Η ΑPM Transport του Μιχάλη Παπά, επικεντρωμένη στη διεθνή μεταφορά διαθέτει υπερσύγχρονα οχήματα μεταφοράς σχεδιασμένα να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πελατών της. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από πενήντα τράκτορες τεχνολογίας Euro 5 και 6, οι οποίοι εξοπλίζονται με GPS, Internet και συστήματα τηλεματικής. Ναυαρχίδα του στόλου είναι το πρόσφατο απόκτημα, ο επετειακός τράκτορας για τα 25 χρόνια FH, το Volvo FH16 750. Αυξημένη αποδοτικότητα, πανίσχυρος κινητήρας, δυνατό βοηθητικό σύστημα πέδησης, εργονομική και άνετη καμπίνα είναι μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά του. Ας το γνωρίσουμε.

Επετειακή έκδοση

Το 750 με την καμπίνα Globetrotter XL στο εντυπωσιακό μαύρο μεταλλικό επετειακό χρώμα του (Mammoth Tree Metallic), συνδυάζεται άψογα με τον καινούργιο τριαξονικό επικαθήμενο θάλαμο της Schmitz ο οποίος έχει βαφεί επίσης στα χρώματα του τράκτορα. Το πακέτο με το οποίο εξοπλίζεται το συγκεκριμένο FH το κάνει να ξεχωρίζει οπτικά από τα υπόλοιπα μοντέλα, και αφορά τα αυτοκόλλητα στις πλαϊνές πλευρές με το FH 25 Year Edition. Βέβαια, το πανίσχυρο αυτοκίνητο, στην επετειακή του έκδοση, έχει να επιδείξει κορυφαία τεχνικά χαρακτηριστικά που συνιστούν αυξημένη αποδοτικότητα για τον ιδιοκτήτη, ασφάλεια και υψηλό επίπεδο άνεσης για τον οδηγό. Η αεροδυναμική σχεδίαση της καμπίνας συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, γι’ αυτό το λόγο οι σχεδιαστές της έχουν προσέξει την παραμικρή λεπτομέρεια, καθώς δεν υπάρχουν κενά ανάμεσα στο κάτω και επάνω τμήμα της καμπίνας. Επιπλέον, οι λεπτότεροι πλευρικοί καθρέφτες αυξάνουν το οπτικό πεδίο του οδηγού και είναι τοποθετημένοι ακόμα πιο μακριά από την κατακόρυφη εμπρόσθια κολόνα. Στην επιγραφή του ονόματος, επάνω από το παρμπρίζ, παρέχουν φως τέσσερα Led σε κάθε πλευρά, σε ολόκληρη την επιφάνεια. Να αναφέρουμε επίσης ότι η χειρολαβή της πόρτας είναι νέα και έχει ενισχυθεί για υψηλότερη αντικλεπτική προστασία. Για τον καθαρισμό του παρμπρίζ ο οδηγός χρησιμοποιεί δύο φαρδιά αναδιπλούμενα σκαλοπάτια, όπου το πρώτο έχει πλάτος 1.265 χιλιοστά και βάθος 186 χιλιοστά και το δεύτερο 1.438 χιλιοστά πλάτος και 186 χιλιοστά βάθος. Ο προφυλακτήρας αποτελείται από τρία μέρη από χάλυβα έτσι ώστε σε περίπτωση ζημιάς να αλλαχθεί τμηματικά, κάτι που συνεπάγεται χαμηλότερο κόστος. Να αναφέρουμε επίσης ότι η εμπρόσθια μάσκα είναι με κλειδαριά, η οποία κλειδώνει ταυτόχρονα μαζί με τις πόρτες. Το εξωτερικό μήκος της καμπίνας είναι 2.225 χιλιοστά και το εσωτερικό στα 1.950 χιλιοστά.

