Η Ford κινείται στην ευρωπαϊκή αγορά των LCV με το γκάζι στο δάπεδο εδώ και 12 χρόνια και δεν δείχνει καμία διάθεση να μειώσει ταχύτητα. Η οικογένεια των τεσσάρων Transit μαζί με το Ranger συνετέλεσαν ώστε η εταιρεία να κλείσει ήδη επτά συναπτά έτη στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων στην Ευρώπη, με ένα σχεδόν 15% μερίδιο αγοράς να θεωρείται πλέον παγιωμένο.

Ο εφησυχασμός όμως απαγορεύεται. Με τον εξηλεκτρισμό της γραμμής μετάδοσης κίνησης να είναι ουσιαστικά επιβεβλημένος από την Κομισιόν, ο κατασκευαστής έχει ανακοινώσει σχέδια για το λανσάρισμα ηλεκτρικών επαγγελματικών σε όλες τις κατηγορίες. Η Ford ειδικότερα, έχει ανακοινώσει ότι, μέχρι το 2024 όλα τα μοντέλα των LCV που κατασκευάζει θα είναι ικανά να κινηθούν εκπέμποντας (έως και) μηδενικούς ρύπους, ενώ μέχρι το 2030, τα δύο τρίτα των πωλήσεων θα αφορούν σε plug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.

Το πρώτο που φτάνει στην αγορά είναι το μεγάλο μοντέλο της γκάμας. Σε μία πρώτη ανάγνωση, θα αναρωτιόταν κάποιος, τι παραπάνω θα μπορούσε να προσφέρει ένα αμιγώς ηλεκτρικό μεγάλο van στην κατηγορία των 2 τόνων (ωφέλιμου) όπως το E-Transit.

Στη Ford γνωρίζουν πολύ καλά ότι, οι πελάτες χωρίς επαρκή αυτονομία και κάποια πιθανότητα απόσβεσης της επένδυσης δύσκολα θα αγκαλιάσουν την ηλεκτροκίνηση, ειδικά στη μεγάλη κατηγορία. Βρεθήκαμε στην Βαρκελώνη για την οδηγική πρεμιέρα του νέου Ford, και καταγράφουμε τις πρώτες μας εντυπώσεις για ό,τι έχει να κάνει με τις καινοτομίες και την απόδοσή του.

Ένα μεγάλο ηλεκτρικό Transit στα μέτρα του επαγγελματία

Πέρα από όσα επικοινωνούν οι εταιρείες, οι επαγγελματίες χρειάζονται ικανή αυτονομία, ακόμη κι αν δουλεύουν εντός του αστικού ιστού, καθώς κανείς δεν εγγυάται ότι, η γειτονιά σου θα γεμίσει αίφνης με (ταχυ)φορτιστές. Μία ματιά στις ταξινομήσεις των ευρωπαϊκών χωρών με μεγάλους στόλους, όπως η Νορβηγία, φανερώνει ότι, οι επαγγελματίες απλά δεν ασχολούνται με van που δεν έχουν τουλάχιστον 200 με 250 χιλιόμετρα αυτονομία –στη Ford δείχνουν να το έχουν καταλάβει, γι αυτό και το όχημα είναι επί του παρόντος πρωταθλητής αυτονομίας στην κατηγορία του. Η αυτονομία κατά WLTP είναι 317 χιλιόμετρα, αλλά η αίσθησή μας μετά από οδήγηση σε μικτές συνθήκες, είναι πως με λίγη αυτοσυγκράτηση εύκολα θα καλύψεις 350. Η πλήρης φόρτιση σε παροχή 11 kW απαιτεί 8 ώρες, ενώ σε μόλις 34 λεπτά πας από 10% στο 80% κάτι πολύ σημαντικό για την καθημερινότητα των επαγγελματιών.

