Σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα κινείται η ευρωπαϊκή αγορά επαγγελματικών αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά επιβατικά τα οποία έδειξαν μια εντυπωσιακή ανοδική πορεία, αλλά μέχρι το 2023.
Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, που αφορούν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, οι χώρες της ΕΕ ανέφεραν 100.817 καινούργια ταξινομημένα ελαφρά φορτηγά (μέγιστη μάζα έως 3,5 τόνους), 5.262 λεωφορεία και πούλμαν, 4.037 βαρέα φορτηγά (μέγιστη μάζα άνω των 3,5 τόνων) και 899 τράκτορες.
Το 2023, το μερίδιο των καινούργιων ταξινομημένων λεωφορείων και πούλμαν μηδενικών εκπομπών στο σύνολο των νέων ταξινομήσεων αυτού του είδους των οχημάτων δημόσιων μεταφορών ήταν 15,3%, από 0,5% το 2013.
Πρέπει, ωστόσο να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειονότητα των ηλεκτρικών λεωφορείων αφορούσε σε στόλους αστικών συγκοινωνιών και έτυχαν υψηλής επιδότησης, όπως άλλωστε συνέβη και στη χώρα μας.
Το μερίδιο των νέων ταξινομήσεων ελαφρών φορτηγών με μηδενικές εκπομπές ανήλθε σε 7,3%, ενώ το μερίδιο για τα βαρέα φορτηγά και τους τράκτορες με μηδενικές εκπομπές ανήλθε σε 3,2% και 0,5%, αντίστοιχα.
Για τα έτη μετά το 2023, έχουμε μικρότερο ρυθμό αύξησης των οχημάτων μηδενικών ρύπων, ενώ οι προβλέψεις για το 2025 κάνουν λόγο για μείωση του ετήσιου αριθμού ταξινομήσεων των επαγγελματικών, με εξαίρεση τα αστικά λεωφορεία.
Για τα επιβατικά, η Eurostat αναφέρει ότι το 2023 ταξινομήθηκαν στην ΕΕ 1.548.417 νέα επιβατικά αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ταξινομήθηκαν στην ΕΕ. Αυτό αντιστοιχεί σε μερίδιο 14,5% στο σύνολο των νέων ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στις χώρες της ΕΕ.
Τα υψηλότερα μερίδια επιβατικών αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών στις νέες ταξινομήσεις σημειώθηκαν στη Σουηδία (38,6%), τη Δανία (36,1%) και τη Φινλανδία (33,8%), ενώ τα χαμηλότερα μερίδια καταγράφηκαν στην Κροατία (2,6%), τη Σλοβακία (2,9%) και την Τσεχία (3,1%).
Πηγή: Eurostat