Globetrotter XL

Η διεθνής μεταφορά απαιτεί πολυήμερα ταξίδια και συνεχόμενες διανυκτερεύσεις του οδηγού στην καμπίνα, η οποία, για τον λόγο αυτό, πρέπει να είναι άνετη και εργονομικά σχεδιασμένη κοντά στις ανάγκες του. Έτσι, η είσοδος στο εσωτερικό γίνεται με ευκολία από τα τρία αντιολισθητικά σκαλοπάτια κατασκευασμένα από αλουμίνιο. Η απόσταση των σκαλοπατιών μεταξύ τους είναι 383 χιλιοστά. Τα φώτα εισόδου και εξόδου είναι ενσωματωμένα στον εσωτερικό φωτισμό και είναι τοποθετημένα στο κάτω μέρος των θυρών και κάτω από το μεσαίο σκαλοπάτι εισόδου ώστε τα σκαλοπάτια να είναι ευδιάκριτα τo βράδυ. Οι χειρολαβές στήριξης φέρουν δερμάτινη επένδυση και έχουν πορτοκαλί χρώμα. Το εσωτερικό ύψος είναι 2,20 μέτρα το οποίο περιορίζεται στο θόλο του κινητήρα στα 2,11 μέτρα. Το κάτω κρεβάτι έχει μήκος 2.000 χιλιοστά και πλάτος 740 χιλιοστά το οποίο αυξάνεται στο κέντρο του στα 815 χιλιοστά. Το επάνω κρεβάτι έχει μήκος 1.900 χιλιοστά και πλάτος 700 χιλιοστά. Αυξημένοι είναι οι εσωτερικοί χώροι με τρία ράφια πάνω από το παρμπρίζ και δύο συρόμενα συρτάρια κάτω από το κρεβάτι με συνολική χωρητικότητα 130 λίτρων. Οι εξωτερικοί αποθηκευτικοί χώροι, οι οποίοι είναι εύκολα προσβάσιμοι, παρέχουν επιπλέον λίτρα. Σημαντικό στοιχείο είναι το εύρος ρύθμισης εμπρός-πίσω του καθίσματος το οποίο φτάνει τα 240 χιλιοστά ενώ κατακόρυφα τα 100 χιλιοστά. Το τιμόνι ρυθμίζεται μέχρι και 90 χιλιοστά και η γωνία κλίσης μπορεί να ρυθμιστεί κατά 28 μοίρες. Με τη ρύθμιση κλίσης λαιμού μπορεί να ρυθμιστεί κατακόρυφα μεταξύ των -5% και +15%. Επιπρόσθετα, το κάθισμα συνοδηγού Relax, είναι περιστρεφόμενο.

Από τα σημαντικότερα συστήματα για τη διατήρηση της κατάλληλης θερμοκρασίας σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού είναι το I-park cool, η χρήση του οποίου γίνεται χωρίς να είναι σε λειτουργία ο κινητήρας. Το σύστημα ελέγχει την κατάσταση της μπαταρίας και υπολογίζει την απαιτούμενη ποσότητα ισχύος για τη θέρμανση ή την ψύξη. Επιπλέον, τα επίπεδα θορύβου είναι χαμηλά χωρίς να ενοχλούνται οι επιβάτες. Ο αέρας στο εσωτερικό της καμπίνας διαχέεται μέσα από τους αεραγωγούς. Να αναφέρουμε επίσης ότι ο θερμαντήρας καμπίνας (Webasto) έχει ισχύ 2 kW.

Προηγμένα συστήματα ασφαλείας

Πλούσιος είναι ο βασικός εξοπλισμός ασφαλείας του FH με τα πλέον προηγμένα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας. Το adaptive cruise control βοηθά τον οδηγό να διατηρεί την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Επίσης, προειδοποιεί με ηχητικά και οπτικά σήματα για πιθανή πρόσκρουση και ελαττώνει την ταχύτητα αυτόματα, εάν πλησιάσει το προπορευόμενο όχημα σε απόσταση που το σύστημα θα κρίνει ότι είναι επικίνδυνο. Το σύστημα υποστήριξης διατήρησης λωρίδας παρακολουθεί τη διαγράμμιση του δρόμου και όταν το φορτηγό βγαίνει από αυτές, ακούγονται ηχητικά σήματα. Η οδική συμπεριφορά ελέγχεται διαρκώς από το σύστημα υποστήριξης εγρήγορσης οδηγού και αν αντιληφθεί σημάδια κόπωσης τότε τον συμβουλεύει να κάνει διάλειμμα. Τα εμπόδια στις τυφλές γωνίες αποτελούν πλέον παρελθόν χάρη στο σύστημα υποστήριξης αλλαγής λωρίδας καθώς ένα ραντάρ σαρώνει τις πλαϊνές πλευρές του φορτηγού ενημερώνοντας τον οδηγό για ό,τι κινείται δίπλα του. Επιπλέον, ο ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας χρησιμοποιεί την ισχύ του κινητήρα και τα φρένα καθενός από τους τροχούς για να μειωθεί ο κίνδυνος ολίσθησης και ανατροπής. Ακόμη, διαθέτει ηλεκτρονικό σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (A.B.S), ηλεκτρονικό σύστημα κατανομής πέδησης (E.B.S) και σύστημα προειδοποίησης μετωπικής σύγκρουσης με φρένο έκτακτης ανάγκης (ΑEBS).

Η τεχνική πλευρά του FH16 750 και η δύναμη των 3.550 Nm

Το μεταξόνιό του είναι 3.800 χιλιοστά, το σασί είναι χαλύβδινης κατασκευής και εξοπλίζεται με μια αλουμινένια δεξαμενή καυσίμου αριστερά, χωρητικότητας 900 λίτρων και μια δεξιά χωρητικότητας 405 λίτρων. Με συνολική χωρητικότητα 1.305 λίτρων το FH εξασφαλίζει αυτονομία πολλών χιλιομέτρων με ένα φουλάρισμα. Η πλαστική δεξαμενή του Ad-Blue έχει χωρητικότητα 100 λίτρα. Το πέταλο είναι της SAF Holland/GF36.20V, βαρέως τύπου, οι ζάντες αλουμινίου της Alcoa Dura Bright και τα ελαστικά είναι της Michelin. Για την καλύτερη άνεση και την αναβάθμιση της ποιότητας του ταξιδιού όλο το σύστημα αναρτήσεων είναι φουσκάτο με δύο αερόφουσκες μπροστά και τέσσερις πίσω. Η ικανότητα φόρτισης στον μπροστινό άξονα είναι 8.000 κιλά και πίσω 13.000 κιλά, με τη συνολική τεχνική αντοχή του πλαισίου να φτάνει τα 21.000 κιλά.

