Το νέο Iveco S-Way ξεκινά να παραδίδεται πλέον σε πελάτες, και είναι το αποκορύφωμα της προσπάθειας του Ιταλού κατασκευαστή να εκσυγχρονίσει τη γκάμα βαρέων οχημάτων του, και να αυξήσει σημαντικά τις ταξινομήσεις του στην Ευρώπη. Ο αντικαταστάτης του Stralis που παρουσιάστηκε το μακρινό 2002, φέρει σειρά καινοτομιών, που σκοπό έχουν να το κάνουν ανταγωνιστικό στη βαριά κατηγορία με ζητούμενο την αύξηση των πωλήσεων. Ο κατασκευαστής διοργάνωσε πρόσφατα μία οδηγική παρουσίαση με κάμποση οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο και επαρχιακό οδικό δίκτυο, για τα μέλη της επιτροπής κρίσης για το «Διεθνές Φορτηγό της Χρονιάς» στην οποία παρευρεθήκαμε εκπροσωπώντας την Ελλάδα. Στα περίχωρα του Τορίνο, στην κοιλάδα του Πιεμόντε, χτυπά η βιομηχανική καρδιά της Ιταλίας, κι εδώ σχεδιάζονται και κατασκευάζονται κάποια από τα πιο σοφιστικέ και ποιοτικά προϊόντα της παγκόσμιας αγοράς. Οι αουτοστράντα της περιοχής είναι το ιδανικό σκηνικό για να δοκιμάσουμε το νέο Iveco.

Καμπίνα

Οι μηχανικοί του κατασκευαστή είχαν επιλέξει για εμάς ένα AS440S48T/P: με τη μεγάλη καμπίνα «AS», τον εξακύλινδρο των 11,1 λίτρων των 480 hp. Ξεκινώντας από το ντιζάιν –δημιουργία του Σκωτσέζου David Wilkie- από την πρώτη στιγμή της

εμφάνισης του S-Way, υπήρξε κριτική ότι, υπάρχουν στυλιστικά στοιχεία από Scania νέας γενιάς, που αναμίχθηκαν με το παραδοσιακό ντιζάιν της Iveco. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, καθώς ένα σχεδόν πανομοιότυπο πρωτότυπο του S-Way υπήρχε στα άδυτα των στούντιο του Ιταλού κατασκευαστή χρόνια προτού εμφανιστεί το Scania. Το S-Way είναι πολύ ξεχωριστό ως παρουσία, με τη θηριώδη μάσκα και τα ενσωματωμένα στα άκρα του προφυλακτήρα πτερύγια να δίνουν τον τόνο ενός «κοφτερού» και ξεχωριστού ντιζάιν.

Από εκεί και πέρα, καθώς κατευθύνεσαι προς τα σκαλοπάτια εισόδου, τo πρώτο πράγμα που παρατηρείς είναι οι ανασχεδιασμένες πόρτες, οι οποίες κατεβαίνουν πολύ πιο χαμηλά σε σχέση με το Stralis και καλύπτουν πλήρως τα σκαλοπάτια. Όσοι ξέρουν από… Stralis θα βρουν αμέσως το σημείο που μαρτυρά ότι, το νέο Iveco S-Way είναι επί της ουσίας ένα «βαρύ» facelift όπου ο κατασκευαστής άλλαξε δομικά κυρίως την οροφή και το εξωτερικό ντιζάιν. Αναφερόμαστε στους α λα Stralis θόλους των εμπρός τροχών, οι οποίοι «μαρτυρούν» την προέλευση της καμπίνας.