Η εταιρεία που ιστορικά εφηύρε τον όρο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, δείχνει αποφασισμένη να κάνει το ίδιο και στα ηλεκτρικά ελαφρά επαγγελματικά του κοντινού μέλλοντός μας και στη Βαρκελώνη είχαμε την ευκαιρία να ασχοληθούμε πιο διεξοδικά οδηγώντας το νέο E-Transit.

Στο δρόμο

Τι άλλαξε σε σχέση με τα οχήματα –ούτε καν προπαραγωγής, αλλά πρωτότυπα- που είχαμε οδηγήσει στα τέλη της περασμένης χρονιάς στην Τουρκία; Το γεγονός ότι, πλέον, το E-Transit στην τελική του μορφή παραγωγής είναι «λουστραρισμένο» και απόλυτα πειστικό σε κάθε του παράμετρο.

Το εσωτερικό της καμπίνας βρίσκεται εδώ στη σχεδιαστική του ωριμότητα, με τα υλικά και τη συναρμογή να μην αφήνουν περιθώρια επικρίσεων. Τα πλαστικά δείχνουν να είναι ανθεκτικά στην καθημερινή χρήση, και οι χώροι για εναπόθεση μικροαντικειμένων είναι αρκετοί και σωστά διεσπαρμένοι στο εσωτερικό. Με την τεράστια (12ιντση) οθόνη να δεσπόζει, είσαι έτοιμος για δουλειά, και η σκέψη ότι, οδηγείς ένα αμιγώς ηλεκτρικό μεγάλο van μόνο θετικά σε προϊδεάζει.

 

Βασίλης δαραμούσκας οδηγεί το ford e transit

Το Transit που είχαμε στη διάθεσή μας αυτή τη φορά ήταν ένα L3H2 (μακρύ μεταξόνιο, νορμάλ οροφή), μικτού βάρους 4,25 τόνων σε έκδοση ισχύος του ηλεκτρικού μοτέρ στα 198 kW. Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν σε αυτό και την «βασική» έκδοση στα 135 kW, με τη ροπή και στις δύο περιπτώσεις να είναι 430 Nm. Η χωρητικότητα της μπαταρίας των 400 V είναι 68 kWh και το κιβώτιο ταχυτήτων διαθέτει μία σχέση.

Οι μόνες ουσιαστικές διαφορές στο εσωτερικό του ηλεκτρικού van της Ford σε σχέση με τα συμβατικά είναι η ένδειξη «L» (για πιο ισχυρή λειτουργία ανάκτησης ενέργειας) στον περιστροφικό επιλογέα του κιβωτίου ταχυτήτων, και οι ενδείξεις σε πίνακα οργάνων και οθόνη στην κεντρική κονσόλα που αφορούν στην κατάσταση και βαθμό φόρτισης της γραμμής μετάδοσης κίνησης και μπαταριών.

Πρακτικά ξεκινάς, χωρίς να υπάρχουν απορίες. Ωραία πινελιά το γεγονός ότι, πατώντας το μπουτόν εκκίνησης το κιβώτιο ταχυτήτων περνάει αυτόματα σε λειτουργία «D» και ξεκινάς άμεσα. Υπάρχουν τρία «modes» -Normal,Slippery και Eco, με το τελευταίο να αλλάζει τη χαρτογράφηση των ηλεκτρονικών και να προσφέρει έως και 10% μεγαλύτερη αυτονομία αν παραστεί ανάγκη.

