Τροχοί & TIR

Νέα υβριδικά Scania

Η Scania ανακοίνωσε το εμπορικό λανσάρισμα νέων υβριδικών οχημάτων με δύο διαφορετικές αρχιτεκτονικές ως προς την διάταξη της γραμμής μετάδοσης κίνησης και τις δυνατότητες φόρτισης. Πρόκειται για τα
Σάββατο 22/01/2022 - 07:00
Κοινοποίηση στα Social Media
υβριδικά Scania

Η Scania ανακοίνωσε το εμπορικό λανσάρισμα νέων υβριδικών οχημάτων με δύο διαφορετικές αρχιτεκτονικές ως προς την διάταξη της γραμμής μετάδοσης κίνησης και τις δυνατότητες φόρτισης. Πρόκειται για τα Hybrid Electric Vehicles (HEV) και Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), τα οποία χρησιμοποιούν ένα νέο υβριδικό σύστημα εξ ολοκλήρου ανεπτυγμένο in-house από τη σουηδική εταιρεία, με την κωδική ονομασία GE281.

Αυτό αποτελείται από δύο συνδεδεμένα ηλεκτρικά μοτέρ, το κιβώτιο ταχυτήτων Opticruise τελευταίας γενιάς και συνδυάζεται είτε με τον πετρελαιοκινητήρα εφτά λίτρων της Scania, ή με τον ενννιάλιτρο.

Το ηλεκτρικό τμήμα του υβριδικού συστήματος ονομάζεται Gearbox Electric, χαρακτηρίζεται από αδιάλειπτη παροχή ισχύος, και μπορεί στην αμιγώς ηλεκτρική του λειτουργία να κινήσει οχήματα μικτού βάρους έως και 36 τόνων.

Λειτουργεί όμως και αντίστροφα, υποστηρίζοντας τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στη φάση της εκκίνησης και της επιτάχυνσης, κάτι που επιτρέπει τη χρήση μηχανικών συνόλων μικρής χωρητικότητας. Σε ιδανικές συνθήκες, όπως στις αστικές μεταφορές τα νέα οχήματα καταναλώνουν έως και 40% λιγότερο πετρέλαιο από ένα αντίστοιχο συμβατικό φορτηγό.

Οι μηχανικοί της Scania θεωρούν ότι, σε συγκεκριμένες εφαρμογές όπως, ψυγεία, μπετονιέρες και τοπικές διανομές, τα νέα υβριδικά φορτηγά τέταρτης γενιάς, υπερτερούν κατά πολύ, σε οποιαδήποτε σύγκριση με πετρελαιοκίνητα οχήματα.

Οι υποψήφιοι πελάτες έχουν επιλογές ανάμεσα σε εκδόσεις HEV και PHEV με πρίζα και χωρίς, στην καθομιλουμένη- σε συνδυασμό με τις καμπίνες L, P και G ως μονά φορτηγά ή τράκτορες.

Οι ντίζελ κινητήρες DC07 και DC09 διατίθενται σε τρεις εκδόσεις ισχύος έκαστος, από 220 έως 360 hp. Αμφότεροι είναι πλήρως συμβατοί με καύσιμο HVO ή βιοντίζελ (FAME).

Το ηλεκτρικό σύστημα GE281 αποδίδει συνεχή ισχύ 230 kW (312 HP) και 290 kW (390 HP) μέγιστη, με τη μέγιστη ροπή να είναι σε κάθε περίπτωση 2100 Nm. Όταν το απαιτούν οι συνθήκες, πατώντας το πλήκτρο «Power» ο οδηγός έχει στη διάθεσή του επιπλέον 100 hp (ή 74 kW).

«Αλώβητη» εκμετάλλευση

Τα μοντέλα PHEV έχουν συνολική χωρητικότητα μπαταριών 90 kWh (3 συστοιχίες μπαταριών x 30kWh), και τα HEV 30 kWh (μία μπαταρία). Ένα Scania PHEV μπορεί να φορτιστεί από το μηδέν στο 100% σε παροχή DC των 95 kW σε μόλις 35 λεπτά.

Το κυριότερο πάντως, αναφορικά με την εκμετάλλευση, είναι το γεγονός ότι τα υβριδικά Scania έχουν 250 κιλά υψηλότερο ωφέλιμο φορτίο σε σχέση με αντίστοιχα ντίζελ μοντέλα.

Αυτό ακούγεται λιγότερο περίεργο, αν αναλογιστούμε ότι, τα ηλεκτρικά παρελκόμενα προσθέτουν μεν 750 κιλά στο απόβαρο, από την άλλη όμως, η Ε.Ε. «δίνει» σε παρόμοια οχήματα έναν τόνο έξτρα βάρους ως περιβαλλοντικό μπόνους.

Διαθέτει 6 σχέσεις, όχι όμως συμπλέκτη, καθώς έχει επιλεγεί επικυκλικό (πλανητικό) σύστημα μετάδοσης για να μη διακόπτεται η ροπή στη διάρκεια των αλλαγών ταχυτήτων.

Η λύση αυτή προτιμήθηκε για να έχουν τα νέα φορτηγά κορυφαίες ικανότητες έρπυσης (creep), ενώ ο δυναμολήπτης (ΡΤΟ) μπορεί να χρησιμοποιηθεί ενόσω το φορτηγό κινείται (π.χ. μπετονιέρες), τόσο με ηλεκτρική ενέργεια όσο και με τη συνδρομή του ντίζελ κινητήρα.

Οι μηχανικοί εξέλιξης δηλώνουν –πιθανότατα με μια μικρή δόση υπερβολής- ότι, η συγκεκριμένη επιλογή για το σύστημα μετάδοσης, κάνει τον οδηγό να νιώθει πως οδηγεί επιβατικό με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, και παράλληλα στη διάρκεια της επιβράδυνσης η διαδικασία ανάκτησης ενέργειας επίσης δεν διακόπτεται.

Τέλος, υπάρχουν λειτουργίες όπως ενεργός (adaptive) αυτόματος πιλότος και προγνωστικό σύστημα Active Prediction. 

Στο ίδιο τεύχος #405

PreviousNext