Η καμπίνα ως κατασκευή, παραμένει εν πολλοίς η ίδια, πρακτική που έχουν ακολουθήσει τελευταία κι άλλοι κατασκευαστές φορτηγών, και σίγουρα όχι κατακριτέα. Το εσωτερικό ωφέλιμο ύψος είναι ένα καθόλα σεβαστό 2,15 μέτρα, καθώς ναι μεν υπάρχει ακόμη τούνελ κινητήρα, αλλά πιο χαμηλό σε σχέση με το Stralis. Δεν υπάρχει παράπονο από τη θέση οδήγησης, από την οποία οι άμεσα αντιληπτοί νεωτερισμοί έχουν να κάνουν με το – μπορείς να επιλέξεις και συμβατικό- flat bottom τιμόνι με τα χειριστήρια πολλαπλών λειτουργιών, και την εκκίνηση με μπουτόν. Στο τιμόνι υπάρχουν ούτε λίγο ούτε πολύ 22 πλήκτρα, τα οποία ουσιαστικά ελέγχουν όλες τις λειτουργίες του οχήματος. Ο πίνακας οργάνων διαθέτει συνδυασμό ψηφιακών και αναλογικών ενδείξεων, ενώ η 7ιντση επαφική οθόνη στην κεντρική κονσόλα είναι το κέντρο ελέγχου του πολύ εξελιγμένου infotainment της Iveco –πλήρης συνδεσιμότητα (μέσω mirroring) με Apple και Google είναι εκ των ων ουκ άνευ. Όλα σχεδόν είναι διαφορετικά, με δύο εξαιρέσεις. Τα τρία πλήκτρα για τον χειρισμό του κιβωτίου ταχυτήτων, και την υπερμεγέθη κεντρική κονσόλα. Η κριτική μας περιορίζεται στα πλήκτρα από πλαστικό ποιότητας που δε συνάδει με το ύφος της σύγχρονης κατασκευής. Ο αντίλογος είναι πως, στη διεθνομεταφορά, έτσι κι αλλιώς, σπάνια ασχολείσαι με τον επιλογέα του κιβωτίου. Η δεύτερη ένστασή μας έχει να κάνει με την κεντρική κονσόλα, που μεταφέρθηκε σχεδόν αυτούσια ως προς τις διαστάσεις από το προηγούμενο μοντέλο και καταλαμβάνει σεβαστό χώρο, και επιπλέον, δυσχεραίνει την εγκάρσιες μετακινήσεις του οδηγού εντός μιας καμπίνας που κατά τα λοιπά είναι θεόρατη. Κάπου εδώ, τελειώνουν και οι παρατηρήσεις μας, αθώς η ορατότητα λ.χ., είναι πολύ ικανοποιητική, και ο διάκοσμος και η συναρμογή στο εσωτερικό είναι υψηλού επιπέδου.

Στο δρόμο

Οι Ιταλοί δεν άλλαξαν σχεδόν τίποτα στη γραμμή μετάδοσης κίνησης, καθώς δεν υφίσταται λόγος. Οι κινητήρες Cursor περιλαμβάνονται στους κορυφαίους της παγκόσμιας αγοράς. Τα 480 hp του Cursor 11 του «δικού μας» S-Way (πάντα με τεχνολογία «HI-SCR) είναι κορυφαία τιμή ισχύος για 11λιτρο κινητήρα ενώ και η μέγιστη τιμή των 2.300 Nm (μεταξύ 970 και 1.465 σ.α.λ.) είναι εντυπωσιακή για τα κυβικά του μηχανικού συνόλου, και η κορυφαία στην ευρωπαϊκή Μεταφορά.

Το αυτοματοποιημένο 12άρι κιβώτιο Hi-Tronix (όπως ονομάζει η Iveco τη δική της εκδοχή του TraXon της ZF), είχε στο όχημα της δοκιμής μας τελική σχέση μετάδοσης 2,47. Το S-Way εκκινεί υποδειγματικά, και μέχρι να μαζέψει χιλιόμετρα δεν υπάρχει υποψία σκορτσαρίσματος ή δισταγμών. Το σύστημα διεύθυνσης, παρά το γεγονός πως, παραμένει το ίδιο –αναμένεται κάποια στιγμή να λανσαριστεί ηλεκτροϋδραυλικό- χαρακτηρίζεται από ακρίβεια και υψηλή κατευθυντικότητα στον αυτοκινητόδρομο. Ο εμπρός άξονας (με συμβατική ανάρτηση στην περίπτωσή μας και αερόφουσκες πίσω) βελτιώνει κατά πολύ το «διάβασμα» από τον οδηγό του τι κάνουν οι εμπρός τροχοί και αποδεικνύει πως η ανάρτηση της καμπίνας είναι πολύ «ψαγμένη».

Η Iveco ισχυρίζεται ότι, το νέο μοντέλο καταναλώνει κατά μέσο όρο γύρω στο 4% λιγότερο καύσιμο, ενώ το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας είναι μειωμένο κατά 11% -στον υπολογισμό περιλαμβάνονται και χαμηλότερα κόστη κάποιων εξαρτημάτων όπως ο προφυλακτήρας. Κρίνοντας από το πώς δούλευε το νέο προγνωστικό σύστημα Hi-Cruise της Iveco, και τα νούμερα που είδαμε στον υπολογιστή ταξιδιού, υπάρχουν πραγματικά όλα τα εχέγγυα για πολύ υψηλή αποδοτικότητα με όφελος για τον ιδιοκτήτη. Το Iveco κινείται στον αυτοκινητόδρομο όπως περιμένεις από ένα μοντέλο του 2020, και το πιο πειστικό στοιχείο που το αποδεικνύει αυτό, είναι πως, πέρα από τα κορυφαία δυναμικά χαρακτηριστικά, ακούγονται μόνο αεροδυναμικοί θόρυβοι από τους καθρέπτες, καθώς η ηχομόνωση της καμπίνας είναι κορυφαία. Όσο για τον 11λιτρο, είναι με διαφορά ο πιο ψυχωμένος στην κατηγορία, σε σημείο που κοιτάς το προσπέκτους για να βεβαιωθείς πως δεν είναι 13λιτρος. Η φαρδιά AS (Active Space) καμπίνα προσφέρει άφθονο «αέρα», και αποτελεί ιδανικό μέρος για πολυήμερα δρομολόγια.

