Τροχοί & TIR

Οδηγούμε το νέο μεσαίο φορτηγό DAF XD

Έχοντας αποσπάσει το κορυφαίο βραβείο για το Διεθνές φορτηγό της χρονιάς για το 2023 και τις παραγγελίεςγια τη νέα γενιά DAF XD να αυξάνονται διαρκώς, το μέλλον για το XD διαγράφεται λαμπρό. Βέβαια
από Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 03/12/2022 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Έχοντας αποσπάσει το κορυφαίο βραβείο για το Διεθνές φορτηγό της χρονιάς για το 2023 και τις παραγγελίες
για τη νέα γενιά DAF XD να αυξάνονται διαρκώς, το μέλλον για το XD διαγράφεται λαμπρό. 

Βέβαια αυτή η επιτυχία είναι επιστέγασμα σκληρής δουλειάς από τους ανθρώπους της ολλανδικής εταιρείας, που επένδυσαν πολλά εκατομμύρια για την έρευνα και ανάπτυξη του νέου μοντέλου, ώστε να προσφέρουν σήμερα στην αγορά ένα σύγχρονο και αξιόπιστο επαγγελματικό όχημα δουλειάς. 

Η πρώτη επίσημη μετά τη βράβευση οδηγική επαφή με το XD πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη της Ισπανίας
όπου είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε και να διαπιστώσουμε από κοντά τις δυνατότητές του. Στη διάθεσή μας είχαμε διάφορους τύπους διαξονικών και τριαξονικών φορτηγών καθώς και τρακτόρων 4Χ2 και 6Χ2.

Τρεις τύποι καμπίνας

Το νέο XD είναι διαθέσιμο σε τρεις διαφορετικούς τύπους καμπίνας, ανάλογα με το μεταφορικό έργο που πρέπει να επιτελέσει. Η είσοδος στο εσωτερικό γίνεται από δύο ή τρία σκαλοπάτια. Για φορτηγά διανομών προσφέρεται η καμπίνα ημέρας (Day Cab) η οποία διαθέτει αρκετό χώρο πίσω από τα καθίσματα για την τοποθέτηση διαφόρων αντικειμένων. Με την αναδίπλωση μάλιστα του καθίσματος του συνοδηγού ο αποθηκευτικός χώρος διευρύνεται σημαντικά. Οι καμπίνες με κρεβάτι (Sleeper) ή και με κρεβάτι υψηλής οροφής (Sleeper High Cab) είναι ιδανικές για φορτηγά εθνικών μεταφορών. Τα κρεβάτια έχουν μήκος 2.200 χιλιοστά και πλάτος 750 χιλιοστά.

Σημαντικό στοιχείο για τη δομή της νέας καμπίνας του XD είναι ότι κάθεται κατά 17 εκατοστά χαμηλότερα απ’ ότι στο νέο XF. Επιπρόσθετα και οι τρεις τύποι φέρουν διαφορετικής σχεδίασης ταμπλό, το οποίο ονομάζεται Vision Dashboard, είναι πιο κυρτό και ο οδηγός έχει ακόμη καλύτερη εποπτεία του δρόμου. Έτσι αντιλαμβάνεται αμέσως τους πεζούς που κινούνται μπροστά από το φορτηγό. Το παρμπρίζ είναι ιδιαίτερα μεγάλο, όπως και τα πλαϊνά παράθυρα. Αυτό που θα θέλαμε εξωτερικά είναι σκαλοπάτια στη μάσκα του φορτηγού με την ψηλή καμπίνα, για να μπορεί ο οδηγός να καθαρίζει πιο εύκολα την επάνω πλευρά του παρμπρίζ. Στην πόρτα του συνοδηγού χαμηλά διατίθεται ένα έξτρα παράθυρο (Kerb View Window) το οποίο διευρύνει σημαντικά την ορατότητα του οδηγού σε όλη την πλαϊνή πλευρά. Το εσωτερικό του παραθύρου αφαιρείται για να μπορεί ο οδηγός να καθαρίζει το τζάμι. Να αναφέρουμε ότι τα εξωτερικά φώτα είναι φουλ LED προσφέροντας άριστο οπτικό πεδίο κατά τη βραδινή οδήγηση. Το εμπρός και το πίσω μέρος της καμπίνας είναι επιμηκυμένα, που
συνεπάγεται καλύτερη αεροδυναμική σχεδίαση και επιπλέον αποθηκευτικούς χώρους στο εσωτερικό της. Η ανάρτηση της καμπίνας είναι καινούργια ενώ πλήρως ανασχεδιασμένη είναι η ανάρτηση του πίσω άξονα.

