Με γνώμονα την αποδοτικότητα στις μεταφορές τα λατομεία Λουκή Α.Ε. με έδρα την Πάρο πρόσθεσαν πρόσφατα στο στόλο τους ένα καινούργιο τετραξονικό DAF CF για τη μεταφορά αδρανών υλικών.

Στο τιμόνι του βρίσκεται ο Γιώργος Λουκής ο οποίος θα μας μιλήσει για την επιλογή του CF, τη μέχρι τώρα εμπειρία του καθώς και τις δυσκολίες της δουλειάς τους. Προορισμένο για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις εντατικής χρήσης, με αυξημένη στιβαρότητα, το πολυλειτουργικό DAF CF είναι ιδανικό για κάθε βαριά χωματουργική εργασία στα λατομεία, σε έργα οδοποιίας κ.α. Το κατασκευασμένο από χάλυβα υψηλής ποιότητας σασί του είναι ταυτόχρονα ελαφρύ και ανθεκτικό, επιτρέποντας μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο. Ας το γνωρίσουμε…

Η αγορά του DAF

Δίνουμε τον λόγο στον κ. Λουκή, ο οποίος μας εξηγεί πώς έφτασε στη αγορά του συγκεκριμένου οχήματος, καταθέτει την εμπειρία που αποκόμισε δουλεύοντας το φορτηγό και μας μιλάει για την επιχείρησή του: «Η επιχείρησή μας διαθέτει ένα λατομείο στην Πάρο στο οποίο παράγουμε αδρανή υλικά, τροφοδοτώντας όλο το νησί. Τις μεταφορικές μας ανάγκες καλύπτουν δύο ιδιόκτητα φορτηγά 8Χ6 και από τον Απρίλιο του 2021 εντάξαμε στο στόλο μας το DAF CF. Από DAF δεν είχαμε προηγούμενη εμπειρία, ωστόσο εδώ στο νησί υπάρχει ένα το οποίο έχει καταγράψει 250.000 χιλιόμετρα και ζητήσαμε την άποψη του ιδιοκτήτη του. Ο ίδιος μας μίλησε με τα καλύτερα λόγια εστιάζοντας κυρίως στην αξιοπιστία του, καθώς δεν έχει παρουσιάσει αβαρίες και ζημιές.

Αυτό μπορώ να πω ότι ήταν ο καθοριστικός λόγος που μας οδήγησε στη συγκεκριμένη επιλογή μας. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι ότι η DAF διαθέτει πολύ καλό δίκτυο συνεργείων στη χώρα μας και είχα ακούσει ότι το After Sales της είναι εξαιρετικό. Για τον επαγγελματία το βασικότερο είναι να λυθεί κάποιο πρόβλημα που πιθανόν να προκύψει όσο το δυνατόν γρηγορότερα γίνεται, με χαμηλό κόστος. Άλλωστε κοιτώντας τους καταλόγους της εταιρείας είδαμε ότι το σέρβις του αυτοκινήτου είναι οικονομικό. Επίσης με την Ergotrak έχουμε μια άψογη συνεργασία προς στιγμήν και ιδιαίτερα με τον σύμβουλο πωλήσεων της εταιρείας, τον Σπύρο Αρβανίτη ο οποίος είναι δίπλα μας σε ό, τι χρειαστούμε.

daf cf Ο σύμβουλος πωλήσεων της Ergotrak Σπύρος Αρβανίτης (αριστερά) με τον ιδιοκτήτη του CF Γιάννη Λουκή και τον οδηγό του Γιώργο Ραγκούση
Ο σύμβουλος πωλήσεων της Ergotrak Σπύρος Αρβανίτης (αριστερά) με τον ιδιοκτήτη του CF Γιάννη Λουκή και τον οδηγό του Γιώργο Ραγκούση

