Ο επικεφαλής της Iveco αναλύει την τρέχουσα κατάσταση στην αγορά των ελαφρών επαγγελματικών και εξηγεί τις στρατηγικές επιλογές της ιταλικής εταιρείας

T&T: Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα της κατάστασης της αγοράς των LCV στη διάρκεια, και μετά την πανδημία της Covid-19;

L.S.: Το 2020 ήταν φυσικά μία χρονιά που όμοιά της δεν έχουμε ζήσει, με υψηλή μεταβλητότητα στην αγορά. Από τον Μάρτιο του περασμένου έτους άλλαξαν όλα. Αρχικά προσπαθήσαμε να συγκρατήσουμε τα κόστη και να διασφαλίσουμε απαραίτητη ρευστότητα. Η πτώση 25% με 30% που αρχικά βίωσε η αγορά των ελαφρών επαγγελματικών ήταν δραματική. Ευτυχώς είδαμε τις ταξινομήσεις και το after sales να ανεβαίνουν σημαντικά στο τελευταίο τρίμηνο, αντισταθμίζοντας σε σημαντικό βαθμό τη ζημιά που είχε γίνει στο πρώτο μισό της χρονιάς. Παρατηρήσαμε μία έκρηξη της ζήτησης για βαν σε δύο τομείς, το ηλεκτρονικό εμπόριο, και τα αυτοκινούμενα/campers. Με λίγα λόγια, κλείσαμε στο μείον 8% σε σχέση με το 2019. Για το 2021, κι εφόσον δεν έχουμε άσχημες εξελίξεις με την πανδημία, η εκτίμησή μας είναι θετική, καθώς οι παραγγελίες είναι υψηλότερες ακόμη και σε σχέση με το 2019. Η γκάμα του Daily είναι τώρα σε πλήρη ανάπτυξη, κάτι που μας λύνει τα χέρια. Στη Βραζιλία και την Αργεντινή είχαμε πτώση, αλλά ειδικά στη δεύτερη περίπτωση όπου το Daily είναι ο κυρίαρχος της αγοράς, αναμένουμε 35% άνοδο των ταξινομήσεων για το 2021.

T&T: Πριν από μερικά χρόνια, στην έκθεση ΙΑΑ είχατε δείξει ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο Daily με την ονομασία Vision, το οποίο είχε φουτουριστικό σχεδιασμό, εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης και πολύ υψηλή συνδεσιμότητα –έφτασε μήπως η στιγμή να δούμε ένα παρόμοιο όχημα παραγωγής;

L.S.: Το συγκεκριμένο κόνσεπτ ήταν η επίδειξη διαφόρων ιδεών που είχαμε για το αποκαλούμενο «last mile delivery». Ο κλάδος των αστικών διανομών ενισχύεται και μεγαλώνει συνεχώς, οπότε ναι, πολλά από αυτά που είδατε θα βρουν εφαρμογή σε οχήματα παραγωγής.

T&T: Τι γίνεται με το Daily Electric, διατίθεται ακόμη; Στην αρχή το δείξατε ως 5τονο, θα υπάρξει έκδοση στους 3,5 τόνους; Επίσης, θα μεγαλώσει η αυτονομία, και σκέφτεστε εκδόσεις MHEV ή PHEV;

L.S.: Σύντομα θα δείτε το μοντέλο επόμενης γενιάς, το έχω οδηγήσει στη διάρκεια δοκιμών εξέλιξης και μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι, πρόκειται για ένα πολύ εντυπωσιακό όχημα. Σε αυτό το στάδιο μπορώ μόνο να σας πω ότι, θα είναι ένα απόλυτα εξατομικευμένο προϊόν, με τον πελάτη να επιλέγει όσες συστοιχίες μπαταριών επιθυμεί, με αυτονομία από 120 έως 300 χιλιόμετρα. Για το τελευταίο σκέλος, όχι, δεν θα λανσάρουμε υβριδικά οχήματα.

T&T: Θα υπάρξει επόμενη γενιά Daily Natural Power, ή το φυσικό αέριο θα χρησιμοποιείται μόνο (ως LNG) στα βαρέα οχήματα Iveco, με τα βαν να είναι είτε εξελιγμένα ντίζελ είτε ηλεκτρικά;

L.S.: Έχουμε CNG Daily στην αγορά εδώ και δύο δεκαετίες, έχουμε κάνει και μάθει πολλά με τη συγκεκριμένη τεχνολογία, στην οποία είμαστε οι καλύτεροι της αγοράς. Το φυσικό αέριο είναι η ιδανική «πύλη» για να φτάσουμε στις νέες αντιρρυπαντικές νόρμες που έρχονται το 2025. Δεν πιστεύω πως με κάποιο μαγικό τρόπο τα CNG και LNG οχήματα θα εξαφανιστούν στο άμεσο μέλλον. Επίσης, μην ξεχνάτε και το βιομεθάνιο, στο οποίο επίσης έχουμε βαθιά τεχνογνωσία. Το CNG θα παραμείνει σημαντικό για τη γκάμα του Daily αλλά και του Eurocargo, και θα συνοδεύσει τον εξηλεκτρισμό των οχημάτων μας. Από εκεί και πέρα, και χωρίς να γίνομαι κουραστικός, αυτή τη στιγμή απουσιάζουν υποδομές για τη χρήση ηλεκτρικών LCV, τα οποία ταυτόχρονα είναι πολύ ακριβά. Κατασκευαστές και κράτη πρέπει να δουλέψουν μαζί, γιατί δεν υπάρχει καμία περίπτωση ο τελικός πελάτης να πληρώσει από την τσέπη του για τη μείωση των εκπομπών CO2.

T&T: Τα κόστη εξέλιξης για όλα τα παραπάνω είναι τεράστια, και η Iveco είναι ο μόνος Ευρωπαίος κατασκευαστής χωρίς κάποια συνεργασία ή κοινοπραξία στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.

L.S.: Σωστά, τα τελευταία χρόνια η εταιρεία είναι κερδοφόρος και έχει το τεχνολογικό βάθος που της επιτρέπει να είναι αυτόφωτη. Θα έχουμε το δικό μας εξειδικευμένο κέντρο για ηλεκτρικά οχήματα, ηλεκτρικούς άξονες, καθώς και διαμοιρασμό εξαρτημάτων με τη Nikola.

T&T: Τι περιθώρια υπάρχουν για την εξέλιξη των ντίζελ, υπό την παρούσα νομοθετική πίεση;

L.S.: Πολλά, μπορεί να είναι μαζί μας για άλλα είκοσι ή τριάντα χρόνια, κανείς δεν ξέρει, προφανώς ούτε κι εγώ. Ως κατασκευαστές πρέπει να εκπληρώνουμε δύο στόχους ταυτόχρονα. Τη συμμόρφωση με τις αντιρρυπαντικές νόρμες και την αύξηση της κερδοφορίας των πελατών μας.

T&T: Μία ερώτηση για το μέλλον του Eurocargo. Υποθέτουμε είναι τμήμα της στρατηγικής σας για τις ενδοαστικές διανομές; Το εργοστάσιο στη Μπρέσια θα αναβαθμιστεί για την κατασκευή της ηλεκτρικής του εκδοχής;

L.S.: Ναι, δουλεύουμε τώρα στην εξέλιξη του μοντέλου CNG επόμενης γενιάς, και ακολουθεί το ηλεκτρικό, για το οποίο θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι, θα έχει εμπορικά νόημα.