται». Οι στροφές πέφτουν στις μόλις 890 ανά λεπτό, και καθώς η μέγιστη ροπή αποδίδεται ψηλότερα, (στις 1.000 σ.αλ.), είσαι υποχρεωμένος να κινείσαι με μία σχέση κάτω, δηλαδή 11η.

Το πώς μεταφράζεται όλο αυτό το «στήσιμο» της γραμμής μετάδοσης κίνησης σε συνθήκες εργοταξίου, θα το δούμε παρακάτω. Επί της ασφάλτου, το R 500 ακόμη και με την ΧΤ «θωράκιση», φέρει ατόφια όλα τα χαρίσματα των Scania νέας γενιάς. Κυρίως δε, την ησυχία καθεδρικού ναού στο εσωτερικό, και την απρόσκοπτη ορατότητα. Το αυτοματοποιημένο Opticruise τα κάνει όλα εξαιρετικά, όντας αθόρυβο, πολύ γρήγορο και βελούδινο σε λειτουργία. Οι ενστάσεις μας ελάχιστες. Το πλήκτρο για τον δυναμολήπτη (ΡΤΟ) είναι τοποθετημένο πολύ κοντά στην κολώνα του τιμονιού, κρυμμένο από το βλέμμα οποιουδήποτε δεν είναι εξοικειωμένος με νέο Scania. Λίγος χρόνος απαιτείται επίσης για να συνηθίσεις τον αριθμό και τη θέση των διακοπτών και πλήκτρων. Όταν εξοικειωθείς, αρχίζεις πραγματικά να απολαμβάνεις τα θέλγητρα του σουηδικού interior ντιζάιν.

Διαβάστε περισσότερα στο τεύχος Ιουνίου (374) του ΤΡΟΧΟΙ & TIR που κυκλοφορεί στα περίπτερα Ελλάδας και Κύπρου.