Κάθε ώρα και στιγμή εγκυμονεί ο κίνδυνος κάποιος ή κάποιοι μετανάστες να βρουν τρόπο να τρυπώσουν στη νταλίκα. Αν ο οδηγός δεν το αντιληφθεί και οι αλλοδαποί αποκαλυφθούν σε έλεγχο των λιμενικών αρχών, τα πρόστιμα και για τον ιδιοκτήτη του φορτηγού είναι εξοντωτικά, ενώ και το ίδιο το όχημα κατάσχεται! Αλλά δεν είναι μόνο η περίπτωση αυτή. Κίνδυνοι υπάρχουν και για το μεταφερόμενο εμπόρευμα, αφού έχουν σημειωθεί εκατοντάδες κρούσματα κλοπών από την αφαίρεση μια παλέτας ή μερικών τελάρων με όποιες συνέπειες αυτή η κλοπή συνεπάγεται για τον αυτοκινητιστή, ο οποίος συχνά θα πρέπει να καλύψει και το κόστος της ζημιάς (σκίσιμο μουσαμά).

Συνήθως η επιχείρηση εισόδου στο λιμάνι γίνεται από τις 14.00 έως τις 18.00 που υπάρχει μεγαλύτερη κίνηση και θεωρούν οι μετανάστες ότι θα μπορέσουν να κρυφτούν πιο εύκολα σε κάποιο φορτηγό για να μπουν στα καράβια. Τρυπώνουν ανάμεσα στους άξονες, στις παλετοθήκες, στο εσωτερικό των νταλικών ανάμεσα στο φορτίο, θέτοντας σε κίνδυνο πρώτα απ' όλα τη δική τους ζωή και φέρνοντας αντιμέτωπους τους οδηγούς με τη φυλακή σε περίπτωση εντοπισμού τους. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης βρέθηκε με το φωτογραφικό φακό του περιοδικού στο λιμάνι της Πάτρας και κατέγραψε τις συνθήκες που επικρατούσαν εκεί τις τελευταίες ημέρες του Μαΐου. Η κατάσταση είναι πραγματικά τραγική όπως άλλωστε μας περιέγραψαν και οι διεθνομεταφορείς οι οποίοι έχουν φτάσει σε απόγνωση.

Καταυλισμοί απέναντι από το λιμάνι της Πάτρας

Σε απόσταση αναπνοής από το λιμάνι Πατρών, έχουν στηθεί αυτοσχέδιοι καταυλισμοί και διαμένουν δεκάδες παράτυποι μετανάστες από Αφγανιστάν, Συρία, Σομαλία, Πακιστάν, Ιράν και Ιράκ. Οι συνθήκες διαμονής τους είναι άθλιες. Κάποιοι από τους μετανάστες λειτουργούν ως παρατηρητές παρακολουθώντας τις κινήσεις των αστυνομικών και των λιμενικών κατά μήκος του εξωτερικού φράχτη. Όταν στο λιμένα αυξάνονται τα φορτηγά και η αστυνομική παρουσία ατονίσει, δίνουν το σήμα για «ντου». Στη θέα του φωτογραφικού φακού αντέδρασαν με φωνές.

Ώρες αιχμής το εντονότερο πρόβλημα

Το μεγαλύτερο πρόβλημα στο λιμάνι της Πάτρας παρατηρείται τις μεσημεριανές ώρες όταν αρχίζουν να καταφτάνουν τα πρώτα φορτηγά που θέλουν να επιβιβαστούν στα καράβια. Συνήθως οι μετανάστες τρυπώνουν στα φορτηγά κατά τη διάρκεια του χρόνου αναμονής στην πύλη εισόδου για τον χώρο του λιμένα, όπου δημιουργείται ουρά εκατοντάδων μέτρων για τον καθιερωμένο έλεγχο, πριν τα οχήματα περάσουν στις προβλήτες του λιμανιού και εν συνεχεία επιβιβαστούν στα πλοία για την Ιταλία. Ειδικότερα κινούνται ανενόχλητοι στο χώρο μετά την πλάστιγγα και πριν την κεντρική πύλη προσπαθώντας να τρυπώσουν στις νταλίκες.

Οι λιμενικοί επιχειρούν να τους απομακρύνουν αλλά αυτό καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολο καθώς οι υπάλληλοι είναι ελάχιστοι ενώ οι μετανάστες δεκάδες. Τα άτομα από την υπηρεσία φύλαξης προσπαθούν επίσης με συνεχόμενες περιπολίες να τους διώχνουν, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί ο αριθμός τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που συνέλαβε ο φακός μας ήταν η μάταιη προσπάθεια μιας υπαλλήλου σεκιούριτι να απομακρύνει δώδεκα μετανάστες, την οποία αγνοούσαν επιδεικτικά. Απεγνωσμένοι στην προσπάθειά τους να μπουν στα φορτηγά προκαλούν ιδιαίτερες φθορές σε αυτά, σκίζοντας τους μουσαμάδες ή στις περιπτώσεις των ψυγείων σπάζοντας τα λουκέτα και τις σφραγίδες για να ανοίξουν τις πόρτες.

