Τροχοί & TIR

Iveco Bus Crossway για το Δήμο Ρόδου

Το Crossway της Iveco Bus είναι εδώ και χρόνια ένα από τα πλέον δημοφιλή intercity λεωφορεία της Ευρώπης, και ένας λόγος που, άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές παρουσιάζουν συνεχώς νέα μοντέλα στη συγκεκρ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Δευτέρα 01/06/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το Crossway της Iveco Bus είναι εδώ και χρόνια ένα από τα πλέον δημοφιλή intercity λεωφορεία της Ευρώπης, και ένας λόγος που, άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές παρουσιάζουν συνεχώς νέα μοντέλα στη συγκεκριμένη κατηγορία. Η κατηγορία των intercity/περιαστικής χρήσης λεωφορείων δημιουργήθηκε ουσιαστικά από το συγκεκριμένο λεωφορείο. Οι ταξινομήσεις, από το 2006 όταν και πρωτοεμφανίστηκε το μοντέλο, έχουν ξεπεράσει τις 20.000 μονάδες για το Crossway, επίδοση μοναδική για όχημα της κατηγορίας. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι, πέρυσι η Iveco Bus εξασφάλισε μία από τις μεγαλύτερες παραγγελίες που έχουν γίνει ποτέ στην Ευρώπη, από τη γερμανική DB Regio για 710 λεωφορεία. Μόλις πρόσφατα, ο Δήμος Ρόδου προμηθεύτηκε από την Π. Ι. Κοντέλλης Α.Ε.Β.Ε., δύο «κοντά» Crossway LE στα 10,8 μέτρα, τα οποία και είναι η έκδοση για χρήση ως αστικό λεωφορείο της σειράς.

Λειτουργικό και ευχάριστο εσωτερικό

Τα Crossway είναι κυριολεκτικά η ραχοκοκαλιά της Iveco Bus –η γκάμα των Crossway είναι τεράστια και χωρίζεται σε υποκατηγορίες ανάλογα με το μεταφορικό έργο, από αμιγώς αστικά λεωφορεία έως τουριστικά. Όλα τα Crossway διατίθενται σε 3 μήκη, στα 10,8, τα 12 και 13 μέτρα σε διαμόρφωση City, Line, Pop, Pro και High Value. Πρόκειται για αστικά, intercity/shuttle αεροδρομίου, σχολικά, υπεραστικά και τουριστικά αντίστοιχα. Το Crossway City LE της παρουσίασης, είναι ένα χαμηλής εισόδου, χαμηλού δαπέδου (μέχρι και την πίσω πόρτα) αστικό, το οποίο δείχνει να ταιριάζει «γάντι» στο ανάγλυφο του οδικού δικτύου της Ρόδου.

Το Crossway Euro 6, στην facelift εκδοσή του δείχνει και είναι ιδιαίτερα μοντέρνο. Εμπρός και πίσω τμήμα είναι καινούργια, με έξυπνες πινελιές των σχεδιαστών της εταιρείας, και γενικά, οι επεμβάσεις που έγιναν ταυτόχρονα με τη μετάβαση στη νόρμα Euro 6 είναι εκτεταμένες και ευπρόσδεκτες. Για τους αναγνώστες μας που δεν είναι εξοικειωμένοι με το συγκεκριμένο μοντέλο, να αναφέρουμε ενδεικτικά ότι, όλα τα φωτιστικά σώματα είναι πλέον κάθετα τοποθετημένα (σε αντίθεση με το παρελθόν) και το λογότυπο έχει μετακινηθεί στο κέντρο της μάσκας. Υπάρχουν LED παντού, πλην της μεσαίας «σκάλας». Το αμάξωμα που αναρτάται πάνω στο αυτοφερόμενο πλαίσιο είναι από χάλυβα, πλην του εμπρός και πίσω τμήματος που είναι από fiberglass, και του καλύμματος του κινητήρα που είναι από αλουμίνιο για τη συγκράτηση του απόβαρου σε χαμηλά επίπεδα.

Η θέση οδήγησης είναι αναρτημένη ψηλότερα από τον διάδρομο και προσφέρει εξαιρετική εποπτεία του εξωτερικού περιβάλλοντος. Χειριστήρια, διακόπτες και πλήκτρα είναι ορθολογικά ομαδοποιημένα εκατέρωθεν του ταμπλό και ο πίνακας οργάνων ευανάγνωστος και πλήρης. Καταγράψαμε και το διαχωριστικό της θέσης οδήγησης από το υπόλοιπο εσωτερικό του οχήματος το οποίο θεωρούμε ότι θα εκτιμηθεί από τον οδηγό. Πέρα από όλα τα υπόλοιπα, σε πιθανή κακόβουλη ενέργεια, είναι ικανό να τον προστατέψει. Σημαντική για την άνετη διαβίωση του οδηγού είναι το (με πνευματική ανάρτηση) περιστρεφόμενο κατά 60ο κάθισμα, της Isri με την κορυφαία στήριξη που παρέχει. Οι πόρτες είναι δύο, δίφυλλες, πλάτους 1.200 χιλιοστών που εξασφαλίζουν τη γρήγορη ροή του επιβατικού κοινού. Ανοίγουν αμφότερες με ηλεκτροπνευματικό μηχανισμό και όπως διαπιστώσαμε κλείνουν ικανοποιητικά. Το κρύσταλλο στην εμπρός «κατεβαίνει» μέχρι το δάπεδο ώστε ο οδηγός να έχει καλή ορατότητα προς εκείνη την πλευρά.

