Οι πόλεις, όχι μόνο της Ευρώπης αλλά σε ολόκληρο τον ανεπτυγμένο κόσμο, λαμβάνουν δραστικά μέτρα για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και σε αυτό το πλαίσιο δημιουργούν η μία μετά την άλλη ζώνες χαμηλών και πολύ χαμηλών ρύπων (LEZ και ULEZ αντίστοιχα), απαγορεύοντας την είσοδο σε αυτές των ρυπογόνων οχημάτων. Η απάντηση σε αυτό το πρόβλημα είναι τα οχήματα που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα και κυρίως τα ηλεκτροκίνητα, τα οποία εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους. Ήδη τα ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν αρχίσει να παίρνουν τη μερίδα του λέοντος στην πίτα των ευρωπαϊκών πωλήσεων και επιπλέον διαρκώς πληθαίνουν οι προτάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας, όχι μόνο στα Ι.Χ. επιβατικά, αλλά και στα ηλεκτρικά κινούμενα ελαφρά και μεσαία επαγγελματικά οχήματα.

Μια καθόλα «τίμια» πρόταση

Μία από τις πρώτες προτάσεις του χώρου στον τομέα των ηλεκτροκίνητων βαν, είναι το EV80 της κινέζικης SAIC Motor. Αν ωστόσο η καταγωγή του οχήματος σας προκαλεί κάποιον προβληματισμό, σημειώστε πως ο εν λόγω όμιλος –με ενοποιημένες πωλήσεις 136,39 δισ. δολαρίων το 2018– κατετάγη 39ος στη φετινή λίστα «Fortune Global 500 Companies», καταλαμβάνοντας την 7η θέση ανάμεσα σε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη και την 1η στης Κίνας (10η κινέζικη εταιρεία συνολικά). Σημειώστε, επιπλέον, πως η SAIC –αντίθετα με τις περισσότερες μάρκες που έχουν εμπλακεί τον τελευταίο καιρό στην «περιπέτεια» της ηλεκτροκίνησης– έχει ήδη σχεδόν έτοιμες τις επόμενες γενιές των ηλεκτρικών της μοντέλων.

Με αυτές τις σκέψεις κατά νου, επισκεφθήκαμε τις εγκαταστάσεις της εταιρείας Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, η οποία εισάγει στη χώρα μας το Maxus EV80, προκειμένου να δοκιμάσουμε στην πράξη το ηλεκτρικό βαν των 3,5 τόνων, το οποίο διατίθεται ως βαν με δύο ύψη οροφής και σε έκδοση σασί. Στα χέρια μας πήραμε το βαν μεσαίας οροφής (Mid Roof) και με μια πρώτη ματιά η αισθητική του αμαξώματος δεν εντυπωσιάζει, αλλά δεν σε απογοητεύει κιόλας, καθώς το αυτοκίνητο υιοθετεί απλές σχεδιαστικές γραμμές που το κάνουν εύκολα αποδεκτό από τους περισσότερους πιθανούς αγοραστές ανά τον κόσμο. Περνώντας στο εσωτερικό, η λιτή σχεδίαση συνεχίζεται αλλά αντισταθμίζεται από την υψηλή εργονομία, τους άφθονους αποθηκευτικούς χώρους και τον πλούσιο εξοπλισμό του οχήματος. Η συναρμογή, ωστόσο, των πλαστικών επιφανειών έδειξε να εμφανίζει μικροατέλειες μιας και δεν έλειψαν οι τριγμοί από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Επιπλέον, ένσταση είχαμε και με την τοποθέτηση της κόρνας σε δύο κουμπιά πάνω στο τιμόνι, καθώς την πατήσαμε ακούσια αρκετές φορές.

Οδηγώντας στην Αθήνα το μέλλον της αυτοκίνησης

Αφού εξοικειωθήκαμε με το αυτοκίνητο, ρυθμίσαμε καθρέπτες και θέση οδήγησης, στρέψαμε το κλειδί και (αθόρυβα) ξεκινήσαμε. Οδηγήσαμε το Maxus EV80 κυρίως σε αστικό περιβάλλον, εκεί δηλαδή που προορίζεται να περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Μείναμε απόλυτα ικανοποιημένοι από την ποιότητα κύλισης και τη λειτουργία της ανάρτησής του. Κανένα παράπονο δεν είχαμε από την αίσθηση του τιμονιού, αλλά θα θέλαμε να «κόβει» λίγο περισσότερο. Αποτελεσματικά και τα φρένα, τα οποία έδειξαν να μην καταπονούνται εύκολα.