Ξεκούραστο και γρήγορο στο δρόμο

Το FH16 750 διαθέτει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν την καθημερινότητα του επαγγελματία πιο άνετη, ξεκούραστη και φυσικά πιο αποδοτική. Αναμφίβολα το βασικότερο πλεονέκτημα του αυτοκινήτου είναι ο 16,1 λίτρων εξακύλινδρος κινητήρας του με ιπποδύναμη 750 ίππους και μέγιστη ροπή 3.550 Nm. Η οικονομική περιοχή λειτουργίας του κινητήρα βρίσκεται μεταξύ των 950 και 1.400 σ.α.λ. και η 12η σχέση διατηρείται από τα 72 χλμ/ώρα μέχρι τα 89 χλμ/ώρα.

Τι κάνει όμως ξεχωριστό το 750 στο δρόμο; Η απάντηση έρχεται άμεσα μόλις ο οδηγός καθίσει στη θέση οδήγησης και με το ελαφρύ πάτημα του γκαζιού αισθανθεί να ανεβαίνουν άμεσα οι σχέσεις στο κιβώτιο και με ευκολία να πιάνει κόφτη. Στην ανηφόρα μετά τα διόδια της Ελευσίνας, ακόμη και όταν κινείται με φορτίο 42 τόνους, το κιβώτιο I-Shift κάνει υποδειγματικές αλλαγές μέχρι να πιάσει στο μέσον αυτής, τα 89χλμ/ώρα. Αυτό άλλωστε είναι το ζητούμενο για τον οδηγό του 750, το φορτηγό του να ισοπεδώνει κάθε ανηφόρα, κάτι που τελικά καταφέρνει με επιτυχία. Άλλωστε με φορτία τονάζ και με ασφυκτικά χρονικά πλαίσια για φόρτωμα/ξεφόρτωμα αλλά και για το καράβι, ο οδηγός πρέπει να κινηθεί γρήγορα, κάτι που το εξασφαλίζει το 750. Ακόμη και σε μεγάλες ανηφόρες της Ελλάδας, όπως του Πολύμυλου ή του Αρτεμίσιου, το κιβώτιο κάνει μόνο ένα κατέβασμα, από τη δωδεκάτη στην ενδεκάτη, και ελάχιστες φορές μπορεί να επιλέξει και τη δεκάτη. Γενικότερα διατηρεί με ευκολία τις υψηλές σχέσεις στο κιβώτιο περιορίζοντας σημαντικά τις περιττές αλλαγές. Επιπλέον, στην περίπτωση που κάποιο προπορευόμενο όχημα του ανακόψει την πορεία, ακόμη και τότε δεν υπάρχει περίπτωση ο κινητήρας να κρεμάσει. Παράλληλα το I-Shift είναι σχεδιασμένο για εξοικονόμηση καυσίμου και έτσι κάθε αλλαγή γίνεται πάντα με ακρίβεια. Ο κινητήρας λειτουργεί στις αποδοτικές στροφές του και στις κατηφόρες το I-Roll αποσυμπλέκει τον κινητήρα για τη μέγιστη εκμετάλλευση της κινητικής ενέργειας του φορτηγού.

Η οδήγηση του FH γίνεται ακόμη πιο εύκολη χάρη στο Volvo Dynamic Steering το οποίο φροντίζει για την σταθερότητα της πορείας του συρμού στις υψηλές ταχύτητες χωρίς να χρειάζονται περαιτέρω διορθώσεις στο τιμόνι. Ο οδηγός μέσω του μενού στην κεντρική οθόνη καθορίζει πόσο ελαφρύ ή βαρύ θέλει να είναι το τιμόνι του, και μπορεί να το αποθηκεύσει στη μνήμη του. Πανίσχυρο είναι και το βοηθητικό σύστημα πέδησης, το οποίο συγκρατεί την ταχύτητα του επικαθήμενου σε παρατεταμένες κατηφόρες χωρίς να απαιτείται η χρήση του κανονικού συστήματος πέδησης. Εξοπλίζεται με το ενισχυμένο βαλβιδόφρενο VEB+ και υδραυλικό επιβραδυντή Retarder, μέγιστης ισχύος πέδησης 920 Kw (1.251 ίππων).

Στο δια ταύτα η ναυαρχίδα της Σουηδικής εταιρείας αλλά και της APM Transport εξασφαλίζει δρομολόγια με ασφάλεια και γρήγορες μετακινήσεις σε απαιτητικές διαδρομές, εκεί που ο χρόνος είναι χρήμα. Μάλιστα η επετειακή έκδοση για τα 25 χρόνια σε συνδυασμό με τον επίσης βαμμένο θάλαμο στα ίδια χρώματα, συνθέτουν το απόλυτο εργαλείο για τη διεθνο-μεταφορά.