Δρομολόγια στο νησί

Καθημερινά εγώ και οι οδηγοί της εταιρείας μας, κάνουμε περίπου 70 με 130 χιλιόμετρα που σημαίνει από 4 μέχρι 7 δρομολόγια. Οι αποστάσεις στο νησί είναι κοντινές, ωστόσο οι περισσότερες διαδρομές είναι δύσκολες, κυρίως εξαιτίας του στενού οδικού δικτύου αλλά και των σημείων που γίνεται η εναπόθεση του φορτίου. Πολύ συχνά καλούμαστε να δοκιμάσουμε τα όρια και τις αντοχές τις δικές μας αλλά και του φορτηγού. Η δουλειά μας απαιτεί εμπειρία και τεράστια προσοχή. Ο οδηγός πρέπει να λαμβάνει όλα τα μέτρα ασφαλείας ώστε να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα. Ευτυχώς όλα αυτά τα χρόνια δεν είχαμε κάποιο σοβαρό ατύχημα παρά μόνο κάποιες φορές μικρές υλικές ζημιές.

Το DAF CF συμβάλλει στην αποφυγή ατυχημάτων μιας και εξοπλίζεται με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας που κάνουν τη δουλειά μας πιο εύκολη. Το φρενάρισμα είναι ασφαλές ανεξάρτητα από την κατάσταση του οδοστρώματος, ακόμη και σε έντονη γλίτσα, προσφέροντας υψηλή οδηγική σταθερότητα. Επίσης τα συστήματα ασφαλείας αποτρέπουν την εκτροπή του τετραξονικού ακόμη και όταν υπάρχει ξαφνική απώλεια πρόσφυσης.

Άνετο και αθόρυβο

Το πρώτο πράγμα που με εντυπωσίασε στο DAF είναι η άνεση και η αθόρυβη λειτουργία του. Οι εξωτερικοί θόρυβοι, είτε από τον κινητήρα, είτε από το παρμπρίζ ή από τους καθρέφτες φιλτράρονται πολύ καλά πριν περάσουν στο εσωτερικό και το μόνο που ακούγεται είναι ένας μικρός, ευχάριστος θα έλεγα, ήχος από την τουρμπίνα. Δεν είχα συνηθίσει να οδηγώ ένα τόσο ήσυχο φορτηγό και στην αρχή μου ήταν παράξενη αυτή η αίσθηση. Είχα συνηθίσει από τα παλιότερα φορτηγά που έχουμε να ακούω το θόρυβο του κινητήρα και έτσι καταλάβαινα πότε έπρεπε να αλλάξω σχέση στο κιβώτιο ενώ στο CF κοιτάω μόνο το στροφόμετρο. Ακόμη και όταν φτάνω να κινούμαι με 80 χλμ/ώρα οι θόρυβοι είναι περιορισμένοι.

Καμπίνα ημέρας

Το φορτηγό το παραγγείλαμε με καμπίνα ημέρας, τύπου Day, με εξωτερικό πλάτος 2.300 χιλιοστά καθώς κρίναμε ότι αυτή είναι ιδανική για τη δουλειά μας επειδή έχει συμπαγείς διαστάσεις. Η πρόσβαση στην καμπίνα είναι εύκολη από τα τρία σκαλοπάτια αλλά και τις φαρδιές χειρολαβές. Για τον έλεγχο της κατανομής του φορτίου στην καρότσα το σκαλοπάτι στο πλάι της καμπίνας είναι εύκολα προσβάσιμο από την πλευρά του οδηγού, χρησιμοποιώντας και τη χειρολαβή.

