Το καθημερινό έργο των νέων DAF CF, που πρόσφατα εντάχθηκαν στον στόλο της ελίν, είναι στη Βόρεια Ελλάδα με τοπικά δρομολόγια στην πόλη αλλά και πιο μακριά προς Χαλκιδική και Σέρρες. Σε ένα από αυτά ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης θα ακολουθήσει τους οδηγούς τους, τον Πασχάλη Σίγκο και τον Παναγιώτη Πολυχρονίδη, οι οποίοι θα καταθέσουν την άποψή τους και τη μέχρι τώρα εμπειρία τους από τα αυτοκίνητα.
Καμπίνα Sleeper
Τα δύο CF είναι με τη χαμηλή καμπίνα, τύπου Sleeper, με γαλβανισμένο προφυλακτήρα, φιμέ κρύσταλλα και ηλεκτρικά παράθυρα. Οι ηλεκτρικά θερμαινόμενοι κύριοι και ευρυγώνιοι καθρέφτες προσφέρουν καλό οπτικό πεδίο στον οδηγό, όπως επίσης και ο μπροστινός καθρέφτης πεζοδρομίου. Να αναφέρουμε κάτι σημαντικό για τις βραδινές ώρες, όπου το σύστημα κεντρικού κλειδώματος θυρών διατίθεται με σύστημα ελέγχου του εξωτερικού φωτισμού. Πρακτικά, σημαίνει ότι αν αφήσει σε κάποιο σκοτεινό σημείο ο οδηγός το φορτηγό του, χωρίς εξωτερικό φωτισμό, προσεγγίζοντάς το και πατώντας το αντίστοιχο κουμπί, ενεργοποιείται ο εξωτερικός φωτισμός εξασφαλίζοντας αρκετό φως περιμετρικά του οχήματος. Τα φώτα ημέρας είναι με τέσσερα LED σε κάθε πλευρά, ενσωματωμένα στα φωτιστικά σώματα. Επίσης οι προβολείς ομίχλης είναι τοποθετημένοι στον προφυλακτήρα. Όσον αφορά τους χρωματισμούς της καμπίνας, ο προφυλακτήρας και το κάλυμμα των προβολέων είναι στο χρώμα της καμπίνας και τα σκαλοπάτια και τα φτερά σε γκρι χρώμα
Άνετο εσωτερικό για τον οδηγό
Όπως αναφέραμε η καμπίνα είναι χαμηλού τύπου, με ένα κρεβάτι, η πρόσβαση στην οποία γίνεται από δύο σκαλοπάτια, τα οποία έχουν μικρή απόσταση μεταξύ τους βοηθώντας τους επιβάτες στην ευκολότερη από/επιβίβαση. Το πρώτο σκαλοπάτι είναι σταθερό, το οποίο όμως μειονεκτεί στη χρήση του σε λατομεία καθώς μπορεί εύκολα να σπάσει αν χτυπήσει σε κάποια αιχμηρή επιφάνεια π.χ πέτρα. Η συγκεκριμένη καμπίνα προορίζεται κυρίως για οδηγούς οι οποίοι κάνουν λίγες διανυκτερεύσεις σε αυτήν, χωρίς ωστόσο να υστερεί σε αποθηκευτικούς χώρους και άνεση κρεβατιού. Το αντίθετο μάλιστα, καθώς τα τρία κουτιά κάτω από το κρεβάτι εξασφαλίζουν χωρητικότητα συνολικού όγκου 260 λίτρων και σε αυτά προστίθενται ακόμη 170 λίτρα προσβάσιμα από την εξωτερική πλευρά. Επίσης το ψυγείο έχει χωρητικότητα 33 λίτρα. Σίγουρα η συγκεκριμένη καμπίνα μειονεκτεί στο θέμα ύψους, όπου ο οδηγός δεν μπορεί να σηκωθεί όρθιος.
Ωστόσο, το βασικό πλεονέκτημά της είναι η ευκολία πρόσβασης σε σημεία με χαμηλό ύψος και επιπρόσθετα είναι πολύ σταθερή στο δρόμο χωρίς να βιράρει κυρίως στις στροφές. Όσον αφορά τον εσωτερικό διάκοσμο του CF τα χρώματα είναι ευχάριστα σε όλες τις επιφάνειες και η επένδυση καμπίνας είναι με ύφασμα. Ο περιστροφικός επιλογέας του κιβωτίου βρίσκεται στο ταμπλό, ανεξάρτητος, αντί να είναι στο λεβιεδάκι στη δεξιά κολώνα του τιμονιού, θέση που αρκετοί οδηγοί προτιμούν.
