Η Renault διαφεντεύει την ευρωπαϊκή αγορά ελαφρών επαγγελματικών, ενώ ένα στα δύο ηλεκτρικά LCV που ταξινομούνται έχει τον γνωστό ρόμβο στη μάσκα –περίπτωση εφησυχασμού δεν υφίσταται, και το 2019 όλα ανεξαιρέτως τα επαγγελματικά της μάρκας δέχονται σημαντικές αναβαθμίσεις που βελτιώνουν περαιτέρω την απόδοση και την εκμετάλλευση, και θα αφορούν στο εγγύς μέλλον και τον Έλληνα επαγγελματία.

Με το φιλόδοξο πλάνο «Drive The Future 2017-2022» οι Γάλλοι έχουν θέσει ως στόχο να αυξήσουν τις πωλήσεις LCV κατά 40% στο προαναφερθέν χρονικό διάστημα, να προσφέρουν όλα τους τα μοντέλα –πλην των pick-up- και σε ηλεκτρικές εκδόσεις, και να γίνουν μαζί με τα άλλα δύο μέλη της Συμμαχίας (Groupe Renault, Nissan και Mitsubishi) ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ελαφρών επαγγελματικών στο κόσμο. Αυτό χονδρικά μεταφράζεται σε περίπου δυόμισι εκατομμύρια ταξινομήσεις ανά έτος σε παγκόσμιο επίπεδο. Η γκάμα των Renault LCV αποτελείται πλέον αποκλειστικά από νέα μοντέλα, τα περισσότερα εκ των οποίων αναμένονται και στην ελληνική αγορά.

Η νέα γκάμα για το 2019 και το Kangoo Z.E. Concept

Τα νέα Trafic, Master και Kangoo, μαζί με το εντυπωσιακό πρωτότυπο Kangoo Ζ.Ε. Concept που δίνει μια καλή πρόγευση του μοντέλου επόμενης γενιάς του κόμπακτ van της εταιρείας, συνθέτουν μία νεότατη γκάμα, που ξεχωρίζει στην ευρωπαϊκή αγορά. Το νέο σχήμα του Kangoo Z.E. Concept αποφεύγει τη συνήθη μορφή του «κουτιού» των οχημάτων της κατηγορίας, και παραπέμπει σε μοντέρνα γλυπτική, με αναλογίες και… ελευθεριάζουσες ακμές και καμπύλες που θυμίζουν επιβατικό όχημα και πρωτότυπα (EZ-Pro) της Renault, διατηρώντας μάλιστα υψηλά στοιχεία εκμετάλλευσης.

21225133_2019_-_renault_light_commercial_vehicles_range_0.jpg

Το αφεντικό του τμήματος σχεδιασμού της Renault, Laurens van den Acker δηλώνει ότι, το εντυπωσιακό αυτό πρωτότυπο Kangoo Ζ.Ε. Concept είναι κοντά στο 80% της τελικής μορφής του οχήματος παραγωγής. Από την άλλη όμως, το πρωτότυπο «απηχεί» ακόμη περισσότερο την ηλεκτρική έκδοση (Z.E.) του Kangoo επόμενης γενιάς, όπου σίγουρα θα υπάρχει περισσότερη σχεδιαστική ελευθερία, τουλάχιστον στο εμπρός τμήμα. Φυσικά, η γραμμή μετάδοσης κίνησης φυλάσσεται ως κρατικό μυστικό, αν αληθεύουν οι φήμες όμως, πως θα βασίζεται στο Leaf της Nissan, η αυτονομία θα είναι η μεγαλύτερη σε μικρό ηλεκτρικό van της παγκόσμιας αγοράς. Όλα, ξεκινούν την εμπορική τους πορεία το αμέσως επόμενο διάστημα, με την εξαίρεση του Kangoo που θα φτάσει στις αντιπροσωπείες μέσα στο 2020.

