Τη χειρότερη, δυστυχώς, εικόνα σε όλη την Ευρώπη εμφανίζει ο ελληνικός στόλος των 1.147.384 επαγγελματικών οχημάτων όλων των κατηγοριών, καθώς η μέση ηλικία των LCV (ελαφρά επαγγελματικά οχήματα) πλησιάζει τα 19 χρόνια, ενώ αυτή των φορτηγών και των λεωφορείων ξεπερνά τα 20 έτη, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Αναλυτικότερα, το 2018 κυκλοφορούσαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση 33.167.690 επαγγελματικά οχήματα βάρους κάτω των 3,5 τόνων, των οποίων ο μέσος όρος ηλικίας ήταν τα 10,9 έτη. Στην Ελλάδα, την ίδια χρονιά ο στόλος των LCV ανερχόταν σε 889.638 οχήματα, με τη μέση ηλικία τους να ορίζεται στα 18,9 χρόνια, μια επίδοση που τοποθετεί τη χώρα μας με διαφορά στην τελευταία θέση της Γηραιάς Ηπείρου, καθώς η αμέσως καλύτερη από εμάς χώρα είναι η Ρουμανία, όπου ο μέσος όρος είναι τα 15,9 έτη. Στην κορυφή, αντιθέτως, βρίσκεται το Λουξεμβούργο με μέση ηλικία στόλου τα 6,3 χρόνια. Σημειώνεται, πως η Γαλλία διαθέτει με διαφορά το μεγαλύτερο στόλο LCV της Ευρώπης με πάνω από 6,2 εκ. οχήματα.
Επιπλέον, ενώ στην Ευρώπη το 91,2% των LCV χρησιμοποιεί κινητήρες πετρελαίου και μόλις το 7,1% βενζίνης, στη χώρα μας η εικόνα είναι πιο μοιρασμένη καθώς το 41,5% των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων εξοπλίζεται με σύνολα βενζίνης και το 37,3% με πετρελαίου (το 21,2% αφορά σε άλλο ή άγνωστο κινητήρα), με την ελληνική αγορά να είναι η μόνη της ηπείρου στην οποία κυριαρχούν οι κινητήρες βενζίνης. Στο σύνολο της Ευρώπης, μόλις το 0,3% των LCV είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά και το 1,3% λειτουργεί με LPG ή CNG, γεγονός που δείχνει πως ακόμα τα ορυκτά καύσιμα είναι οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού.
Σχεδόν 21 χρόνια η μέση ηλικία των ελληνικών φορτηγών
Στο μεταξύ, μέχρι το 2018 στην Ε.Ε. λειτουργούσαν 6.621.641 μεσαία (άνω των 3,5 τόνων) και βαρέα φορτηγά, από τα οποία τα 229.776 ήταν ελληνικά. Ωστόσο, ενώ στην Ένωση ο μέσος όρος ηλικίας των εν λόγω οχημάτων ήταν τα 12,4 χρόνια, στη χώρα μας η μέση ηλικία διαμορφωνόταν στα 20,9 έτη, με την Εσθονία να βρίσκεται στη 2η χειρότερη θέση της λίστας με Μ.Ο. τα 18,2 χρόνια (λεπτομέρειες στον πίνακα). Εντύπωση προκαλεί η 1η θέση της Πολωνίας με περισσότερα από 1,1 εκ. φορτηγά, ακολουθούμενη από κοντά από τη Γερμανία και την Ιταλία, οι οποίες βρίσκονται λίγο κάτω από το φράγμα του ενός εκατομμυρίου οχημάτων. Σε ό,τι αφορά στην ηλικία του στόλου φορτηγών, πρώτη με διαφορά εμφανίζεται η Αυστρία, όπου η μέση ηλικία δεν ξεπερνά τα 4 έτη! Στον αντίποδα, από τις χώρες με τον μεγαλύτερο σε απόλυτα νούμερα στόλο, η Ισπανία έχει την υψηλότερη μέση ηλικία (14,4 χρόνια).
Περισσότερα τα λεωφορεία – Παραμένουν γερασμένα
Όπως στα φορτηγά, έτσι και στα λεωφορεία η Αυστρία εμφανίζει τη χαμηλότερη μέση ηλικία (5,4 χρόνια) τη στιγμή που ο Μ.Ο. της Ευρώπης είναι τα 11,4 χρόνια. Δυστυχώς και σε αυτή την κατηγορία η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση του πίνακα, καθώς τα λεωφορεία μας έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 20,4 έτη. Συνολικά, το 2018 στην Ε.Ε. κυκλοφορούσαν 769.056 λεωφορεία, από τα οποία περίπου το 30% είχε ταξινομηθεί σε μόλις δύο χώρες, την Πολωνία και την Ιταλία. Σε ό,τι αφορά στη χώρα μας, το 2018 βρίσκονταν σε λειτουργία 27.970 λεωφορεία όλων των ειδών, μια επίδοση σημαντικά βελτιωμένη (+16,5%) σε σχέση με το 2017 που η Ελλάδα διέθετε 24.016 λεωφορεία.
Ο στόλος σε Ε.Ε. και Ελλάδα
Συνολικά, το 2018 στην Ε.Ε. κυκλοφορούσαν σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, 308.392.804 μηχανοκίνητα οχήματα όλων των ειδών, στα οποία περιλαμβάνονται και 206.834.417 επιβατικά ΙΧ αυτοκίνητα. Στη χώρα μας, το σύνολο των οχημάτων ανερχόταν το 2018 σε 6.311.567 μονάδες, που αποτελείται από 1.147.384 επαγγελματικά και 5.164.183 ΙΧ αυτοκίνητα.
Με άλλα λόγια, στην Ελλάδα ανά 1.000 κατοίκους υπήρχαν 481 ΙΧ αυτοκίνητα και 107 επαγγελματικά οχήματα, τη στιγμή που οι σχετικοί ευρωπαϊκοί μέσοι όροι είναι στα 531 και 80 οχήματα αντίστοιχα.