Απολαμβάνω την παραμονή μου στην καμπίνα λόγω των ευχάριστων χρωματισμών και του φινιρίσματος στο ταμπλό. Διαθέτει αρκετές αποθηκευτικές λύσεις για να τοποθετώ τα αντικείμενα που χρειάζομαι καθημερινά. Να αναφέρω ότι η ορατότητα από τους ευρυγώνιους καθρέφτες είναι εξαιρετική και στο πίσω μέρος της καμπίνας παραγγείλαμε διπλό κρύσταλλο για να έχουμε καλύτερο οπτικό πεδίο στις νεκρές γωνίες. Επίσης θέλω να εστιάσω στο κάθισμα του οδηγού τύπου Comfort Air με προσκέφαλο και ζώνη τριών σημείων, το οποίο αποσβένει εκπληκτικά θα έλεγα όλους τους κραδασμούς. Στο τέλος της ημέρας κατεβαίνω από την καμπίνα χωρίς πόνους ή ενοχλήσεις στη μέση, ακόμη και όταν όλα τα δρομολόγια έγιναν μέσα σε χωματόδρομους.

Επιλογή χειροκίνητου κιβωτίου

Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες καινούργιων φορτηγών επιλέγουν αυτόματα κιβώτια για τα φορτηγά τους, ωστόσο εμείς επιλέξαμε χειροκίνητο καθώς θεωρούμε ότι για τη δουλειά μας είναι πιο βολικό. Τα περισσότερα σημεία απόθεσης βρίσκονται σε εδάφη με μεγάλη κλίση και εκεί θεωρώ ότι ο οδηγός έχει καλύτερο έλεγχο με το συμπλέκτη από ότι με το αυτόματο κιβώτιο. Πιστεύω ότι μπορεί να το ξεκινήσει πιο ομαλά και με τη μικρότερη δυνατή καταπόνηση για το δίσκο. Σίγουρα αν το αυτοκίνητο ήταν ταξιδιάρικο θα προτιμούσα αυτόματο κιβώτιο, αλλά για τη δική μας χρήση προτιμώ το χειροκίνητο.

Θηρίο εντός και εκτός δρόμου

Αυτό που με έχει ενθουσιάσει στο CF είναι η απόδοση του κινητήρα. Επιλέξαμε τον 13λιτρο με την ιπποδύναμη των 483 ίππων και διαπιστώσαμε ότι το αυτοκίνητο είναι πραγματικό θηρίο του λατομείου. Έχει «νεύρο» βγάζοντας τη ροπή από χαμηλό εύρος στροφών. Για παράδειγμα σε μια απότομη ανηφόρα κοντά στο λατομείο αντί για την τέταρτη σχέση στο κιβώτιο επέλεξα την πέμπτη και παρόλο που οι στροφές έπεσαν περίπου στις 900, ο κινητήρας δεν κρέμασε. Επίσης η αυξημένη γωνία εισόδου και εξόδου καθώς και η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος στα 40 εκατοστά μου δίνουν πολλές λύσεις εκτός δρόμου σε δύσκολα προσβάσιμα σημεία.

Αναρτήσεις και άξονες

Να αναφέρουμε ότι το CF διαθέτει δύο εμπρόσθιους ψηλούς άξονες, τύπου 187 Ν. Εξοπλίζονται με παραβολική ανάρτηση με φύλλα σούστας, αμορτισέρ και αντιστρεπτική δοκό. Η μέγιστη φόρτιση είναι 2 Χ 9 τόνοι. Οι οπίσθιοι άξονες είναι με τραπεζοειδή ανάρτηση. Διαθέτει διπλούς εν σειρά κινητήριους άξονες HR 1670T, με μειωτήρες, ικανότητας 2 Χ 16 τόνων. Επίσης εφοδιάζεται με σύστημα κλειδώματος των διαφορικών.

Σύστημα πέδησης

Το βαλβιδόφρενο ΜΧ Engine Brake του CF, αποδίδει 280 kW στις 1.500 σ.α.λ και 360 kW στις 2.100 σ.α.λ. Επίσης εφοδιάζεται με Intarder της ZF με απόδοση 500 kW. Τέλος στον εξοπλισμό του, περιλαμβάνονται αεριζόμενα δισκόφρενα στους εμπρόσθιους άξονες και ταμπούρα στους πίσω, καθώς επίσης διπλό κύκλωμα αέρα με ηλεκτρονικό έλεγχο (EBS)».