Το εσωτερικό -32 θέσεις καθήμενων συν 54 όρθιων ή 44 αν τοποθετηθεί χώρος για αμαξίδιο ΑΜΕΑ- είναι φωτεινό με έξυπνες επιλογές στα πλευρικά πάνελ και όμορφους χρωματικούς συνδυασμούς. Γενικά, για τα δεδομένα της κατηγορίας, το λεωφορείο είναι πλουσιοπάροχα εξοπλισμένο. Τα καθίσματα των επιβατών είναι από αντιβανδαλιστικά υλικά, και ο τρόπος που έχουν τοποθετηθεί οι ορθοστάτες και οι χειρολαβές είναι πολύ μελετημένος εργονομικά. Φροντισμένη είναι και η διαμόρφωση της οροφής με «ψαγμένο» φωτισμό και όμορφα υλικά. Σε συνδυασμό με την προσεγμένη συναρμογή και το υψηλού επιπέδου φινίρισμα, το εσωτερικό του Crossway είναι ένας όμορφος χώρος για το επιβατικό κοινό που θα το χρησιμοποιήσει, κάνοντας τα σύντομα έστω, ταξίδια, απολαυστικά. Το κλιματιστικό για το χώρο των επιβατών τέλος, είναι ιδιαίτερα ισχυρό, με ονομαστική ισχύ 38 kW.

Μέγιστη αποδοτικότητα

Αποκλειστικός ρόλος ύπαρξης της σειράς Crossway στη γκάμα της Iveco Bus είναι η διάθεση λεωφορείων με λελογισμένο κόστος κτήσης που να προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση και αποδοτικότητα. Και το συγκεκριμένο «κοντό» City έχει όλα τα εχέγγυα για να ανταποκριθεί σε παρόμοιες απαιτήσεις, αρχής γενομένης από τον κινητήρα. Οι μηχανικοί της Iveco είναι ίσως οι ικανότεροι όταν αναφερόμαστε σε downsizing κινητήρων, την προσπάθεια δηλαδή τοποθέτησης μονάδων μικρότερης χωρητικότητας σε μεγάλα επαγγελματικά οχήματα. Σε αυτό το πλαίσιο, η επιλογή του νεότατου Tector 7 των «μόλις» 6,7 λίτρων κρίνεται η καταλληλότερη για το λεωφορείο.

Ο τελευταίας γενιάς εξακύλινδρος σε σειρά των Ιταλών, με τεχνολογία HI-eSCR, χωρίς δηλαδή, EGR, αποδίδει τόσο στα χαρτιά, όσο και στην πράξη σχεδόν όσο και ένας 9λιτρος. Με την ισχύ να φτάνει τα 285 hp και τη μέγιστη ροπή στα 1.000 Nm μεταξύ 1.250 και 1.700 σ.α.λ., ανταποκρίνεται πλήρως στο μεταφορικό έργο του οχήματος. Φέρει όλα τα «καλούδια» τελευταίας γενιάς, όπως ψεκασμό υψηλής πίεσης common rail, με μέγιστη πίεση 1.600 bar και προδιαγραφές που προδιαθέτουν για μικρή κατανάλωση και ελαχιστοποιημένες ανάγκες συντήρησης.

Κύρια χαρακτηριστικά του είναι η βελούδινη λειτουργία του και η πλήρης απουσία κραδασμών άσχετα από φορτία. Θεωρούμε ότι, συμβάλλει επίσης στο γενικότερα εξαιρετικό επίπεδο ηχομόνωσης που καταγράψαμε στο εσωτερικό του Crossway. Το λεωφορείο είναι εντυπωσιακά ήσυχο ακόμη και στις τελευταίες σειρές καθισμάτων, και σε αυτό βοηθά γενικά, ολόκληρη η γραμμή μετάδοσης κίνησης. Το κιβώτιο είναι το γνωστό αυτόματο εξάρι EcoLife της ZF, με ενσωματωμένο ιντάρντερ μέγιστης ισχύος πέδης 420 kW. Αξίζει να σημειωθεί ότι το όχημα, πέρα από ASR και EBS, φέρει και ESP. Η συμβατική πέδηση είναι επίσης ισχυρή τόσο σε αίσθηση όσο και σε αποτελεσματικότητα. Το τιμόνι είναι ακριβέστατο και κόβει πολύ, κάτι απαραίτητο για τις περιοχές όπου θα κινείται το όχημα.

Σημαντική κρίνεται, πέρα από τη λειτουργία επιγονάτισης και η δυνατότητα ανύψωσης/καταβίβασης με (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα) του αμαξώματος, κάτι που αναμένεται να διευκολύνει το έργο του οδηγού όταν χρειαστεί να περάσει π.χ., μία ράμπα. Γενικά, το Iveco είναι πλουσιοπάροχα εξοπλισμένο για τη χρήση για την οποία προορίζεται –όπου και να κοιτάξει κάποιος θα δει στοιχεία εξοπλισμού που δε συναντά σε ένα τυπικό αστικό λεωφορείο κάτω από τα 12 μέτρα μήκους. Συνολικά, η διαμόρφωση του Crossway είναι έξυπνη και σε συνδυασμό με την πολιτισμένη λειτουργία του, το Iveco αναμένεται να εκτιμηθεί τόσο από το επιβατικό κοινό όσο και από τους οδηγούς.

PreviousNext