Το 30% των Ευρωπαίων ταλαιπωρείται από την ηχορύπανση που προκαλεί η κυκλοφορία των οχημάτων.

Το παραπάνω αποκάλυψε μια πρόσφατη έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (WHO), αναδεικνύοντας το πόσο σοβαρό (και υποτιμημένο) είναι το ζήτημα, το οποίο μετά τη μόλυνση του αέρα θεωρείται το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό πρόβλημα των πόλεων της Γηραιάς Ηπείρου.

Άλλωστε, σήμερα υπολογίζεται πως το 72% των Ευρωπαίων κατοικεί σε μικρότερες ή μεγαλύτερες πόλεις, γεγονός που επιδεινώνει περαιτέρω το πρόβλημα. Εκτιμάται, μάλιστα, πως κάθε χρόνο η μόλυνση του αέρα προκαλεί 500.000 πρόωρους θανάτους σε όλη την Ήπειρο, ενώ άλλοι τόσοι άνθρωποι πλήττονται από την ηχορύπανση, η οποία προκαλεί υπέρταση αποτελώντας την αιτία για 43.000 καρδιακές παθήσεις ετησίως.

«Ίσως να ακούγεται κάπως δραματικό, αλλά μπορείς να πεις πως ο θόρυβος σκοτώνει κόσμο», τόνισε ο επικεφαλής του εργαστηρίου Volvo Noise & Vibration Laboratory, Janos Turcsany, ο οποίος δεν παρέλειψε να συμπληρώσει: «Συνολικά 152 εκατομμύρια άνθρωποι κάθε χρόνο είναι εκτεθειμένοι σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα θορύβου, από τους οποίους ο ένας στους πέντε ξυπνάει τη νύχτα από κάποιο δυνατό ήχο. Αυτό οδηγεί σε αυξημένο κίνδυνο διαταραχής του ύπνου και δευτερογενώς σε καρδιαγγειακά νοσήματα».

Ενδιαφέροντα είναι και τα πορίσματα της σχετικής έρευνας που παρήγγειλε το Volvo Group για το Γκέτεμποργκ, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Σουηδίας. Σύμφωνα με αυτή, το 70% των κατοίκων δήλωσε πως ενοχλείται από τα υψηλά επίπεδα θορύβου, ενώ πάνω από το 50% των ερωτηθέντων τόνισε πως βιώνει σωματικά ή διανοητικά προβλήματα ως απόρροια του γεγονότος.

Για αυτό, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά πως τα μέσα επίπεδα θορύβου που προκαλούνται από την κυκλοφορία των οχημάτων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 53 dBA, ενώ κατά τη διάρκεια της νύχτας συνιστάται να πέφτουν κάτω από τα 45 dBA. Σημειώνεται, πως ο θόρυβος μετριέται σε ντεσιμπέλ (dB). Αναφέρεται επίσης σε Α-σταθμισμένα ντεσιμπέλ [dB (A)], με το φίλτρο «A» να αποτελεί μια μέθοδο αθροίσματος της ηχητικής ενέργειας σε όλο το φάσμα συχνοτήτων των ήχων που ακούει ο άνθρωπος και χρησιμοποιείται για την εκτίμηση της απόκρισης του ανθρώπινου αφτιού στον ήχο.

Κατόπιν όλων των παραπάνω, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τις ευεργετικές επιδράσεις που έχουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα στα σύγχρονα αστικά περιβάλλοντα, καθώς όχι μόνο δεν εκπέμπουν ρύπους αλλά λειτουργούν και ήσυχα. Τόσο ήσυχα, που για λόγους ασφαλείας από την 1η Ιουλίου του τρέχοντος έτους, κάθε νέο ηλεκτρικό ή υβριδικό όχημα εντός της Ε.Ε. πρέπει να εξοπλίζεται με συσκευή AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), προκειμένου να εκπέμπει έναν τεχνητό ήχο και να γίνεται αντιληπτό από τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.

Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση όσο αναγκαία και αν είναι, αντιμετωπίζει ένα μέρος μόνο του προβλήματος, καθώς υπολογίζεται πως μόνο στις χαμηλές ταχύτητες η κύρια πηγή θορύβου για ένα όχημα είναι ο κινητήρας του. Μάλιστα, τα αυτοκίνητα που κινούνται με ταχύτητες άνω των 50 χλμ./ώρα (λίγο υψηλότερα για τα βαρέα οχήματα), ο θόρυβος από την κύλιση των ελαστικών είναι αυτός που υπερτερεί.

Σε κάθε περίπτωση, τα ηλεκτρικά λεωφορεία πρωτίστως, αλλά και τα ηλεκτρικά κινούμενα Ι.Χ. αυτοκίνητα, όπως και τα ηλεκτρικά βαν και ελαφρά φορτηγά διανομών, μπορεί να μην αποτελούν πανάκεια του προβλήματος, αλλά είναι μια ικανή και αναγκαία συνθήκη για τη δημιουργία πιο καθαρών, ήσυχων και βιώσιμων πόλεων. Όχι του μέλλοντος, αλλά του παρόντος!