Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί το λεωφορείο-κόσμημα του ΚΤΕΛ Άρτας με το παρμπρίζ 67, του Αλέκου Σιαπλαούρα, με το οποίο ταξιδεύουμε από την Αθήνα στην Άρτα καταγράφοντας την οδηγική συμπεριφορά του οχήματος, την ποιότητα κατασκευής του, τα επίπεδα άνεσης των επιβατών, αλλά και την κατανάλωσή του. Η επιλογή της διαδρομής δεν είναι τυχαία καθώς το κομμάτι Κόρινθος-Άρτα αποτελεί μακράν το χειρότερο της χώρας μας από άποψη υποδομών, δίνοντάς μας ωστόσο τη δυνατότητα να κρίνουμε καλύτερα το όχημα.
Στα ΚΤΕΛ Κηφισού
Το Scania Touring ξεχωρίζει στο πέρασμά του ανάμεσα στα υπόλοιπα λεωφορεία χάριν του μπροστινού του τμήματος με τις δυναμικές γραμμές και τη φουτουριστική σχεδίαση κατά μήκος του λεωφορείου. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η μάσκα, η οποία πέρα από τα συνηθισμένα σχέδια, μοιάζει να έρχεται από το μέλλον κάνοντάς το να ξεχωρίζει από μακριά. Οι προβολείς διαμορφώνουν ένα δυναμικό σύνολο και ολοκληρώνουν το σύγχρονο σχεδιασμό του. Τα φώτα ημέρας «τρέχουν» γύρω από τα κύρια φωτιστικά σώματα και δυο φώτα όγκου βρίσκονται τοποθετημένα επάνω από το παρμπρίζ. Ώρα 7 το πρωί και όλα είναι έτοιμα για την αναχώρηση με ενδιάμεση στάθμευση σε κατάστημα του Αντιρρίου και ώρα άφιξης στην Άρτα στις 12 το μεσημέρι. Η λειτουργία ανύψωσης και βύθισης του αμαξώματος είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ενώ το σύστημα επιγονάτισης στην μπροστά είσοδο είναι στάνταρ, βοηθώντας στην ευκολότερη επιβίβαση των επιβατών.
Δυο απαραίτητα εργαλεία για την ασφαλή οπισθοπορεία του οχήματος σε ρεμίζες όπως αυτές στα ΚΤΕΛ Κηφισού είναι το ηχητικό σύστημα οπισθοπορείας προειδοποιώντας τον κόσμο που διέρχεται πίσω από αυτό, κυρίως όμως η οθόνη που είναι εγκατεστημένη στο ταμπλό του οδηγού και λαμβάνει πληροφορίες από την κάμερα στην πίσω πλευρά. Με το σύστημα αυτό εξασφαλίζεται η ασφαλής οπισθοπορεία του λεωφορείου.
Αθήνα-Αντίρριο
Η πρωινή ώρα αιχμής από το Χαϊδάρι μέχρι τον Ασπρόπυργο μας δίνει σε πρώτη φάση την ευκαιρία να ελέγχουμε την ορατότητα περιμετρικά του οχήματος. Άριστη κρίνεται τόσο προς την αριστερή και δεξιά πλευρά, όπως επίσης και μπροστά από τον επάνω καθρέφτη πεζοδρομίου. Στα συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα παρατηρούμε πως το αυτοματοποιημένο κιβώτιο επιτυγχάνει ομαλό ξεκίνημα χωρίς να αισθανθούν το παραμικρό τράνταγμα οι επιβάτες. Σε αντίθετη περίπτωση, σε οχήματα με συμπλέκτη η εκκίνηση, ιδιαίτερα σε ανωφέρεια, γίνεται έντονα αντιληπτή στους επιβάτες όταν αφήνεται πιο απότομα ο συμπλέκτης στη σύμπλεξη ή κατά την αποσύμπλεξη.
Από τα διόδια Ελευσίνας μέχρι την Κόρινθο ο αυτόματος πιλότος «κλειδώνει» στα 100 χιλιόμετρα πραγματοποιώντας ήσυχο ταξίδι με απουσία αεροδυναμικών θορύβων και ποιότητα κύλισης σε υψηλό επίπεδο.
