Ποιοι λόγοι θα πείσουν τελικά τον υποψήφιο αγοραστή να προβεί στην αγορά του 650 και τι θα εκτιμήσει ο οδηγός του σε αυτό; Οδηγούμε το FH σε διαδρομή περιφερειακά της Αττικής και καταγράφουμε τις δικές μας παρατηρήσεις για ένα όχημα που διακρίνεται εξ αρχής για την αυξημένη ισχύ και ροπή του κινητήρα του.

Το FH με τη μεγάλη καμπίνα Globetrotter XL φέρει στο εξωτερικό του αμαξώματος τις βελτιώσεις των Euro 6 οχημάτων με τα πρόσθετα αεροδυναμικά βοηθήματα που έχουν τοποθετηθεί στα πλαϊνά σπόιλερ επάνω και κάτω τα οποία είναι λαστιχένιας κατασκευής και παράλληλα τα προστατεύουν από τη μάνικα του πετρελαίου. Επιπλέον το δεξί σπόιλερ χωρίζεται σε δυο μέρη και η πρακτικότητά του φαίνεται στην καθημερινή χρήση, όταν ο οδηγός θέλει να ελέγξει τον καταλύτη αποσπώντας το ένα μέρος του και όχι όλο.

Σε όλα τα 16λιτρα η μάσκα είναι χρωμιωμένη, αλλά ανοξείδωτες πινελιές υπάρχουν και σε πολλά σημεία της καμπίνας. Οι επιφάνειες στα πλαϊνά έχουν μεγάλη κλίση, ενώ το «κόψιμο» στην επάνω πλευρά της καμπίνας προσφέρει καλύτερη αεροδυναμική.

Globetrotter XL...Ευρυχωρία και εργονομία

Ιδιαίτερα δημοφιλής σε όλες τις γενιές FH είναι η καμπίνα Globetrotter XL χάρη στις αυξημένες της διαστάσεις, η οποία προσφέρει άνετη διαμονή στους επιβαίνοντες. Η καμπίνα του νέου μοντέλου έχει μεγαλώσει κατά 1 κ.μ σε σχέση με το προηγούμενο και οι αποθηκευτικοί χώροι κατά 300 λίτρα. Ιδιαίτερα για τους διεθνομεταφορείς, που συχνά ταξιδεύουν δυο άτομα, τα προσωπικά τους αντικείμενα για δρομολόγιο μιας εβδομάδας περιλαμβάνουν βαλίτσες, τρόφιμα και ρούχα (π.χ πουκάμισα) τα οποία χρειάζονται κρεμάστρα. Διαθέσιμος χώρος για τα αντικείμενα αυτά βρίσκεται κάτω από το κρεβάτι με μεγάλα ντουλάπια ενώ το ψυγείο χωρητικότητας 33 λίτρων διατηρεί δροσερά τρόφιμα και νερά. Κρεμάστρες για πουκάμισα και μπουφάν βρίσκονται στις πλαϊνές πλευρές και διατηρούν τα ρούχα ατσαλάκωτα.

Πάνω από το παρμπρίζ τα δυο πλαϊνά ντουλάπια κλείνουν με πτυσσόμενο κάλυμμα ενώ το μεσαίο με καπάκι. Όλα διαθέτουν αρκετό βάθος ενώ είναι τοποθετημένα με γνώμονα την ελευθερία κινήσεων στο εσωτερικό, χωρίς να βρίσκουν σε αυτά οι ώμοι του οδηγού.

Το εσωτερικό διαθέτει μοναδικές επενδύσεις θυρών και στα τοιχώματα, επιχρωμιωμένα διακοσμητικά, κουρτίνες, υφασμάτινη επένδυση κρεβατιού και πρόσθετα φώτα στις πόρτες δημιουργώντας ατμόσφαιρα πολυτέλειας.

Το οπτικό αποτέλεσμα στο εσωτερικό είναι ιδιαίτερα φωτεινό χάρη στη μεγάλη πανοραμική οροφή και στα ανοιχτά χρώματα που έχουν χρησιμοποιηθεί στο ταμπλό. Τα πλαστικά είναι μαλακά και όπως φαίνεται έχει γίνει προσεκτική δουλειά στη συναρμογή. Οι διαστάσεις του κάτω κρεβατιού είναι 815x2.000 χιλιοστά (ηλεκτρονικά ανακλινόμενο) ενώ του επάνω 700x1.900 χιλιοστά (ρυθμιζόμενο καθ' ύψος), με σκάλα ανόδου. Στη μεγάλη πλαϊνή θήκη κατά μήκος της πλάτης της καμπίνας, ο οδηγός μπορεί να τοποθετεί βιβλία, περιοδικά και το κινητό του τηλέφωνο, πριν την ανάπαυσή του.

