Η Volvo Trucks σε μία πρωτόγνωρη ακόμη και για τα δικά της δεδομένα κίνηση, ανακοίνωσε ταυτόχρονα, το «φρεσκάρισμα» ή και την πλήρη ανανέωση για τέσσερα φορτηγά: τα FH, FH16, FM και FMX, ή περίπου τα δύο τρίτα όλων των οχημάτων που βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής του σουηδικού εργοστασίου. Τα FM και FMX αποτελούν νέα γενιά μοντέλων με καινούργιες καμπίνες, ενώ τα FH και FH16 βασίζονται στα οχήματα που γνωρίζουμε κι έχουν δεχθεί σειρά αναβαθμίσεων. Όλα τους δίνουν έμφαση στην άνεση οδήγησης, την ασφάλεια και φυσικά, τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.

Νέα FM και FMX

Το νέο FM, που αντικαθιστά ένα όχημα το οποίο ήταν και το παλιότερο μοντέλο στη γκάμα βαρέων φορτηγών του κατασκευαστή, καθώς και το νέο FMX, ξεχωρίζουν οπτικά με την πρώτη ματιά. Η νέα καμπίνα τα εντάσσει αρμονικά στη μοντέρνα αισθητική των Volvo, μεγαλώνει τον ωφέλιμο όγκο κατά περίπου ένα κυβικό μέτρο, και αυξάνει σημαντικά την ορατότητα του οδηγού. Τα FM και FMX δείχνουν ως πολύ πετυχημένες διασκευές της ναυαρχίδας της Volvo, με το προφίλ ειδικά να τους χαρίζει την πιο δυναμική σιλουέτα που έχουμε δει σε φορτηγό της κατηγορίας. Τα πλευρικά παράθυρα είναι τώρα μεγαλύτερα, οι γραμμές τους κατεβαίνουν έντονα, και με αρκετή κλίση προς τα κάτω, όπως ακριβώς συμβαίνει στα FH.

Σημαντική αλλαγή είναι και η μεταφορά των λεπτών εξωτερικών καθρεπτών από τα FH στα οχήματα βαρέων διανομών κι εθνικής μεταφοράς (FM), καθώς μειώνουν σημαντικά την τυφλή ωνία, ενώ τα χωματουργικά εξοπλίζονται με καθρέπτες που κα-λύπτουν τις ανάγκες της δουλειάς στο εργοτάξιο.

Ακούγεται σχεδόν απίθανο, αλλά το απερχόμενο FM είχε κλείσει ήδη 20 χρόνια στην αγορά από τη στιγμή του αρχικού λανσαρίσματος. Το όμορφο σχέδιο και οι τακτικές αναβαθμίσεις από τη Volvo το κρατούσαν επίκαιρο, πλην όμως, τα χρόνια περνούν, ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος, και η λύση ήταν μία και μοναδική: Νέα καμπίνα και αλλαγές από το δάπεδο μέχρι το… ταβάνι. Οποιοσδήποτε έχει δουλέψει Volvo FM, με το που θα μπει στη νέα καμπίνα θα το καταλάβει αμέσως.

Αρκεί να σημειώσουμε ότι ο εσωτερικός της όγκος έχει αυξηθεί κατά ένα ολόκληρο κυβικό μέτρο, προσδίδοντας στον οδηγό εξαιρετική ευρυχωρία, που σημαίνει άνεση στη δουλειά του, αλλά και στην ανάπαυσή του.

Κι αν αναρωτιέστε πού βρέθηκε τόσο πολύς έξτρα χώρος, η απάντηση είναι χάρη κυρίως στις πιο ψηλές μπροστινές κολώνες (A-pillars) της νέας καμπίνας, και τη γενικότερη αύξηση των διαστάσεων. Έχουμε επίσης την αίσθηση ότι, το παρμπρίζ στις νέες καμπίνες είναι τώρα πιο κάθετο, με μικρότερη κλίση, άρα εξοικονομήθηκαν κι εδώ κάποια λίτρα ωφέλιμου όγκου.

FM και FMX: Πλήρης η αναβάθμιση

Ο σχεδιασμός του νέου FM άρχισε πριν από πέντε χρόνια και πέρα από το αισθητικό του πράγματος, έμφαση δόθηκε στην εργονομία καθώς και την απρόσκοπτη ορατότητα. Τα κρύσταλλα των παραθύρων είναι τώρα μεγαλύτερα, και «κατεβαίνουν» πιο χαμηλά, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί σωτήριο σε αστικές συνθήκες, υψηλού κυκλοφοριακού φόρτου. Ο πίνακας οργάνων είναι πλήρως ψηφιακός (12 ίντσες) και μπορεί επιπρόσθετα νατοποθετηθεί μία επαφική οθόνη 9 ιντσών πάνω στην κεντρική κονσόλα, με οδηγοκεντρική κλίση προς τα αριστερά. Πλήρως ανασχεδιασμένος είναι και ο χώρος ανάπαυσης. Το κάτω κρεβάτι της sleeper καμπίνας είναι ανασηκωμένο κατά 17 εκατοστά, με αποτέλεσμα την αύξηση των αποθηκευτικών χώρων κάτω αλλά και πάνω από αυτό. Βελτιωμένη είναι, επίσης, και η μόνωση για θόρυβο, ζέστη και ψύχος.

