Η επιλογή 4x2 τράκτορα με ανατροπή για χρήση στον κατασκευαστικό κλάδο, είναι περίπλοκη υπόθεση, καθώς πρέπει το φορτηγό να κινείται με άνεση τόσο στην άσφαλτο όσο και εκτός δρόμου, ενώ η άνεση και το ωφέλιμο φορτίο είναι ίσως τα πιο σημαντικά κριτήρια.

Συγκρίνουμε πέντε μοντέλα του 2019 που προσφέρουν το καθένα τη δική του εκδοχή στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης μεταφορικής εφαρμογής. Βασικό δεδομένο το γεγονός πως οι επιπλέον τόνοι ωφέλιμου των επικαθήμενων τα καθιστούν αποδοτικότερα των μονών τετραξονικών, ιδιαίτερα μάλιστα στην περίπτωση της αμοιβής με τον τόνο στα ΦΔΧ.

Ανάμεσα σε όλες τις εκδόσεις και μεταφορικές εφαρμογές για βαρέα οχήματα, οι επικαθήμενες ανατροπές με τράκτορα 4x2 είναι πιθανότατα το πιο δύσκολο τεχνολογικά παζλ για κάθε κατασκευαστή. Αυτό συμβαίνει γιατί, οι εταιρείες καλούνται να «χτίσουν» φορτηγά με απολύτως αντικρουόμενες απαιτήσεις. Αν π.χ., φτιάξεις ένα τράκτορα που είναι εξαιρετικός στο ταξίδι στην εθνική, είναι σίγουρο πως, στην πρώτη δυσκολία στο εργοτάξιο, θα κολλήσει. Η αντίθετη επιλογή, να δώσεις δηλαδή έμφαση στην άριστη συμπεριφορά εκτός δρόμου, σημαίνει πως το όχημα θα έχει μειωμένο ωφέλιμο, υψηλή κατανάλωση, πολύ υψηλό κατώφλι εισόδου στην καμπίνα και πάει λέγοντας.

Αν, λοιπόν, ο τράκτορας με επικαθήμενη ανατροπή δουλεύει μέσα και έξω από τον δρόμο ο κατασκευαστής πρέπει να συμβιβάσει αρκετά αντικρουόμενα στοιχεία. Πάρτε για παράδειγμα τους κινητήριους άξονες: ένας υποειδής, όπως χρησιμοποιείται σε φορτηγά για διεθνομεταφορά, έχει χαμηλό βάρος, και υψηλή αποδοτικότητα. Μειώνει όμως την ελάχιστη απόσταση από το έδαφος, και είναι πιο ευάλωτος σε στενές επαφές. Οι πλανητικού τύπου άξονες είναι πιο ανθεκτικοί, πλην όμως διαθέτουν δύο «βήματα» και ζυγίζουν περισσότερο. Ακόμη και η επιλογή της καμπίνας μοιάζει σπαζοκεφαλιά –τι να προτιμήσεις, φαρδιά, στενή, υψηλή, στάνταρ ή χαμηλή οροφή, και ποιο μήκος; Έπειτα, μπορεί να αποφασίσεις πως θες κρεβάτι ή μπορεί και όχι. Το δάπεδο μπορεί να είναι επίπεδο, ή το τούνελ του κινητήρα να εισέρχεται στο εσωτερικό. Αν θέλεις σώνει και καλά φλατ δάπεδο, το τίμημα είναι πως αυξάνει θεαματικά το ύψος από το έδαφος, κάτι που θα το θυμάσαι εσύ (κι η μέση σου) κάθε φορά που θα ανεβαίνεις στην καμπίνα.

Διαβάστε περισσότερα για τη συγκριτική δοκιμή των πέντε 4x2 τρακτόρων με επικαθήμενη ανατροπή, στο τεύχος Νοεμβρίου (379) του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR που κυκλοφορεί στα περίπτερα Ελλάδας και Κύπρου.