Αναφορικά με τον κλιματισμό η βοηθητική θέρμανση καμπίνας νερού-αέρα, έχει απόδοση 3,8 Kw. Επίσης ο αυτόματος έλεγχος θερμοκρασίας και air condition διατηρεί τη θερμοκρασία σταθερή, όπως την έχει επιλέξει ο οδηγός. Για την ψυχαγωγία διατίθεται το Truck Navigation Radio με οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα. Παρέχει τη δυνατότητα αναπαραγωγής μέσω Bluetooth και διαθέτει σύνδεση USB για iPod, iPhone ή παρόμοιες συσκευές. Το ηχοσύστημα είναι συνδεδεμένο με έξι ηχεία. Επίσης, περιλαμβάνει micro SD Card με χάρτες πλοήγησης για τη Δυτική Ευρώπη.
Αναρτήσεις και άξονες
Οι δύο εμπρός άξονες είναι τύπου 163Ν με παραβολική ανάρτηση με φύλλα σούστας, αμορτισέρ και αντιστρεπτική δοκό. Οι οπίσθιοι άξονες είναι με ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση, αμορτισέρ και αντιστρεπτική δοκό. Ο κινητήριος άξονας είναι τύπου SR 1344 με αερανάρτηση τεσσάρων σημείων και ο διευθυντήριος άξονας με αερανάρτηση δύο σημείων. Όλοι οι άξονες φέρουν ελαστικά 315/70R 22,5.
Κινητήρας-Μετάδοση
Με μικτό φορτίο 33 τόνους και διαδρομές με όχι έντονες υψομετρικές διαφορές, θεωρούμε ότι ο 11λιτρος κινητήρας ΜΧ-11 με 449 ίππους είναι ιδανικός για το έργο που έχει αναλάβει. Δουλεύει στις 1.600 σ.α.λ με ροπή 2.300 Nm από τις 950 έως τις 1.125 σ.α.λ. για την τελευταία σχέση του κιβωτίου, ενώ για τις υπόλοιπες σχέσεις η ροπή είναι 2.200 Nm στο ίδιο εύρος στροφών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αφενός να κινεί το όχημα χωρίς να ζορίζεται, αφετέρου, διατηρεί χαμηλή την κατανάλωση καυσίμου, ιδιαίτερα στην πόλη όπου δουλεύουν τις περισσότερες ώρες της ημέρας τα δύο CF. Ο κινητήρας πληροί τις προδιαγραφές ρύπων σύμφωνα με το Euro 6 OBD-C και μετά από πέντε λεπτά λειτουργίας στο ρελαντί σβήνει για εξοικονόμηση καυσίμων και μείωση της ρύπανσης.
Ο κινητήρας συνεργάζεται με το 12άρι αυτοματοποιημένο κιβώτιο Traxon με τελική σχέση μετάδοσης 2,38. Το κιβώτιο διαθέτει λειτουργία Eco καθώς και λογισμικό κιβωτίου ταχυτήτων ειδικά βελτιστοποιημένο για μεταφορά υγρού φορτίου.
Σύστημα πέδησης
Τα δύο CF εφοδιάζονται με αεριζόμενα δισκόφρενα σε όλους τους άξονες και με διπλό κύκλωμα αέρα με ηλεκτρονικό έλεγχο (EBS). Για τις μεγάλες κατηφόρες ο οδηγός κάνει χρήση του μηχανόφρενου και του ZF Intarder με μέγιστη απόδοση 500 Kw. Επίσης διατίθεται το σύστημα πέδησης EBS-3.
Πλαίσιο
Το μεταξόνιο του τετραξονικού CF είναι 6,40 μέτρα και ο οπίσθιος πρόβολος 2,80 μέτρα. Το ύψος της πλαϊνής δοκού πλαισίου είναι 310 χιλιοστά, το πάχος 8,5 χιλιοστά, ενώ υπάρχει και έξτρα ενίσχυση πλαισίου σε όλο το μήκος. Η ατσάλινη δεξαμενή καυσίμου έχει χωρητικότητα 300 λίτρων και του Ad blue 45 λίτρα. Οι μπαταρίες και η βάση του εφεδρικού τροχού είναι τοποθετημένα στην αριστερή πλευρά.
Στο δρόμο με τα CF
Το επόμενο δρομολόγιο των δύο CF είναι σε πρατήρια στο κέντρο της Θεσσαλονίκης όπου θα ακολουθήσουμε τους οδηγούς τους. Από τα πρώτα θετικά στοιχεία που καταγράφουμε είναι το ελαφρύ στη χρήση του τιμόνι καθώς και το καλό κόψιμο στο οποίο σημαντική βοήθεια προσφέρουν ο δεύτερος και ο τέταρτος άξονας που στρίβουν.