Στο πιο επικίνδυνο κομμάτι της διαδρομής, από την Κόρινθο μέχρι το Αντίρριο, με σημαντικό καθημερινό φόρτο οχημάτων(φορτηγά, λεωφορεία, επιβατικά) η οδήγηση γίνεται με σύνεση και υπομονή. Κατά μήκος των 125 χιλιομέτρων εκτιμούμε ιδιαίτερα την κατευθυντικότητα του οχήματος, όπως επίσης το σταθερό πάτημά του στις στροφές με υψηλή ταχύτητα.
Αντίρριο-Άρτα
Το ανηφορικό κομμάτι της διαδρομής στην Παλαιοβούνα αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να κρίνουμε τις δυνατότητες του 13λιτρου κινητήρα και τη συνεργασία του με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο 8 σχέσεων, Scania Opticruise. Ακόμη και χωρίς τη χρήση της λειτουργίας High ( οι αλλαγές γίνονται σε υψηλότερο εύρος στροφών) οι σχέσεις στο κιβώτιο αλλάζουν με χαρακτηριστική σβελτάδα, ενώ τα επίπεδα ροπής είναι διαθέσιμα σε χαμηλό επίπεδο στροφών, μεταξύ 1.000 και 1.300 στροφών. Το ζητούμενο στα δρομολόγια είναι η οικονομία, όπως επίσης και οι υψηλές αποδόσεις, τα οποία καταφέρνει να παντρεύει με επιτυχία ο 13λιτρος κινητήρας του Touring.
Από το Αντίρριο μέχρι την Άρτα (εκτός από την παράκαμψη του Αγρινίου) το οδόστρωμα βρίσκεται σε τραγική κατάσταση με πολλές λακούβες και μπαλώματα καθιστώντας το ιδιαίτερα επικίνδυνο. Αυτό που θα εκτιμήσει τόσο ο οδηγός, όσο και οι επιβάτες, είναι η μαλακή ανάρτηση του οχήματος, χωρίς να αισθάνονται καταπόνηση, όταν αυτό βυθίζεται στις λακούβες. Το Touring διαθέτει αναρτήσεις αέρα (ελέγχονται ηλεκτρονικά) στον εμπρόσθιο και οπίσθιο άξονα των τροχών. Ο εμπρός άξονας είναι εξοπλισμένος με δυο αερόφουσκες και ο πίσω άξονας με τέσσερις.
Χώρος επιβατών
Η επιβίβαση των επιβατών γίνεται από την μπροστινή πόρτα η οποία έχει πλάτος 824 χιλιοστά και από την πίσω με πλάτος 830 χιλιοστά. Το λεωφορείο διαθέτει 51 καθίσματα υψηλών προδιαγραφών, της σειράς Comfort, για ξεκούραστες διαδρομές μακρινών αποστάσεων. Είναι επενδεδυμένα από ανθεκτικό υλικό, με ύφασμα και δερμάτινες επενδύσεις, για εύκολο και τακτικό καθαρισμό. Επίσης, διαθέτουν αυτόματες ζώνες οι οποίες συγκρατούν σωστά το σώμα.
Ο επιβάτης έχει στη διάθεσή του φως ανάγνωσης, ακροφύσια, κουμπί κλήσης, πτυσσόμενο υποπόδιο, ποτηροθήκη και αντηλιακό κουρτινάκι από την πλευρά των τζαμιών τα οποία είναι φιμέ. Βέβαια θα θέλαμε ένα ανακλινόμενο τραπεζάκι στα καθίσματα και είναι η μοναδική μας αρνητική παρατήρηση για το εσωτερικό.
Τα καθίσματα έχουν αρκετό άερα μεταξύ τους ακόμη και για ψηλά άτομα. Η μπροστινή επίπεδη οθόνη 17 ιντσών και η πίσω 15 ιντσών αναλαμβάνουν την ψυχαγωγία των επιβατών, σε συνεργασία βέβαια με το dvd, το ράδιο/cd και και το usb. Το ξύλινο δάπεδο είναι υψηλής αντοχής με παρέμβυσμα από αντικραδασμικό υλικό και η κάλυψή του γίνεται με ειδικό αντιολισθητικό τάπητα. Το εσωτερικό ύψος του Touring είναι 2.110 χιλιοστά, επιτρέποντας στους επιβάτες να κινούνται άνετα μέσα σε αυτό.