Εξαιρετική η κατευθυντικότητα του συστήματος διεύθυνσης
Εξαιρετική η κατευθυντικότητα του συστήματος διεύθυνσης

Κινητήρας

Τα νέα XD συνδυάζονται αποκλειστικά με τον αναβαθμισμένο 11λιτρο κινητήρα Paccar ΜΧ-11 σε πέντε εκδόσεις ισχύος: Ο PACCAR MX-11 300 αποδίδει 299 ίππους και μέγιστη ροπή 1.450 Nm, ο PACCAR MX-11 340 αποδίδει 341 ίππους και 1.650 Nm, ο PACCAR MX-11 370 αποδίδει 367 ίππους και 1.950 ροπή, ο PACCAR MX-11 410 αποδίδει 408 ίππους και 2.150 Nm ροπή και ο PACCAR MX-11 450 αποδίδει 449 ίππους και 2.350 Nm ροπή.
Ο κινητήρας εφοδιάζεται με τούρμπο νέας γενιάς, νέο σύστημα ψεκασμού, νέα κυλινδροκεφαλή, νέα μπλοκ κυλίνδρων και πιστόνια νέας σχεδίασης. Καινούργιο για τον MX-11 είναι και το σύστημα multi-torque στα μηχανικά σύνολα με ισχύ 299 και 341 ίππων. Συγκεκριμένα, οι δύο αυτοί κινητήρες αποδίδουν +50 Nm στην τελευταία σχέση του κιβωτίου, ενώ όλοι οι 11λιτροι αποδίδουν τώρα τη μέγιστη ροπή ήδη από τις 900 σ.α.λ. Επιπλέον αναβαθμίσεις αφορούν το νέο σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων στην εξαγωγή, εξοικονόμηση βάρους όπου αυτό ήταν εφικτό, στάνταρ αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων TraXon, νέα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, και πλήρη λίστα δυναμοληπτών (PTO).

Στο δρόμο με το XD 450 FA

Έχουμε στη διάθεσή μας το XD 450 FA με θάλαμο για μεταφορά ευπαθών προϊόντων. Με τις ρυθμίσεις του τιμονιού (κλειδώνει με την στεφάνη σε τελείως οριζόντια θέση) και του καθίσματος βρίσκουμε εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης. Το όχημα της δοκιμής φέρει καθρέφτες. Μας αρέσει που το κενό από την κάθετη
κολόνα μέχρι τον καθρέφτη είναι μεγαλύτερο δημιουργώντας καλύτερο οπτικό πεδίο, ιδιαίτερα στα σταυροδρόμια.

Η εκμάθηση των χειριστηρίων και των κουμπιών τα οποία είναι σωστά ομαδοποιημένα είναι άμεση. Οι κύριες λειτουργίες που σχετίζονται με την οδήγηση και τη λειτουργία του μενού ψηφιακής οθόνης, είναι τοποθετημένες στο τιμόνι ή στην κολόνα του τιμονιού. Επιλέγουμε τη D από το λεβιεδάκι στη δεξιά πλευρά
της κολόνας του τιμονιού και πατώντας το γκάζι το ηλεκτρονικό χειρόφρενο «λύνει» αυτόματα.

Στο πρώτο σκέλος της διαδρομής κινούμαστε σε κέντρο πόλης και επιλέγουμε τη λειτουργία Silent Mode. Τι ακριβώς επιτελεί αυτή η λειτουργία; Οι αλλαγές των σχέσεων γίνονται σε χαμηλό εύρος στροφών, μάξιμουμ μέχρι τις 1.100 σ.α.λ., επιτυγχάνοντας έτσι χαμηλότερο θόρυβο. Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι ιδανική για το κέντρο πόλεων ιδιαίτερα για τις βραδινές παραδόσεις, έτσι ώστε η ενόχληση στους περίοικους να είναι η λιγότερη δυνατή.