Αυτό, ωστόσο, που μας εντυπωσίασε είναι οι ρυθμοί επιτάχυνσης που προσδίδει στο όχημα των 3,5 τόνων μικτού βάρους, ο ηλεκτροκινητήρας των 100 kW, που παίρνει ενέργεια από τις μπαταρίες LifePo4 των 56 kWh. Οι μπαταρίες βρίσκονται τοποθετημένες κάτω από το όχημα προκειμένου να μην επηρεάζουν τον διαθέσιμο όγκο φόρτωσης, ο οποίος στην έκδοση High Roof φτάνει στα 11,5 m3 (10,2 m3 στο Mid Roof). Σημειώνεται πως οι μπαταρίες είναι πλήρως αδιάβροχες και δεν υπάρχει κίνδυνος βραχυκυκλώματος, ωστόσο περιορίζουν σημαντικά την απόσταση του οχήματος από το έδαφος.

Οι μπαταρίες φορτίζουν πλήρως σε 2 ώρες με ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC 30 kW) ή εναλλακτικά σε 7,5 ώρες σε φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC 7,4 kW) και προσδίδουν στο όχημα της δοκιμής μέγιστη αυτονομία της τάξης των 192 χλμ., μια τιμή καθόλα ικανοποιητική για τον αστικό χαρακτήρα του οχήματος. Αξίζει να αναφερθεί για όποιον επιθυμεί να αποκτήσει το Maxus EV80 ως ένα έτοιμο «πακέτο» και δεν θέλει να ψάχνει μόνος του για σύστημα φόρτισης, πως η εταιρεία Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ έχει κλείσει συμφωνία με την ENGIE Hellas, η οποία αντιπροσωπεύει στη χώρα μας τους φορτιστές της ολλανδικής EVBox.

Πώς συμπεριφέρεται, όμως, το Maxus EV80 όταν φορτωθεί; Θέλοντας να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση, επισκεφθήκαμε την εταιρεία Κ.ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΕΠΕ προκειμένου να φορτώσουμε το ηλεκτρικό βαν με 14 φορτηγίσια ελαστικά διάστασης 315/80 R22,5, συνολικού βάρους περίπου 750 κιλών. Παρόλο, λοιπόν, που πλησιάσαμε το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο των 955 κιλών (885 κιλά το High Roof), το αυτοκίνητο δεν έδειξε να καταλαβαίνει τίποτα και συνέχισε να συμπεριφέρεται περίπου όπως και άφορτο.

Στο «δια ταύτα»

Πόσο, όμως, κοστίζει το ηλεκτροκίνητο Maxus EV80 και γιατί αξίζει κάποιος να το προτιμήσει, έναντι των άλλων ηλεκτρικών βαν, τα οποία στο προσεχές διάστημα θα πληθύνουν; Καταρχάς, αν και δεν έχει επισημοποιηθεί ακόμα ο τιμοκατάλογος, το βαν της SAIC Motor θα κοστίζει περίπου 48-49 χιλιάδες ευρώ (συν Φ.Π.Α.), μια τιμή καθόλα ελκυστική ειδικά αν λάβει κανείς υπ’ όψιν τον πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό που φέρει το όχημα (ABS, Hill Hold control, EBD, BAS, ηλεκτρονικό χειρόφρενο, δύο αερόσακοι κ.α.). Επιπλέον «προσόν» του αυτοκινήτου αποτελεί η αξιοπιστία του ονόματος του εισαγωγέα του, της εταιρείας Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, οι άνθρωποι της οποίας έχουν αποκτήσει ήδη υψηλή τεχνογνωσία πάνω στα ηλεκτρικά οχήματα, χάρη στα ηλεκτρικά λεωφορεία της BYD και του ηλεκτρικού SUV, Jaguar I‑PACE, που εισάγουν στη χώρα μας. Σε κάθε περίπτωση, όποιος θέλει να πάρει μια γεύση του μέλλοντος σήμερα, το Maxus EV80 είναι μία απόλυτα τίμια πρόταση που θα τον αποζημιώσει, απαλλάσσοντάς τον από τον βραχνά του βενζινάδικου και τα άγχη των αστικών περιορισμών στην κίνηση των οχημάτων.