Γενικότερα, ο χώρος των επιβατών αποπνέει αίσθηση πολυτέλειας και μπορούμε να πούμε ότι κάνει την υπέρβαση σε σχέση με τα κλασικά λεωφορεία των ΚΤΕΛ με πιο φτωχό εσωτερικό διάκοσμο. Τέλος, η ηχομόνωση εξασφαλίζει αθόρυβο ταξίδι, ενώ απομονωμένος είναι ο ήχος του κινητήρα που δεν φτάνει στα αυτιά των επιβατών.
Κατανάλωση
Οι χρήστες της διαδρομής Άρτας-Αθήνας γνωρίζουν τις δυσκολίες της, οι οποίες δημιουργούνται κυρίως εξαιτίας του ενός ρεύματος ανά κατεύθυνση, της αυξημένης κίνησης, του κακού οδοστρώματος, το πέρασμα των οχημάτων μέσα από την Αμφιλοχία και της ανάβασης της Παλαιοβούνας. Όλα αυτά συντελούν στην αύξηση της κατανάλωσης, καθώς τα οχήματα δεν μπορούν να έχουν σταθερή ταχύτητα, ενώ σημαντική είναι η επιβάρυνση στο κομμάτι από τα ΚΤΕΛ Κηφισού μέχρι τον Ασπρόπυργο με τα συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι στη διαδρομή Άρτα-Αθήνα-Άρτα το Scania κινήθηκε με μέση ωριαία ταχύτητα 64 χιλιόμετρα. Έκαψε 159,8 λίτρα πετρελαίου, με μέση κατανάλωση 22.82 λίτρα/100 χλμ. και φορτωμένο με περισσότερους από είκοσι επιβάτες και μεγάλο αριθμό αποσκευών, τόσο στην άνοδο όσο και στην κάθοδο.
Στη θέση οδήγησης
Ο χώρος εργασίας του Touring είναι εργονομικός και χτισμένος με γνώμονα την άνεση και ευκολία του οδηγού. Το τιμόνι ρυθμίζεται καθ' ύψος και βάθος με το πάτημα του κουμπιού στην αριστερή πλευρά της κολόνας, ενώ το κάθισμα του οδηγού είναι ανατομικά σχεδιασμένο με προσκέφαλο, ρυθμιζόμενο με αέρα και με ρύθμιση της πλάτης εμπρός και πίσω. Τα πλήκτρα αριστερά και δεξιά στο ταμπλό είναι σωστά ομαδοποιημένα ενώ ο πίνακας οργάνων παρέχει μεγάλη ποσότητα πληροφοριών για τις παραμέτρους λειτουργίας του οχήματος.
Ο εσωτερικός καθρέφτης είναι «κατεβασμένος» στο ακριβές σημείο, ώστε ο οδηγός να έχει άμεσα και εύκολα οπτικό πεδίο στο χώρο των επιβατών. Το ράδιο/cd και το dvd βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα κοντά στα δάχτυλα του οδηγού, όπως επίσης και ο ταχογράφος, οι πληροφορίες του οποίου εμφανίζονται και στον υπολογιστή ταξιδιού. Το τιμόνι έχει ευχάριστη αίσθηση, με δερμάτινη και ξύλινη επένδυση.
Κινητήρας
Ο κινητήρας είναι ο DC 13 115 410 πετρελαίου, προδιαγραφών Euro 6 με χρήση μόνο SCR ( Ad-blue), χωρίς ανακύκλωση καυσαερίων (κατάργηση του EGR). Είναι 13 λιτρος, 6 κύλινδρος σε σειρά (μονομπλόκ), με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο. Αποδίδει 410 ίππους στις 1.900 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 2.150 Nm στις 1.000-1.300 σ.α.λ.
Η άποψη του ιδιοκτήτη
Ο Αλέκος Σιαπλαούρας επένδυσε σε ένα νέο όχημα, ανεβάζοντας το κύρος και τις υπηρεσίες του ΚΤΕΛ Άρτας προς το επιβατικό κοινό του. Κατά τη διάρκεια του δρομολογίου μας μίλησε σχετικά: «Στο ΚΤΕΛ Άρτας έχουμε μαζί με τον αδερφό μου Μάριο Σιαπλαούρα τρία λεωφορεία και πέρυσι κρίναμε απαραίτητη την αντικατάσταση του δικού μου. Από λεωφορεία μάρκας Scania δεν είχαμε κάποια εμπειρία και ούτε καν είχα οδηγήσει το Touring. Ο έλεγχος που κάναμε στο όχημα δοκιμής που μας είχαν φέρει οι άνθρωποι της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ αφορούσε το δέσιμο του αμαξώματος, αν είναι σφιχτά δεμένα τα κανάλια, όπως επίσης έαν τα καθίσματα παρουσιάζουν «τρέμουλο», όπως συνηθίζεται να λέμε οι πουλματζήδες. Θεωρώ ότι η τιμή ήταν δελεαστική σε συνάρτηση πάντα με την καλή ποιότητα του προϊόντος.
Αυτό που με επηρέασε επίσης για να προχωρήσω στην αγορά είναι πως πρόκειται για ένα όχημα Scania 100% καθώς η εταιρεία είναι υπεύθυνη για το after sales, τις εγγυήσεις και τα ανταλλακτικά για ολόκληρο το λεωφορείο και το αμάξωμα, ενώ η κατασκευή του και συναρμολόγησή του γίνεται στη Σουηδία κατά το 80% (κινητήρας, σασμάν, ταμπλό, πλεξουδες, ηλεκτρονικά, άξονες, διαφορικό, ημιαυτοφερόμενο πλαίσιο κτλ).
Παρέλαβα το όχημα στις 24 Δεκεμβρίου και αμέσως το έριξα στη δουλειά γράφοντας μέχρι σήμερα 14.667 χιλιόμετρα. Το συμπέρασμα που έχω βγάλει είναι ότι το αμάξι έχει εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά και δείχνει ιδιαίτερη σταθερότητα στο δρόμο. Τα πλαστικά έχουν καλή κατασκευή, το σαλόνι των επιβατών είναι άνετο, ευρύχωρο και το κυριότερο δεν ακούω καθόλου τριγμούς στο εσωτερικό. Άλλωστε είδατε και μόνοι σας το κακό οδικό δίκτυο που ταξιδεύουμε καθημερινά στο οποίο το όχημα δέχεται πολλές καταπονήσεις.
Πολύ δυνατό είναι το μηχανόφρενο και ο επιβραδυντής Scania, την αποδοτικότητα των οποίων έχω παρατηρήσει κυρίως στις μεγάλες κατηφόρες της διαδρομής προς Θεσσαλονίκη μέσω Εγνατίας οδού. Αποτελεσματικό είναι και το σύστημα κλιματισμού της Konvekta για τον οδηγό, τον συνοδηγό και το χώρο των επιβατών ενώ η θέρμανση κατανέμεται ομοιόμορφα. Μου δίνεται η δυνατότητα να συγκρίνω το λεωφορείο και με τα άλλα δυο δικά μας και παρατηρώ ότι διαθέτει αποδοτικό κινητήρα ακόμη και σε χαμηλές στροφές, όπως επίσης ότι με το Touring κερδίζω σε καύσιμα καθώς σημειώνω μικρότερες καταναλώσεις. Οι άνθρωποι της αντιπροσωπείας είναι δίπλα μου μετά την αγορά σε ό,τι τους χρειάστηκα και πιστεύω ότι αυτό είναι ένα συν για τον πελάτη. Πιστεύω ότι το Scania Touring συγκεντρώνει αρκετά πλεονεκτήματα για να διαθέσει ο μέτοχος ενός ΚΤΕΛ ή ο ιδιοκτήτης ενός τουριστικού γραφείου το ανάλογο ποσό για την αγορά του, ακόμη και σήμερα που οικονομικά η κατάσταση είναι δύσκολη».
Στο δια ταύτα θα συμφωνήσουμε με τον ιδιοκτήτη του Scania Touring όσον αφορά στον τομέα της οικονομίας στα καύσιμα και το δέσιμο του αμαξώματος, χωρίς τριγμούς στο εσωτερικό. Επιπλέον, η παρουσία του 13 λιτρου κινητήρα εξασφαλίζει μακροζωία, χαμηλή κατανάλωση και υψηλή ροπή.