Στο ταμπλό κυριαρχεί η παρουσία του στρογγυλού πολυοργάνου που περιλαμβάνει το ταχύμετρο και το στροφόμετρο, ενώ αριστερά και δεξιά πλαισιώνεται από ψηφιακά τμήματα με ενδείξεις που αφορούν στην κατάσταση του οχήματος. Η έγχρωμη οθόνη 7 ιντσών πολλαπλών λειτουργιών βρίσκεται δεξιά του κυρίως πίνακα οργάνων από την οποία είναι δυνατός ο έλεγχος του συστήματος πλοήγησης, του ραδιοCD, του κινητού τηλεφώνου και του DynaFleet.

Globetrotter ή Globetrotter XL; Με εσωτερικό ύψος στα 2.05 μέτρα (1.96 στον πεθαμένο) η απλή Globetrotter κάνει ευχάριστη τη διαμονή στο εσωτερικό της, με εργονομία και πολλούς αποθηκευτικούς χώρους. Ενδείκνυται τόσο για εθνική όσο και για διεθνή μεταφορά, αν και για τις μακρινές αποστάσεις θα επιλέγαμε την XL με εσωτερικό ύψος στα 2.20 μέτρα (2.11 στον πεθαμένο) επιτρέποντας μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων σε δυο οδηγούς.

Θέση οδηγού

Το ανατομικό κάθισμα οδηγού είναι με ανάρτηση αέρα, θερμαινόμενο, αεριζόμενο με ενσωματωμένη ζώνη ασφαλείας, συνολικό εύρος ρύθμισης εμπρός-πίσω στα 240 χιλιοστά ενώ κατακόρυφα στα 100 χιλιοστά και με δυνατότητα πολλαπλών ρυθμίσεων. Τα καθίσματα με την ακριβή δερμάτινη επένδυση και τις κίτρινες αποχρώσεις προσφέρουν άνεση, αλλά και την κατάλληλη οσφυϊκή υποστήριξη στο σώμα του οδηγού. Δερμάτινα είναι επίσης τα υποβραχιόνια για τη στήριξη των αγκώνων, οδηγού και συνοδηγού. To τιμόνι ρυθμίζεται προς τρεις κατευθύνσεις μέσω του κλασικού πεντάλ από το αριστερό πόδι, καθ' ύψος, απόσταση και με λειτουργία «λαιμού». Η τελευταία ρύθμιση είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς όταν κλειδώσεις το τιμόνι στην επιθυμητή θέση μπορείς πατώντας ελαφρά το αντίστοιχο πεντάλ να ρυθμίσεις το πάνω τμήμα της κολώνας. Οι τέσσερις ακτίνες του δερμάτινου τιμονιού καταλαμβάνονται από πλήκτρα πολλαπλών λειτουργιών, η εκμάθηση των οποίων είναι πανεύκολη. Το τιμόνι Raven είναι ντυμένο με σκούρο δέρμα με κίτρινη ραφή για αντίθεση και συνδυάζεται καλόγουστα με τον εσωτερικό διάκοσμο και τα καθίσματα.

Στο δρόμο με το 16λιτρο

Στο πλαίσιο γνωριμίας του 650 με πελάτες, ο μηχανικός πωλήσεων της αντιπροσωπείας των Αδελφών Σαρακάκη ΑΕΒΜΕ, Βασίλης Δαμιανός, οργάνωσε οδηγική παρουσίαση του οχήματος δίνοντάς τους την ευκαιρία να το οδηγήσουν σε διαδρομές της Αττικής έλκοντας σε πρώτη φάση τριαξονικό φορτωμένο θάλαμο για τη διεξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων ενώ για τις ανάγκες της δικής μας φωτογράφισης οδηγήσαμε το 16λιτρο με τριαξονική νταλίκα μουσαμά μάρκας Schmitz από τη λεωφόρο Καβάλας μέχρι τη Νέα Πέραμο μέσω της παλιάς εθνικής οδού.