Σε θέματα συνδεσιμότητας, το S-Way μπορεί και να είναι το πιο δικτυωμένο» φορτηγό της εποχής μας: όχι μόνο υπάρχουν on-board διαγνωστικά για προληπτική συντήρηση, και ακριβής εκτίμηση του οδηγικού στιλ, αλλά έχουμε να κάνουμε και με το πρώτο φορτηγό σε ευρωπαϊκούς δρόμους με δυνατότητα πραγματοποίησης «over-the-air remote updates». Μπορείς δηλαδή, μέσω ασύρματου δικτύου, να σταματήσεις σε ένα πάρκινγκ και να κάνεις αναβάθμιση λογισμικού για το κιβώτιο ή τον κινητήρα, χωρίς να σπαταλήσεις μία μέρα για να πας σε κάποιο σημείο σέρβις για μία εργασία ρουτίνας. Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε την ύπαρξη (ανεξάρτητου από τον κινητήρα) κλιματιστικού στάσης, ειδικά για χώρες όπως η δική μας, με πολύ θερμό κλίμα. Συνολικά, το S-Way είναι ένα φορτηγό του 2020. Πανίσχυρο, άνετο, αποδοτικό και απολαυστικό στην οδήγηση, κάνει αυτό που οφείλει να κάνει ένας τράκτορας για Μεταφορά μεγάλων αποστάσεων –να χαλαρώνει, και να κολακεύει τον οδηγό. Έπειτα απ’ όλα αυτά, μπορείς να του συγχωρήσεις και την παραφωνία της ογκώδους κεντρικής κονσόλας.

Αλλαγές στη γκάμα LNG

Ενδιαφέρουσες είναι οι αλλαγές για τα S-Way και X-Way φυσικού αερίου (LNG), στα οποία η Iveco είναι… «μανούλα», έχει ένα θηριώδες μερίδιο αγοράς -9.000 συνολικά οι ταξινομήσεις στην Ε.Ε. άνω των 16 τόνων- κι ένα πάρκο 35.000 οχημάτων. Καταρχάς, ο 8λιτρος Cursor 8 NP σταματά να παράγεται, και αντικαθίσταται από τον 9λιτρο σε εκδόσεις ισχύος 270, 340 και 400 hp. Ο Cursor 13 NP παραμένει η κορυφαία επιλογή στα 460 hp, με τη μέγιστη ροπή στα 2.000 Nm, και τις επιλογές στα κιβώτια ταχυτήτων να περιλαμβάνουν χειροκίνητα μηχανικά, αυτόματα και αυτοματοποιημένα. Η πιο κοστοβόρα αλλαγή αφορά σε νέες, πατενταρισμένες από τον κατασκευαστή δεξαμενές καυσίμου, με χωρητικότητα έως 540 λίτρα LNG, και αυξημένη αυτονομία έως +10% ειδικά για low deck τράκτορες. Η αυτονομία μπορεί να αγγίξει, υπό ιδανικές συνθήκες τα 1.600 χιλιόμετρα. Η βαλβίδα πλήρωσης του ρεζερβουάρ είναι σε πιο εργονομικά ορθή θέση, υπάρχει νέος ψηφιακός σένσορας που δείχνει με ακρίβεια τον βαθμό πλήρωσης του ρεζερβουάρ και γενικά κάθε μέριμνα για να διευκολύνεται η ζωή του οδηγού.

X-Way Χωματουργικά

Στην έκθεση Solutrans 2019 στη Γαλλία, είδαμε από κοντά και τα νέα X-Way για τον κατασκευαστικό κλάδο, τα οποία εν πολλοίς φέρουν τις ίδιες ακριβώς αλλαγές με τα φορτηγά SWay για Μεταφορά μεγάλων αποστάσεων, σε πιο «χωμάτινο» λουκ, ατσάλινους προφυλακτήρες, προστασία ευπαθών μερών και αντίστοιχη φυσικά διαμόρφωση της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Οι Ιταλοί στην πρεμιέρα έκαναν ουσιαστικά επίδειξη δυνατοτήτων στην τεχνολογία LNG καθώς έδειξαν από τράκτορα X-Way NP με ανατροπή με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα ρεζερβουάρ στην γορά (1.052 λίτρα LNG), έως εντυπωσιακές μπετονιέρες με καύσιμο CNG. Να σημειωθεί ότι, η νέα σειρά X-Way δεν αφορά στο σκληροτράχηλο, βαρέων εφαρμογών Trakker, το οποίο συνεχίζει ως είχε.