Αυστηρός έλεγχος στην κεντρική πύλη

Οι παράτυποι μετανάστες περνούν με ιδιαίτερη ευκολία στον προαύλιο χώρο του λιμανιού όπου κρύβονται στις νταλίκες για να περάσουν τον αυστηρότερο τελικό έλεγχο στην κεντρική πύλη. Εκεί, λιμενικοί και σεκιούριτι κάνουν φύλλο και φτερό το φορτηγό από μπροστά μέχρι πίσω ψάχνοντας για μετανάστες, ή για παράνομα φορτία.

Οι αυτοκινητιστές δήλωσαν υπέρ του αυστηρού ελέγχου σε αυτό το σημείο, ωστόσο για να έχει μεγαλύτερο αποτέλεσμα πρέπει να γίνεται ο ίδιος έλεγχος στην εξωτερική είσοδο του λιμανιού και έτσι να διασφαλίζεται ότι στο χώρο αναμονής των οχημάτων δεν θα έχει πρόσβαση κανένας τρίτος.

Κατάσχεση και φυλάκιση

Μεγαλώνει καθημερινά ο αριθμός των κατασχεμένων οχημάτων στο λιμάνι της Πάτρας, τα οποία αφορούν περιπτώσεις λαθραίων εμπορευμάτων και παράνομης μεταφοράς ανθρώπων. Αν η Αστυνομία ή το Λιμενικό εντοπίσει άτομα κρυμμένα σε κάποιο φορτηγό το όχημα μαζί με το εμπόρευμά του κατάσχεται ενώ ο οδηγός συλλαμβάνεται και απειλείται με βαριά φυλάκιση. Η κατάσταση είναι σαφώς επικίνδυνη για τον οδηγό καθώς εν αγνοία του μπορεί να μπλέξει πολύ σοβαρά. Στις περισσότερες περιπτώσεις γίνεται προσωρινή κατάσχεση του οχήματος μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση μετά από ένα, δύο ή και τρία χρόνια, ανάλογα με την περίπτωση. Ακόμη και αν αθωωθεί ο κατηγορούμενος αναλογιστείτε την ηθική και υλική ζημία που θα έχει υποστεί όλο αυτό το διάστημα. Ο χώρος των κατασχεμένων οχημάτων τυπικά φυλάσσεται από την υπηρεσία φύλαξης ωστόσο στο συγκεκριμένο σημείο βρήκαμε αρκετούς άνδρες να κινούνται ανενόχλητοι ενώ σε αρκετά κατασχεμένα φορτηγά έχει γίνει πλιάτσικο κυρίως στα διάφορα αξεσουάρ.

Διεθνομεταφορείς: Φοβόμαστε να κατέβουμε από τα φορτηγά μας

Κραυγή αγωνίας εκφράζουν, μέσω του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR, δεκάδες διεθνομεταφορείς, ιδιοκτήτες και οδηγοί, οι οποίοι χρησιμοποιούν το λιμάνι της Πάτρας για Ιταλία. Σε συνομιλίες που είχαμε μαζί τους, τόνισαν την ανάγκη για καλύτερη αστυνόμευση και φύλαξη του προαύλιου χώρου πριν η κατάσταση γίνει ανεξέλεγκτη και επικίνδυνη για τους ίδιους.

«Φοβόμαστε να σταματήσουμε τα οχήματά μας και να κατέβουμε από αυτά» μας λένε οι ίδιοι. «Δεκάδες μετανάστες καραδοκούν για να τρυπώσουν στα φορτηγά μας, ενώ αν τους φωνάξεις ή κινηθείς προς αυτούς, τότε εκτοξεύουν απειλές και είναι έτοιμοι να σου επιτεθούν. Για μια μεγάλη περίοδο κινούμασταν χωρίς προβλήματα ωστόσο τους τελευταίους μήνες η κατάσταση άλλαξε δραματικά. Κατασκηνώνουν σε πρόχειρους καταυλισμούς απέναντι από το λιμάνι και όταν δουν τα πρώτα φορτηγά να καταφτάνουν το μεσημέρι στο χώρο του λιμανιού, εμφανίζονται. Όση ώρα είμαστε ακινητοποιημένοι μετά την πλάστιγγα και πριν τις κεντρικές πόρτες του λιμανιού αυτοί κινούνται ανενόχλητοι ανάμεσά μας και τρυπώνουν όπου θέλουν. Αν τους δεις σώθηκες, αλλιώς καταστράφηκες...», τονίζουν με μια φωνή οι διεθνομεταφορείς. «Την κατάσταση δεν μπορεί να την αποτρέψουν ούτε οι φύλακες του χώρου, ούτε οι λιμενικοί που κάνουν περιπολίες με τις μηχανές, γιατί απλά δεν επαρκούν. Γνωρίζουμε ότι και για τους ίδιους είναι επίκινδυνη η φύλαξη του συγκεκριμένου χώρου αλλά αυτό που ζητάμε είναι η καλύτερη φύλαξη με περισσότερους λιμενικούς για να τους εμποδίζουν να μπουν στον προαύλιο χώρο του λιμανιού. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να γίνει κάτι άμεσα γιατί κάθε φορά κατά την είσοδό μας στον έλεγχο υπάρχει ο κίνδυνος να έχει τρυπώσει κάποιος μετανάστης στο φορτηγό μας και να μπλέξουμε άθελά μας πολύ άσχημα».