Η είσοδος στο εσωτερικό γίνεται από τα τρία σκαλοπάτια τα οποία είναι σε στυλ σκάλας, με τα δυο τελευταία να εξέχουν προς τα έξω για την ευκολότερη από/επιβίβαση. Ο λεβιές του I-Shift βρίσκεται στην κλασσική θέση δίπλα στο κάθισμα ενώ πλέον είναι διαθέσιμο και με κουμπιά επάνω στο ταμπλό.

Κάνουμε αναστροφή με κατεύθυνση για Ασπρόπυργο με το τιμόνι να έχει πολύ καλό κόψιμο και να μην χρειάζεται καμία μανούβρα. Μποτιλιαρισμένοι για μερικά λεπτά στο ύψος του Περιστερίου μας δίνεται η δυνατότητα να ελέγξουμε την ορατότητα προς τα εμπρός και στο πλάι με τους κύριους και τους ευρυγώνιους καθρέφτες να προσφέρουν διευρυμένο οπτικό πεδίο. Το κενό μεταξύ καθρέφτη και κολόνας είναι μεγαλύτερο από την πλευρά του συνοδηγού επιτρέποντας έτσι στον οδηγό να βλέπει τους άλλους κινούμενους στο δρόμο, όπως πεζούς και δικυκλιστές. Οι λεπτότεροι καθρέφτες συμβάλλουν στη μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης, ενώ δεν επηρεάζουν σημαντικά την ορατότητα. Ο καθρέφτης πεζοδρομίου εξασφαλίζει επίσης άριστη ορατότητα εμπρός με κάθε λεπτομέρεια. Παράλληλα στα συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα μας δίνεται η δυνατότητα να ελέγξουμε τη λειτουργία του κιβωτίου, το οποίο είχαμε στην αυτόματη λειτουργία. Με επιλεγμένη την 3η σχέση στο κιβώτιο παρατηρούμε ότι εκκινεί ομαλά ενώ το «κούμπωμα» της επόμενης, συνήθως 5η, γίνεται γρήγορα και χωρίς διακοπή ισχύος.

Από εκεί και πέρα όλες οι αλλαγές πραγματοποιούνται άμεσα και το «μάζεμα» των χιλιομέτρων έρχεται με χαρακτηριστική ευκολία. Ρεπρίζ και ροπή θα ενθουσιάσουν τον οδηγό και ανεξάρτητα από την τοπογραφία ή την κλίση του δρόμου (σε αυτοκινητόδρομο που επιτρέπονται υψηλές ταχύτητες), οι σχέσεις που εναλλάσσονται στο κιβώτιο είναι μεταξύ 10ης και 12ης.

Το βελτιωμένο I-Shift δεν θεωρείται άδικα ένα από τα πιο εξελιγμένα αυτοματοποιημένα κιβώτια στην αγορά και αυτό το αποδεικνύει στο δρόμο. Γρήγορες και ακριβείς αλλαγές, συνεχόμενη παροχή ισχύος είναι τα χαρακτηριστικά που θα εκτιμήσει άμεσα ο οδηγός του FH. Κατά την οδήγηση σε πρόγραμμα Economy, κάθε αλλαγή ταχύτητας γίνεται ακριβώς την κατάλληλη στιγμή, ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί στην πλέον αποδοτική περιοχή σ.α.λ. Το μεγάλο πλεονέκτημα του 16λιτρου κινητήρα είναι η υψηλή ροπή του, συγκεκριμένα 3.150 Nm σε χαμηλό εύρος στροφών από τις 950-1.450 σ.α.λ. Πώς μεταφράζεται όμως αυτό στην πράξη; Από τη μια οικονομία καυσίμου και από την άλλη άμεση ανταπόκριση του κινητήρα από τα χαμηλά. Αυτό γίνεται αντιληπτό παρατηρώντας το δείκτη του στροφόμετρου να βρίσκεται μόλις στις 950 σ.α.λ και πατώντας το γκάζι ο κινητήρας αντιδρά αμέσως, με άριστη ελκτική δύναμη και άνετο τράβηγμα από τον τράκτορα. Η επιλογή Power στο κιβώτιο δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να γίνονται οι αλλαγές των σχέσεων στο κιβώτιο σε υψηλότερο εύρος στροφών, προλαμβάνοντας έτσι πιθανόν «κρέμασμα» του κινητήρα. Θεωρούμε ότι η χρήση της λειτουργίας Power είναι επιθυμητή μόνο για παρατεταμένες ανηφόρες με «στροφιλίκια» και με βαριά φορτία.