Στην Ελλάδα τα νέα Master και Trafic

Η σημαντικότερη πάντως είδηση αφορά στην έλευση των νέων Master και Trafic στην ελληνική αγορά, μέσα στο 2020. Έτσι, οι Έλληνες επαγγελματίες, πέρα από vanette και κόμπακτ «κλούβα» της Renault PRO+, θα μπορούν από εδώ και στο εξής να επιλέγουν και τα μεσαία και μεγάλα επαγγελματικά των Γάλλων, οπότε θα έχουμε σημαντικές αλλαγές στον εγχώριο χάρτη των LCV.

photo_5_jean-brice_lemalc_0.jpg

Αρχής γενομένης από το Master λοιπόν, που  είναι κοινή εικόνα σε όλη τη Δ. Ευρώπη, οι βελτιώσεις έγιναν ακριβώς στα σημεία που έπρεπε. Νέο σχέδιο στο εμπρός τμήμα που εκμοντερνίζει σημαντικά το όχημα, νέο εσωτερικό με όμορφο διάκοσμο, νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, και το κυριότερο, νέοι αποδοτικότεροι κινητήρες.

Το νέο ντιζάιν είναι πραγματικά μαεστρικό, κάνοντας πιο ελκυστικό το όχημα –αίφνης, το Master, χάρη στις δεξιότητες των σχεδιαστών  δείχνει ένα από τα πιο φρέσκα van της κατηγορίας. Σημεία που ελκύουν την προσοχή είναι τα σχήματος «C» φωτιστικά σώματα που παραπέμπουν σε επιβατικό τελευταίας γενιάς του κατασκευαστή, όπως π.χ., το Megane, καθώς και οι νέες γραμμές του καπό και η κάθετη μάσκα με τις γρίλιες στις οποίες η χρήση χρωμίου είναι πραγματικά ευφυής.  Λεπτομέρεια άξια αναφοράς, το γεγονός ότι, η Renault πέρα από το άσπρο χρώμα, θα προσφέρει στους πελάτες και το γκρι χωρίς έξτρα χρέωση. 

photo_4_jean-brice_lemalc_2_0.jpg

Στο εσωτερικό, αν και οι διαστάσεις παραμένουν εν πολλοίς οι ίδιες με τις αντίστοιχες του απερχόμενου μοντέλου, ο διάκοσμος κατορθώνει να παραπέμπει σε ολοκαίνουργιο μοντέλο. Χονδρικά, ακολουθείται πιστά το σχεδιαστικό μοτίβο των επιβατικών Renault, κάτι που σίγουρα θα εκτιμηθεί από τους επαγγελματίες, με νέες επενδύσεις μεγαλύτερης αντοχής και βάση για τοποθέτηση τάμπλετ στο κέντρο του ταμπλό. Επίσης, έχουν προστεθεί νέοι, κλειστοί και ανοιχτοί αποθηκευτικοί χώροι. Με συνολικά 105 λίτρα αποθηκευτικών χώρων στο εσωτερικό, το Master είναι το πλέον ευρύχωρο σε αυτό τον τομέα στη κατηγορία. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το ντουλαπάκι με κάλυμμα πάνω στο ταμπλό στην πλευρά του συνοδηγού. Apple CarPlay και Android Auto και ασύρματη φόρτιση κινητού αποτελούν επίσης νέες εγγραφές στη μακροσκελή λίστα του εξοπλισμού εξοπλισμού.

photo_18_renault_communicationc_0.jpg

Στα νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας περιλαμβάνονται τώρα τα Side Wind Assist και Rear View Assist. Το πρώτο αφορά σε σύστημα υποβοήθησης οπισθοπορείας με κάμερα, η εικόνα από την οποία προβάλλεται σε μόνιτορ που βρίσκεται στη θέση του εσωτερικού καθρέπτη, ενώ το δεύτερο, μέσω του ESP αντισταθμίζει τις όποιες τάσεις πλεύσης του αμαξώματος από πλάγιες ριπές αέρα. Σημαντική δικλείδα ασφαλείας είναι και το front park assist καθώς και το νέο σύστημα θέασης τυφλής γωνίας. Στα έξτρα που εμείς θα επιλέγαμε, υπάρχει τώρα και σύστημα πλήρως αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEBS) για οδήγηση στην πόλη, καθώς και στον αυτοκινητόδρομο.

Κινητήρας, εκμετάλλευση

Συνολικά, από τη γραμμή παραγωγής διατίθενται γύρω στις 350 διαμορφώσεις, σε 3 ύψη, 4 μήκη αμαξώματος σε panel van (κλούβα), κόμπι, 7θεσιο, καμπίνα-σασί, ανατροπή και πάει λέγοντας. Στην «κλούβα» υπάρχουν τώρα (προαιρετικός εξοπλισμός) φώτα LED, νέες χειρολαβές για να ανεβαίνει πιο εύκολα ο οδηγός, και κάλυψη με πολυπροπυλένιο. Τα μικτά βάρη είναι από 2,8 έως 4,5 τόνους, είναι όμως ο ωφέλιμος όγκος που εντυπωσιάζει το γαλλικό μοντέλο με εκδόσεις από 8 έως 22 κυβικά μέτρα.

photo_17_jean-brice_lemalc_0.jpg

Στο χώρο του κινητήρα υπάρχει τώρα ένας νέος διπλοτούρμπινος dCi στα 2,3 λίτρα, ισχύος έως 180 hp και μέγιστη ροπή έως 400 Nm. Είναι εντυπωσιακή η (καλώς εννοούμενη) πρεμούρα των Γάλλων να καλύψουν κάθε δυνατή μεταφορική εφαρμογή προσφέροντας την πιο «πυκνή» σε επίπεδο ισχύος γκάμα για τον κινητήρα που έχουμε δει -130, 135, 145,150, 165 και 180 hp, και ένα εξάρι αυτοματοποιημένο σασμάν.

Γαλλική υπεροχή στην οδική συμπεριφορά

Είχαμε στη διάθεσή μας για μια μικτή διαδρομή τριάντα χιλιομέτρων το Master με τον κινητήρα των 180 ίππων το οποίο συνεργάζεται με εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο. Η πρόσβαση στο εσωτερικό γίνεται με ευκολία, χάρη στο μεγάλο άνοιγμα της πόρτας καθώς και στο σκαλοπάτι το οποίο βρίσκεται χαμηλά στο έδαφος. Το παραπάνω είναι σημαντικό στοιχείο για τον οδηγό διανομών ο οποίος θα χρειαστεί να ανεβοκατέβει πολλές φορές καθημερινά στο όχημά του. Το κάθισμα του οδηγού βρίσκεται ψηλά, το οποίο κινείται αρκετά εκατοστά εμπρός-πίσω, εξασφαλίζοντας την κατάλληλη θέση οδήγησης, όπως επίσης και αυξημένη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Στο τελευταίο μάλιστα σημαντική βοήθεια προσφέρουν οι μεγάλοι καθρέφτες οι οποίοι στην άκρη και στο κάτω μέρος τους είναι ευρυγώνιοι. Ιδιαίτερα χρήσιμη είναι η συμβολή της πίσω κάμερας (Rear View Assist) η οποία δείχνει διαρκώς το δρόμο, μέσω της κεντρικής οθόνης, όσο το όχημα βρίσκεται καθοδόν. Το τιμόνι ρυθμίζεται μόνο πάνω-κάτω και όχι μέσα-έξω.

photo_14_jean-brice_lemalc_0.jpg

Οδηγώντας στην πόλη, με συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα, παρατηρούμε ότι ο συμπλέκτης είναι ελαφρύς, ξεκινώντας ομαλά το όχημα. Επίσης, στα θετικά στοιχεία του σημειώνουμε το  τιμόνι, το οποίο είναι ελαφρύ και κόβει αρκετά, κάνοντας το Master να ελίσσεται με ευκολία σε στενούς δρόμους. Το κιβώτιο έχει κοντές σχέσεις και η ευκολία χρήσης του είναι υποδειγματική. Με 650 κιλά φορτίο παρατηρούμε ότι ο κινητήρας έχει άμεση απόκριση και ικανότητα να πιάνει γρήγορα υψηλή ταχύτητα. Για να αποφευχθεί πιθανόν κρέμασμα του κινητήρα οι αλλαγές πρέπει να γίνονται περίπου στις 1.200 σ.α.λ ενώ η ροπή του είναι άμεσα διαθέσιμη, περίπου από τις 1.500 σ.α.λ. Από το εύρος αυτό ο κινητήρας γίνεται πιο γρήγορος και αποδοτικός. Ένας ακόμη τομέας στον οποίο το Master τα πάει περίφημα είναι στο θέμα των αναρτήσεων, η οποία δίνει μια ευχάριστη αίσθηση σε δρόμους με λακκούβες, παρέχοντας παράλληλα αυξημένη ασφάλεια σε σημεία με πολλές και απότομες στροφές. Σε επίπεδο ασφαλείας το Master εξοπλίζεται με σύγχρονα συστήματα όπως το Side Wind Assist, στον στάνταρ μάλιστα εξοπλισμό, το οποίο σταθεροποιεί το όχημα σε περίπτωση πλευρικού ανέμου, παράδειγμα κατά την έξοδο από τούνελ, όταν η ταχύτητα είναι πάνω 70 χλμ/ώρα και επιτρέπει τη διόρθωση της πλευρικής παρέκκλισης με τη χρήση του Esp. Επιπλέον, το Active Emergency Braking System συμβάλλει σημαντικά στη μείωση ατυχημάτων με προπορευόμενα οχήματα, εντός και εκτός πόλης με τη χρήση του φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης.

Renault Master Z.E.

Η Renault έχει τη μερίδα του λέοντος της αγοράς ηλεκτρικών LCV στην Ευρώπη, αποσπώντας μερίδιο 46,2%. Με τέσσερα μοντέλα (Twizy Cargo, ZOE Société, Kangoo Z.E. και Master Z.E.) η Renault έχει σε όλες τις κατηγορίες ηγετική παρουσία με σχεδόν μονοπωλιακά χαρακτηριστικά σε κάποιες περιπτώσεις. Το πλέον ευπώλητο μοντέλο είναι το Kangoo Z.E., με 8.764 μονάδες να καταλήγουν στα χέρια πελατών τα 2018.

photo_8_thomas_mottac_0.jpg

Το Master Z.E. της απερχόμενης γενιάς, είναι ουσιαστικά μονοπώλιο στην κατηγορία των φουλ ηλεκτρικών μεγάλων van με 500 ταξινομήσεις το 2018, επίδοση που απέχει πολύ από τον ανταγωνισμό. Το νέο μοντέλο υιοθετεί τις στιλιστικές επεμβάσεις σε αμάξωμα και εσωτερικό καμπίνας, του συμβατικού, πετρελαιοκίνητου νέου Master, συν σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος εμπρός και νέες δυνατότητες συνδεσιμότητας. Η γραμμή μετάδοσης κίνησης παραμένει η ίδια, καθώς υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις των πελατών. Οι μπαταρίες είναι ιόντων λιθίου τελευταίας γενιάς (Z.E. 33 kWh) και το ηλεκτρικό μοτέρ έχει ισχύ 57 kW (76 hp). Η πραγματική αυτονομία ξεπερνά (με άνεση) τα 120 χιλιόμετρα, και δεν πέφτει ποτέ κάτω από τα 80 ακόμη και σε συνθήκες πολικού ψύχους. Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε έξι  εκδόσεις (4 κλούβες, 2 πλατφόρμα/σασί) αμαξώματος και ανάμεσα σε 8 και 13 κυβικά μέτρα ωφέλιμου όγκου. Αν το Z.E.  παραγγελθεί ως καμπίνα-σασί, μπορεί να τοποθετηθεί υπερκατασκευή έως 22 κυβικά. Απόσταση από το έδαφος και εκμετάλλευση είναι πανομοιότυπες με το ντίζελ Master.

Renault Trafic – Upsizing

Όπως και με το νέο Master έτσι και με το φέισλιφτ του Trafic, το βάθος και η έκταση των επεμβάσεων εντυπωσιάζουν. Ειδικά για το μεσαίο τους van οι Γάλλοι τα έδωσαν όλα, και το μοντέλο παραμένει κυρίαρχο στην Ε.Ε. Συνοπτικά, οι επεμβάσεις στο αισθητικό κομμάτι είναι αντίστοιχες του Master κι εντοπίζονται στο εμπρός τμήμα. Τα ίδια ισχύουν και στην καμπίνα με σημαντική βελτίωση του επιπέδου της προσλαμβάνουσας ποιότητας, νέες επενδύσεις, συνδεσιμότητα R=Link Evolution, νέες λύσεις σε αποθηκευτικούς χώρους και πάντα πλουσιότατο εξοπλισμό.