Πάρτε μέτρα μόνοι σας

Με την κατάσταση που επικρατεί στο λιμάνι της Πάτρας οι αυτοκινητιστές υποστηρίζουν ότι, μπορεί να βρεθούν ανεπανόρθωτα εκτεθειμένοι, μπλεγμένοι και τελικά κατηγορούμενοι για διακίνηση μεταναστών χωρίς να έχουν καμία απολύτως ανάμειξη. Γι' αυτό το λόγο επιλέγουν να λαμβάνουν μόνοι τους προληπτικά μέτρα όσο βρίσκονται στον προαύλιο χώρο για να είναι «καθαροί» όταν θα φτάσουν στον τελικό έλεγχο στην κεντρική πύλη. Σε πρώτη φάση αυτό που προσπαθούν οι οδηγοί είναι να μην απομακρύνονται από το όχημά τους και να παραμένουν όλη την ώρα σε αυτό και ιδιαίτερα έξω από την καμπίνα για να εποπτεύουν το χώρο. Προτιμούν να αφήνουν ανοιχτές τις παλετοθήκες, εφόσον είναι άδειες, και να ελέγχουν τους άξονες μην τρυπώσει κάποιος εκεί. Στη συνέχεια οι διεθνομεταφορείς συμβουλεύουν:

«Πριν φτάσετε στην κεντρική πύλη καλό θα είναι να κάνετε ένα γρήγορο έλεγχο περιμετρικά του οχήματός σας και, το κυριότερο, να τσεκάρετε το λουκέτο στις πόρτες αν έχει παραβιαστεί. Επίσης, θα πρέπει να κοιτάτε προσεκτικά και τη σφραγίδα (εφόσον είναι σφραγισμένο το φορτίο) μην την έχει παραβιάσει κάποιος, ο οποίος εν συνεχεία άνοιξε τις πόρτες για να μπουν οι μετανάστες και ξανατοποθέτησε άλλη σφραγίδα. Να θυμάστε ότι οι μετανάστες και ενδεχομένως τα κυκλώματα που τους βοηθούν ανακαλύπτουν απίθανα σημεία περιμετρικά του φορτηγού στα οποία μπορεί να τους κρύψουν, π.χ πάνω από την καμπίνα στο κενό που δημιουργείται μεταξύ της αεροτομής σε παλαιότερα μοντέλα φορτηγών, οπότε οφείλετε να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Τέλος, ακόμη και αν περάσετε στο λιμάνι της Πάτρας χωρίς απρόοπτα οφείλετε να κάνετε τον απαραίτητο έλεγχο στο όχημά σας πριν αποβιβαστείτε στο λιμάνι προορισμού για να είστε σίγουροι ότι δεν τρύπωσε κάποιος κατά την παραμονή σας στο καράβι».

Επιτακτική η ενίσχυση του λιμανιού

Σχετικά με την εξεύρεση λύσης για την ασφαλέστερη παραμονή των οχημάτων στον προαύλιο χώρο του λιμανιού επιτακτική κρίνεται η ενίσχυση της περίφραξης του λιμανιού με ψηλές σίτες και κάγκελα για να μην μπορεί κανείς να σκαρφαλώσει εκεί και να πηδήξει μέσα. Με αυτό τον τρόπο η μοναδική είσοδος στο λιμάνι θα είναι η κεντρική στην οποία θα βρίσκεται αυξημένη αστυνομική και λιμενική δύναμη εμποδίζοντας την πρόσβαση στους μη έχοντες εισιτήριο.

Επίσης, η αύξηση της δύναμης των λιμενικών και των υπαλλήλων σεκιούριτι είναι απαραίτητη για να εποπτεύεται καλύτερα όλος ο χώρος. Έντονη πρέπει να είναι η παρουσία στο χώρο στάθμευσης των φορτηγών εκεί που εντοπίζεται κιόλας το μεγαλύτερο πρόβλημα.

Τέλος, η προμήθεια σύγχρονων μέσων ανίχνευσης ατόμων στα οχήματα θα επιταχύνει τη διαδικασία ελέγχου στην κεντρική είσοδο και θα έχει μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας.

Λύση τώρα

Η κατάσταση στο λιμάνι της Πάτρας έχει φτάσει στο απροχώρητο και οφείλουν οι αρμόδιοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να λάβουν αυστηρά μέτρα για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Οι διεθνομεταφορείς «φλερτάρουν» ανά πάσα στιγμή με τη φυλακή σε περίπτωση που εντοπιστούν κρυμμένοι μετανάστες στα οχήματά τους, την ώρα μάλιστα που κινούνται ανενόχλητοι στον εσωτερικό χώρο του λιμανιού ελάχιστα μέτρα από τον τελικό έλεγχο, μπροστά στα μάτια των λιμενικών οι οποίοι δεν επαρκούν για την καλύτερη εποπτεία του χώρου.