Σχεδόν προβλέψιμα, το όχημα επιταχύνει εντυπωσιακά, αλλά ταυτόχρονα, και απόλυτα κοντρολαρισμένα –να πούμε εδώ ότι, το στάνταρ μοτέρ των 135 kW είναι παραπάνω από αρκετό, και οι όποιες διαφορές σε απόδοση οριακά αντιληπτές από τον οδηγό. Η Ford ξόδεψε μεγάλα ποσά για να εξελίξει μία ανεξάρτητη, βαρέως τύπου, πίσω ανάρτηση, ενώ το ηλεκτρικό μοτέρ είναι τοποθετημένο στον πίσω άξονα, και οι συστοιχίες των μπαταριών κάτω από το δάπεδο. Αυτό πιθανότατα εξηγεί και γιατί το όχημα είναι τόσο απολαυστικό στο δρόμο: η διαφορά σε σχέση με τα περισσότερα προσθιοκίνητα ηλεκτρικά van που πασχίζουν να περάσουν την (αστραπιαία) διαθέsσιμη ισχύ και ροπή από τον, επιβαρυμένο με όλα τα παρελκόμενα, εμπρός άξονα, στο οδόστρωμα σε σχέση με το E-Transit είναι μεγάλη και άμεσα αντιληπτή. Όπως είχαμε αναφέρει και στη δοκιμή των πρωτοτύπων, πρόκειται για το πρώτο ηλεκτρικό όχημα στην κατηγορία των μεγάλων van που χαίρεσαι να οδηγείς. Η ηχομόνωση είναι επίσης εντυπωσιακή: όχι επειδή είναι ηλεκτρικό, αλλά επειδή είναι από τα λίγα LCV με μπαταρίες που έχουμε οδηγήσει όπου το χαρακτηριστικό σύριγμα του μοτέρ δεν φτάνει στην καμπίνα.

Σημαντικό επίτευγμα επίσης ότι, ακόμη και υπό πίεση, δεν νιώθεις το έξτρα βάρος της κατασκευής, ενώ διαπιστώσαμε ότι δεν υπάρχει το παραμικρό τρίξιμο ή άλλος θόρυβος ακόμη και αν περνάς γρήγορα πάνω από ράμπες. Η απόσβεση δεν αφήνει περιθώρια για παράπονα, και γενικά, το E-Transit κάνει τα πάντα για να θυμίζει ντίζελ μοντέλο: σε λωρίδα επιτάχυνσης για είσοδο στον αυτοκινητόδρομο, με ισχύ 265 hp το E-Transit είναι απολαυστικό, καθώς επιταχύνει με μία εκπληκτική αίσθηση, με τον οδηγό να νιώθει πως όλη αυτή η δύναμη περνά χωρίς απώλειες στο οδόστρωμα.

Είναι φανερό πως έχει γίνει καλή δουλειά στα δυναμικά χαρακτηριστικά του Ford, και είναι πολύ δύσκολο να βρεις ψεγάδι.

Οι μοναδικές μας σημειώσεις αφορούν στην έλλειψη επιλογής για να μην έχεις καθόλου λειτουργία ανάκτησης ενέργειας, να ρολάρει δηλαδή ελεύθερα το όχημα όταν σηκώνεις το πόδι από το γκάζι, και την κάπως λιτή πληροφόρηση για την κατάσταση της ηλεκτρικής γραμμής μετάδοσης της κίνησης στην ευμεγέθη –και προερχόμενη από Mustang Mach-E-οθόνη, αλλά κι αυτό είναι θέμα προσωπικών προτιμήσεων. Το E-Transit είναι ήδη διαθέσιμο για παραγγελία στη χώρα μας, με τις πρώτες παραδόσεις να εκτιμώνται πως θα πραγματοποιηθούν τον Σεπτέμβριο. Τα διαστήματα τακτικής συντήρησης θα απέχουν μεταξύ τους 12 μήνες –χωρίς περιορισμό χιλιομέτρων– και όπως μας μεταφέρθηκε, το κόστος των σέρβις θα είναι περίπου 40% φθηνότερο σε σχέση με ένα ντίζελ Transit. Προσφέρονται επίσης εξ αποστάσεως (over the air) αναβαθμίσεις.