Τέλος, στη μείωση της κατανάλωσης μέχρι 2% συμβάλλει το Iroll απεμπλέκοντας αυτόματα τον κινητήρα ώστε να χρησιμοποιεί την κινητική ενέργεια του φορτηγού αντί για καύσιμα.

Σταθερό πάτημα

Βγαίνοντας από τον αυτοκινητόδρομο στο ύψος των διοδίων Ελευσίνας και πιάνοντας την παλιά εθνική οδό μας δίνεται η δυνατότητα να δούμε τα όρια του οχήματος σε μια διαδρομή με αρκετές και απότομες στροφές. Η καλή δουλειά που έχει γίνει στο στήσιμο της καμπίνας φαίνεται από τις πρώτες στροφές καθώς δεν βιράρει καθόλου. Το σύστημα διεύθυνσης ακριβές, δεν χρειάζεται διορθωτικές κινήσεις κατά την οδήγηση. Τα ενισχυμένα παραβολικά ελατήρια εμπρός και η οπίσθια ανάρτηση πίσω με τέσσερις αερόφουσκες δεύτερης γενιάς αποσβένουν τις κακοτεχνίες και τις λακούβες του παλιού οδικού δικτύου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Συστήματα ασφαλείας σε εγρήγορση

Η ασφάλεια του οχήματος είναι αναβαθμισμένη χάρη στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που διαθέτει το FH, με πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων, όπως αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS), κατανομής πέδησης (EBS), ελέγχου πρόσφυσης (TCS), ευστάθειας και ανατροπής (ESP). Ιδιαίτερα η συμβολή του τελευταίου συστήματος είναι καθοριστική σε κρίσιμες καταστάσεις, καθώς μειώνει τον κίνδυνο ολίσθησης και ανατροπής, επεμβαίνοντας αποτελεσματικά για να παραμείνει το όχημα στην πορεία του με το να ελαττώνει την ισχύ του κινητήρα και να φρενάρει το όχημα. Ο υδραυλικός επιβραδυντής Voith retarder μέγιστης ισχύος πέδησης 670 Kw (911 ίπποι) διατηρεί σταθερή την ταχύτητα σε μεγάλες κατωφέρειες, προστατεύοντας παράλληλα τα αναλώσιμα μέρη της κύριας πέδησης. Τις δυνατότητές του τις έχουμε δει σε πρόσφατο δρομολόγιο με κατεύθυνση την Τρίπολη κατεβαίνοντας στο Αρτεμίσιο χωρίς τη χρήση του κυρίως φρένου παρά μόνο με το βοηθητικό σύστημα πέδησης.

I-Park cool

Διαθέσιμο κατά παραγγελία είναι το σύστημα I-Park Cool, το οποίο ανεξάρτητα από τις συνθήκες περιβάλλοντος δημιουργεί ευχάριστη ατμόσφαιρα στην καμπίνα με κορυφαία απόδοση ψύξης μέχρι 2.500 Kw. Διατηρεί τη θερμοκρασία απόλυτα σταθερή είτε με κρύο είτε με ζέστη καθώς είναι ενοποιημένο με το υπόλοιπο τμήμα του συστήματος κλιματισμού. Η εγκατάσταση γίνεται από το εργοστάσιο, χωρίς να μειώνεται ο εσωτερικός χώρος και χωρίς εξοπλισμό οροφής που θα επηρέαζε την αεροδυναμική. Στο δια ταύτα το FH-16 650 είναι εφοδιασμένο με εξαιρετικά οδηγικά χαρακτηριστικά, δυνατό κινητήρα και κιβώτιο I–Shift. Το περιβάλλον εργασίας είναι άκρως αναβαθμισμένο καθώς η Globetrotter XL διαθέτει όλες τις ανέσεις για δυο οδηγούς. Το θεωρούμε ιδανικό για βαριές και διεθνείς μεταφορές, (π.χ κρεατάδικα) κινούμενα συνεχώς με φορτία στο τονάζ και σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια.