Τροχοί & TIR

Νέο Toyota Yaris Van

Το μικρότερο μέλος της γκάμας ελαφρών επαγγελματικών της Toyota βασίζεται στην τελευταία (τέταρτη) γενιά του γνωστού επιβατικού σούπερμινι της εταιρείας. Το Yaris ως επιβατικό, παραμένει ένα από τα
από Βασίλης Δαραμούσκας | Τετάρτη 01/04/2015 - 11:16
Κοινοποίηση στα Social Media

Το μικρότερο μέλος της γκάμας ελαφρών επαγγελματικών της Toyota βασίζεται στην τελευταία (τέταρτη) γενιά του γνωστού επιβατικού σούπερμινι της εταιρείας. Το Yaris ως επιβατικό, παραμένει ένα από τα δημοφιλέστερα σούπερμινι της ελληνικής αγοράς, και η εταιρεία φιλοδοξεί να συμβεί το ίδιο και με την επαγγελματική/vanette εκδοχή του, η οποία είναι «φρέσκια» στην αγορά. Οι επεμβάσεις στο μοντέλο του 2015 είναι ιδιαίτερα εκτεταμένες και αφορούν τον σχεδιασμό του αμαξώματος, τον διάκοσμο και τα υλικά της καμπίνας, την ποιότητα κύλισης, τα δυναμικά χαρακτηριστικά του οχήματος και αρκετά ακόμη στοιχεία.

Μοντέρνο σχέδιο

Κύρια μέριμνα των σχεδιαστών υπήρξε η ενίσχυση του δυναμισμού και της μοντέρνας εικόνας του αμαξώματος. Το ολοκαίνουριο YarisVan απέκτησε λοιπόν, στοιχεία όπως τη νέα μάσκα με το χαρακτηριστικό σχήμα πλάγιου σταυρού -το κέντρο του οποίου καταλήγει στο ευμεγέθες λογότυπο της φίρμας- που του προσδίδουν ένα ιδιαίτερο δυναμισμό. Συγκεκριμένα, ο τρόπος που αυτό το πλάγιο «Χ» απλώνει στη μάσκα του αυτοκινήτου, και χωρίζει τις πάνω και κάτω γρίλιες, αυξάνει το αποτύπωμα του YarisVan στο δρόμο. Το ίδιο συμβαίνει και πίσω, με νέου σχεδιασμού φωτιστικά σώματα και ένα ενσωματωμένο στον προφυλακτήρα διαχύτη που κάνουν το σύνολο πιο «μυώδες».

Η «κλούβα» δημιουργήθηκε με τον ίδιο τρόπο όπως σε όλα τα vanette της κατηγορίας: οι αλλαγές αφορούν στην κατάργηση των πίσω καθισμάτων, την τοποθέτηση δαπέδου από καουτσούκ στο χώρο φόρτωσης και το «κλείσιμο» με μεμβράνη των πίσω παραθύρων. Θα πρέπει να σημειώσουμε επίσης ότι, σύμφωνα με την εταιρεία, έχει αυξηθεί η ακαμψία του πλαισίου σε καίρια σημεία με 36 συνολικά έξτρα «δεσίματα» στο σασί, κάτι που ευνοεί μεταξύ άλλων και τα δυναμικά χαρακτηριστικά του YarisVan. Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στην ανάρτηση που είναι πλήρως ανασχεδιασμένη εμπρός-πίσω, με νέο ημιάκαμπτο άξονα πίσω και πιο παχιά αντιστρεπτική ράβδο. Η μόνωση της κατασκευής είναι βελτιωμένη και το ίδιο συμβαίνει και με την ποιότητα κύλισης.

Άνετη διαβίωση στο εσωτερικό

Καθώς το αυτοκίνητο έχει να αντιμετωπίσει πολυπληθή και απόλυτα «ενημερωμένο» ανταγωνισμό, η Toyota προέβη σε εκτεταμένες επεμβάσεις στο εσωτερικό της καμπίνας. Διάκοσμος, χρησιμοποιούμενα υλικά, προσλαμβάνουσα ποιότητα και εργονομία είναι σε υψηλό επίπεδο. Οι αλλαγές είναι πολλές και ενδιαφέρουσες για τον επαγγελματία που θα κληθεί να περάσει μεγάλο μέρος της καθημερινής του εργασίας στο εσωτερικό της καμπίνας. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν ο πιο λεπτός πίνακας οργάνων που προβάλλεται σε ένα ταμπλό που είναι πιο έντονα «οριζόντιο» και αναρτημένο πιο ψηλά σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Μαζί με τις νέου σχεδιασμού επιφάνειες που περιβάλλουν τον πίνακα οργάνων και τον πιο κοντό κατά τρία εκατοστά μοχλό του κιβωτίου ταχυτήτων, δημιουργείται μία απόλυτα ορθή εργονομικά θέση οδήγησης. Καλοδεχούμενα κρίνονται και τα νέας σχεδίασης πάνελ στις πόρτες που, μεταξύ άλλων, χωράνε τώρα και περισσότερα μικροαντικείμενα. Για τα δεδομένα της κατηγορίας, το Yaris προσφέρεται με πολλά στοιχεία εξοπλισμού άνεσης. Υπάρχουν όλα τα συνήθη ράδιο/ CD με 6 ηχεία και θύρα USB και από εκεί και πέρα, το πληρέστατο σύστημα πολυμέσων Toyota Touch 2 με οθόνη αφής 7 ιντσών, Bluetooth και κάμερα οπισθοπορείας στην έκδοση Active. Η απόδοση του ηχοσυστήματος είναι υψηλού επιπέδου και δύσκολα παραμορφώνει ακόμη και σε υψηλές εντάσεις.

Κινητήρας, δυναμικά χαρακτηριστικά – ενεργητική/παθητική ασφάλεια

Κανένα παράπονο δεν είχαμε από την περιμετρική ορατότητα στο YarisVan, η οποία είναι εξαιρετική, όπως και η εργονομία: τυπικά για Toyota, τα χειριστήρια και οι διακόπτες «πέφτουν» σχεδόν διαισθητικά στα χέρια σου. Το να βρεις την ιδανική θέση οδήγησης αποδείχθηκε εύκολη διαδικασία και τα καθίσματα είναι επαρκή ως προς τις διαστάσεις τους για τους περισσότερους σωματότυπους. Η μοναδική ένσταση που καταγράψαμε στη διάρκεια της δοκιμής αφορά στην στήριξη της πλάτης του καθίσματος που, χωρίς να ενοχλεί στη διάρκεια ενός δρομολογίου, θα μπορούσε να είναι πιο αποτελεσματική.

Το νέο YarisVan διατίθεται αποκλειστικά με τον τούρμπο πετρελαιοκινητήρα με σύστημα ψεκασμού common-rail 1.4 D-4D που χαρακτηρίζεται από περίσσεια ισχύος (90 hp) και ροπής (205 Nm), για τα δεδομένα της κατηγορίας. Αυτός προσφέρει παραπάνω από σβέλτες επιδόσεις με το 0-100 χλμ./ώρα στα μόλις 10,8 δευτερόλεπτα, τελική ταχύτητα 175 χλμ.ώρα και είναι ιδιαίτερα γραμμικός και πολιτισμένος στη λειτουργία του. Παραπάνω από επαρκείς είναι και οι επιταχύνσεις εν κινήσει με το Toyota να είναι παντού γρήγορο ακόμη και φορτωμένο στο μέγιστο του μικτού φορτίου. Το παραδοσιακό πλεονέκτημα του ιαπωνικού αυτοκινήτου, η μοναδική ευελιξία στην πόλη, όχι μόνο παραμένει, αλλά μας φάνηκε και πιο τονισμένο από ποτέ. Με το συνολικό μήκος να συγκρατείται στα 3,9 μέτρα, το vanette είναι το πιο κόμπακτ της κατηγορίας, γεγονός που η ευελιξία του YarisVan υπενθυμί-ζει στον οδηγό του σε κάθε μανουβράρισμα στην πόλη. Το τιμόνι, αν και πανάλαφρο, είναι ακριβές και θεωρούμε πως ο επαγγελματίας θα εκτιμήσει το σετάρισμα του συστήματος διεύθυνσης.

Αναφορικά με την αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης που αναφέρουν οι μηχανικοί της εταιρείας, το YarisVan μάς φάνηκε πιο «μαλακό» σε σχέση με το μοντέλο που είχαμε δοκιμάσει πέρυσι και σίγουρα πιο ήσυχο σε επίπεδο θορύβων που εισχωρούν στην καμπίνα. Συνολικά, δεν εντοπίσαμε καμία διαφορά σε σχέση με τα ευρωπαϊκά μοντέλα του ανταγωνισμού και οι όποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι εμφανίζονται σε ταχύτητες πάνω από 130 χλμ. ώρα. Πραγματοποιώντας δύο ταξίδια-αστραπή προς Πάτρα, κατεβήκαμε από το αυτοκίνητο ξεκούραστοι και χωρίς την παραμικρή καταπόνηση.

Σε ό,τι αφορά στην τυποποιημένη μέση κατανάλωση, αυτή είναι ιδιαίτερα χαμηλή. Το μικρό van της Toyota αρκείται σε μόλις ,2 λίτρα καυσίμου (μικτός κύκλος) ανά 100 χιλιόμετρα, και στη διάρκεια της δοκιμής στάθηκε αδύνατο να ξεπεράσουμε τα 5,7 λίτρα κινούμενοι με πλήρες φορτίο σε πόλη και στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητες άνω των 130 χλμ.ώρα. Για τον επαγγελματία αυτό πρακτικά σημαίνει ότι, σε ρεαλιστικές συνθήκες, και χωρίς να προσέχει μήπως έχει «βαρύ» πόδι, το Toyota δύσκολα θα ξεφύγει από μέσες τιμές που έχουν μπροστά τον αριθμό «5». Αν το επιδιώξεις, το μικρό επαγγελματικό «πέφτει» με χαρακτηριστική άνεση και προς τα 4,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Οι εκπομπές CO2 περιορίζονται στα μόλις 98 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, και τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται στα 105 ευρώ το χρόνο καθώς, το μικτό βάρος ξεπερνά τον ενάμισι τόνο.

Σε θέματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, ο στάνταρ και προαιρετικός εξοπλισμός υπερκαλύπτουν τα συνήθη για την κατηγορία ενώ, αναφορικά με την παθητική ασφάλεια, στις δοκιμές πρόσκρουσης Euro NCAP το Yaris έχει αποσπάσει τη μέγιστη δυνατή βαθμολογία με πέντε αστέρια. Υπάρχουν στάνταρ περισσότεροι (7) αερόσακοι -SRS (εμπρός, πλευρικοί, κουρτίνας και γονάτου οδηγού) από οποιοδήποτε άλλο μοντέλο της κατηγορίας δε λείπουν επίσης σύστημα ηλεκτρονικής ευστάθειας τελευταίας γενιάς (VSC) με σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (ΤRC) ήδη από τη βασική έκδοση «Live».

Κορυφαία εκμετάλλευση «κάτω» από τα 4 μέτρα

Αν και το αυτοκίνητο διαθέτει τις πλέον συγκρατημένες εξωτερικές διαστάσεις –«κάτω» από τα 4 μέτρα μήκος, στα 3,9 μέτρα– στην κατηγορία, το ωφέλιμο μήκος του χώρου φόρτωσης είναι 1,15 μέτρα και σε συνδυασμό με το αρκετά εκμεταλλεύσιμο σχήμα της «κλούβας», η μεταφορά ογκωδών αντικειμένων είναι εφικτή. Η ικανότητα του YarisVan αναφορικά με τη χωρητικότητα της «κλούβας» που φτάνει τα 1,1 κυβικά μέτρα είναι τιμή ρεκόρ για vanette βασισμένο σε επιβατικό σούπερμινι και αντισταθμίζει με το παραπάνω το κάπως περιορισμένο (410 κιλά) μέγιστο ωφέλιμο φορτίο.

Συνδυασμένα, όλα τα στοιχεία εκμετάλλευσης του Toyota συνθέτουν ένα κόμπακτ ελαφρύ επαγγελματικό που είναι δελεαστικό για αρκετές επαγγελματικές ομάδες που δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως οι ταχυμεταφορές και οι αστικές μικρο-διανομές. Οι υποψήφιοι αγοραστές θα λάβουν υπόψη και τη γενναιόδωρη εγγύηση που καλύπτει το όχημα για 6 χρόνια ή 180.000 χιλιόμετρα. Είναι χαρακτηριστικό επίσης ότι, στο Toyota μπορεί να τοποθετηθεί και μία ευρωπαλέτα (ακόμη και) από περονοφόρο όχημα με μακριές περόνες. Στάνταρ είναι οι τέσσερις κρίκοι πρόσδεσης ενώ, δε λείπει το ατσάλινο, ειδικής δομής, διαχωριστικό καμπίνας-χώρου φόρτωσης σε όλο το ύψος, το οποίο με έξυπνο τρόπο, δεν επιβαρύνει σημαντικά την ορατότητα προς το χώρο φόρτωσης. Μεγάλο τέλος, είναι το άνοιγμα της πίσω πόρτας διευκολύντας έτσι, τη διαδικασία της φορτοεκφόρτωσης.

PreviousNext