Το νούμερο είναι εντυπωσιακό γι’ αυτό άλλωστε πέρασε στο βιβλίο Γκίνες, ως το πιο οικονομικό φορτηγό παγκοσμίως.

Μιλάμε για το Actros της Mercedes Benz, το οποίο με μικτό 40 τόνους και μέση ταχύτητα 80 χλμ./ώρα κατανάλωσε 19,44 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, αλλά μέσα σε πίστα αυτοκινητοδρομίου, χωρίς φρεναρίσματα και -κυρίως- χωρίς κλαπέτο, με μειωμένη αντίσταση αέρα, φαρδιά μονά λάστιχα, αντί για διπλά, σπόιλερ κ.λπ.

Βεβαίως, οι παραπάνω ιδανικές συνθήκες, ουδόλως μειώνουν την επιτυχία του εγχειρήματος της Mercedes Benz για ένα και μόνο βασικό λόγο: ότι ο τρόπος οδήγησης σε συνδυασμό με το αυτοκίνητο μπορεί να δώσει εκπληκτικά αποτελέσματα στον τομέα της οικονομίας, αλλά και του περιβάλλοντος, αφού αντίστοιχα μειωμένες είναι οι εκπομπές ρύπων.

Μεταξύ των οδηγών που πήραν μέρος στο ασυνήθιστο αυτό test drive ήταν και ο εκδότης του Τ&Τ που είχε την ευκαιρία να συζητήσει με οδηγούς και τεχνικούς της Mercedes Benz για θέματα οικονομικής οδήγησης και να υλοποιήσει ορισμένες από τις συμβουλές τους, ειδικά στον τρόπο χρήσης του «κρουζ κοντρόλ» ή tempomat, όπως αποκαλεί η Mercedes το δικό της σύστημα. Έτσι, η λειτουργία του προσφέρει οικονομία όπου και όταν υπάρχει οποιαδήποτε αντίσταση, όπως ανηφοριά, κόντρα άνεμος ή ακόμα όταν δεν υπάρχει αντίσταση (π.χ. σιάδες) αφού, θεωρητικά αντικαθιστά καλύτερα το πόδι του οδηγού πάνω στο πεντάλ.

Αντίθετα, είναι προτιμότερο να απενεργοποιείται σε παρατεταμένες κατηφόρες, με ελαφρά κλίση, αφού τότε δουλεύει για να συγκρατεί το αυτοκίνητο. Ομοίως καλό είναι να απενεργοποιείται και στις σιάδες, όταν ο οδηγός αντιλαμβάνεται ότι έχει ισχυρό άνεμο με το μέρος του, δηλαδή όταν το φορτηγό του σπρώχνεται από πίσω εξαιτίας του ανέμου. Φυσικά, όλα τα παραπάνω μόνο σε πίστα θα μπορούσαν να συμβαίνουν, αφού η εφαρμογή τέτοιων «ιδανικών» κανόνων οδήγησης είναι αδύνατη σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας. Έγιναν όμως για να καταδείξουν πόσο οι διάφοροι παράγοντες, αλλά και η οδήγηση επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου.

Παράγοντες που επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου

Το test drive έγινε στην πίστα Prototypo κοντά στην ιταλική πόλη Nardo και επίσης έδειξε ποιοι είναι οι παράγοντες οι οποίοι αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου στο δρόμο: ανεπαρκής υποδομή οδικού δικτύου, έλλειψη διαχείρισης της κίνησης, ακατάλληλο όχημα, ανεπαρκής συντήρηση οχήματος και τρόπος οδήγησης. Οι μετρήσεις στην Nardo επιβεβαίωσαν τα νούμερα από τον Γερμανικό Σύνδεσμο Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), σύμφωνα με τον οποίο η κατανάλωση καυσίμου ενός φορτηγού 40 τόνων τριπλασιάζεται εάν ο οδηγός αναγκαστεί να σταματήσει δύο φορές κάθε χιλιόμετρο, αντί να ταξιδεύει χωρίς κανένα εμπόδιο στα 50 km/h. Οι οδηγοί αντιμετωπίζουν τέτοιες συνθήκες οδήγησης σε καθημερινή βάση οι οποίες προκαλούνται είτε από κυκλοφοριακή συμφόρηση ή τροχαία ατυχήματα. Η αποτροπή ατυχήματος επιτυγχάνεται με το σύστημα της Mercedes-Benz «Active Break Assist», καθώς και με άλλα συστήματα ασφαλείας, και συνεπώς βοηθά με έναν ακόμη τρόπο στη μείωση του κόστους χρήσης του φορτηγού.

Η σωστή διαμόρφωση του οχήματος είναι εξίσου σημαντική

O σωστός τύπος οχήματος παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση καυσίμου από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του αυτοκινήτου. Η έλλειψη σωστού αεροδυναμικού εξοπλισμού μπορεί να κοστίσει στο όχημα αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου μέχρι και 10%, ενώ η σωστή ρύθμιση των αεροτομών της καμπίνας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατανάλωσης μέχρι και 4%. Παράλληλα, το έξτρα κόστος που προκύπτει από την προσθήκη αεροτομών έχει απόσβεση μέσα στους πρώτους μήνες, ανάλογα βέβαια και με τα χιλιόμετρα. Το νέο Actros δηλώνει παρόν και σε αυτό το κομμάτι με τις αεροδυναμικές αεροτομές A-pillars, διαθέσιμες από το εργοστάσιο στο βασικό εξοπλισμό μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου κατά 1%. Το ίδιο ισχύει και για τα ελαστικά. Η Mercedes-Benz διαθέτει Super φαρδιά ελαστικά αντί για διπλά στον πίσω άξονα. Σε αυτό το κομμάτι η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου είναι μέχρι 2%. Η ανεπαρκής πίεση των ελαστικών μπορεί ωστόσο να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου μέχρι και 8%.

Τρόπος Οδήγησης

Σύμφωνα με τους ειδικούς της Mercedes Benz, ο τρόπος οδήγησης μπορεί να προσφέρει οικονομία καυσίμου μεταξύ 10-12% ή ανάλογα με την εφαρμογή, μείωση της τάξεως των 5.000 έως 6.000 ευρώ τον χρόνο ανά φορτηγό. To test drive στην Nardo του Actros της Mercedes-Benz έδειξε ότι υπό ιδανικές συνθήκες η τεχνολογία του οχήματος παίζει ρόλο στην κατανάλωση καυσίμου ενός φορτηγού 40 τόνων κατά 60%, ενώ οι κυκλοφοριακές συνθήκες, η τοπογραφία, ο τύπος του οχήματος και η συντήρησή του συνθέτουν το υπόλοιπο 40%. Ο οδηγός παίζει πρωτεύοντα ρόλο στην κατανάλωση καυσίμου – τόσο με τον τρόπο οδήγησής του όσο και με την συντήρηση του οχήματος, επηρεάζοντας πάνω από το ένα τέταρτο της κατανάλωσης καυσίμου. Σκεπτόμενοι ότι το καύσιμο αποτελεί περίπου το 30% του κόστους ενός στόλου οχημάτων (σήμερα αποτελεί το 40%), είναι ξεκάθαρο ότι κάθε μέτρο σχεδιασμένο για να μειώνει την κατανάλωση καυσίμου πρέπει να χρησιμοποιηθεί στο έπακρο.

Το test drive και το Actros

Το test drive 12.728,94 χιλιομέτρων της ναυαρχίδας του γερμανικού στόλου, πραγματοποιήθηκε στην πίστα δοκιμών Prototypo στην Nardo της Ιταλίας και είχε διάρκεια 7 ημέρες. Το αποτέλεσμα ήταν η τιμή κατανάλωσης καυσίμου να περιοριστεί στα 19,44 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα με μέση ταχύτητα 80 χλμ./ώρα. Οι παραπάνω τιμές είναι ενδιαφέρουσες από περιβαλλοντικής άποψης, καθώς το νέο Actros της Mercedes-Benz μειώνει επίσης και τις εκπομπές ρύπων CO2 σε 20,5 g/tkm! Ακόμα και σε κανονικές συνθήκες, το φορτηγό 40 τόνων ξεχωρίζει με τιμές κατανάλωσης από 30 έως 35 λίτρα και εκπομπές ρύπων CO2 από 30 έως 37 g/tkm. Σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή, «το νέο Actros με την πρωτοποριακή τεχνολογία BlueTec έχει επιφέρει ακόμη πιο ενδιαφέροντα αποτελέσματα: 2-5% χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, ή ανάλογα με την χρήση, 1.500-2.000 λίτρα το χρόνο ανά φορτηγό οικονομία καυσίμου. Και κάθε λίτρο το οποίο εξοικονομείται μεταφράζεται σε 2.640 g λιγότερων ρύπων CO2 στο περιβάλλον. Ήδη σήμερα υπάρχουν 150.000 φορτηγά BlueTec στο δρόμο. Ακόμα μεγαλύτερη οικονομία ιδιαίτερα σε στόλους οχημάτων υπόσχεται το νέο Actros το οποίο πλέον διαθέτει στον βασικό του εξοπλισμό το αυτόματο κιβώτιο PowerShift και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα πεπιεσμένου αέρα και αντλία νερού».