Η ορατότητα προς όλες τις πλευρές είναι άψογη ενώ στην κίνησή μας στην πόλη σημαντική βοήθεια μας προσφέρει το σύστημα DAF City Turn Assist το οποίο μας ειδοποιεί με οπτικό και ηχητικό σήμα όταν υπάρχει εμπόδιο εκτός του οπτικού μας πεδίου στην τυφλή ζώνη του συνοδηγού.

Το φορτηγό της δοκιμής εξοπλίζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο Traxon 12 σχέσεων το οποίο διαθέτει λειτουργία off road για χρήση εκτός δρόμου.

Βγαίνοντας από το κέντρο της πόλης επιταχύνουμε προοδευτικά και οι αλλαγές στο κιβώτιο είναι άψογες, πάντα στο σωστό χρόνο, χωρίς να αφήνουν περιθώρια να «κρεμάσει» ο κινητήρας. Οι αλλαγές γίνονται περίπου στις 1.400 σ.α.λ ενώ απενεργοποιώντας τη λειτουργία Eco, πατώντας το κουμπί στο λεβιεδάκι στη
δεξιά πλευρά της κολόνας του τιμονιού, τότε, πραγματοποιούνται σε μεγαλύτερο εύρος στροφών. Στην οδήγηση του XD αυτό που πρόκειται να εκτιμήσει ιδιαίτερα ο οδηγός του είναι το σύστημα διεύθυνσης το οποίο είναι άμεσο και ακριβές. Ο οδηγός έχει άμεση πληροφόρηση για το πού πατάνε οι άξονες στο οδόστρωμα και ακόμη σημαντικότερο είναι ότι οι διορθωτικές κινήσεις που πρέπει να κάνει στο τιμόνι είναι ελάχιστες. Βελτιωμένη είναι και η απόδοση του μηχανόφρενου, με έως και 20% περισσότερη ροπή στις χαμηλές στροφές. Ανάλογα με τις απαιτήσεις της μεταφοράς μπορεί να εφοδιαστεί και με Retarder.

Το DAF νέας γενιάς είναι διαθέσιμο με μια πλήρη σειρά συστημάτων υποβοήθησης οδηγού για υποστήριξη άνεσης και ασφάλειας. Αυτά περιλαμβάνουν το Brake Assist (υποβοήθηση πέδησης), το Lane Departure Warning System (σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας), το Emergency Brake Lights, και το προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης τελευταίας γενιάς. Το AEBS-3 μπορεί να παρέχει έως και πλήρη αυτόνομη πέδηση
έκτακτης ανάγκης για να βοηθήσει στην αποφυγή σύγκρουσης τόσο σε στάση όσο και σε κινούμενα οχήματα με ταχύτητα έως και 80 χλμ/ώρα.

Να αναφέρουμε επίσης ότι οι νέες λειτουργίες πρόβλεψης του κιβωτίου ταχυτήτων TraXon περιλαμβάνουν το Predictive Cruise Control τελευταίας γενιάς με νέα έξυπνη λειτουργία EcoRoll που επιτρέπει μια σύντομη υπέρβαση στα 93 χλμ/ώρα στο τέλος μιας κατάβασης και αποφεύγει το περιττό φρενάρισμα στο τέλος της
κλίσης, κάτι που κανονικά θα είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια ενέργειας.

Στο δια ταύτα η νέα γενιά DAF XD καλύπτει μια ευρεία γκάμα επαγγελματικών δραστηριοτήτων, από αστικές διανομές μέχρι και διεθνείς μεταφορές με την κορυφαία απόδοση του 11λιτρου κινητήρα των 450 ίππων. Τα μοντέλα έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα την άνεση και εργονομία του οδηγού επιτυγχάνονταςπαράλ ληλα καλές αποδόσεις με αυξημένη οικονομία του κινητήρα. Οι παραγγελίες έχουν ήδη ξεκινήσει και είναι ένα μοντέλο
το οποίο και στη χώρα μας θα καταγράψει σημαντικό αριθμό πωλήσεων χάρη στα μοναδικά χαρακτηριστικά του.

PreviousNext