Το νέο FMX σκληροτράχηλο και στιβαρό, όπως πάντα, φέρει και αυτό εντελώς καινούρια καμπίνα με σύγχρονο εξοπλισμό, διευρυμένη ορατότητα και με ευκολότερη από-επιβίβαση για τον οδηγό.

Οι πίσω άξονες έχουν τεχνική ικανότητα φόρτισης 38 τόνους και με συνδυασμό συρόμενου η τεχνική δυνατότητα του συρμού φτάνει μέχρι τους 150 τόνους συνολικής έλξης.

Για πολύ απαιτητικές εφαρμογές όπως χρήση σε εργασίες εξόρυξης, το νέο FMX μπορεί να εξοπλιστεί με φουλ ατσάλινη έξοδο ανάγκης στην οροφή, η οποία σε έκτακτες περιστάσεις μπορεί να αφαιρεθεί με μία λαβή. Στο εσωτερικό υπάρχει ο ίδιος με τον αντίστοιχο των FH, 12ιντσος ψηφιακός πίνακας οργάνων, και το νέο τιμόνι έχει λειτουργία «neck tilt» για να βρίσκει ο οδηγός την ιδανική γι' αυτόν θέση.

Το απερχόμενο μοντέλο παραμένει φυσικά ικανότατο, αλλά το καινούργιο είναι πολύ καλύτερο στον πιο κρίσιμο ίσως τομέα, τον ωφέλιμο όγκο της καμπίνας. Πολλοί πελάτες (και στη χώραμας) προτιμούσαν ένα FH για να κάνουν τη δουλειά τους –από αναμίκτες μπετού και μπαζάδικα, μέχρι ανατροπές– αλλά τώρα το FMX μοιάζει ιδανικό για τέτοιες εφαρμογές. Πολύ χαμηλότερο ύψος εισόδου από το FH, και κατά συνέπεια σημαντικά μικρότερη καταπόνηση στο σώμα του οδηγού.

Αν σας φαίνεται «κάπως» το γεγονός ότι, το απερχόμενο FM κουβαλούσε ήδη είκοσι χρόνια ζωής, το ίδιο περίεργα ακούγονται και τα δέκα χρόνια που πέρασαν από το λανσάρισμα του FMX. Το 2010 όταν και το οδηγούσαμε γα πρώτη φορά, μοιάζει να ήταν… χθες, και το 2013 ξαναβρεθήκαμε στο Γκέτεμποργκ για να δοκιμάσουμε το facelift μοντέλο. Βασισμένο στο FM, το χωματουργικό της Volvo διέθετε φοβερή γραμμή μετάδοσης κίνησης, αλλά ακόμη και στο εργοτάξιο, η έλλειψη ωφέλιμου όγκου στο εσωτερικό της καμπίνας ήταν δύσκολο να μη γίνει αντιληπτή από τους οδηγούς.

Με τον γερμανικό και σουηδικό ανταγωνισμό να λανσάρει ολοκαίνουργια μοντέλα στην κατηγορία, με άφθονο χώρο ακόμη και στις καμπίνες «ημέρας» η Volvo ήταν περίπου αδύνατο να μην απαντήσει. Όπως και το νέο FM, έτσι και το FMX διαθέτει εντυπωσιακά βελτιωμένη ορατότητα τόσο ευθεία εμπρός όσο και προς το πλάι, ενώ και οι εξωτερικοί καθρέπτες είναι τοποθετημένοι σε νέα θέση που ελαχιστοποιεί την τυφλή γωνία. Το γνωστό ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης VDS διατίθεται κι εδώ προαιρετικά.