Το σύστημα διεύθυνσης δίνει πολλές λύσεις σε στενούς δρόμους και σε σημεία με δύσκολη πρόσβαση. Επίσης μας άρεσε αρκετά η απόδοση του κιβωτίου το οποίο κάνει ομαλές αλλαγές, τόσο στις γρήγορες όσο και στις αργές ταχύτητες, και επιπρόσθετα λειτουργεί σε χαμηλές στροφές κινητήρα σε όλες τις σχέσεις. Να αναφέρουμε ότι με τη λειτουργία Eco εξασφαλίζεται βέλτιστη ισορροπία μεταξύ άνετης οδήγησης και οικονομίας. Με τη λειτουργία αυτή, οι αλλαγές των ταχυτήτων γίνονται σε ακόμη πιο χαμηλές στροφές. Επίσης ο κινητήρας είναι αρκετά χαμηλόροπος και η απόδοσή του είναι διαθέσιμη σε ένα μεγάλο εύρος στροφών. Θεωρούμε πως ο συγκεκριμένος κινητήρας, με την ισχύ των 450 ίππων, ταιριάζει απόλυτα σε ένα τετραξονικό αυτοκίνητο, καθώς πρόκειται να το κινήσει με μεγάλη ευκολία ακόμη και σε παρατεταμένες ανηφόρες. Ο οδηγός δεν πρόκειται πουθενά να αισθανθεί ότι υστερεί σε κάποιον τομέα ο ΜΧ-11.
Μεγάλη σιγουριά στην καθημερινότητα του οδηγού προσφέρουν επίσης τα συστήματα ασφαλείας με τα οποία εξοπλίζονται τα δύο CF, ώστε ακόμη και αν η προσοχή του αποσπαστεί από το δρόμο να τον προστατεύσουν άμεσα. Το σύστημα Adaptive Cruise Control διατηρεί πάντα σταθερή την ταχύτητα από το προπορευόμενο όχημα και επιπρόσθετα περιλαμβάνει λειτουργία μετωπικής σύγκρουσης (FCW) και προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (ΑEBS).
Σχετικά με τα οχήματα που κινούνται στην αριστερή και δεξιά πλευρά του φορτηγού, ο οδηγός έχει σχετική ενημέρωση μέσω του συστήματος προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας (Lane Departure Warning System).
Σε όλη τη διάρκεια του δρομολογίου συμβουλευόμαστε την εφαρμογή Driver Performance Assist, η οποία εκπαιδεύει τον οδηγό για να επιτύχει το πιο αποτελεσματικό στυλ οδήγησης, λαμβάνοντας πολλούς παράγοντες υπόψη, όπως για παράδειγμα την επιτάχυνση ή το φρενάρισμα.
Η άποψη των οδηγών
Πασχάλης Σίγκος
«Το πρώτο στοιχείο που έχω σημειώσει για το CF είναι ο οικονομικός του κινητήρας, τόσο σε μακρινά δρομολόγια όσο και στα τοπικά στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη καταναλώνει περίπου 30 λίτρα λιγότερο σε σχέση με το προηγούμενο φορτηγό που οδηγούσα. Επίσης ο κινητήρας έχει καλές επιδόσεις και άριστη συνεργασία με το κιβώτιο, το οποίο κάνει μαλακές αλλαγές. Ακόμη μου αρέσει η ποιότητα των αναρτήσεων, με καλή απόσβεση και σωστή ρύθμιση».
Παναγιώτης Πολυχρονίδης
«Ένα βασικό πλεονέκτημα του CF είναι η ευκολία πρόσβασης στην καμπίνα, το οποίο με βοηθάει σημαντικά επειδή χρειάζεται καθημερινά να ανέβω και να κατέβω πολλές φορές. Το εσωτερικό έχει αρκετούς αποθηκευτικούς χώρους και το κρεβάτι είναι μεγάλο, τόσο σε μήκος όσο και σε πλάτος, αν και γενικότερα κάνουμε λίγες διανυκτερεύσεις στην καμπίνα. Παρόλα αυτά όταν θέλω να ξεκουραστώ, το κάνω με μεγάλη ευχαρίστηση. Στο δρόμο είναι αρκετά σταθερό θα έλεγα, με καλοζυγισμένο σύστημα διεύθυνσης και μαλακή ανάρτηση, έτσι ώστε να μην δέχομαι ιδιαίτερες καταπονήσεις. Η λειτουργία του σασμάν επίσης μου αρέσει, ωστόσο μερικές φορές ανεβάζει δύο σχέσεις μαζί και υπάρχει περίπτωση να κρεμάσει ο κινητήρας, όταν κινούμαι σε ανηφόρες. Γενικότερα όμως είμαι πολύ ικανοποιημένος και θεωρώ ότι οι 450 ίπποι για τη δουλειά μας είναι ιδανικοί»