photo_8_jean-brice_lemalc_0.jpg

Το νέο Trafic θα εφοδιάζεται λοιπόν, αποκλειστικά με ένα νέο δίλιτρο dCi (με SCR) μηχανικό σύνολο, καθώς ο 1600άρης dCi δεν μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις της νόρμας Euro 6d. Μπόνους η χαμηλότερη κατανάλωση και οι πιο ισχυρές εκδόσεις από 120 έως 170 hp. Οι επιλογές είναι ανάμεσα σε εκδόσεις ισχύος 120, 145 και 170 hp με τον πιο ισχυρό να αποδίδει 380 Nm μέγιστη ροπή. Αξιοσημείωτη η μείωση της κατανάλωσης που ανακοινώνεται γύρω στο 15%. Στάνταρ είναι ένα μηχανικό κιβώτιο έξι ταχυτήτων, και σίγουρα καλοδεχούμενη έκπληξη το διπλού συμπλέκτη EDC επίσης έξι σχέσεων, το οποίο αποτελεί προνόμιο αποκλειστικά της έκδοσης των 170 hp. Στα τονάζ, καλύπτεται ένα φάσμα από 3,2 έως 8,6 τόνους μικτού, ενώ τα φώτα LED στην κλούβα, οι έξτρα κλειδαριές και τα 18 σημεία πρόσδεσης φορτίου είναι οι πιο σημαντικές επεμβάσεις στον χώρο φόρτωσης.

photo_2_jean-brice_lemalc_0.jpg

Όσο για την επιβατική εκδοχή, το Space Class έχει σημαντικά βελτιωμένο διάκοσμο και παροχές άνεσης και αναμένεται να έχει επιτυχή πορεία όχι μόνο σε ιδιώτες πελάτες αλλά και σε επιχειρήσεις για χρήση π.χ. transfer/shuttle. Σχεδόν προβλέψιμα τέλος, η Renault εξελίσσει τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές και ηλεκτρική εκδοχή του μεσαίου της van.

Νέο Trafic: άνεση, και βελούδινη κύλιση

Με κύρια χαρακτηριστικά την ευκολία κίνησής του στην πόλη και την καλή ποιότητα κύλισης στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο το Trafic κερδίζει από την αρχή τον οδηγό. Η είσοδος στο εσωτερικό του παραμένει εύκολη και η θέση οδήγησης είναι άριστη, χωρίς εργονομικές ατέλειες καθώς όλα τα κουμπιά βρίσκονται κοντά στα δάχτυλα του οδηγού και στο άμεσο οπτικό πεδίο του. Η ορατότητα είναι καλή προς τα εμπρός, χωρίς να περιορίζεται από τις δύο κάθετες μπροστινές κολόνες.  Ο ευρυγώνιος καθρέφτης Wide View στο σκιάδιο του συνοδηγού αυξάνει σημαντικά το οπτικό πεδίο στη δεξιά πλευρά.

photo_14_jean-brice_lemalc_2_0.jpg

Το όχημα της δοκιμής μας είχε τον κινητήρα με τους 145 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων διπλού συμπλέκτη. Η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός τόσο στις εκκινήσεις όσο και στις υπόλοιπες αλλαγές είναι ότι επιτυγχάνονται γρήγορα και είναι ομαλές. Το κιβώτιο προεπιλέγει την αμέσως επόμενη σχέση χωρίς να υπάρχει απώλεια ισχύος ακόμη και αν πραγματοποιήσει αλλαγή στο μέσον μιας ανηφόρας. Εάν το αυτοκίνητο οδηγείται συντηρητικά, χωρίς απότομες διακυμάνσεις στο γκάζι, οι αλλαγές γίνονται περίπου στις 2.000 στροφές επιτυγχάνοντας παράλληλα την επιθυμητή οικονομία. Σε διαφορετική περίπτωση κάνοντας kick down οι αλλαγές γίνονται σε υψηλότερο εύρος στροφών και ο οδηγός μπορεί να κινήσει πιο γρήγορα το αυτοκίνητο. Πόσο όμως θα βοηθήσει το αυτόματο κιβώτιο τον επαγγελματία οδηγό; Η απάντηση είναι πολύ, τόσο στην κίνησή του στην πόλη όσο και εκτός. Αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς καλύπτοντας τη διαδρομή των τριάντα χιλιομέτρων την πρώτη φορά με την έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο και τη δεύτερη με το χειροκίνητο. Με το αυτόματο κιβώτιο η δουλειά του οδηγού γίνεται πιο ξεκούραστα, χωρίς να καταπονεί το αριστερό του πόδι διαρκώς με το πάτημα του συμπλέκτη και το βασικότερο χωρίς να γίνονται περιττές αλλαγές, ανεβάζοντας ή κατεβάζοντας σχέσεις στο κιβώτιο.

photo_12_jean-brice_lemalc_0_0.jpg