Νέα FH και FH16

Σχεδιαστικά, τα ανανεωμένα FH και FH16 ξεχωρίζουν άμεσα από τα νέα, μίνιμαλ, σχήματος «V» φωτιστικά σώματα, τα οποία έχουν μετακινηθεί κι άλλο προς τα πλαϊνά του αμαξώματος, και ο φωτισμός του έχει ένα εφέ κρυστάλλων. Τα φλας είναι τώρα στις πόρτες, οι υαλοκαθαριστήρες άλλαξαν και το λογότυπο της Volvo είναι μεγαλύτερο. Το κύριο πάντως οπτικό τρικ των μεγάλων (FH16) Volvo, είναι το πάνω μέρος της μάσκας με τις χρωμιωμένες γρίλιες, το οποίο δείχνει να ρέει προς τα κάτω χωρίς να διακόπτεται, θυμίζοντας καταρράκτη κατά τους Σουηδούς. Νέο είναι και το χειριστήριο του I-Shift με πιο ακριβά υλικά, καθώς και φωτιζόμενες ενδείξεις. Ο μοχλός του I-Shift έχει πιο μικρές διαστάσεις, και έχει μετακινηθεί πιο χαμηλά σε σχέση με το έδρανο του καθίσματος, και πιο μπροστά ώστε πέρα από εργονομική βελτίωση να δημιουργείται κι ένα αρμονικό οπτικά αποτέλεσμα.

Καμπίνα

Κι εδώ, όπως σε όλα τα νέα Volvo, το τιμόνι διαθέτει λειτουργία «σπάσιμο λαιμού» έρχεται δηλαδή και σε απόλυτα οριζόντια θέση ώστε ο οδηγός να κάθεται και να σηκώνεται με άνεση από το κάθισμα, αλλά και να ρυθμίζει τη στεφάνη όπως ακριβώς τον βολεύει για οδήγηση. Τα χειριστήρια πολλαπλών λειτουργιών έχουν τώρα διαφορετική διαμόρφωση και η πάνω επιφάνεια του ταμπλό αποτελείται από πιο εύκολα στον καθαρισμό υλικά. Το κάτω κρεβάτι στις καμπίνες sleeper είναι τοποθετημένο πιο ψηλά για να δημιουργηθεί μεγαλύτερος και πιο εύκολα εκμεταλλεύσιμος χώρος από κάτω.

Η μικρότερη, καμπίνα ημέρας διαθέτει φωτιζόμενο ντουλάπι 40 λίτρων στο πίσω τοίχωμα. Επιπλέον, η νέα καμπίνα εξασφαλίζει καλύτερη μόνωση τόσο για τις καιρικές συνθήκες όσο και ηχομόνωση. Ακόμη, το νέο κλιματιστικό διαθέτει αισθητήρα και φίλτρο άνθρακα για να διασφαλίζεται η ποιότητα του αέρα στο εσωτερικό.

Φουλ ψηφιακός πίνακας οργάνων

Συνηθισμένη στο να λανσάρει καινοτομίες στα βαρέα οχήματα η Volvo, δύσκολα θα παρέλειπε την ενδελεχή φροντίδα του εσωτερικού. Όλα τα νέα φορτηγά διαθέτουν τώρα ψηφιακό πίνακα οργάνων 12 ιντσών, και 9ιντση οθόνη στην κεντρική κονσόλα για την ψυχαγωγία, το σύστημα πλοήγησης, πληροφορίες από το σύστημα τηλεματικής, και εικόνα από διάφορες κάμερες. Ο χειρισμός γίνεται από τα χειριστήρια πολλαπλών λειτουργιών στο τιμόνι, με φωνητικές εντολές, ή μέσω της επαφικής οθόνης.

Σημαντικήως προς την αφοσίωση του οδηγού στο δρόμο, είναι η δυνατότητα προβολής των ενδείξεων του GPS στον πίνακα οργάνων, οπότε δεν χρειάζεται να αποσπάται το βλέμμα για πολλή ώρα. Στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας βρίσκει κανείς ό,τι διαθέτει η σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία, από όλα δηλαδή τα θεωρούμενα πλέον ως στάνταρ (ACC, σύστημα αυτόματης πέδησης κ.λπ.) μέχρι Volvo Dynamic Steering, Lane Keeping Assist, Stability Assist και ακόμα αναγνώριση σήμανσης και προβολή των πινακίδων του δρόμου στον πίνακα οργάνων, και αυτόματη λειτουργία της μεγάλης σκάλας φώτων. Αναφορικά με το προγνωστικό σύστημα I-See, σε επικοινωνία μας οι μηχανικοί του κατασκευαστή μας είπαν ότι, προς το παρόν συνεχίζει ως είχε χωρίς πρόσθετες λειτουργίες.

Παράλληλα, η ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, τμήμα έως τώρα του προαιρετικού εξοπλισμού καταργήθηκε, καθώς η πολύ υψηλή δημοφιλία του τιμονιού VDS που αναβαθμίζει όχι μόνο την ακρίβεια αλλά και την άνεση οδήγησης, επιτελώντας την ίδια ουσιαστικά λειτουργία με την IFS ανάρτηση, την έστειλε χαμηλά στις προτιμήσεις των πελατών. Συνολικά, από τον τεχνολογικό ορυμαγδό των νέων Volvo FH απουσιάζουν μόνο κάμερες (αντί για καθρέπτες), οι οποίες θα έλθουν μόνο όταν οι Σουηδοί θα είναι πεπεισμένοι για την άψογη λειτουργία τους.