Εξοπλισμός-εκμετάλλευση

Όπως ακριβώς και στα συμβατικά Transit, η λίστα με συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας περιλαμβάνει οτιδήποτε έχει να προσφέρει ο κατασκευαστής, ενώ και σε θέματα συνδεσιμότητας και πολυμέσων έχουμε να κάνουμε με υπερπαραγωγή. Αξίζει να σημειωθεί η ύπαρξη μόντεμ όπως και σε όλα τα συμβατικά Transit, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στο σημείο σέρβις/συνεργείο να κάνει εξ αποστάσεως διάγνωση βλάβης με ό, τι αυτό συνεπάγεται σε εξοικονόμηση χρόνου για τον οδηγό. Αν λ.χ., υπάρχει προειδοποίηση για δευτερεύουσα λειτουργία όπως ανάγκη αντικατάστασης στο μέλλον κάποιου εξαρτήματος, ο τεχνικός ειδοποιεί τον οδηγό να μην ακινητοποιήσει άνευ λόγου το όχημα, και πως η αντικατάσταση θα λάβει χώρα στο επόμενο σέρβις. Απαραίτητη προϋπόθεση ο πελάτης να έχει ζητήσει ενεργοποίηση του μόντεμ.

Η «σουίτα» των συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης αναμένεται να είναι πληρέστατη, θα υπάρχει το νέο σύστημα συνδεσιμότητας Sync 4, Pro Power και Ford Pass Pro, σε παγκόσμια πρώ- τη για ιδιοκτήτες που έχουν 5 ή και λιγότερα οχήματα.

ford e transit

Συνολικά, η λίστα των στοιχείων εξοπλισμού είναι η πλέον εντυπωσιακή που έχουμε δει: υπάρχει μέχρι και δυνατότητα χρήσης του οχήματος ως τρόπον τινά γεννήτριας: μπορείς να συνδέσεις εργαλεία απευθείας στη μπαταρία του και με 2,3 kW διαθέσιμα να κάνεις τη δουλειά σου. Τα στελέχη της εταιρείας το αντιμετωπίζουν ως ένα ακόμη LCV παραγωγής. Και τέτοιο είναι, καθώς διατίθεται παντού, σε όλες τις αγορές, σε 25(!) βασικές διαμορφώσεις, και φυσικά, άπειρες δυνατότητες εξατομίκευσης όπως ακριβώς και τα συμβατικά Transit.

Στη Ford δεν φτιάχνουν δηλαδή, ένα ηλεκτρικό, έτσι για να υπάρχει και να καλυφθούν οι απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, αλλά για να έχει νόημα για τους επαγγελματίες πελάτες. Το ωφέλιμο φορτίο της «κλούβας» θα φτάνει τα 1.758 κιλά, και των εκδόσεων καμπίνα/σασί τα 2.090. Το όχημα θα διατίθεται σε τρία μήκη αμαξώματος και δύο ύψη οροφής, με τον ωφέλιμο όγκο στον χώρο φόρτωσης να ξεκινά από 9,5 και να φτάνει έως τα 15,1 κυβικά μέτρα.

Δια ταύτα

Η εμπειρία με το νέο E-Transit είναι ξεχωριστή, και το δια ταύτα εύκολο. Είναι, με διαφορά το πιο ολοκληρωμένο, αμιγώς ηλεκτρικό, μεγάλο van της αγοράς, σε αιφνιδιάζει με την ωριμότητά του, δεν κάνει κανένα συμβιβασμό στα στοιχεία εκμετάλλευσης, διαθέτει τη (μακράν) μεγαλύτερη αυτονομία, και ειδικά από τη στιγμή που συνοδεύεται από τη χαμηλότερη τιμή αγοράς, γίνεται η πλέον ελκυστική επιλογή στην κατηγορία.