Ως προς τη συνδεσιμότητα, η Volvo Trucks έχει αυτή τη στιγμή πρόσβαση σε πάνω από 600.000 οχήματα τα οποία διαθέτουν δικό της σύστημα τηλεματικής και διαγνωστικά. Με την υπηρεσία Uptime –κεντρικά στη Γάνδη του Βελγίου, με τηλεφωνικό κέντρο σε 16 γλώσσες– στόχος είναι να ελαχιστοποιηθούν απρόβλεπτες βλάβες που καθηλώνουν ένα φορτηγό. Ο κατασκευαστής έχει ανακοινώσει πως, μέχρι το 2025 κανένα Volvo δεν θα «μένει» στο δρόμο από βλάβη, καθώς τα ηλεκτρονικά θα μπορούν να προβλέψουν ακόμη και μελλοντική δυσλειτουργία οποιουδήποτε εξαρτήματος της γραμμής μετάδοσης κίνησης.

Δια ταύτα, τα νέα φορτηγά της Volvo προστίθενται σε μία γκάμα που τώρα είναι από τις πιο σύγχρονες της παγκόσμιας αγοράς, καθώς τα δύο τρίτα της έχουν εκ θεμελίων νέα καμπίνα. Το νέο FM δείχνει να προσπορίζεται όλα τα οφέλη της νέας καμπίνας με τη μοναδική ορατότητα και τον σημαντικά αυξημένο ωφέλιμο όγκο, στοιχεία που αναζητούν επίμονα οι πελάτες της κατηγορίας, και το FMX είναι μάννα εξ ουρανού για όσους θέλουν σουηδικό εργαλείο στο εργοτάξιο, και δεν είναι αναγκασμένοι πλέον να στραφούν στο μεγάλο FH, καθώς το νέο μοντέλο λύνει αυτόματα όσα θέματα κυρίως ευρυχωρίας υπήρχαν. Όσο για το FH και τη ναυαρχίδα FH16, σε όλα τα γνωστά «συν» -μοναδική οδηγησιμότητα, άνετη διαβίωση, ρεσιτάλ καινοτομίας παντού, παγκόσμιο ρεκόρ ροπής σε 13λιτρο κινητήρα και τα συναφήπροστίθενται τώρα η γουστόζικη ψηφιοποίηση του περιβάλλοντος οδήγησης, και το πραγματικά αιθέριο ντιζάιν. Ο εντυπωσιακός σκανδιναβικός χαρακτήρας της γνώριμης σιλουέτας του FH αναδεικνύεται δυναμικά, καθώς σχίζει τον αέρα στην εθνική οδό και είναι όχι μόνο δηλωτικός της καινοτομίας του κατασκευαστή, αλλά και μία διαρκής υπενθύμιση της αριστοκρατικής εμπειρίας οδήγησης των Volvo.

Γκάμα, γραμμή μετάδοσης κίνησης FM/FMX

Τα νέα Volvo FM και FMX διατίθενται με έξι επιλογές στις καμπίνες το καθένα: ημέρας με χαμηλή οροφή, ημέρας, Sleeper (με κρεβάτι) και χαμηλή οροφή, Sleeper με νορμάλ οροφή, Globetrotter και ως διπλοκάμπινα (Crew cab). Το FM –τράκτορας 4x2, 6x2, 6x4, 8x4 και σε δεκάδες εκδόσεις ως μονό φορτηγό– συνδυάζεται με 11λιτρους και 13λιτρους Euro 6d κινητήρες από 330 έως 500 hp, στους οποίους περιλαμβάνονται και δύο που κινούνται με LNG.

Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι το I-Shift (και σε έκδοση με διπλό συμπλέκτη), ενώ για συγκεκριμένες μεταφορικές εφαρμογές διατίθεται και το πλήρως αυτόματο, με μετατροπέα ροπής Powertronic.

Το FMX διατίθεται ως τράκτορας 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6 και 8x4, ενώ οι εκδόσεις σασί/μονό φορτηγό είναι πρακτικά ατελείωτες, από 8x4 έως 10x6. Οι επιλογές στους κινητήρες και τα κιβώτια ταχυτήτων (πλην αυτού με διπλό συμπλέκτη που δεν έχει πρακτικά οφέλη στη συγκεκριμένη μεταφορική χρήση) είναι πρακτικά οι ίδιες με το FM, με την εξαίρεση των συνόλων LNG και την προσθήκη της δυνατότητας επιλογής του ισχυρότερου εξακύλινδρου σε σειρά D13K των 540 hp.