Η ξενοιασιά της οχταετούς εγγύησης (ή 160.000 χιλιόμετρα) για τις μπαταρίες –για το υπόλοιπο όχημα ισχύουν οι γνωστές εγγυήσεις για 2 έτη και απεριόριστα χιλιόμετρα– κάνει την απόφαση ακόμη πιο εύκολη. Κοντολογίς, το νέο ηλεκτρικό E-Transit είναι ιδανικό για τις συνήθεις καθημερινές αστικές μεταφορές, ενώ για τους επαγγελματίες που κάνουν τακτικά δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων στην εθνική και καλύπτουν εκατοντάδες χιλιόμετρα, θα χρειάζονται τα ντίζελ Transit για κάμποσα ακόμη χρόνια. Για όλους τους υπόλοιπους, προσφέρεται το E-Transit, το πιο άνετο και ραφιναρισμένο στους τρόπους του Ford LCV που έχουμε οδηγήσει ποτέ. Σε κρατάει φρέσκο ακόμη και αν είσαι πηγμένος για ώρες στο μποτιλιάρισμα, και αν το δοκιμάσεις δεν υπάρχει επιστροφή –δεν ξαναμπαίνεις σε ντίζελ.

Στον πραγματικό κόσμο τώρα, όλα εξαρτώνται από το οικονομικό κατώφλι εισόδου στην γκάμα των ηλεκτρικών, και το κατά πόσο θα κριθεί ρεαλιστικό από τους υποψήφιους πελάτες.

Πριν από την παρουσίαση πάντως, η Ford είχε ήδη πάνω από 5.000 παραγγελίες στην Ευρώπη. Για όποιον μπορεί να κάνει την επένδυση (ή να δικαιολογήσει απόσβεσή της), η Ford Pro Vehicles του προσφέρει το καλύτερο μεγάλο Transit που φτιάχτηκε ποτέ. T

Ford Pro

Ο όρος Ford Pro είναι πρόσφατος, καθώς λανσαρίστηκε ακριβώς πριν από ένα χρόνο, αλλά από εδώ και στο εξής θα φιγουράρει σε οτιδήποτε σχετίζεται με τα επαγγελματικά του κατασκευαστή. Αρχικά, θα απαρτίζεται από πέντε πυλώνες:

• Ford Pro Vehicles – Οχήματα για κάθε είδους χρήση.

• Ford Pro Software – Λογισμικό, καινοτόμες εφαρμογές και υπηρεσίες μέσα από ένα συνδεδεμένο ψηφιακό οικοσύστημα για τη μεγιστοποίηση της παραγωγικότητας και τη διευκόλυνση των διαχειριστών στόλων.

• Ford Pro Charging – Φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσα από ολοκληρωμένες λύσεις για ομαλή και απροβλημάτιστη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

• Ford Pro Service – Συντήρηση οχημάτων μέσα από πρωτοποριακές υπηρεσίες και ένα ασυναγώνιστο δίκτυο εμπόρων/επισκευαστών με στόχο την μεγιστοποίηση του χρόνου λειτουργίας (uptime).

• Ford Pro Financing – Χρηματοδότηση απόλυτα προσαρμοσμένη στις ανάγκες των επαγγελματιών.

Επί του παρόντος είναι κάπως δύσκολο να προσδιορίσουμε τα οφέλη για τον ιδιοκτήτη ενός μόνο Transit, αλλά για εταιρείες με στόλους, η Ford αναλαμβάνει ουσιαστικά να στήσει αυτή τις απαραίτητες υποδομές για ηλεκτρικά van και να οργανώσει το καθημερινό οργανόγραμμα, κάτι που σίγουρα θα εκτιμηθεί. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί, είναι η διαθεσιμότητα του Ford Pass Pro –τμήμα του Ford Pro Intelligence– για μικρούς στόλους μέχρι πέντε οχήματα και στη χώρα μας, υπηρεσία η οποία παρέχει ουσιαστικά υπηρεσίες συνδεσιμότητας και τηλεματικής οι οποίες μέχρι τώρα δεν ήταν εύκολα προσιτές σε επαγγελματίες που έχουν λίγα οχήματα, και οι οποίοι τώρα θα έχουν τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα της επιχείρησής τους.